Sota ja
kulttuuriperintö
Isisin
taistelijat ovat jatkaneet kulttuuristen muistomerkkien tuhoamista syyrialaisella
aavikolla Palmyran rauniokaupungissa, joka on yksi UNESCO:n
maailmanperintöluettelon kohteista. Kahden temppelin jälkeen viimeisin tuhottu
rakennelma oli lokakuun alussa noin 2000 vanha riemukaari – yksi Palmyran
ikonisista kohteista.
Palmyran riemukaari.
Isisin tuhoteot on tuomittu ympäri maailmaa barbaarisina. Monien on vaikea käsittää niiden motiiveja. Isis itse on Dabiq-lehdessään selittänyt tekojaan muun muassa sillä, että kulttuuriperintökohteet – temppelit, palatsit ja kokonaiset kaupungit – estävät nationalistisuudessaan irakilaisten ja syyrialaisten lojaalisuutta islamilaista valtiota kohtaan ja ovat näin sen legitimiteetin tiellä. Toinen syy on uskonnollinen: kohteet edustavat usein polyteismiksi tulkittavaa ajattelua, jota omaa ja varsin ahdasta islamilaista tulkintaa edustava Isis vastustaa.
Koko
totuus ei kuitenkaan valkene Isisin oman tulkinnan kautta. Kaikista asioista he
eivät puhu. Antiikkiesineiden pimeä kauppa on Isisille merkittävä tulonlähde –
öljyn lisäksi. Taloustietotoimisto Bloombergin mukaan viime kesänä arkeologit
arvioivat Turkin, Libanonin ja Jordanian kautta liikkuvan 300 miljoonan dollarin
arvosta varastettua antiikkia. Osa tavarasta liikkuu vieläpä avoimesti:
Yhdysvaltain kansainvälisen kauppakomission tilastoissa vuosina 2012–13 tullissa
ilmoitettujen antiikkiesineiden tuonti Irakista lisääntyi 672 prosenttia. Kasvu
ei voi johtua pelkästään laillisesta kauppatavarasta. Juuri tuolloin Isis alkoi
näyttää voimaansa kansainvälisellä kentällä ennen kuin se perusti islamilaisen
valtion, kalifaatin vuonna 2014.
Puhumalla
pelkästään uskonnosta tai barbariasta ei ilmiötä selitetä. Isis annostelee
tuhotekojaan suunnitelmallisesti, ja kyseessä onkin epäilemättä tarkkaan
harkittu strategia. Isis noudattaa Al-Qaida-johtaja Osama bin Ladenin oppeja.
Se ei halua välttää sotaa vaan nimenomaan jatkuvilla kauhu-uutisilla houkutella
läntisen maailman mukaan maasotaan, jonka voittaminen vieraalla maaperällä on
tunnetusti vaikeaa.
Isisin lippu. Keskeisin pointtini taitaa olla se, että barbariaan rajoittuvalla toiseuden viholliskuvalla ei asiaa oikein ymmärretä. Ilmiöstä pitää kyetä kaivamaan esiin se samuuskin.
Nyt kun
Venäjäkin on lähtenyt voimallisemmin mukaan konfliktiin – tai ainakin joihinkin
niistä monimutkaisista ja sekavista konflikteista, joita alueella velloo –,
tulee tilanne olemaan entistä monimutkaisempi. Monet taisteluista tulevat myös väistämättä
lisäämään kulttuuriperinnön tuhoa. Pommien osumatarkkuus ei tunnu niin
hirvittävästi uusimmasta tekniikasta huolimatta lisääntyneen – kuten
viimeaikaiset uutiset Naton toimista ovat jälleen kerran osoittaneet.
Erotuksena vain se, että kyse ei ole barbariasta vaan vahingosta.
Tarkoituksellisinakin sivistyneen lännen pommitukset kyetään useimmiten
perustelemaan rationaalisena toimintana, jonka päämääränä on ihmiskunnan
yhteinen hyöty.
Keisari Vilhelmin muistokirkko.
Sivistyneen
lännen on myös syytä muistaa omatkin tuhonsa. Olen vähän aikaa sitten käynyt
Berliinissä ja katsellut toisen maailmansodan pommituksissa vuonna 1943
tuhoutunutta Keisari Vilhelmin muistokirkkoa, jonka rauniot jätettiin
muistomerkkimäisesti pystyyn – muistomerkkinä sodan tuhoille. Itse asiassa koko
Eurooppa on täynnä kokonaan tuhottuja kulttuurikohteita tai tällaisia osin
tuhottuja ja muistomerkeiksi muuntuneita raunioita.
On
vaikea uskoa Isisin voittoon ja vakiintumiseen edes Syyrian ja Irakin alueilla.
Jonain päivänä osa johtajista istuu oikeuden edessä syytettyinä
maailmanperinnön tuhoamisesta. Tästä syntyy juuri nyt ennakkotapauskin. Haagin
kansainvälisessä tuomioistuimessa alkoi syyskuun lopulla oikeudenkäynti, jossa
syytettyjen penkillä istuu malilainen Ahmad Al Faqi Al Mahdi. Tässäkin
tapauksessa kyseessä on UNESCO:n maailmanperintöluetteloon kuuluvasta
kohteesta, koko Timbuktun kaupungista. Islamistit valloittivat Timbuktun vuonna
2012 ja tuhosivat muun muassa 14 sen 16:sta mausoleumista, jotka oli pystytetty
paikallisten ajattelijoiden haudoille. Hyökkääjät totesivat rakennukset
kuvainpalvonnan toteemeiksi.
Al Mahdin juttu on ensimmäinen kerta, kun Haagin tuomioistuin käsittelee sotarikoksena uskonnollisten tai historiallisten monumenttien tuhoamista. Syytteen pohjana on Rooman perussääntö, joka tuli voimaan vuonna 2002.
Ahmad Al Faqi Al Mahdi Haagissa.
Al Mahdin juttu on ensimmäinen kerta, kun Haagin tuomioistuin käsittelee sotarikoksena uskonnollisten tai historiallisten monumenttien tuhoamista. Syytteen pohjana on Rooman perussääntö, joka tuli voimaan vuonna 2002.
Al
Mahdin mahdollisella tuomiolla Haagissa ei kuitenkaan ole pelotevoimaa.
Yksikään Isisin johtajista, joka määrää seuraavan kulttuurikohteen tuhoamisen,
ei taatusti mieti peloissaan tulevaa tuomiotaan. Isisin kauhisteleminen
barbaarisina villi-ihmisinä ei sekään johda mihinkään. Isis toimii paljon
rationaalisemmin kuin haluamme uskoa. Tilannetta voi purkaa omalta osaltaan se,
että sivistynyt länsi tunnustaa omien intressiensä tuottaman roolin Irakin ja
Syyrian alueella. Ilman meitä ei Isisiä ehkä olisi.
Onneksi
tulossa on maailma, missä fossiilisen energiasyötteen rooli vähenee tuntuvasti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti