Kuvismaikat
on muuten oikeasti kiinnostavia
Kuvis sata.
Kuvataideopettajien koulutus 1915–2015. Toimituskunta: Pirkko Pohjakallio &
al. Aalto-yliopisto 2015.
Ensimmäisenä
muisto. Kansakoulussa kuvista hoitanut luokanopettajani antoi tehtäväksi
piirtää – käytössä oli silloiset huonot väriliidut – ilmapallonmyyjän. Piirsin
hahmolle silloin muotiin tulleet leveälahkeiset farkut. Opettaja haukkui minut aggressiivisesti
luokan edessä: ”Epäonnistunut työ. Ei ilmapallonmyyjällä voi olla tuollaisia
housuja.” En saanut kuitenkaan suurta traumaa.
Toisena
paljon muistoja. Olen tehnyt lukemattomia taiteilijahaastattelua. Erittäin
monessa se ensimmäinen ja usein tärkein vaikuttaja, joka alkusysäyksellään teki
taiteilijasta ihan oikean taiteilijan, oli kuvismaikka. Esimerkiksi edesmennyt
ystäväni, akvarellisti Markku J. Rantala
(1950–2007) totesi ykskantaan: ”Suurin vaikuttajani taiteilijaksi tulemiseen
oli epäilemättä television Kylli-täti.” Nuoremmalle väelle tiedoksi:
kuvismaikkana monissa kouluissa toiminut Kylli
Koski (1906–2007) piirsi televisiossa vuodesta 1957 vuosikymmeniä,
viimeisinä Kylli-tädin joulusadut
(1990–95).
Kolmantena
taidesosiologisia havaintoja. Taiteilijakuntamme verkostot syntyvät usein
taideopintojen myötä. Taiteilijoistamme melkoinen joukko on valmistunut
Kuvataideakatemian sijaan Taikin kuvisopettajalinjalta. Moni heistä on joutunut
kärsimään tietystä kollegoiden vähättelystä, koska he ovat alun perin ”vain”
kuvismaikkoja. Mutta tuskin esimerkiksi kuvanveistäjä Pirkko Nukarilla tai akvarellisti Marjatta Hanhijoella on tästä suuria traumoja.
Neljäntenä
merkittävä kokemus: Kuvis sata on
kirja, jonka kautta olen oppinut paljon paremmin ymmärtämään kunkin aikakauden
kuvallisen ajattelun ja siihen liittyvän opetuksen yhteiskunnallista
kontekstia, myös piilo-opetussuunnitelmia, joita en itse kansakoulussa ollut
sisäistänyt piirtäessäni ”väärin”.
Olen
esimerkiksi opetushommissani aina korostanut lähihistorian tuntemisen
tärkeyttä: sisällöt vaihtuvat toisinaan nopeastikin, mutta institutionaaliset
rakenteet hitaampaan tahtiin. Jotta ymmärtäisimme instituutioiden
problemaattisuuden ja väistämättä syntyvän eritahtisuuden tuottaman hankauksen,
on meidän paneuduttava niiden syntyyn ja historiaan sekä paradigmojen
vaihtumiseen. Sitä tämä kirja tekee ja vielä aivan erinomaisella metodilla. Sen
sijaan, että joku tutkija olisi käynyt kronologisesti läpi kuvaamataidon –
nykyään tämän monta nimeä, muun muassa ”kuvaanto-opetus”, kantanut ala taitaa
olla nimeltään ”visuaalinen kulttuurikasvatus” – opetuksen historian, on
kirjaan valittu alkuperäistekstejä sadalta vuodelta ja rakennettu niistä
temaattisia kokonaisuuksia nykykommentteineen.
Taide
nauttii – mikäli se nyt sitä enää nauttii – perustuslaillista vapauttaan, mutta
taiteeseen liittyvä opetus on ollut aina suhdannealttiimpaa ja myös
voimakkaammin instrumentaalisten vaatimusten kyllästämää. Jollain tavallahan
kuvisopetuksen yhteiskunnallista hyötyä on aina tarvinnut perustella ja
joillain tavoinhan sitä on aina muokattu näihin perusteluihin sopivaksi. Mutta
toisaalta: on siellä piillyt aina vastarinnan ja vallankumouksen siemenkin, ja
moni vanhempi taiteilijatuttavani on muistuttanut minua siitä, että 1970-luvulla
velloneissa poliittisissa taistoissa Taideteollinen korkeakoulu oli paljon
vallankumouksellisempi paikka kuin Suomen Taideakatemian koulu. Sekin näkyy
tässä kirjassa, jossa esimerkiksi Maria
Laukka kirjoittaa vuonna 1970: ”Mutta kun nykyajan lapset näyttävät meille
leikeissään yhteiskuntamme kaupalliset, teknokraattiset ja väkivaltaiset
kasvot, me pelästymme.” Mikä tässä on epäajankohtaista? Ehkä vain se, että sitä
mukaa kuin kaupalliset, teknokraattiset ja väkivaltaiset kasvot ovat vain
lisääntyneet, tuntuu niiden pelästyjien määrä olleen – tai ainakin heidän
äänensä kuuluu huonommin.
Mutta
osasivat ne jo 1900-luvun alussa kirjoittaa kuin nykyhetkeä ennakoiden. Näin Lilli Törnudd (1862–1929), yksi
pioneereista, vuonna 1907: ”Viimeisten vuosikymmenien kuluessa on tapahtunut
suuria mullistuksia kuvaamataiteiden ja taideteollisuuden alalla. Käsitykset
kauneudesta ja tarkoituksenmukaisuudesta ovat muuttuneet ja laajenneet. Taide
on saanut uusia arvoja, uusia päämääriä ja näkökantoja. Vanhat kaavat ja
traditionit ovat murtuneet, ja nykyaikainen henkinen elämä on raivannut
itselleen tien kaikilla aloilla. Yleisenä sotahuutona on kuulunut: ”Takaisin
luontoon!” Törnudd vastusti aiemman opetuksen ”mittausopillisuutta” ja
”koristeiden koneellista mukailemista”. Hän korosti muun muassa psykologiaa ja
totesi: ”Sen nojalla myös oli pantava enemmän huolta taiteellisen tajunnan
jalostamiseen ja kypsyttämiseen kuin kuolleiden tietojen paljouteen.” Mikä
tässä on epäajankohtaista? Tietokone- ja mobiilimaailma on pikemminkin
palauttanut tuon ”koneellisen mukailemisen” kaiken läpitunkevassa
helppoudessaan.
En usko
että koulutuksen – ja epäilemättä myös kuviskoulutuksen digitalisaation, jota
monet irvileuat somessa näkyvät nimittävän ”pilipalisaatioksi”, nykyinen ylikorostuminen
tulee viemään kehittyvää lasta kohti ”tietoista rakkautta luontoon”, mitä
Törnudd tavoitteli. Hauskan meemin keksiminen voi toki olla luovaa ja voi
puolustaa vaikka luontoa, mutta havainnon, käden ja mielen hiljaista ja
parhaimmillaan hitaan kontemplatiivista ja moniaistista yhteistyön kehittämistä
se tuskin avittaa. Veikkaan, että tulemme vielä palaamaan Törnuddin
ikivanhoihin ajatuksiin – vaikkakin paljon viisaampina ja ehkäpä luontoa vielä
enemmän rakastavina posthumanisteina, mihin osa nykytaiteesta meitä parhaillaan
johdattelee.
Kuvis sata on jaettu viiteen päälukuun
(Katse ja näkeminen, Kriittinen katse, Katse ympäristöön, Katse tekijään, ja
Katse tutkimukseen), joiden kaikkien rakenne on sama. Ensin on lyhyt johdanto
teemaan: Pirkko Pohjakallio on
kirjoittanut neljä ensimmäistä ja Juha
Varto esittelee tutkimuksen osuuden. Sitten seuraa valikoima keskeisiä
tekstejä eri aikakausilta, ja kunkin luvun lopettaa tematiikkaa vuonna 2015
tarkasteleva asiantuntija: Helena
Sederholm, Juuso Tervo, Anniina Suominen, Mira Kallio-Tavin ja Juha
Varto. Rakenne on nerokas ja myös lukijaystävällinen: kirjaa voi lukea
osissa ja palata tarvittaessa tiettyihin teemoihin. Kattava se ei tietenkään
ole, mutta sen viereen voi esimerkiksi hankkia laitoksen ja sittemmin osaston
johtaja 1970–80-luvuilla toimineen Antero
Salmisen (1939–2003) kirjoitusvalikoiman Pääjalkainen – Kuva ja havainto (Taideteollinen korkeakoulu 2005).
Kirja on
myös hyvin toimitettu: vanhemmatkaan tekstit eivät jää pelkiksi
”historiallisiksi” todistuskappaleiksi vaan ne on nivoutettu osaksi
kuvataideopetuksen kumuloitumista. Vanhoista asioista on selvästikin opittu –
niin virheistä kuin edelläkävijöiden viisauksistakin.
Edellä
mainitun kaltaisia sitaatteja voisi siteerata miltei loputtomiin, mutta kulttuuriantropologiaa
aikoinani pääaineena opiskelleena koin esimerkiksi Antero Salmisen artikkelin ’Lapsi
antropologina’ suorastaan järkyttävän raikkaaksi, vaikka se on niinkin vanha
kuin vuodelta 1988 – keskittyen televisioon ennen nykyistä internet-aikaa.
Lapset eivät ole tyhmiä, mutta heidän visuaalista lukutaitoaan voi kasvattaa
monin tavoin silloin, kun he alkavat hahmottaa visuaalisesti välitettyä kuvaa muusta
maailmasta, ”vieraista kulttuureista” niin kun antropologiaakin joskus
määriteltiin. Salminen kertoo hauskan tarinan jäsentelykyvyn kehittymisestä,
kun hän oli viisivuotiaan poikansa kanssa vierailemassa Helsinkiin
pysähtyneessä matkustajalaivassa. Poika piirsi siitä illalla kuvan ja näki
laiva seuraavana päivänä televisiossa lehdessä. ”Ylpeänä poikani selitti, että
tämä piirros, tuo laiva televisiossa ovat ihan eri laivoja, mutta kuitenkin
jotenkin samoja laivoja kuin se oikea laiva.” Sain salamannopean assosiaation.
Etteikö muka peruskoulun ala-asteella voisi käyttää havaintomateriaalina
käsitetaiteen klassikoita, esimerkiksi René
Magritten Ceci n'est pas une pipe (1928–29) tai Joseph Kosuthin One and Three Chairs
(1965)? Tätä kautta kuulisimme tulevaisuudessa taatusti vähemmän puhetta
”postmodernista tekotaiteesta” ja voisimme keskittyä itse asiaan: lapsi
antropologina, lapsi ympäristötaiteilijana, lapsi yhteisötaiteilijana ja myös
lapsi ihan perinteisenä taiteilijana, joille riittää kynä – tai vaikkapa kamera
– ja jolle pitää vain taata se keskittynyt aika, minkä maailman löytäminen aina
vaatii. Resursseilla varustettu kuvismaikka on yksi parhaista mahdollistajista
tätä kautta syntyvän hyvän elämän etsimiseen. Kuvis ei ole koskaan ”vain jotain
kivaa”.
Kliseisiin
on useimmiten paha lopettaa, mutta teen nyt ihan tarkoituksella juurin niin.
Tämä kirja kuuluu jokaisen taiteenrakastajan hyllyyn.
Jääviyssyistä mainittakoon,
että kirjoittaja on kahden kuvismaikkana toimineen kuvataiteilijan lapsi.
"Hauskan meemin keksiminen voi toki olla luovaa ja voi puolustaa vaikka luontoa, mutta havainnon, käden ja mielen hiljaista ja parhaimmillaan hitaan kontemplatiivista ja moniaistista yhteistyön kehittämistä se tuskin avittaa. "
VastaaPoistaEt ole tainnut tehdä meemiä.
Oikeassa olet. En ole tehnyt meemiä. Em silti usko meemien tekemisen hitauteen ja havainnon, käden ja mielen kontemplatiiviseen yhteistyöhön. Kyse on kuitenkin nokkelasta oivalluksesta ja sen toteuttamisesta. Mutta en kai sitten tiedä.
VastaaPoistaKiitos paneutumisesta ja ymmärryksestä. Tämä ammatti on henkisesti raskas, koska koko ajan on oltava puolustamassa sen sijaa ja merkitystä.
VastaaPoista