Perhe
on pahin, suku vielä pahempi
Perheen
funktiosta on kiistelty sosiologiassa pitkään. Perheen määritelmästäkään ei ole
päästy yksimielisyyteen. Perhe on myös instituutio, josta poliitikot puhuvat mielellään.
Ongelmien sattuessa mietitään sitä, kenellä kulloinkin on vastuu: perheellä vai
koululla?
Yhdysvaltalaisen
funktionalistisen sosiologin Talcott
Parsonsin mukaan perheen tehtävänä oli huolehtia
uskonnon ja koulutuksen ohella jatkuvuudesta, ylläpitää ja välittää edelleen
yhteiskunnallisen integraation kannalta välttämättömiä arvoja ja normeja.
Dzamil Kamanger (s. 1948), Chat.
Parsonsin
empiria tuli 1950-luvun yhdysvaltalaisesta perheestä, ja myöhemmät ajat uusine
perhemuotoineen ovat herättäneet paljon perhekriittistä ajattelua – ajatukset
ydinperheestä ja sen roolista ovat muuttuneet.
Eteläafrikkalaissyntyinen
antipsykiatri David Cooper totesi perheen tekevän ihmisestä anonyymin ja yrittävän
riistää yksilöltä mahdollisuuden kyseenalaistaa jäsenyytensä perheessä, oman
alkuperänsä ja saamansa kasvatuksen oikeellisuuden. Cooperin mukaan perhe
tuhosi yksilöllisyyden ihmisessä. Parsons korosti perheen roolia lapsen
sosialisaatiossa, ja Cooper puolestaan näki perheen harjoittaman kasvatuksen
lapsen persoonan kutistamisena.
Näistä jännitteistä syntyy myös Khalil Gibranin tunnettu runo, jonka Kristiina Halkola ikuisti laulaen:
Voit pitää luonasi heidän
ruumiinsa, mutta et
heidän sielujaan, sillä
heidän sielunsa
asuvat huomisessa,
jonne sinulla ei ole pääsyä,
ei edes uniesi kautta.
Kun
yksikköä laajennetaan, puhutaan useimpien perheiden liitosta, suvusta – myös
suvun merkityksestä ja roolista yksilön elämässä. Minä en tee nykyään serkkujeni
kanssa mitään, en edes tiedä kuinka monta heitä on, mutta vanhan
beduiinisanonnan mukaan: ”Minä veljeäni vastaan, veljeni ja minä serkkujamme
vastaan, serkkuni ja minä vieraita vastaan.” Emme voi esimerkiksi ymmärtää –
ratkomisesta puhumattakaan – Lähi-idän ongelmia ymmärtämättä klaanin,
yhteisestä esi-isästä polveutuvan sukuyhteisön, merkitystä alueen nykyelämässä.
Klaanien muodostumisessa ei biologialla ole välttämättä mitään tekemistä. Ei
tarvitse matkustaa edes aavikolle. Törmäsin muutama vuosi sitten hauskaan tarinaan
Viron pohjoisrannikolta. Viinistun kylä jakaantuu vieläkin voimakkaasti ja varsin
itsetietoisesti ”mattilaisiin” ja ”heikkiläisiin” – tarinan mukaan Suomen
etelärannikolta tuli aikoinaan kaksi miestä, joista kaikki sai alkunsa.
Suku
voi siis olla silkka politiikkaa ja taloutta varten sosiaalisesti konstruoitu
yksikkö, jonka emotionaalinen voima rakentuu kuitenkin verisiteistä – tarvittaessa
kuvitelluista: ”Veri on vettä sakeampaa.”
Perheen
ja suvun merkitys on suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa ollut vähenemään päin,
mutta yksilön elämässä suunta on päinvastainen. Taide on tästä merkittävä
indikaattori. Siinä missä taide käsitteli ennen yleviä aiheita ja julkinen taide
kasvatti puistoihimme suurmiehiä, on nykytaide suunnannut katseen arkeen ja
tavallisiin ihmisiin, ja sitä kautta myös perheisiin ja sukutarinoihin – oli
sitten kyse nostalgiasta tai traumoista.
Iranilaissyntyinen,
Helsingissä vaikuttava Dzamil Kamanger
teki lapsena äitinsä kanssa käsitöitä. Isä vastusti ja rankaisi poikaa, koska
kirjontatyöt eivät olleet pojalle sopivia. Nyt nämä kirjontatyöt ovat
muuttuneet Kamangerin myötä taiteeksi ja tuottaneet hänelle paikan suomalaisen
nykytaiteen keskiössä, mistä kertoo muun muassa se, että ensi kesänä hän on
kumppaninsa Kalle Hammin kanssa
Mäntän kuvataideviikkojen kuraattori.
Annika Dahlsten (s. 1975) ja Markku Laakso (s. 1970), Kalleyin perhe, Nkurenkuru, Namibia, 2013.
Kuten
edellä totesin, aina ei tarvitse matkustaa aavikolle, jotta elämä olisi
eksoottista. Turkulaisen kuvataiteilija Markku
Laakson isän isovanhemmat Simoni ja Ella-Stiina Laakso osallistuivat
eksoottisina saamelaisina ihmisnäyttelyihin Saksassa vuonna 1930 – tosin
vapaaehtoisesti toisin kuin siirtomaiden näytekappaleet. Nyt Laakso ja hänen
kumppaninsa Annika Dahlsten
kiertävät maailmaa tuunatuissa lapinpuvuissaan tehden sukuhistoriasta ironista
nykytaidetta: performanssia, liikkuvaa kuvaa ja valokuvaa. Mikä on totta ja
mikä näyteltyä?
Luovutettu
Karjala on monen suomalaisen sukuhistoriaa. Viime vuosina sekin – tuo yhtä
aikaa todellinen ja nostalgisten valhekuvien maa – on noussut osaksi
nykytaidetta. Turkulainen Kukka-Maria
Rosenlund on uppoutunut sukunsa perhealbumeihin, käsitellyt ja kuvannut
uudestaan tuota ikuisen kaihon ja monien keskusteluiden aluetta, joka siis
vieläkin lyö leimansa sukujen elämään – 70 vuotta traumaattisten tapahtumien
jälkeen.
Bita Razavi (s. 1983), sarjasta Bita's Dowry, 2013–14.
Teheranissa,
Helsingissä ja Tallinnassa vaikuttava Bita
Razavi on kuvannut myötäjäisiä, joita hänen teheranilainen isoäitinsä on
kerännyt hänelle koko hänen elämänsä ajan. Monet esineet ovat heikkolaatuisia – koottiinhan niitä ensin ankeina
Irakin–Iranin sodan aikoina 1980-luvun alussa. Käyttöön tämä yksin elävä ja
kosmopoliittisen nomadinen nykytaiteilija niitä tuskin koskaan ottaa – paitsi juuri
nyt: merkityksellä ladattuna taiteena. Muun muassa kertomuksena menneisyyden
ajatuksista huolenpidosta.
Valokuvataiteen
museon intendentin Anna-Kaisa
Rastenbergerin kokoama näyttely Perintö
saa ajatukset moneen suuntaan, vaikka omaan äitiin – 80-vuotiaaseen naiseen,
jonka kanssa 58-vuotias poika riiteli viimeksi viime viikolla – mutta ennen
kaikkea siihen, miten perheiden ja sukujen historian analysointi antaa
ymmärrystä ja perspektiiviä nykyhetken ongelmien ymmärtämiselle. Oli sitten
kyse ydinperheen kriisistä tai kansainvälisistä konflikteista.
***
PS. Tila jutussa loppui valitettavasti kesken, enkä esimerkiksi ehtinyt mainita Virka Kinossa pyörivää Kalle Hammin (s. 1969) ja Dzamil Kamangerin mainiota videota Afaryan Project, jossa on dokumentoitu 400 vuotta sitten perustetun ja nykyään hylätyn Ylä-Afaryanin kurdikylän tarinaa. Näin tiedotteessa: "Käyttäen
paikkaa kulttuurillisena koetinkivenä projekti esittelee kuinka
henkilökohtaiset muistikuvat muovaavat yhteistä muistia. Näin tekemällä
se paljastaa historian sattumanvaraisen luonteen ja esittelee meille
samaiset ominaisuudet käytännössä, kyläläisten diasporaan kuuluvien
kertoessa päivittäisestä elämästään. Kuten taiteilijat asian ilmaisevat: 'On yleisesti tiedossa, että voittajat kirjoittavat historian.
Yksittäisten ihmisten muistot voivat siten tuoda erilaisen näkökulman
aiheeseen, kun vertauskohtana on valtavirtaa edustava historiankuvaus.
Joissakin tapauksissa ne voivat muodostaa ainoan lähteen, jonka avulla
voimme saada käsityksen yhteisestä kokemuksesta. Meillä kaikilla on
oikeus omaan historiaamme.'"
Oli itse aika vaikuttava nähdä se, miten eri tavoin – väliin täysin vastakkaisesti – ihmiset muistojensa maisemat näkivät. Tätä sopii miettiä vaikka luovutettua Karjalaa pohtiessaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti