Keskiviikon Kirkko & Kaupungissa (41/15) ilmestyi juttuni Tellervo Kalleisen (s. 1975) ja Oliver Kochta-Kalleisen (s. 1971) näyttelystä 101 kaikkien puolesta Helsingin Taidehallissa (17.10.–22.11.). Annettu tila loppui vähän kesken, koska olisin halunnut olla vähän kriittisempikin: näyttelyn ulkoinen olemus oli nimittäin vähän kotikutoinen – ehkä kiireellä tehty. Ei sillä toisaalta niin suurta merkitystä ollut, koska sisältö imaisi niin voimakkaasti mukaansa.
Tarinat
tilastojen takana
Opiskelin 1980-luvulla sosiologiaa ja muistan sen valaistumisen hetken, jolloin päätin olla loppuelämäni vastaamatta mielipidemittauksiin. Harjoittelimme empiirisen sosiaalitutkimuksen menetelmäkurssilla kyselyiden tekoa sekä tulosten esittämistä ja arvioimista. Tajusin melko nopeasti, että eivät ihmiset ole kovinkaan mustavalkoisesti mieltä jostain asiasta. Muutenkin uskoni kvantitatiivisiin menetelmiin ja tilastotieteeseen mureni – lähipiirissäni ei esimerkiksi ollut yhtäkään perhettä, jolla oli 1,6 lasta.
Muistot tulvahtivat mieleeni, kun katsoin Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen tuoreen näyttelyn pääteosta 101 kaikkien puolesta (2015), jossa sata suomalaista ihmistä kertoo videoklipeissä taustoja antamiinsa samaa mieltä/eri mieltä -vastauksiin. Julkisesta keskustelusta poimitut 30 teemaa liikkuvat laajalla skaalalla maahanmuuttajista armokuolemaan, susikysymykseen, rakkauden merkitykseen sekä voin ja margariinin eroihin. Ihmiset on valittu tilastollisen poikkileikkauksen periaatteella: mukana on 51 naista, 11 asuu Helsingissä ja kolme Lapin läänissä jne.
Poikkileikkaukseen voi toki
suhtautua lähinnä huumorilla, ja sellaiseksi sen valinta on tulkittavakin. Kalleiset
eivät yritä tehdä empiiristä sosiologiaa vaan pikemminkin tarjota kurkistusluukun
sosiaaliseen todellisuuteen sellaisena kuin se muotoutuu kunkin yksilöllisen ja
siis satunnaisen henkilöhistorian myötä – sisältäen myös ristiriitoja, joita ei
numeroilla koskaan kykene tavoittamaan ja joita harvoin pääsee sanomaan.
Annan vastaansanomattoman käytännön
esimerkin teoksen haastatteluista. Kun akateemisesti koulutetulta, ns. tieteellisen
maailmankatsomuksen omaavalta henkilöltä kysytään, uskooko hän
kuolemanjälkeiseen elämään, hän vastaa ymmärrettävästi itse kysymykseen kielteisesti,
mutta eksyy sitten haastattelussa miettimään sitä, miten hän leikkaa perunoita
ja vihanneksia täsmälleen samalla tavalla kuin hänen edesmennyt äitinsä. Mitä on
siis kuolemanjälkeinen elämä? Mitä ylipäänsä tarkoittaa elämä? Elääkö hänen
äitinsä hänen arjessaan, esimerkiksi keittiössä? Missä muualla hänen äitinsä
saattaa elää?
Kalleisten teos on täynnä harmaita
alueita, jotka monet johdattavat katsojan vääjäämättä omiin mielipiteisiin,
niiden muodostumisen syntyhistoriaan – tarinoihin jotka eivät useinkaan tunnu
käyvän kovin hyvin yksiin mielipiteiksi nimitettyjen väitelauseiden kanssa.
Näyttelyssä
on toinenkin teos, joka saattaa katsojan nopeasti miettimään omaa
henkilöhistoriaansa. Se, miten asiat
olivat (2015) sisältää videoklippejä, jossa ihmiset muistelevat hylkäämiään
mielipiteitä. Minäkin ryhdyin välittömästi inventoimaan. Montaa en keksinyt,
mutta kaksi tuli mieleeni. Toinen tuntuu vieläkin vähän kiusalliselta, enkä
edes kerro sitä tässä.
Onneksi
teoksiin haastatellut ihmiset kertovat rohkeasti elämästään. Taide on tunnetusti
taitolaji, ja yhteisöllisessä taiteessa yksi keskeinen taito on epäilemättä luottamuksen
luominen. Tämän Kalleiset selvästikin osaavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti