Vaikuttavaa neuvostotaidetta
Suurimmalla osalla meistä on käsitys siitä, mitä oli neuvostoliittolaisen taiteen
sosialistinen realismi. Useimmille se on halveksittavaa epätaidetta, toisille naurua
herättävää camp-huumoria.
Meillä
on ylimalkainen käsitys uuden sosialistisen yhteiskunnan työn sankareista,
joita taiteen piti ihanteellisesti kuvata. Neuvostoliiton kirjailijaliiton
vuoden 1934 ohjeiden mukaan taiteen tuli ”heijastaa ja tulkita elämää
yhteiskunnan perusrakenteiden, sosiaalisten suhteiden kautta. Taiteen tuli myös
tukea valtion pyrkimyksiä sosialistisen yhteiskunnan rakennustyössä.”
Vielä
viisi vuotta Josif Stalinin kuoleman
jälkeen Muusikkojen liitto sai puolueelta viestin, joka mukaan ”todellisuutta
piti heijastaa liikuttavin, kauniin ja poeettisiin kuvin, joiden läpi tunkeutuu
optimismi ja jalo ihmisyys, rakentamisen paatos ja kollektivismin henki”.
Vitali Mjagkov (s. ?), Kutojattaret, 1975.
Miksi
sosialistinen realismi epäonnistui? Englantilainen kriitikko John Berger totesi jo neuvostoaikana
(1969), että sosialistinen realismi oli realismin valekaapuun puettua
naturalismia ja sellaisenakin vain kuvitteellista: ”Naturalismista tuli
eräänlainen alibi epäluonnolliselle ja valheelliselle.”
Vuonna
1956 Nikita Hruštšov piti kuuluisan puheensa henkilökultista ja sen seurauksista,
ja joskus
1960-luvulla alkoi taiteessakin aikakausi, jota on tapana nimittää
”suojasääksi”.
Kuvataiteen
suhteen aikakausi on ongelmallinen: se ei tuottanut Jevgeni Jevtušenkon tai Andrei
Tarkovskin kaltaisia maailmanluokan taiteilijoita. Hruštšov itsekin
hyökkäsi abstraktin taiteen kimppuun vuonna 1962. Sitten alkoikin muualla
maailmalla tunnetussa neuvostoliittolaisessa kuvataiteessa toisinajattelijoiden
aika.
Tää olis ollut mun valinta himaan. Sergei Jakobtšuk (s. ?), Saamelaisnaiset, 1977.
Tähän harmaaseen ja rajoiltaan epäselvään välikauteen iskee Didrichsenin taidemuseon uusi näyttely.
Olen
harrastanut venäläistä taidetta paljon. Olen ollut avantgarden lumoissa, olen
suhtautunut huumorimielessä sosialistisen realismin kauheimpiin tuotoksiin. Siksi
olikin vaikuttava kokemus nähdä näyttely sellaisilta neuvostotaiteilijoilta,
joista vain yhden tuotanto oli entuudestaan tuttua: Aleksandr Deineka (1899–1969) oli Suomessakin aikoinaan
jonkinlainen sankari.
Aleksandr Deineka (1899–1969), Hyvä aamu, 1959–60. Kuten näkyy tekniikastakin, kyseessä on luonnos mosaiikkityöksi. Sitä ei kuitenkaan koskaan toteutettu.
Näyttelyltä
on turha odottaa unohdettuja ja nyt uudelleen löydettyjä mestariteoksia. Sen
voima onkin lähinnä siinä, että se murtaa stereotypioita. Suurin osa töistä on
jonkinlaista sosialistista realismia, mutta ei sitä, mitä ennakkoluuloinen
katsoja odottaa. Valheellisen herooisuuden sijaan tarjolla on arkea, pieniä
asioita, elämäniloa, myös surua, herkkyyttä ja jopa vähän kepeää
eroottisuuttakin – eikä tämä koske pelkästään ns. miehistä katsetta: on siellä
komeita miehiäkin. Tarjolla on paljon ”jaloa ihmisyyttä”. Tuli jopa mieleen,
että juuri tällaista sosialistisen realismin olisi pitänyt olla ollakseen aitoa
taidetta. Se tuli vain liian myöhään.
Olisi
helppo lopettaa kliseeseen, jonka mukaan Didrichsen on tehnyt kulttuuriteon,
mutta nykykielisesti ja museon tietyn elitistisen historian huomioon ottaen
totean mieluummin, että tämä näyttely on kova veto.
PS. Olisin minä vähän moitteitakin voinut antaa, mutta tila ei antanut enää periksi. Valikoima ei selvästikään ollut paras mahdollinen: mukana oli muutama vähän turha duuni 1920–30-luvun avantgarden liepeiltä ja yksi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen (1995) tehty. Olisi ehkä pitänyt keskittyä tarkemmin teemaan. Tosin on pakko tunnustaa, että todellisuudessa se, jonka olisin mieluusti vienyt himaan oli yksi näistä vanhoista:
***
PS. Olisin minä vähän moitteitakin voinut antaa, mutta tila ei antanut enää periksi. Valikoima ei selvästikään ollut paras mahdollinen: mukana oli muutama vähän turha duuni 1920–30-luvun avantgarden liepeiltä ja yksi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen (1995) tehty. Olisi ehkä pitänyt keskittyä tarkemmin teemaan. Tosin on pakko tunnustaa, että todellisuudessa se, jonka olisin mieluusti vienyt himaan oli yksi näistä vanhoista:
Konstantin Vjalov (1900–1976), Raitiovaunulinjan asennus, 1920-luku.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti