Ja hyvähän tuo näyttely onkin. Sekä ilmeisen tärkeä. Itse asiassa olin oikein innostunut, vaikka ei innostus niin välttämättä voimakkaasti jutusta tulekaan esille. Myös näyttelyjulkaisusta siteeraamani Groysin artikkeli oli varsin innostava. Luen sen varmaan hetikohta uudestaankin. Ei sitä niin usein lue juttuja, jotka tuovat aidosti pysyvämmänkin näkökulmamuutoksen mahdollisuuden. Tässä eilisen Sirpin (44/15) juttu:
Kunsti maine jõud
Olen vähemalt viimased kakskümmend aastat arutlenud nii endamisi kui ka pidanud vastama küsimusele selle kohta, kas kunsti abil saab maailma muuta. Vahel usun, et saab, vahel mitte.
Usk kunstikontekstis loodud piltide ühiskondlikku mõjuvõimu...
No, hyvä on. Tässä linkki vironkieliseen koko juttuun, mutta laitetaan sittenkin sama kokonaisuudessaan suomeksi:
Taide profaanina voimana
Eri mieltä. Nykytaiteen toisinajattelijoita. Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki 9.10.2015–20.3.2016.
Olen ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta sekä miettinyt itsekseni että joutunut myös vastaamaan kysymykseen siitä, että voiko taiteella muuttaa maailmaa. Välillä uskon siihen, välillä en.
Usko taiteen kontekstissa tuotettujen kuvien yhteiskunnalliseen voimaan on horjunut monestakin syystä. Yksi niistä on tietenkin se, että maailma ei yksinkertaisesti tunnu muuttuvan paremmaksi. Toinen on filosofi ja taidekriitikko Boris Groysin – Kiasman näyttelyn yksi teoreettisista taustavaikuttajista – huomio siitä, miten terroristit eivät enää tarvitse taiteilijoita rakentamaan mainettaan ja sankaruuttaan. He tekevät sen itse. Terroristilla on käytössään koko nykyaikainen mediakoneisto kaikkine välineineen: somessa liikkuvat videot ja valokuvat, jotka ovat jälleen palauttaneet keskusteluun kysymyksen kuvan totuusarvosta, jonka taidekeskustelu jo siirsi historian romukoppaan.
Hieman paradoksaalisesti Groys näkee taidekuvan voiman siinä, että taiteessa ei enää ole kyse pyhittämisestä – toisinaan jopa päinvastoin. Vertaamalla pyhää kuvaa taiteeseen, taide voi tavallaan jopa herjata sitä: se on vain taidetta. Groysin sanoin: ”Pelkästään taiteen käsitteen soveltaminen näihin näennäisesti sakraaleihin kuviin on jo niiden kritisoimista, koska ne joutuvat alistumaan samoille arvioinnin kriteereille, jotka koskevat mitä tahansa muuta, ’maallista’ taidekuvaa.”
Groysin ajatukset ovat kymmenen vuoden takaa artikkelista ’The Fate of Art in the Age of Terror’ (kirjassa Making Things Public, MIT Press 2005) ja nyt ne voidaan jo nähdä profeetallisina. Näin ajattelin, kun katsoin Kiasmassa Tom Molloyn paperileikkausta Kruunu (2005). Liikuttavan kömpelössä paperinukkien muodostamassa kruunussa erottaa Abu Ghraibin vankilan kidutusskandaalin jo ikoniseksi muodostuneen uhrin tasapainottelemassa laatikon päällä huppu päässään ja sähköjohdot käsiin kytkettynä.
Olen vähemalt viimased kakskümmend aastat arutlenud nii endamisi kui ka pidanud vastama küsimusele selle kohta, kas kunsti abil saab maailma muuta. Vahel usun, et saab, vahel mitte.
Usk kunstikontekstis loodud piltide ühiskondlikku mõjuvõimu...
No, hyvä on. Tässä linkki vironkieliseen koko juttuun, mutta laitetaan sittenkin sama kokonaisuudessaan suomeksi:
Taide profaanina voimana
Eri mieltä. Nykytaiteen toisinajattelijoita. Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki 9.10.2015–20.3.2016.
Olen ainakin viimeiset kaksikymmentä vuotta sekä miettinyt itsekseni että joutunut myös vastaamaan kysymykseen siitä, että voiko taiteella muuttaa maailmaa. Välillä uskon siihen, välillä en.
Usko taiteen kontekstissa tuotettujen kuvien yhteiskunnalliseen voimaan on horjunut monestakin syystä. Yksi niistä on tietenkin se, että maailma ei yksinkertaisesti tunnu muuttuvan paremmaksi. Toinen on filosofi ja taidekriitikko Boris Groysin – Kiasman näyttelyn yksi teoreettisista taustavaikuttajista – huomio siitä, miten terroristit eivät enää tarvitse taiteilijoita rakentamaan mainettaan ja sankaruuttaan. He tekevät sen itse. Terroristilla on käytössään koko nykyaikainen mediakoneisto kaikkine välineineen: somessa liikkuvat videot ja valokuvat, jotka ovat jälleen palauttaneet keskusteluun kysymyksen kuvan totuusarvosta, jonka taidekeskustelu jo siirsi historian romukoppaan.
Hieman paradoksaalisesti Groys näkee taidekuvan voiman siinä, että taiteessa ei enää ole kyse pyhittämisestä – toisinaan jopa päinvastoin. Vertaamalla pyhää kuvaa taiteeseen, taide voi tavallaan jopa herjata sitä: se on vain taidetta. Groysin sanoin: ”Pelkästään taiteen käsitteen soveltaminen näihin näennäisesti sakraaleihin kuviin on jo niiden kritisoimista, koska ne joutuvat alistumaan samoille arvioinnin kriteereille, jotka koskevat mitä tahansa muuta, ’maallista’ taidekuvaa.”
Groysin ajatukset ovat kymmenen vuoden takaa artikkelista ’The Fate of Art in the Age of Terror’ (kirjassa Making Things Public, MIT Press 2005) ja nyt ne voidaan jo nähdä profeetallisina. Näin ajattelin, kun katsoin Kiasmassa Tom Molloyn paperileikkausta Kruunu (2005). Liikuttavan kömpelössä paperinukkien muodostamassa kruunussa erottaa Abu Ghraibin vankilan kidutusskandaalin jo ikoniseksi muodostuneen uhrin tasapainottelemassa laatikon päällä huppu päässään ja sähköjohdot käsiin kytkettynä.
Tom Molloy (s. 1964), Kruunu, paperileikkaus, 2005.
Itse
asiassa ajatus siitä, että taide voikin olla nimenomaan profaani voima, on melko
vallankumouksellinen suhteessa pitkäikäiseen käsitykseen siitä, että taide
pyhittää asioita tuodessaan niitä taiteena museoihin ja valkoisiin kuutioihin lähinnä
kontemplaation ja uskonnollista muistuttavan taideriitin kohteeksi.
Groys
huomauttaa myös siitä, että ”mediassa liikkuvien kuvien monimuotoisuus on
todellisuudessa kuitenkin hyvin rajallista nykytaiteen moninaisuuteen
verrattuna”. Mediassa liikkuvien kuvien valikoima on rajoittunut, ja
joukkoviestimet ovat tautologisia, mutta taiteen ei tarvitse pitäytyä näihin
kapeisiin raameihin. Taiteen sisäänrakennettu käsityöläisyys ja historiallisuus
tuovat mukaan oman lisänsä.
Reaaliaikaisten
kauhujen näyttämisen sijaan taide kykenee tekemään analyyttisia vertailuja
nykyhetken ja historian välillä, käyttämään kuvien historiaa koko kirjossaan
purkaakseen, rinnastaakseen tai ladatakseen merkityksiä uudelleen. Taide pystyy
yhdistelemään asioita, myös fiktiota ja faktaa tavalla, joka saa näennäisen
objektiiviset faktat toisenlaisen näkökulman armottoman tarkastelun kohteeksi.
Taide
voi tehdä asioita pieneen tai isoon kokoon, sen avulla voi tarkentaa katsetta
merkityksellisiin yksityiskohtiin tai käyttää spektaakkelille ominaista voimaa –
jopa spektaakkelikriittisesti.
Yksi
yhteiskuntakriittisen taiteen voimakeinoista on huumori – niin kipeää kuin se
toisinaan onkin vakaviin aiheisiin yhdistettynä. Purskahdin Eri mieltä -näyttelyssä jopa muutaman
kerran nauruun. Mika Rottenbergin
yksikanavainen videoteos Puristus (2010)
on absurdi faktan ja fiktion sekoitus. Filmissä on käytetty dokumentaarista
materiaalia arizonalaisilta viljelmiltä, joissa meksikolaisnaiset keräävät
jäävuorisalaattia, sekä intialaisilta kumipuuviljelmiltä, joissa naiset
vuodattavat puista kumin valmistukseen tarvittavaa maitiaisnestettä.
Dokumentaarisiin aineksiin yhdistyy koneen tarkkuudella toimiva laitos, jossa
Rottenbergin hurjat naismallit tuottavat jäävuorisalaatista,
poskipunapaleteista ja kumista muodostuvan kuution, taideobjektin. Ja näinhän
kapitalismi toimii: tuottaa meille koko ajan absurdeja ja merkityksettömiä
objekteja. Rottenberg itse toteaa teostensa olevan fiktiota samalla tavalla kuin
kapitalismi on fiktiota.
Mika Rottenberg (s. 1976), Puristus, 2010.
Toinen
teos, joka minua nauratti, oli Rainer
Ganahlin videoteos Vihaan Karl Marxia
(2010). Teoksessa nuori saksalaisnainen solvaa kiinaksi Karl Marxin patsasta
Karl-Marx-Alleella Berliinissä. ”Kiinalainen elämäntapa, kiinalainen talous,
kiinalainen energia, kiinalaiset lait ja kiinan kieltä kaikkialla. Vihaan
sinua, Karl Marx!” Ensin teos naurattaa, mutta sitten sitä alkaa miettiä
kapitalismin rakennetta ja sen rautaisia lakeja – muun muassa sitä, että joudun
puhumaan englantia kaikkialla, minne menen, suurelta osin jopa Virossa. Ja
mitähän afrikkalaiset ajattelevat siitä, kun kiinalaiset ostavat suuria osia
Afrikasta, sen maita ja työvoimaa. Minkälainen on Marxin ennustama kapitalismin
kehityskulku tässä uudessa tilanteessa, jonka saatoimme ennustaa yhtä suurella
varmuudella kuin Neuvostoliiton hajoamisen?
Rainer Ganahl (s. 1961), Vihaan Karl Marxia, 2010.
Teoksen
muoto voi olla myös kuin itse sisältö. Nationalismin problematiikkaa monissa
teoksissaan käsitelleen Tanja
Muravskajan 2-kanavainen videoinstallaatio Kolme sisarta (2015) on katsojalle vaativa. Kahden päällekkäin
puhuvan naisen seuraaminen on jo sellaisenaan vaikeaa, mutta kun teos sijaitsee
vielä avoimessa tilassa muiden katsojien ja teosten tuottamassa häiriökentässä,
on sen haltuunotto kokonaisuudessaan mahdotonta. Kunnes tajuaa, että niinhän
sen pitää ollakin. Videoilla puhuvat Muravskajan serkut – kuvaaja itse on se kolmas.
He nimittivät toisiaan lapsena sisariksi korostaakseen läheisyyttään. Nyt maailma
ja varsinkin Ukrainan tapahtumat ovat heittäneet heidät erilleen: yksi asuu ja
työskentelee Virossa, yksi on Ukrainaan jäänyt Maidan-aktivisti ja yksi on
muuttanut Venäjälle. Kaikille etnisen identiteetin muodostuminen on käynyt
monimutkaiseksi, ja läheisyyskin on vaakalaudalla. Kaikki elävät erilaisten
nationalistisesti määriteltyjen voimien vaikutuksessa. Argumentit eivät kohtaa.
Ajauduinkin pian miettimään omaa Viro-suhdettani. Minulla on paljon virolaisia
ystäviä ja tuttavia, ja irvailen heille usein virolaisesta ylikorostuneesta
nationalismista. Nykyään tämä tuottaa usein sen, että minua nimitetään
kommunistiksi, mitä en ole koskaan ollut. Virossa joudun kuitenkin toisinaan
kantamaan tätä leimaa – halusin tai en. Käy siinä sitten analyyttista
keskustelua. Ja kuitenkin sitä on käytävä, kaiken hälyn ja disinformaation
keskellä. Jonain päivänä ehkä löytyy yhteinen maaperä.
Tanja Muravskaja (s. 1978), Kolme sisarta, 2015.
Eri mieltä -näyttelyn 19 taiteilijaa
tai taiteilijaryhmää yhdistää moniäänisyys ja sijainti merkityksellistämisen välimaastoissa.
Väitelauseita ei juurikaan esitetä – paitsi ehkä saamenmaalaisen anonyymeina
esiintyvien taiteilijoiden Suohpanterror-ryhmässä,
joka pyrkii selkeästi poliittiseen päämäärään: saamelaisten oikeuksien
tunnustamiseen muun muassa Suomen eduskunnassa, joka ei vieläkään ole ratifioinut
kansainvälistä ILO:n yleissopimusta 169, joka takaisi saamelaisille turvatun
aseman alkuperäiskansana. Aseenaan Suohpanterror käyttää vanhojen julisteiden
ja muiden ikonisiksi muodostuneiden kuvien maailmaa, jota se muokkaa ironiseen
tapaan oman sanomansa käyttöön.
Suohpanterror, Suohpangiehta, 2013.
Groysin
lisäksi teoreettista taustaa näyttelylle tarjoaa filosofi Jacques Rancière (La
Mésentente, Galilée 1995) joka korostaa sitä, miten politiikassa kyse on
erimielisyydestä sen suhteen, mitä tulisi nähdä tai tehdä näkyväksi. Se minua
tällaisissa näyttelyissä aina harmittaa, että ne ovat todellisuudessa kuitenkin
aina samanmielisiä, että niissä ei uskalleta tarpeeksi rohkeasti tuoda esiin
sitä, miten taideinstituutioiden tukema yhteiskuntakriittinen nykytaide on aina
vihervasemmistolaista, aina antikapitalistista, aina antinationalistista.
Vaikka
tiedänhän minä, keitä ne pelkäävät ja miksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti