Ann Sundholm ja Olavi Pajulahti (s. 1944) ripustamassa.
30.3. vietettiin Galleria Ortonissa Ann Sundholmin (s. 1961) näyttelyn (30.3.–24.4.) avajaisia. Pidin avajaispuheen ja yritin muistella siinä sanomiani asioita kirjoittaessani gallerian verkkosivuille taiteilijaesittelyä. Matkaanlähtö tapahtui avajaisten jälkeen nopeasti, ja ensin olin Dublinissa ilman nettiyhteyttä, ja sitten Galwayssa nettiyhteyden katkaisi koko ajan outo pubihäiriö, joten kirjoitin tämän vasta eilen bussissa Galwaysta takaisin Dubliniin:
Sisäkultaista
runoa
Turun
piirustuskoulusta vuonna 1985 valmistunut kuvataiteilija Ann Sundholm (s. 1961) on monipuolinen tekijä, jolle käy melkein
mikä tahansa materiaali: löytöpuusta ja laudanpaloista aina lasiin ja metalliin.
Sundholm hallitsee myös mittakaavat: pienten ja intiimien esinekoosteiden
lisäksi hän on tehnyt useita mittavia julkisia teoksia, muun muassa betonista
ja klinkkeristä Riemukaaren (1996)
Hallilan kouluun Tampereelle sekä betonista kolme leijonaa – Oasen (2006) – Helsingin Arabianrantaan.
Sundholm
kuuluu myös siihen joukkoon taiteilijoita, joka ei aina halua toimia yksin. Hän
on kuulunut kahteenkin merkittävään taiteilijaryhmään, Salong 3+ sekä Vaahtopäät,
ja ollut perustajajäsen yhdessä Turun merkittävimmistä gallerioista, Titanikissa.
Sundholmin
työt ovat usein kuin mutaatioita: kaksi tai useampaa elementtiä kohtaa toisensa
yllättävissä yhteyksissä, ja muuntuneena tuloksena on uusi olomuoto, joka on
toisinaan kyllästetty lempeällä huumorilla, toisinaan kuin minimalistisella
runolla.
Metsä kohtaa järven, puu, lyöntimetalli, 2011.
Liettuasta
mukaan poimittu laudanpätkä on kuin kala, ja varmuudeksi Sundholm lisää sille
kullasta suomut. Syntyy kuva, joka on kuin Ludwig Wittgensteinin tunnettu
ankka-jänis, kaksitulkintainen kuva, joka voi tulkita joko ankaksi tai
jänikseksi – mutta ei tietenkään molemmiksi yhtä aikaa. Sundholmin tuotanto on kun
todistusta siitä, että samaa asiaa voidaan tulkita monin erilaisin
ajattelutavoin. Kyse ei ole pelkästään kuvien yhdistelmien tuottamista
tulkinnoista – myös kuvat ja sanat käyvät leikkiään, kuvat ja assosiaatiot sekoittuvat
toisiinsa, kuva, sana ja ajatukset muodostavat monimutkaisen vyyhden, joka ei
enää ole palautettavissa alkutekijöihinsä.
Niin kuin muistan I, lasi, lyöntimetalli, 2015; Taivaankappale I, lyöntimetalli, napit, 2010.
Sundholmin
valitsema tie on ihmiselämän rikkautta rajoittavan tiedostamattoman automaation
murtaminen. Elämä muuttuu näkemisen sijaan usein pelkäksi tunnistamiseksi,
josta meidät pelastaa nimenomaan taide – näyttäessään meille jotain, mitä emme
voikaan välittömästi tunnistaa. Jokin jää vaivaamaan, ja tuon vaivan eteen on
tehtävä nautintoa tuottavaa työtä. Venäläisen kirjallisuusteoreetikko Viktor Šklovskin mukaan: ”Taide pyrkii antamaan kokemuksen asiasta
nähtynä, ei vain todettuna; taiteen keino on asioiden vieraannuttamisen ja vaikeutetun
muodon keino, joka kasvattaa havaitsemisen vaikeutta ja kestoa, sillä
taiteessa vastaanottoprosessi on itsetarkoituksellinen, ja sitä on jatkettava. Taidetta on kokemus asian tekemisestä – se
mitä on tehty ei ole taiteessa oleellista. [Kursivoinnit Šklovskin]
Sundholm päällystää teoksensa – tai
löytämänsä objektit usein, joko lyöntimetallilla tai lehtikullalla. Näin
arkisillekin asioille voi antaa aivan toisenlaisen arvon, saada sen näyttämään
joltain – vaikka tietäisimmekin, että ”kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa” tai
muistaisimme Matteuksen evankeliumin sanat: ”Mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta.” Sundholmin teokset ovat ulkoa
täynnä ulkokultaisuutta, mutta niiden sisällä oleva taiteellinen substanssi –
kuvan, havainnon, sanan ja ajatuksen yhteen kietoutuma – on täyttä kultaa,
vaikka se ei siltä näyttäisikään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti