Jo viime maanantaina avattiin Terje Ojaverin (s. 1955) näyttely (3.–28.8.) Galleria Ortonissa. Terjen ja hänen miehensä Jürin (s. 1955) kanssa humuaminen kesti aina torstaihin saakka, joten sain vasta eilen kirjoitettua taiteilijaesittelyn gallerian sivuille:
Nainenkin lyö
päätään seinään
Ortonin
vuotuinen virolainen vieras on tänä vuonna kuvanveistäjä Terje Ojaver (s. 1955), joka valmistui Viron taideakatemiasta
vuonna 1985.
Ojaver on monipuolinen
tekijä, jonka rekisteriin kuuluvat yhtälailla klassinen figuratiivinen veisto
kuin täysin abstrakti ja toisinaan käsitteellinenkin ilmaisu. Hän on tehnyt
myös harvakseltaan videoteoksia ja performansseja.
Ojaver on nyt
parinkymmenen vuoden jälkeen palannut pieniin pronssiveistoksiin. Ortonilla
ensimmäistä kertaa julkisuudessa nähtävä pienoisveistosten sarja Strippiklubi I–X (2015) jatkaa
johdonmukaisesti Ojaverin naista, naisuutta, naistaiteilijuutta, naisen elämää
käsittelevää tematiikkaa, jota hän valottaa monista näkökulmista, usein myös
huumorin keinoin.
Taiteilijat
operoivat usein totutuilla merkityksillä ladatuilla motiiveilla, kuten vaikkapa
ruukku, rasia, sydän, käärme, hevonen jne. Ojaver on valinnut odottamattoman esineen: tarjottimen. Hän yhdistää tarjottimen,
alastoman naisvartalon ja tankotanssin. Hän tuo esiin sitä, miten nainen on
tarjolla, miten naisen avulla tarjoillaan erilaisia asioita ja miten naisen
tehtävä on usein tarjoilla. Ojaverin tarjottimet ovat tarjottimen kappaleita. sirpaleina,
mutta emme tiedä, tuovatko ne onnea. Sarja kuitenkin jatkuu, sillä nyt naiset
ovat vasta nuoria – Ojaver haluaa tuoda esiin myös 60-vuotiaita, 70-vuotiaita,
100-vuotiaitakin, heidän kauneuttaan, heidän seksuaalisuuttaan.
Mainittakoon
vielä, että mallina käytetty tarjotin kertoo myös siitä, miten taiteilijan
oivallus voi toimia hauskoja lisämerkityksiä tuottaen: mallina on Ortonin
kahvilan oma tarjotin, jonka Ojaver vei viimevuotisella tutustumiskäynnillään
mukanaan. Näinkin voi syntyä paikkasidonnaista taidetta.
Toinen teos, video Sisyfoksen
morsian (2009) on vanhempaa tuotantoa, mutta halusimme sen Suomeen esille,
koska siinä on kaikki klassikon ainekset. Teoksellaan Ojaver on luonut Albert Camus’n ajatuksiin pohjautuvan feministisen
tulkinnan antiikin Sisyfos-myytistä. Kivien kukkulan huipulle vierittämisen
sijaan videon nainen pelaa morsiuspuvussaan jalkapalloa ylämäkeen – taustalla
soi Serge Gainsbourgin ja Jane Birkinin ikiklassikko Je t’aime... moi non plus (1969).
Sisyfoksen rangaistus on perinteisesti koettu
äärimmäisen ankarana. Mikä olisikaan kauheampaa kuin tehdä turhaa työtä koko
elämänsä? Mutta sitähän me tietyssä katsannossa juuri kaikki teemme. Camus
päätyi siihen, että Sisyfos oli onnellinen. Päättymättömän tyhjän tekeminen on
Camus’n mukaan hinta maailman rakastamisesta.
Juuri absurdin taju onkin yksi Ojaverin vahvimmista
puolista. Ojaver näyttää, että kyse ei ole vain miesten maailmasta. Antiikin
sankarit ovat useimmiten miehiä, ja yleensä miehiä ovat nykyaikamme
antisankaritkin. Nainenkin voi olla olla absurdin sankari, kuten Sisyfos.
Nainenkin voi olla antisankari. Nainenkin voi lyödä päätään seinään ja silti tai
juuri siksi rakastaa elämää ja maailmaa.
***
Keskiviikkona oli Viron lähetystössä Terjen toisen näyttelyn (6.8.–9.9.) avajaiset, jota jatkoimme porukalla menemällä vielä Rosa Liksomin (s. 1958) näyttelyn Contemporary Warriors (5.8.–6.9.) avajaisiin Galleria Brondassa. Eikä sielläkään päässyt Virosta eroon. Liksomia onnitteleva Ojaver tunnisti heti kuvan oikeassa laidassa näkyvän ryijyn alkuperältään virolaiseksi:
Palaan näyttelyyn vielä jatkossa.
***
Enkä kadullakaan päässyt vielä Virosta eroon. Joku virolainen irvileuka oli vieraillut Isolla Roballa:
***
Ja virolaisteema jatkui vielä eilenkin. En oikein päässyt osallistumaan Streetlevel-tapahtumaan (6.–8.8.), kun oli kirjoitushommia, mutta eilen satuin kuitenkin osumaan Ruttopuistoon, missä virolainen Billeneeve (s. 1975) esitti performanssinsa:
Efesoksen Artemis nykypäivässä? Intensiivinen joka tapauksessa.
PS. Tästä linkistä vielä Je t'aime...
PS. Tästä linkistä vielä Je t'aime...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti