Perjantaina ilmestyi tuorein Taide (5/15), jossa oli innostunut juttuni kahden akvarellistin näyttelystä:
Piut
paut
Petri Hytönen, Jotakin
meistä ihmisistä…, Galleria Heino, Helsinki 12.9.–11.10.
Malin Ahlsved, Minä
haluan, Sinne, Helsinki 4.–27.9.
Kaksi
armoitettua akvarellistia. Siinäkö yhteys? Näin ei ole, ja kerronkin lyhyen
tarinan. Olin vähän aikaa sitten eräässä paneelikeskustelussa ja totesin, että
aika harvoin jokin taidenäyttely kolahtaa voimakkaasti. Yleisöstä tuli kysymys tuoreista
esimerkeistä, ja minä mainitsin edelliseltä viikolta kaksi. Tässä ne nyt ovat
yhdessä, ja yhteys syntyykin siis toista kautta. Se syntyy myös sitä kautta,
että koen molempien taiteilijoiden antavan piut paut taidemaailman
sovinnaisuudelle, sille miltä näyttelyn pitäisi näyttää.
Petri Hytönen (s. 1963), Girl in the Sky, 2015.
Petri Hytösen edellinen näyttely oli
temaattisesti yhtenäinen ja kokonaisuutena ehyt. Tämä ei sitä ole, ja
lopputulos on silti parempi. Hän näyttää sen, mitä taiteilijan sisäinen pakko
käskee – sen sijaan, että hän alistuisi hyvän näköisen näyttelyn tekemiseen. Malin Ahlsvedin edellinen näyttely sai viehättävyydessään
kirvoitettua minussa ajatuksia hänen kuvittajamaisesta taiteilijanlaadustaan,
mutta nyt hän näyttää sen, miten väärässä olin. Lisäksi hän oli uskaltautunut
ripustamaan isoon tilaan ryppäinä joukon pieniä töitä tavalla, joka on
äärettömän rohkea. Hän selvästikin luottaa teosten voimaan. Ja syystä.
Tyylillisen
kirjon lisäksi Hytösen aihepiiri on laaja. Hän itse toteaa: ”Olen herännyt
ihmettelemään ihmisen olemusta, tekoja itselleen ja muille. Yrittämällä nähdä
ihmisyys ulkopuolisena avaruusolentona ja silti pääsemättä irti omasta
ihmisyydestäni.”
Hänen töissään yhdistyvät venepakolaiset, kerjäläiset ja kosmiset voimat. On
kuin hän antaisi kuvallisen muodon yhtälailla unilleen ja assosiaatioilleen
kuin globaalien uutisten seuraamiselle ja sitä kautta herääville kysymyksille
ihmiskunnan kohtalosta.
Ahlsvedin
skaala on intiimimpi, mutta sellaisena kuitenkin laaja. Hänelle pettymys,
epätoivo, moraali ja rakkaus eivät niinkään ole osa maailmanpolitiikkaa vaan
yksilön kamppailun temmellyskenttää. Hän ei sido eksistentiaalista tuskaa
niinkään kuvien ulkopuolisten muiden kohtaloon, mutta tulee tämä samastuvan
katsojan tehtäväksi joka tapauksessa.
Hytönen
tunnustaa olevansa kiinni maalaustaiteen perinnössä. Tässäkin kaikki sekoittuu
villisti, kuten hän itse toteaa: ”Pohjoinen eksistentialismi ja
ekspressionismi taustalla tukemassa maalausprosessiani. Ne antavat tietä popin,
minimalismin ja postmodernin ajassa kasvaneelle minuudelle etsiä
maalausmaastoksi jotain kyseenalaistavampaa maagisen realismin, romantiikan,
symbolismin ja kolorismin hengessä.”
Malin Ahlsved (s. 1976), 2015.
Malin
Ahlsvedkin tukeutuu samankaltaiseen kyseenalaistamiseen. Leevi Haapala viittaakin osuvasti näyttelyn yhteydessä ilmestyneessä
julkaisussa taiteen historiaan ja erityisesti symbolismiin: ”Olisi kiinnostavaa
kuulla mitä Hugo Simberg sanoisi
Ahlsvedin maalauksesta Sällskapsdans,
jossa hiirinainen tuli hännän alla tanssii paitahihasillaan olevan miehen
kanssa.” Voimakkain kyseenalaistuminen syntyy kuitenkin tyylillisen ristiriidan
kautta. Ahlsvedin tekniikalla ja värimaailmalla voisi helposti ja uskottavasti
kuvittaa maailman ihanimmat tarinat. Monet hänen kuvistaan näyttävätkin ensi
alkuun juuri sellaisilta, mutta yleisilmeen alta paljastuu tarkemmalla
luennalla juuri se, mikä ihanissa tarinoissa yleensä jää sanomatta.
Malin Ahlsved, 2013.
Millään
edellä toteamallani en kuitenkaan saa avattua ja perusteltua sitä
”kolahtamisen” kokemusta, jonka koin kuvien edessä. Tätä olen joutunut
pohtimaan jo parisen viikkoa. Luulen, että ratkaisu on ainakin osittain siinä
avoimuudessa ja naiiviudessa, jolle molempien kuvamaailma rakentuu. Taiteilijaa
on tietenkin uskaliasta nimittää naiiviksi, mutta en tarkoita ilmaisulla
pelkästään jotain lapsenomaisen herkkäuskoista tai yksinkertaista. Pikemminkin
kyse on siitä, miten Friedrich Schiller
jakoi runoilijat naiiveihin ja sentimentaalisiin. Schillerin mukaan
naiivi runoilija esittää kohteensa välittömästi ja suoraan, sen materiaalisessa
kokonaisuudessa. Hän on yhtä kuvaamansa objektin kanssa. Sentimentaalinen on
puolestaan reflektiivisempi, hänellä havaintoon perustuva aihe suodattuu
voimakkaammin ja muuttuu lopulta ideaalisemmaksi. Hytönen ja Ahlsved kertovat
rohkeasti näkemänsä ja kuvittelemansa ja jättävät katsojalle reflektiivisemmän
osuuden, vaikka olisivatkin tietoisia siitä, mitä heidän oivalluksensa
tarkoittaa ja millä merkityksellistävillä motiiveilla sitä voisi vahvistaa. He
jättävät ideoiden maailmaan siirtymisen katsojan vastuulle, ja juuri siksi ensikokemus
saattaa olla niin voimakas. Katsoja tuntee hetken olevansa yhtä taiteilijan
kanssa – jakavansa tämän ihmetyksen, tuohtumuksen, onnentunteen, tuskan jne. Teos
ei ole kuin älyllinen arvoitus, joka vaatisi tulkintaa. Se vaatii pikemminkin
tunnistamisen jälkeistä myötäelämistä – siis samastumista ja samalla sitä ristiriitaista
tunnetta, joka seuraa tietämyksestä, että samastuminen on perinteisesti ja
älyllisesti katsoen naiivein tapa suhtautua taiteeseen. Sen tunnustaminen
saattaa kuitenkin toisinaan olla rohkea teko. Se on myös sukua näiden
taiteilijoiden teolle, koska he ovat antaneet piut paut taiteen älyllisille
sääntöjärjestelmille.
Petri Hytönen, Sleeping, 2015.
Eikä
samastumiseen tarvitse jäädä kiinni. Kaiken tunnekuohun jälkeen on syytä myös tajuta
se, mistä muista syistä näiden teosten voima saattaa johtua. Silloin voi ryhtyä
miettimään myös lajinomaisuutta, esimerkiksi sitä, miten hyvä väline akvarelli
on intensiteetin luomisessa – kunhan sen hallitsee. Nämä molemmat taiteilijat
hallitsevat sen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti