Oli aika liikuttava hetki, kun isäni sanoi omistavansa näyttelynsä minulle ja työlleni Suomen taiteen parissa. En ryhdy tässä kyynelehtimään sen enempää, mutta on se tunnustettava, että on varsin hienoa huomata itsekin pitäneensä aina isästään ja pitäneensä häntä taiteilijanakin arvossa ja nähdä tuo arvostus toisinkin päin. Monelle niin tärkeä luovuutta lisäävä isänmurha on tosin jäänyt kokematta, mutta kyllä sitä näinkin näköjään pärjää.
Niemen roolin teki hienoksi se, että isäni oli nuorena taiteilijana Alavudella hänen kuvismaikkansa ja aiheutti omalta osaltaan sen taidekärpäsen, joka on näkynyt Niemen monissa aktiivisissa rooleissa taidemaailmassamme, muun muassa Suomen Taideyhdistyksessä, Taideyliopistossa ja LG Nordströmin säätiössä.
Muitakin vanhoja konkareita oli paikalla: Tapani Tamminen (s. 1937) ja isäni.
Kuraattoriksi paikalleni oli valittu Matti Peltokangas (s. 1952). Ripustuksessa avustivat Ortonin väen – Seppo Seitsalo ja Sirpa Viljanen – lisäksi tuttuun tapaan Olavi Pajulahti (s. 1944) ja ekstrana Heimo Suntio (s. 1955).
Suntio ja Pajulahti ruuvaavat, Viljanen johtaa työtä.
Peltokangas kehitteli ja väänteli oman mitalitelineensä.
Suntiolle oli varattu vielä yksi erikoistehtävä. Hänen tuli minun sijaani kirjoittaa gallerian verkkosivuille taiteilijaesittely:
Silmä näkee ja käsi tekee
Kuvataiteilija Voitto Kantokorpea (s. 1935) voi työhistorialtaan luonnehtia
kotimaassa menestyneeksi ja kansainvälisesti osallistuneeksi kuvanveistäjäksi.
Jo lapsena hän asui Tanskassa ja Ruotsissa, niin liukkaasti maata muuttaen että
ympäristön käyttökieli tahtoi tulla vähän viiveellä, ja osin tämä teki pojasta
tuolloin enemmänkin tarkkailijan ja näkijän. Oma tila piti ottaa erilaisin
käden töin ja taidoin.
Nyt 1960-luvun alussa Etelä-Pohjanmaalle
muuttanut Kantokorpi sanoo halunneensa palata Helsinkiin, lapsuutensa ja
opiskeluaikojensa kotikaupunkiin, teostensa kanssa, näkemään ne itsekin tässä
intiimissä retrospektiossa.
Kantokorpi toteuttaa vivahteikkaasti veistäjien
ikiaikaista tointa; silmä näkee ja käsi tekee. Hän on taitava piirtäjä, joka
yltää pieteettisestä muodon hallinasta käden liikkeen ekspression ylös
merkitsevään viivaan.
Keskeinen metodi, johon Kantokorpi palaa, vaikuttaa aktiolta, jossa hän löytää valmisesineen ja uudelleennäyttää sen veistoksena tai sen osana, siten että hahmon alkuperä joskus kokonaan lakkaa näkymästä. Tämä on totta hiertävä surrealistinen ele, taiteilijan keino paljastaa vähän enemmän. Kantokorven kerrottua teoksen Pitkät pojat reikäisistä lattaraudoista, joilla on säädelty padon yläreunan korkeutta, voi nähdä mielessään ylivirtaavan veden ja katsoa näitä veistokseksi tehtyjä ja ajateltuja osia noiden tapahtumien hiukan alakuloisina muistomerkkeinä. Aktion päätepiste on modernistinen kapea avaruutta vasten piirtyvä itsenäinen veistos, joka sisältää nämä muistumat ja teot. Ulkoreunoihin lisätyt piikit tekevät hahmoista teoksen nimen mukaisesti ihmisen ja hänen eleensä kuvan, joka estetiikan lisäksi, tarpeen vaatiessa pitää ja ottaa paikkansa kulloisessakin tilassa.
Modernismin perinteestä ammentava Kantokorpi on
myös selkeästi sarjallisuutta käyttävä taiteilija. Tästä hyvä esimerkki ovat Shamaanin puutarhasta -nimiset
veistokset, joissa voi nähdä suomalaisen symbolistin, surrealisti Simbergin
vaikutteita. Nämä alitajunnan ansarissa kuiskailevat kukkaset ovat suorastaan
kuin mielen sormenpäillä muovailtuja ötököitä, joiden voisi kuvitella muuttavan
vielä itsekseen muotoaan aamuyön hämärissä.
Hilpeän ja vaarallisen ylitoden maisemissa
liikkuvat mainion 70-lukulaiset Musta
kevät, Japanin ihme ja Osasto G. Teoksen Musta kevät perisurrealistinen pää avautuu aikakaudelleen
vertauskuvallisin alumiiniin valetuin orgaanisin muodoin, hillitysti poppia
sivuten.
Hiukan sivummalla pikkuvitriinissä on otos
Kantokorven taitavia ja ammattitaidolla tehtyjä mitaleita, joissa huomio muun
muassa kiinnittyy yksityiskohtien hallintaan – esimerkiksi tekstin ja hahmojen
osaava muovailu.
Näin nuoremman kollegan näkökulmasta Kantokorven näyttely ja henkilö ovat oiva muistutus siitä, miten katseen kohdistaminen ennalta-arvaamattomaan pitää tekijän valppaana ja iskukykyisenä tunnista ja vuodesta toiseen ja miten tärkeää taiteilijalle on muun puuhan ohessa vaania arjen murusia ylitoden maisemissa.
Heimo Suntio
Näin nuoremman kollegan näkökulmasta Kantokorven näyttely ja henkilö ovat oiva muistutus siitä, miten katseen kohdistaminen ennalta-arvaamattomaan pitää tekijän valppaana ja iskukykyisenä tunnista ja vuodesta toiseen ja miten tärkeää taiteilijalle on muun puuhan ohessa vaania arjen murusia ylitoden maisemissa.
Heimo Suntio
kuvanveistäjä
Isäni ja Pahan kukat, taustalla ikätoveri Antti Ojalan (s. 1935) vaivaisukkomaalaus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti