Tein juttua Kirkkoon ja kaupunkiin (8/15), joka ilmestyi tänään:
Ristin
sivupolulla
Ilkka Sariola halusi ryhtyä taiteilijapapiksi, mutta seurakuntatyössä ei
jäänyt aikaa taiteelle. Hän jäi virkavapaalle vastatakseen kuvan
tekemisen paloon.
Kuvataideakatemiasta
vuonna 1995 valmistuneella Ilkka
Sariolalla (s. 1969) oli jo takanaan kymmenen vuoden ura taiteilijana, kun hän
lähti opiskelemaan teologiaa. Nyt hän tekee jälleen taidetta, puolisonsa Goa von Zweygbergkin kierrätysvaateliikkeen
takahuoneen nurkkauksessa Helsingin Kalliossa.
Viimeisimmän
näyttelynsä Sariola piti Kluuvin galleriassa Helsingissä yhdessä Mika Aalto-Setälän kanssa loppuvuodesta
2004. Tuolloisen lehdistötiedotteen sanat voi nyt lukea enteellisesti: ”Taide ei ole uskon asia. Ei enää. Ehkä joskus, mutta ei
vielä.”
Sariola tuli tunnetuksi sekä
piirtäjänä että performanssitaiteilijana. Aiheet olivat rankanpuoleisia.
Kirkosta eronnut piispan poika – isä on Yrjö
Sariola – aiheutti jo ensimmäisellä näyttelyllään piispalassa kohun, joka
ylsi Vaasa-lehden etusivulle.
”Hengellisen ja poliittisen
tematiikan yhdistäminen on kuitenkin kulkenut työssäni punaisena lankana”. Näin
myös performanssiryhmässä Uusi Jerusalem (2000–05), jonka performanssiin Ilkka imettää haavoistaan (2005)
Sariolan taiteilijanura väliaikaisesti päättyi.
”Kävin pari vuotta kamppailua ja
harrastin lukemista – muun muassa ekumeniikan professori Tuomo Mannermaan (1937–2015) kirja Kaksi rakkautta (1983) säväytti. Kerran Albertinkadulla
kävellessäni tajusin, että jos kerran uskonasiat kiinnostavat, on niistä
otettava selvää.” Kohta Sariola olikin jo Kalliossa pastorina.
Sariolan haaveet
taiteilijapappeudesta romuttuivat arkisen työtaakan alle, mutta ”kuvan
tekemisen palo kuitenkin palasi”.
Sariola on mukana lapinjärveläisen
San Damianon osuuskunnassa. Häneltä kysyttiin kiinnostusta tehdä osuuskunnan
pieneen, Irja Askolan syksyllä 2013
siunaamaan kappeliin jäljennös Franciscus
Assisilaista aikoinaan puhutelleesta San Damianon krusifiksista, 1100-luvun
bysanttilaisesta ikonista, joka nykyään sijaitsee Santa Chiaran basilikassa
Assisissa. Jäljentäminen ei Sariolaa kiinnostanut, eikä hänellä ollut
ikonimaalarin osaamista. Hän koki tekevänsä ikonin sijaan ”hengellistä kuvaa
läntisessä traditiossa”. ”Kun Kannelmäen pastori Konsta Korhonen – sandamianolaisia hänkin – ehdotti tekemään
tradition pohjalta uuden version, minä innostuin.”
Sariola lähti hiljaisuuden
retriittiin miettiäkseen mahdollista virkavapaataan ja kuvan tekoa sekä
kokeillakseen, että syntyykö kuvaa jälleen. Ja syntyihän sitä. Wille Riekkisen
luentojen innoittamana hän ryhtyi piirtämään Raamatun hahmoja. Hän päätti hakea
vuoden virkavapaata.
Raamatun hahmojen piirtämisestä
syntyi jopa uusi projekti, kun Riekkinen puolestaan innostui Sariolan
piirustuksista. Nyt heillä on tekeillä kirja, jossa on mukana vähemmän
tunnettuja Raamatussa mainittuja henkilöitä; ”Wille antaa tutkijana taustaa ja
minä kuvallisen tulkinnan. Pallottelemme keskenään aiheita ja teemme työtämme
kiireettömästi – kirja tulee, kun on tullakseen.”
San Damianon krusifiksin Sariola
haluaa kuitenkin mahdollisimman lähelle valmistumista virkavapauden päättyessä
elokuussa.
Tuntemattoman tekijän umbrialainen esikuva 1100-luvulta.
Alkuperäisestä krusifiksista Sariola
on edennyt jo aika etäälle. Triumfiristi on muuttunut kärsivää Jeesusta
kuvaavaksi kärsimyskrusifiksiksi. Myös värimaailma on muuttunut: alkuperäinen
verenpunaisen dominoima maalaus on muuttunut sinisävyisemmäksi. ”Teen
muutoksella kuitenkin kunniaa aikakauden umbrialaiselle maalaustaiteelle, jota
olen käynyt paikan päällä tutkimassa. Varsinkin 1200-luvun alussa vaikuttanut Giunta Pisano on ollut merkittävä
esikuva.”
Osa muutoksista on modernimpaa
tulkintaa, mutta Sariola korostaa sitä, että pohjana on se, miten hän on
yrittänyt ”ensin
ymmärtää mitä vanha risti puhuu teologisesti, mikä sen kokonaisuus on”.
Muutokset eivät lähde ”modernin taiteen fiilistelystä, vaan kerronnallisista
ulottuvuuksista, siitä miten krusifiksi voisi tänä päivänä puhutella paremmin”.
Sariola
kokee, että ”kirkko on haavoilla ja rikki”; alkuperäisen krusifiksin kehyksen
simpukankuoret (ikuisuus, kirkkaus) ovat vaihtuneet piikkilangaksi.
Hätkähdyttävin on varmaan krusifiksin alaosa, jonka osin arvoitukselliseksi
jääneet kuluneet hahmot ovat vaihtuneet nykyajan marttyyreiksi:
keskitysleireillä kuolleet saksalainen evankelis-luterilainen pappi Dietrich Bonhoeffer, juutalaisia
auttanut venäläissyntyinen nunna Maria
Pariisilainen ja puolalainen fransiskaaniveli Maximiliam Kolbe, joka uhrautui toisen vangin edestä Auschwitzin
keskitysleirissä. Neljäs marttyyri on Afganistanissa heinäkuussa 2014 surmattu
avustustyöntekijä Seija Järvenpää,
Sariolan ystävä. Alaosassa on kuvattuna myös Birkenaun portti – ”olen käynyt
sekä Auschwitzissa että Birkenaussa. Pimeämpää ei maan päällä ole.”
Mutta
ristin sakaroiden linnut antavat uskoa tulevaisuuteen. Sariola on kuvannut
suomalaisia lintuja, mukana on myös hätkähdyttävästi korppi. ”Pohjoiseen Franciscuksen saarnan
jälkeen lentävät västäräkki ja punatulkku, tutut linnut ja kristillisten legendojen
innoittajat.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti