Kun
vakava on hauskaa
Jaakko Pietiläinen:
Sibelius, Galleria Sinne, Helsinki 4.–20.12.2015
Jan Ijäs: Aika ja yhteys
/ Jäte, Galleria Heino, Helsinki 21.11.–20.12.2015
Erkka Nissinen: Mikä on
yhteisö?, Sorbus-galleria, Helsinki 4.–20.12.2015
Videotaiteesta
on tapana puhua pahaa lähinnä vain selän takana. Videotaide on taidemaailman
älyosastoa, joten sitä koskevia banaaleja kommentteja selvästikin vältellään.
Videoteoksia sanotaan harvoin tylsiksi – niin tylsiä kun monet niistä ovatkin.
Videoita ei usein katsota kokonaan. Luuppeja joutuu katsomaan usein sitten,
että katsot ensin lopun ja sitten sen alun ja sitten yrität rekonstruoida
tarinan päässäsi uudestaan – jos siinä ylipäänsä on joku lineaarinen tarina.
Jos ei, niin se rekonstruktio on vieläkin vaikeampaa, koska ainakin siinä on
joku rytmillinen tai assosiatiivinen kokonaisrakenne, joka väärin katsotun
luupin kautta häviää.
Syyllistyn
itsekin usein samoihin kärsimättömyyden tuottamiin ennakkoluuloihin. Saatan
joskus väsyksissäni tai kiireissäni katsoa 35 minuutin teosta kaksi minuuttia
ja luokitella sen mielessäni johonkin niihin kategorioista, joista ei myöskään
paljon puhuta julkisuudessa ja joista voi ajatella itsekseen vaikkapa: ”Ai, tää
on taas tätä.” Tyhmähän tällaista on kirjoittaa, mutta kai kriitikkokin on
syytä olla joskus olla hieman avoimempi. Niinpä lisään yhden tarinan. Olin
kerran sopinut kirjoittavani jutun eräästä pitkästä videoteoksesta ja katsoin
sen lopulta peräti kahteen kertaan, kun en saanut sen ideasta tolkkua. Oli
pakko perua koko juttu.
Aloitin
näin pitkällä johdannolla, koska 20.12. päätin laittaa ennakkoluuloni kunnolla
koetteelle ja viettää keskittyneesti kokonaisen videopäivän.
Ennakkoluuloni
karisivat pitkin päivää, ja jokaisessa näyttelyssä opin myös sen, että
vakavista asioista voi kertoa huumorilla olematta mikään varsinainen humoristi.
Vietin totaalisen onnistuneen ja nautinnollisen videotaidepäivän.
Jaakko Pietiläinen on häkellyttävä
taiteilija. Hän lavastaja, jonka tausta on graafisessa suunnittelussa. Nyt hän
on tehnyt debyyttinsä kuvataidemaailmassa videoteoksella Sibelius, jonka hän on itse käsikirjoittanut, ohjannut, leikannut
ja säveltänyt. Lisäksi hän näyttelee molempia päärooleja: Sibeliukseksi itseään
kuvittelevaa miestä ja myös sitä ikään kuin historiallista Sibeliusta, joka
tämä mies kuvittelee olevansa.
Sankari
on labiili, horjuvassa ja epävarmassa mielentilassa oleva henkilö, joka ikään
kuin elää harhoissaan todeksi miehistä sankaritaiteilijan myyttiä. Se naurattaa
katsojaa, mutta tekee samalla surulliseksi. Luulen, että itse vaivuin aika
nopeasti omiin idioottimaisiin nuoruudenmuistoihini, joita moni meistä on
varmaankin jakanut. Tarkoitan niitä kingifiiliksiä, joista esimerkiksi musiikki
voi tietyssä nuoruuden vaiheessa tuottaa – omituisine harhoineen. Muistan
varsin hyvin sen, kun kuuntelin vuosia ainoastaan reggaeta ja harmittelin sitä,
että olen valkoinen – ja totta kai unelmoin Jamaikalle muuttamisesta.
Pietiläisen Sibelius on samanlaisten harhojen vanki, mutta elokuva ei ole
nostalgista leikkiä: se pureutuu kansallisromantiikkamme stereotypioihin ja
muodostuu eräänlaiseksi taidehistorian ja kansallisaatteen
psykodekonstruktioksi. Taisin juuri keksiä uudissanan, mutta luulen sen olevan
osuva.
Pietiläisen
teos on sekä absurdi että hauska ja kuitenkin samalla koskettavuudessaan vakava.
Toivon hänen todella jatkavan valitsemallaan tiellä.
Sama
absurdin ja vakavuuden maailma jatkui Jan
Ijäksen näyttelyssä, joka koostui useista videoinstallaatioista ja
esinekoosteista. Se oli ehkä hieman liian runsas, mutta kun oli varannut aikaa,
jäi melkein kaipaamaan lisää. Osiossa Raha
Ijäs käsitteli muun muassa Zimbabwen maailman historian hurjinta inflaatiota:
vuonna 2008 se oli 231 000 000 %. Zimbabwe joutui luopumaan omasta rahayksiköstään,
ja ainoa käypä valuutta oli dollari. Vanhoista rahoista saatettiin tehdä
erilaisia taide- ja koriste-esineitä tai viedä suoraan kaatopaikalle, mutta
koska dollareita oli niin vähän, niistä pidettiin hyvää huolta. Ne likaantuivat
ja kuluivat huolestuttavasti. Videolla näytetään nuoria miehiä haastatellen,
minkälaista zimbabwelainen rahanpesu tuolloin oli: paras tapa oli käyttää
Omo-pesuainetta ja silittää dollarit sitten huolellisesti. On varmaan kliseistä
todeta, että ”itkeäkö vai nauraako”, mutta juuri siltä tuntui. Oikea maailma on
aivan yhtä absurdi paikka kuin Daniil
Harmsin parhaat lyhytkertomukset.
Hylky on puolestaan kuvattu
Lampedusan saarella, jonne saapuu pakolaisia Pohjois-Afrikasta. Rannalle
jääneet hylyt muuttuvat erilaisiksi kauppatavaroiksi. Mieleen tuli heti ajatus
siitä, mitä tapahtuu Raja-Jooseppiin kerääntyville romukuntoisille Ladoilla ja
Volgille. Kenenkähän omaisuutta ne edes ovat? Voisiko Ijäs matkustaa sinnekin?
Ja
sitten vielä Pommi, jossa Ijäs
dokumentoi viidentoista minuutin ajan hirtehisesti sitä, miten puolustusvoimat
tuhoaa Kittilässä vuosittain 1,2 miljoonaa vanhentuneita ja virheellisiä
räjähteitä. Tätäkään asiaa en ole tullut koskaan ajatelleeksi.
Ja
oli näyttelyssä vielä paljon muutakin – ehkä jopa vähän liikaa. Mieleeni tuli
kuitenkin kokonaisen Ijäs-viikonloppufestivaalin järjestämisestä jossain Andorran
kaltaisessa paikassa. Ollaan nyt sitten vähän kriittisiäkin: kuvataiteen
kaltainen pseudofilosofinen installointi (”Rakenne muistuttaa vinyylilevyä, joka
puolessavälissä näyttelyä käännetään ”ympäri” teosten vaihtuessa toisiin”)
tuntui turhalta kikkailulta.
Myös
Erkka Nissinen on varsinainen
neropatti. Hän oli laittanut esille yli sata mustepiirustusta ja niistä
koostetun videoanimaation. Hän menee kuviensa kanssa kuvitteelliseen yhteisöön
ja tutkii sen yhteisöllisyyttä, mutta varsin anarkistisella tavalla näyttäen
kuviensa kautta totaalisen absurdeja metamorfooseja, joista vain osalla on
tekemistä arkitodellisuuden kanssa – mutta siellä taustalla sekin vaani.
Nissinen
on groteski ja varsin outo tarinankertoja, mutta kuitenkin jollain tavalla
”lämmin ja sydämellinen”, niin kuin eräällä jo kuolleella taiteilijaystävälläni
oli miltei päivittäin tapana sanoa – useimmiten kaikista ihmisistä. Sarkasmi
taitaa olla Nissisenkin taiteilijanlaadun ydinaluetta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti