Vapaa
ja vieläkin vapaampi
Taidemaalari Arvo Summasen (1928–2006) sijoittaminen taidehistorian kaanoniin ei ole aivan yksinkertainen asia. Ekspressionisti hän epäilemättä oli, mikäli tarkoittamme sillä pelkkien tiettyjen ulkoisesti tunnistettavien, ikään kuin tyylillisten piirteiden – kuten vaikkapa rajujen riitasointujen käyttö – lisäksi nimenomaan subjektiivista, tunne-elämän osuutta painottavaa ja voimakasta sisäistä ilmaisua, jolle muoto on selvästikin alisteinen.
Summanen
oli aika kuivakalla 1950-luvun alkupuolella akateemisesti koulutettu maalari,
mutta ei työssään ollut missään vaiheessa kovinkaan akateeminen. Hän oli varsin
vapaa maalauskonventioiden kahleista, eikä hän yrittänyt miellyttää tai
kosiskella – sen paremmin yleisöä kuin kriitikoitakaan. Hän seurasi sisäistä
vakaumustaan ja ilmeisesti poikkeuksellisen voimakasta maalaamisen pakkoa
välittämättä elämän ulkoisista puolista ja menestymisestä.
Summasen
ekspressionismi ei ollut enää samaa kuin 1910-luvun Marraskuun ryhmän –
esimerkiksi Tyko Sallinen ja Alvar Cavén – tai 1930-luvun Lokakuun
ryhmän – esimerkiksi Ernst Krohn ja Eemu Myntti – työskentely.
Valmistuttuaan Suomen Taideakatemian koulusta Summanen muutti sekä työskentelemään että asumaan Brondan vintille, Korkeavuorenkadun Café Brondinin yläkerrassa sijaitsevaan boheemiyhteisöön, jonka keulahahmoja hänen lisäkseen olivat Eino Ruutsalo, Olli Haarala ja Wiking Forsström. Ruutsalo oli opiskellut taidetta New Yorkissa vuosina 1949–52, ja vaikka hän ei tuonutkaan abstraktia ekspressionismia Suomeen, kuten joskus on esitetty, toi hän Yhdysvaltain kokemuksellaan epäilemättä oman lisävärinsä vinttiläisten elämään. Samoin kuin piiriin löyhemmin kuulunut Juhani Harri, joka oli varsin kansainvälisesti orientoitunut jo nuoruudestaan asti ja oli esimerkiksi seurannut Ruotsin taide-elämää, sikäläisiä surrealisteja, muun muassa Halmstadin ryhmää ja Max Walter Svanbergiä. Brondan vinttiläisten taidemaailma ei siis ollut enää pelkkää saksalaista ja ranskalaista taidetta, ja vaikka he eivät koskaan muodostaneetkaan mitään tiukkaa tyylillistä ryhmää, tekivät he ainakin kuin ohjelmallisesti pesäeroa myös ahtaaksi kokemaansa kansalliseen ekspressionismiin, jonka nurkkajumala oli varmaankin Sallinen.
Valmistuttuaan Suomen Taideakatemian koulusta Summanen muutti sekä työskentelemään että asumaan Brondan vintille, Korkeavuorenkadun Café Brondinin yläkerrassa sijaitsevaan boheemiyhteisöön, jonka keulahahmoja hänen lisäkseen olivat Eino Ruutsalo, Olli Haarala ja Wiking Forsström. Ruutsalo oli opiskellut taidetta New Yorkissa vuosina 1949–52, ja vaikka hän ei tuonutkaan abstraktia ekspressionismia Suomeen, kuten joskus on esitetty, toi hän Yhdysvaltain kokemuksellaan epäilemättä oman lisävärinsä vinttiläisten elämään. Samoin kuin piiriin löyhemmin kuulunut Juhani Harri, joka oli varsin kansainvälisesti orientoitunut jo nuoruudestaan asti ja oli esimerkiksi seurannut Ruotsin taide-elämää, sikäläisiä surrealisteja, muun muassa Halmstadin ryhmää ja Max Walter Svanbergiä. Brondan vinttiläisten taidemaailma ei siis ollut enää pelkkää saksalaista ja ranskalaista taidetta, ja vaikka he eivät koskaan muodostaneetkaan mitään tiukkaa tyylillistä ryhmää, tekivät he ainakin kuin ohjelmallisesti pesäeroa myös ahtaaksi kokemaansa kansalliseen ekspressionismiin, jonka nurkkajumala oli varmaankin Sallinen.
Ekspressionismi
on sillä tavalla ongelmallinen taidehistoriallinen luokitus, että jo
lokakuulaisia nimittivät jotkut kriitikot ”uusekspressionisteiksi”, mutta
nimitys ei koskaan vakiintunut. Aivan samoin kävi Brondan vintin ryhmälle.
Taiteilijat esiintyivät eri kokoonpanoissa usein yhdessä sekä omissa
ateljeenäyttelyissään että Taidesalonki Kumlinin kautta, ja monet kriitikot
nimittivät heitä 1950–60-lukujen taitteessa jälleen uusekspressionisteiksi,
mutta taaskaan nimitys ei vakiintunut – varsinkaan kun ryhmä ei ainakaan
toistaiseksi ole jättänyt kovinkaan suurta jälkeä kanonisoituun
taidehistoriaamme. Ruutsalo muistetaan lähinnä myöhempien kineettisten
teostensa kautta sekä kokeellisen elokuvan tekijänä ja maalauksen melko
nopeasti jättänyt Harri laatikoihin tehdyistä esinekoosteistaan. Maalareista
vinttiläisistä muistetaan nykyään ehkä parhaiten Pikku-Olli Martikainen – ja hänetkin maalaustensa sijaan lähinnä miltei
mytologisiin mittoihin kasvaneesta elämäntarinasta: taiteilija asui ison osan
elämästään omassa koijassaan ja puliukkoporukoissa Ämmässuon kaatopaikan kupeella
mutta maalasi samalla intohimoisesti.
Suomalaisessa taidehistoriassa uusekspressionismi on nimityksenä nykyään varattu 1980-luvun alussa esiin marssineille väkeville maalareille, jotka maalasivat usein huikean isoja kankaita ennen näkemättömällä voimalla. Suomessa tähän polveen kuuluvat muun muassa Leena Luostarinen, Marika Mäkelä, Marjatta Tapiola ja Jukka Mäkelä.
Suomalaisessa taidehistoriassa uusekspressionismi on nimityksenä nykyään varattu 1980-luvun alussa esiin marssineille väkeville maalareille, jotka maalasivat usein huikean isoja kankaita ennen näkemättömällä voimalla. Suomessa tähän polveen kuuluvat muun muassa Leena Luostarinen, Marika Mäkelä, Marjatta Tapiola ja Jukka Mäkelä.
Lienee
kuitenkin syytä uskoa aikalaistoimijoita: kyllä Brondan vinttiläisiä on myös syytä
nimittää uusekspressionisteiksi, ja niin he tekivät itsekin: vuonna 1959 he
esiintyivät Kumlinin taidesalongissa yhteisnäyttelyssä, jonka nimi oli
nimenomaan Uusekspressionistit.
Mukana olivat Ruutsalo, Haarala, Forsström ja Eero Kumlin – sekä Matti Alapoti, joka ei kuitenkaan ollut koskaan Brondan vintin
maalareita. Jostain syytä Summanen ei juuri tässä kokoonpanossa olut mukana,
vaikka hän esiintyikin yleensä ryhmän yhteisesiintymisissä vuosina 1957–61.
Samaan aikaan näyttelyn kanssa Ateneumin taidemuseossa oli esillä Suomen
Taideakatemian kolmivuotisnäyttely, joka esitteli aikansa ikään kuin
virallisesti hyväksyttyä ekspressionismia: ”romanttista ekspressionismia”, jota
edustivat muun muassa Aimo Kanerva
ja Tapani Raittila, sekä
”väriekspressionismia”, jota puolestaan edustivat Erik Enroth ja Rafael Wardi
– kaikki nykyään Suomen taidehistoriassa asemansa vakiinnuttaneita nimiä. Uusekspressionistit oli nimenomaan
vastalauseeksi tehty reputettujen näyttely, ja alituinen reputettujen joukkoon
joutuminen onkin yksi ryhmää yhdistäviä tekijöitä. Summanenkaan ei osallistunut
uransa aikana taidehistoriamme kirjoittamisen kannalta keskeisiin jurytettyihin
yhteisnäyttelyihin kuin kahdesti: Nuorten
näyttelyyn ainoan kerran vasta vuonna 1966 ja muitten houkuttelemana Suomen
Taitelijaseuran järjestämään vuosinäyttelyyn ainoan kerran vuonna 1990.
Seuraavana vuonna hän sitten saikin jo taiteilijaeläkkeen.
Ekspressionismin lisäksi taidehistoria tuo esiin muitakin kiinnekohtia. Vuonna 1961 maamme taide-elämään hyökyaallon tehnyt informalismi on sekin saanut osakseen omat kanonisoidut taiteilijansa, jälleen kuukauden mukaan nimensä saanut Maaliskuulaiset, mutta myös Summanen liittyy selkeästi informalismiin: esimerkiksi Erik Kruskopf ei eräässä kritiikissään pitänyt Summasen ”siirtymisestä kohti informalismia”. Summasen yleisesti unohdetun uran taidehistoriallinen kohokohta lienee se, kun Pinx – maalaustaide Suomessa -suurteoksen informalismia käsittelevän artikkelin kuvituksena oli vuonna 2003 mukana yksi Summasen maalaus. Tekstissä häntä ei tosin mainita, eikä ole tietoa siitäkään, näkikö Summanen itse kirjaa koskaan. Osaa hänen tuotantoaan voi siis kuitenkin hyvällä syyllä nimittää informalistiseksi.
Ekspressionismin lisäksi taidehistoria tuo esiin muitakin kiinnekohtia. Vuonna 1961 maamme taide-elämään hyökyaallon tehnyt informalismi on sekin saanut osakseen omat kanonisoidut taiteilijansa, jälleen kuukauden mukaan nimensä saanut Maaliskuulaiset, mutta myös Summanen liittyy selkeästi informalismiin: esimerkiksi Erik Kruskopf ei eräässä kritiikissään pitänyt Summasen ”siirtymisestä kohti informalismia”. Summasen yleisesti unohdetun uran taidehistoriallinen kohokohta lienee se, kun Pinx – maalaustaide Suomessa -suurteoksen informalismia käsittelevän artikkelin kuvituksena oli vuonna 2003 mukana yksi Summasen maalaus. Tekstissä häntä ei tosin mainita, eikä ole tietoa siitäkään, näkikö Summanen itse kirjaa koskaan. Osaa hänen tuotantoaan voi siis kuitenkin hyvällä syyllä nimittää informalistiseksi.
Mutta eivät termit tähän lopu. E.J. Vehmas, yksi keskeisimmistä
kriitikoistamme, nimitti vuonna 1960 Summasta sekä ”tashistiksi” (ranskan tache = läikkä, tahra) että ”abstraktiksi
ekspressionistiksi”. Tasismi tai tašismi on termi, jota ei nykyään juurikaan
viljellä – hieman karkeistaen tasismia voisi pitää 1950-luvun yhdysvaltalaisen
abstraktin ekspressionismin eurooppalaisena vastineena. Tasismissa kyse on
kuitenkin useimmiten taiteilijan fyysisestä ilmaisusta maalausprosessissa,
joten olisin hieman varovainen Summasen yhdistämisessä suuntaukseen. Mikään
varsinainen elemaalari hän ei koskaan ollut.
Mutta eivät sanat lopu vielä tähänkään: vuonna 1959 Kruskopf koki Summasen kehityksen menneen kohti ”radikaalimpaa abstraktia spontaanisuutta” ja Sakari Saarikivi nimitti häntä ”spontanistiksi” ja seuraavana Suomen Sosialidemokraatin nimimerkki E.N. nimitti häntä vieläpä ”täysveriseksi spontanistiksi”. Mainittakoon, että nykyiset taidehistorialliset sanakirjamme eivät enää edes tunne käsitettä ’spontanismi’.
Mutta eivät sanat lopu vielä tähänkään: vuonna 1959 Kruskopf koki Summasen kehityksen menneen kohti ”radikaalimpaa abstraktia spontaanisuutta” ja Sakari Saarikivi nimitti häntä ”spontanistiksi” ja seuraavana Suomen Sosialidemokraatin nimimerkki E.N. nimitti häntä vieläpä ”täysveriseksi spontanistiksi”. Mainittakoon, että nykyiset taidehistorialliset sanakirjamme eivät enää edes tunne käsitettä ’spontanismi’.
Sitten on tietenkin yleisempiä
kuvailevia termejä. Summasen yhteydessä on puhuttu ”fantasiasta”, ”romanttisuudesta”
ja toisinaan myös ”mystiikasta” – esimerkiksi Saarikivi nimitti vuonna 1960
Summasta ”ekspressionistiksi ja mystikoksi”. Vuonna 1965 A.I. Routio – kriitikkokunnastamme ehkä Summasen suurin ymmärtäjä –
totesi: ”Summanen
on mystikko, joka kokee ympäröivän todellisuuden ihmeenä, esineet täynnä
latautunutta symbolimerkitystä, pikemminkin liittymäkohtina tuonpuoliseen
olevaiseen kuin kouriintuntuvina realiteetteina.”
***
Omakuva.
Summanenkin tuntuu kokeilleen kaikkea mahdollista, jossain vaiheessa jopa joitain konstruktivistisiakin elementtejä, ja toisinaan hän taas lähestyi täysabstrakteja teemoja ja antoi figuurien hiipua jonnekin värien ekspressiivisyyden alle miltei näkymättömiin.
Vapautta
ei silti ole syytä korostaa liikaa: Summasen vetäytyminen poispäin
taidemaailman keskiöstä jopa tiettyyn erakoitumiseen asti johtuu ainakin osittain
siitä surumielisyydestä, jonka nuiva vastaanotto kritiikeissä tuotti.
Jälkeenpäin luettuna ja hänen osakseen saamaansa kritiikkiä kokonaisuudessaan
tarkastellen hänen reaktionsa tuntuu yliampuvalta, sillä ei häntä kohdeltu
kritiikeissä sen huonommin kuin monia muitakaan aikalaiskollegoita. Näin
uskallan todeta, koska olen lukenut melko paljon 1950–60-lukujen kritiikkiä.
Tyyli tuolloin vain oli sellainen, että varsinkin taiteilijan ”kehitystä” tai
”kypsymistä” seurattiin ankaralla, estetiikan kaapuun puetulla ja tietyllä tapaa
evolutionistisella kyökkipsykologialla. Esimerkiksi Olli Valkonen totesi Summasesta vuonna 1963: ”Mystisestä laadustaan
huolimatta Summasen maalauksen toivoisi kehittyvän puhtaampaan ja selkeämpään
ilmaisuun.” Vehmas totesi vuonna 1963: ”Kokoelma on kyllä epätasainen, mutta
parhaimmillaan se osoittaa hiljaista kehitystä eteenpäin.” Varsinaista
kehityspsykologiaa tarjoili vielä vuonna 1972 kriitikkona tunnettu
taiteilijakollega Raimo Reinikainen,
joka päätyi siihen, että ”Summasen taide on epäilemättä infantiilia”. Voin
hyvin kuvitella, että yli nelikymppinen taiteilija ei pitänyt moisesta
ilmaisusta. Oletan kuitenkin, ettei Reinikainen tarkoittanut varsinaisesti
jollekin tietylle asteelle jäänyttä kehittymättömyyttä, vaan pikemminkin samaa
kuin Suomen Sosialidemokraatin S.N.,
joka spontamismin lisäksi kiinnitti huomiota Summasen ”naiivin lapsenomaiseen
maalaamiseen iloon ja kiihkoon, joka puhkeaa esiin puhtaiden värien
runsautena”. Ja kuten edellä totesin, esimerkiksi Summasen uraa järjestelmällisesti
seurannut Routio tuntui ymmärtävän varsin hyvin hänen taiteellista ominaislaatuaan.
Nyt kun tarkastelen Summasen viimeisten vuosien tuotantoa, voisin aivan hyvin
todeta kuin Routio vuonna 1964: ”Olennaista on tunteen voimallinen mukanaolo,
intensiteetti, joka tekee kuvapinnasta metafyysisten varausten voimakentän.”
Sillä poikkeuksella, että loppuvuosien tuotantoon Roution sanat saattaisivat
sopia vieläkin paremmin.
Summasen vapautta rajoitti myös arkinen elämä. Hän eli miltei koko elämänsä köyhänä kuin kirkonrotta. Ainoana Brondan vinttiläisenä hän asuikin vintillä: nukkui väliin jopa ruumisarkussa, joita paikalla olleesta puusepänliikkeestä oli jäänyt. Eräässä haastattelussa kävi ilmi, että jossain vaiheessa hänellä oli patjanaan jätepaperinippuja. Hänen huoneensa oli läpikulkuhuone, ja vintti oli usein juopottelevan boheemielämän keskus, jossa omaa rauhaa ei paljoakaan ollut. Eikä muukaan arki ollut kovin helppoa: Summanen oli homoseksuaali, ja 1950–60-lukujen helsinkiläinenkään maailma ei ollut kovin suvaitsevainen, joten elämä oli alituisen selviytymistaistelun lisäksi tietyllä tavalla myös koko ajan peittelyä ja kaksoiselämää. Varsin kaksinainen oli myös Summasen tapa elää ja olla. Hän oli ujo ja arka mutta samalla kuitenkin myös esiintymishaluinen viihdyttäjä, joka lauloi ja tanssi mielellään. Tapasin Summasen vain pari kertaa hänen viimeisinä vuosinaan, mutta jo ensivaikutelma kertoi voimakkaasti siitä oudon kiehtovasta ja selvästi aistittavasta yhdistelmästä, minkä yhtäaikainen melankolia ja ilo voivat ihmisessä tuottaa.
Summasen vapautta rajoitti myös arkinen elämä. Hän eli miltei koko elämänsä köyhänä kuin kirkonrotta. Ainoana Brondan vinttiläisenä hän asuikin vintillä: nukkui väliin jopa ruumisarkussa, joita paikalla olleesta puusepänliikkeestä oli jäänyt. Eräässä haastattelussa kävi ilmi, että jossain vaiheessa hänellä oli patjanaan jätepaperinippuja. Hänen huoneensa oli läpikulkuhuone, ja vintti oli usein juopottelevan boheemielämän keskus, jossa omaa rauhaa ei paljoakaan ollut. Eikä muukaan arki ollut kovin helppoa: Summanen oli homoseksuaali, ja 1950–60-lukujen helsinkiläinenkään maailma ei ollut kovin suvaitsevainen, joten elämä oli alituisen selviytymistaistelun lisäksi tietyllä tavalla myös koko ajan peittelyä ja kaksoiselämää. Varsin kaksinainen oli myös Summasen tapa elää ja olla. Hän oli ujo ja arka mutta samalla kuitenkin myös esiintymishaluinen viihdyttäjä, joka lauloi ja tanssi mielellään. Tapasin Summasen vain pari kertaa hänen viimeisinä vuosinaan, mutta jo ensivaikutelma kertoi voimakkaasti siitä oudon kiehtovasta ja selvästi aistittavasta yhdistelmästä, minkä yhtäaikainen melankolia ja ilo voivat ihmisessä tuottaa.
Muutettuaan
Villa Furunäsiin taiteilijataloon Helsingin Tamminiemessä vuonna 1970 Summanen
löysi turvallisen ja viihtyisän pesän. Hän oli epäilemättä osin vapaa
taiteilijan urapaineista, varsinkin saatuaan taiteilijaeläkkeen vuonna 1991,
mutta laakereilleen hän ei jäänyt lepäämään. Vaikka taiteilijamytologioissa on
usein kyllästymiseen asti korostettu kohtalonomaista luomisen pakkoa, on
Summasen viimeisten vuosien tuotanto vahva todiste tällaisen pakon
olemassaolosta. Hän sai kohtuullisen perinnön loppuvuosinaan, mutta ei
muuttanut ulkoista elämäntyyliään kuin yhdessä suhteessa: kankaita ja värejä
saattoi ostaa mielin määrin. Ja sen hän teki. Ja maalasi vimmatusti: viimeisen
parin vuoden aikana syntyi yli 300 maalausta.
Uskallankin ennustaa, että Summasen uran loppuvaihetta voi pitää sekä
taidehistorian että myöskin luovuustutkimuksen kannalta ainutlaatuisena. Hän
teki selvästikin elämänsä parasta taidetta, mutta tuotti samalla dokumentin
siitä, mitä taiteilijalle voi tapahtua, kun luovuus saa purkautua vailla
esteitä ja estoja.
Summasen tuotanto sai loppukautensa avulla aivan uudenlaisen lisän. Vaikka hän edustikin varsinkin nuoruudessaan tiettyjä vapauden tai jopa anarkian ideaaleja Suomen taide-elämässä, alkoi hän nyt maalata vielä enemmän konventioista ja säännöistä piittaamatta, kokeillen kuin uudella innolla eri tyylilajeja ja aihepiirejä. Tilanteen tuottama paradoksaalinen seesteisyys – maalaaminen oli kuitenkin äärimmäisen vimmaista – ja ilmeinen onnentunne ja sitä kautta uudella tavalla lisääntynyt vapautuminen, nyt positiivinen vapaus johonkin eikä pelkästään negatiivinen vapaus jostakin, tuottivat ällistyttävän hienoa ekspressiivistä – näin kai on kuitenkin luokittelevasti todettava – maalausta ilman ekspressiivisyyteen usein liitettyä itsevarmaa uhoa ja väkivaltaisuutta. Summasen teoksissa näyttäytyy myös aimo annos lämpöä, myötäelämistä ja huumoria sekä jopa ennakkoluulottomia elementtejä naivismista. Tämä näkyy myös värimaailmassa. En mahda sille mitään, että moni näkemäni Summasen varhaisempi työ tuntuu nykyään katsottuna jäävän usein liian sameaksi tai synkäksi. Loppukauden työt ovat värimaailmaltaan silkkaa iloa, vaikka mukana olisikin koko ajan ripaus melankoliaa. Vapauden tunne on joka tapauksessa väkevä. On kuin hän olisi kokeillut rajojaan eri ilmaisumuotojen välillä täysin vailla mitään kahleita.
Summasen tuotanto sai loppukautensa avulla aivan uudenlaisen lisän. Vaikka hän edustikin varsinkin nuoruudessaan tiettyjä vapauden tai jopa anarkian ideaaleja Suomen taide-elämässä, alkoi hän nyt maalata vielä enemmän konventioista ja säännöistä piittaamatta, kokeillen kuin uudella innolla eri tyylilajeja ja aihepiirejä. Tilanteen tuottama paradoksaalinen seesteisyys – maalaaminen oli kuitenkin äärimmäisen vimmaista – ja ilmeinen onnentunne ja sitä kautta uudella tavalla lisääntynyt vapautuminen, nyt positiivinen vapaus johonkin eikä pelkästään negatiivinen vapaus jostakin, tuottivat ällistyttävän hienoa ekspressiivistä – näin kai on kuitenkin luokittelevasti todettava – maalausta ilman ekspressiivisyyteen usein liitettyä itsevarmaa uhoa ja väkivaltaisuutta. Summasen teoksissa näyttäytyy myös aimo annos lämpöä, myötäelämistä ja huumoria sekä jopa ennakkoluulottomia elementtejä naivismista. Tämä näkyy myös värimaailmassa. En mahda sille mitään, että moni näkemäni Summasen varhaisempi työ tuntuu nykyään katsottuna jäävän usein liian sameaksi tai synkäksi. Loppukauden työt ovat värimaailmaltaan silkkaa iloa, vaikka mukana olisikin koko ajan ripaus melankoliaa. Vapauden tunne on joka tapauksessa väkevä. On kuin hän olisi kokeillut rajojaan eri ilmaisumuotojen välillä täysin vailla mitään kahleita.
Summasen loppupään tuotantoa voikin pitää poikkeuksellisena. Uskon,
että siihen paneutuminen tulee tulevaisuudessa tuottamaan myös uusia tuloksia
maalaustaiteeseemme liittyvässä teoretisoinnissa ja tutkimuksessa – eikä
pelkästään taidehistoriassa.
Päätimme yhdessä Summasen pitkäaikaisen ystävän ja tukijan Tytti Soikkelin kanssa esittää sekä
tässä kirjassa että Vantaan taidemuseossa pidettävässä samannimisessä
näyttelyssä Summasen loppukauden tuotannon mahdollisimman kattavasti
sellaisenaan, ryöppyävänä luovuuden todistusaineistona. Emme ole pyrkineet
mihinkään modernistisen hillittyyn ja estetisoivaan esitystapaan. Emme ole halunneet
valikoida töistä joillain laatukriteereillä parhaimmistoa tai harmonisesti
toisiinsa sopivia kokonaisuuksia. Haluamme näyttää avoimesti ja mahdollisimman
vapaasti sen, mitä todellinen luovuuden vapaus taiteessa voi tuottaa. Näin
koemme parhaiten tekevämme kunniaa Summasen perimmäiselle taiteilijanlaadulle.
Laadin kirjaan vielä kattavan kronologian Summasen urasta käytyäni Kuvataiteen keskusarkistossa läpi kaiken hänestä julkaistun. Se on pitkä, enkä viitsi laittaa sitä tähän, mutta kannattaa tutustua, jos on vähänkään kiinnostunut näistä Brondan vintin boheemeista. Luulen saaneeni kattavasti kartoitettua vintillä työskennelleet ja heidän yhteiset näyttelynsä kokoonpanoineen. Kannattaa tutustua myös Marko Homeen pro graduun Eino Ruutsalosta (1921–2001). Tässä linkki.
***
Laadin kirjaan vielä kattavan kronologian Summasen urasta käytyäni Kuvataiteen keskusarkistossa läpi kaiken hänestä julkaistun. Se on pitkä, enkä viitsi laittaa sitä tähän, mutta kannattaa tutustua, jos on vähänkään kiinnostunut näistä Brondan vintin boheemeista. Luulen saaneeni kattavasti kartoitettua vintillä työskennelleet ja heidän yhteiset näyttelynsä kokoonpanoineen. Kannattaa tutustua myös Marko Homeen pro graduun Eino Ruutsalosta (1921–2001). Tässä linkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti