Punavuori on noussut viime päivinä somessa puheenaiheeksi sen jälkeen, kun Timo Soini totesi Ilta-Sanomien haastattelussa, että "Hakkarainen on tuonut maahan paljon enemmän ulkomaanvaluuttaa kuin Punavuoren punavihreät punaviininjuojat". Tämä taas liittyy Helsingin Sanomien aloittamaan keskusteluun siitä kuplasta, jossa punavihreä stadilainen kulttuuriväki elää. Taidan kuulua juuri tuohon stadilaiseen punavihreään kultuuriväkeen, mutta kuplaa minun on vaikea tunnistaa – edes rakkaassa Punavuoressani. Stereotyyppien vahvistaminen ja vahvistuminen on aina ollut esimerkiksi rasismin siemenen kylvämistä, joten siihen on puututtava. Missä kuplassa Soini ja PS elävät – tai "siniruskeassa mönjässä", kuten esseisti Antti Nylén asiaan liittyvässä twiitissään totesi – nähdessään Punavuoren kuvaamansalaisena mätäpaiseena?
Punavuoresta on moneksi, myös poliittisesti: esimerkiksi persujen Sampo Terho sain Punavuori A:sta ja B:stä yhteensä 70 ääntä siinä missä minä sain 18. Punavuoressa on yhtä lailla hipstereitä kuin telakan duunareitakin. Ja paljon muutakin. Voisin minä sitä tarvittaessa Soinille esitelläkin.
Yhdestä ihmisestäkin on moneksi. Koen joiltain osin – esimerkiksi suhteessani mobiilimaailmaan – olevani arvokonservatiivi, suorastaan kuin luddiitti, ja joiltain osin arvoliberaali, joka esimerkiksi kokee transsukupuolisten kanssaihmisten aseman parantamisen tärkeänä ihmisoikeusasiana. Punavuorelainen olen kuitenkin joka tapauksessa - vaikka siinäkin on oma ristiriitansa: raja-alueella sijaitseva asuntoni on virallisesti Kampissa, mutta parvekkeeni on Punavuoressa.
Ei Punavuori kuitenkaan ollut varsinaisesti eilisen Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini aihe, mutta sinne se vain tunkeutui baarini kautta mukaan. Varsinaisesti tietenkin mietin sitä, mitkä arvot ylipäätään mielletään arvoiksi ja miksi arvot voidaan nykyään kuin ulkoistaa varsinaisesta politiikasta. Eikö tämä ole tekopyhää? Vannotaan kodin uskonnon ja isänmaan nimeen ja tilaisuuden tullen juovuksissa hässitään kenen tahansa kanssa, annetaan aina ahneuden ja itsekkyyden vaatiessa Jeesuksen vähäosaista puolustavalle sanomalle huutia ja isänmaakin on unohtunut sen korvanneen globaalin markkinatalouden myötä jo aikoja sitten.
Yhdestä ihmisestäkin on moneksi. Koen joiltain osin – esimerkiksi suhteessani mobiilimaailmaan – olevani arvokonservatiivi, suorastaan kuin luddiitti, ja joiltain osin arvoliberaali, joka esimerkiksi kokee transsukupuolisten kanssaihmisten aseman parantamisen tärkeänä ihmisoikeusasiana. Punavuorelainen olen kuitenkin joka tapauksessa - vaikka siinäkin on oma ristiriitansa: raja-alueella sijaitseva asuntoni on virallisesti Kampissa, mutta parvekkeeni on Punavuoressa.
Ei Punavuori kuitenkaan ollut varsinaisesti eilisen Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini aihe, mutta sinne se vain tunkeutui baarini kautta mukaan. Varsinaisesti tietenkin mietin sitä, mitkä arvot ylipäätään mielletään arvoiksi ja miksi arvot voidaan nykyään kuin ulkoistaa varsinaisesta politiikasta. Eikö tämä ole tekopyhää? Vannotaan kodin uskonnon ja isänmaan nimeen ja tilaisuuden tullen juovuksissa hässitään kenen tahansa kanssa, annetaan aina ahneuden ja itsekkyyden vaatiessa Jeesuksen vähäosaista puolustavalle sanomalle huutia ja isänmaakin on unohtunut sen korvanneen globaalin markkinatalouden myötä jo aikoja sitten.
Miksi
kaikki kysymykset eivät ole arvokysymyksiä?
Vaalitenttejä
seuratessani minua alkoi mietityttää eräs asia: ehdokkailta kyseltiin erilaisia
keskeisinä pidettyjä asioita – vaikkapa talouteen, verotukseen, EU-politiikkaan
sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen liittyviä kantoja. Ikään
kuin liitteenä ja erikseen näihin lisättiin muutamia ns. arvoihin liittyviä
asioita. Sellaisia ovat olleet esimerkiksi kanta sukupuolineutraaliin
avioliittoon, eutanasiaan ja aborttiin. Eikö tällaisen jaottelun laatiminen ole
jo sinällään melko voimakas arvovalinta? Arvoihin liitetyillä asioilla ei ole kovinkaan
suurta vaikutusta kansantalouteen, joten niitä voi käsitellä vähän kuin mausteena.
Tämän takia kai eduskunnassakin suurin osa puolueista antaa edustajiensa livetä
joissain asioissa kurista. Niitä voidaan nimittää ”omantunnonkysymyksiksi” – mikäli
niillä ei ole kansantaloudellista merkitystä. Omatunto ja talous eivät tunnu kuuluvan
saman keskustelun piiriin.
Mieleeni
tulee taidemaalari Ad Reinhardtin
maksiimi: ”Taide on taidetta, ja kaikki muu on kaikkea muuta.” Voisiko nykyään
jo sanoa, että ”politiikka on taloutta ja kaikki muu on kaikkea muuta?
Ihminen on aina ollut taipuvainen erilaisiin dualismeihin. Hyvän ja pahan taistelu on ollut kansanperinteen ja taiteen käyttövoimaa, eikä se ole teemana lakannut olemasta kiinnostava – eiköhän se ole nykyäänkin väkivaltaviihteen keskeisin sisältö. Dualismeista on myös haluttu päästä eroon: taiteessa esimerkiksi muodon ja sisällön erotteleminen toisistaan on koettu vanhanaikaiseksi. On sanottu, että muoto ja sisältö ovat erottamaton kokonaisuus.
Ihminen on aina ollut taipuvainen erilaisiin dualismeihin. Hyvän ja pahan taistelu on ollut kansanperinteen ja taiteen käyttövoimaa, eikä se ole teemana lakannut olemasta kiinnostava – eiköhän se ole nykyäänkin väkivaltaviihteen keskeisin sisältö. Dualismeista on myös haluttu päästä eroon: taiteessa esimerkiksi muodon ja sisällön erotteleminen toisistaan on koettu vanhanaikaiseksi. On sanottu, että muoto ja sisältö ovat erottamaton kokonaisuus.
Kun
kaksi dualistista akselia laitetaan yhteen, voidaan niistä muodostaa
nelikenttä. Tämä on ollut yksi näiden vaalien trendi. Ehdokkaita on aseteltu nelikenttään
kahden akselin perusteella: oikeistolaiset ja vasemmistolaiset, arvoliberaalit
ja arvokonservatiivit. Aivan vastaavasti kuin muodon ja sisällön ongelma
taiteessa, taitavat nämäkin dualismit olla jo vanhanaikaisia. Jako on myös
ladattu monenlaisilla merkityksillä, mikä tuottaa sen, että kaikkia voidaan
käyttää jopa haukkumaniminä, ja sehän ei tunnetusti dialogia lisää. Arvojen
suhteen ongelmaa lisää vielä käyttötapojen moninaisuus eri elämänalueilla. Minä
esimerkiksi pidän itseäni arvoliberaalina – tai olen ehkä pikemminkin oppinut
sen, että kaltaistani ihmistä on tapana nimittää sellaiseksi –, mutta se ei
suinkaan tarkoita sitä, ettenkö olisi monen perinteisen ja yhteisöllisen arvon
kannattaja. Kielitoimiston sanakirjan mukaan ’arvokonservatismi’ viittaa
yhteisön perinteisten arvojen kannattamiseen. Voisin luetella loputtoman määrän
useiden yhteisöjeni perinteisiä arvoja, joita kannatan henkeen ja vereen.
Kuulun esimerkiksi erääseen porukkaan, joka on jo yli kymmenen vuoden ajan
käynyt kesäisin pelaamassa kyykkää, vuosisatoja vanhaa karjalaista
perinnepeliä. Kuulun myös erääseen baariporukkaan. Olin närkästynyt, kun
ylipormestari Jussi Pajunen ehdotti baarien
vähentämistä ns. ongelmalähiöiden ostoskeskuksissa. Koen suomalaisen keskiolutbaarin
jo perinnekulttuuriksi, joka ylläpitää merkittäviä arvoja. Niiden asiakaskunnat
muodostavat aitoja yhteisöjä, joilla on suuri merkitys elämänlaadulle. Olen esimerkiksi
todistanut baarin tuottaman yhteisön turvaverkkojen toimivuutta vuosien ajan.
Pelaan baarissani perinteisiä suomalaisia korttipelejä, ja olemme jopa
perustaneet kaupunginosamme nimeä kantavan perinnepeliyhdistyksen. Yksi
lajeista on vuosittainen mato-ongintakilpailumme, jolla haluamme pitää yllä ikivanhaa
stadilaista metskaamisen perinnettä.
Rakastan
vinyylilevyjä. Rakastan mustavalkoisia valokuvia ja hopeagelatiinivedoksia digitaalisten
tulosteiden sijaan. Pidän edelleenkin lapsuuteni kansakoulun tillilihasta.
Rakastan painettuja kirjoja, ja onneksi olen jo niin vanha, ettei minun edes
tarvitse miettiä, että hankkisinko joskus sähkökirjan lukulaitteen. En aio
koskaan hankkia älypuhelinta. Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Olen siis
todellisuudessa arvoineni umpikonservatiivinen, mutta silti minut luokitellaan
arvoliberaaliksi. Mistä tämä johtuu? Siitä, että luokittelu tapahtuu
ulkopuolelta ja että laajemmassa keskustelussa vain tietyt kysymykset otetaan
tämän dualistisen jaottelun pohjaksi.
Huomaan,
että suurin osa politiikassa keskeisinä pidetyistä asioista liittyy varsin
heikoin sitein arkiseen arvomaailmaani, jota kuitenkin mietin tietoisesti aika
usein.
Marxilaisittain
katsoen tämän pitäisi tuottaa vieraantumista, mutta minähän en siihen alistu. Näyttelijä
ja perhokalastaja Jasper Pääkkönen
sai Itämeren lohen tulevaisuuden valtakunnallisen keskustelun kohteeksi.
Asioihin voi siis vaikuttaa. Otan arvokonservatiivisuuteni agendalle
mato-onginnan, tikinpeluun ja kyykänheiton puolustamisen. Tästä se alkaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti