Tässä hänen seuraajansa Seppo Seitsalon kanssa kirjoittamani esipuhe:
Taiteen
ja lääketieteen yhdistämät
Taiteen
myönteisestä vaikutuksesta ihmisen hyvinvointiin ei liene enää epäilystäkään –
tämän todentamiseksi on jo olemassa paljon eri alojen tutkimustuloksia.
Potilaiden
ja asiakkaiden lisäksi myös lääkärit ovat ihmisiä, joille tuolla hyvää
tekevällä vaikutuksella voi olla seuraamuksia. Eikä heidän tarvitse pelkästään
olla katsovia ja parhaimmillaan kontemploivia vastaanottajia, vaan he voivat
toisinaan itsekin tarttua siveltimeen.
Näin
on tehnyt Ortonin eläkkeellä oleva johtava ylilääkäri Pär Slätis. Olikin varsin
hienoa kutsua hänet pitämään näyttelyä Galleria Ortonissa vuonna 2009.
Matka
näyttelystä tähän kirjaan oli luonteva ja lopulta kuin välttämätön. Halusimme
näyttää sen, miten sekä lääkärin että taiteilijan katse ja käsi ovat
pohjimmiltaan saman humanismin työkaluja. Sekä lääkärille että taiteilijalle
toinen ihminen on ammattitaidon mittareista tärkein. Kanssaihmisen ymmärtäminen
on elämän ja sen jatkuvuuden ydin. Olkoon tämä kirja yksi esimerkki siitä.
Helsingissä 5.11.2014
Seppo
Seitsalo
professori,
Galleria Ortonin johtaja
Otso
Kantokorpi
taidekriitikko,
Galleria Ortonin kuraattori
***
Ja alla kirjoittamani johdantoessee. Seitsalo ja Kuutti Lavonen (s. 1960), yksi Slätisin opettajista, kirjoittivat omansa.
Kun
kompositio on psykologiaa
Pär
Slätis kertoo, että hänen suhteensa taiteeseen on ollut positiivinen koko hänen
elämänsä ajan: ”Olen ollut suurkuluttaja.” Slätis on maalannut aktiivisesti
viimeiset parikymmentä vuotta, mutta ensimmäinen intohimo taiteen alueella oli
musiikki. Slätiksen taiteellisista intohimoista ja paneutumisesta kertoo se,
että hän soitti jo koulupoikana toista viulua Vaasan kaupunginorkesterissa ja
jatkoi soittamista vielä Helsinkiin opiskelemaan tultuaankin Ylioppilaskunnan
Soittajissa, mutta joutui lopettamaan tajuttuaan harjoitusten vievän liikaa
aikaa vakavilta opinnoilta – tai toisinpäin: myös ”pultissa istuminen” tuo
mukanaan oman vastuunsa ja vaatimuksen sitoutumisesta.
Vastuuntunnon
vaatima luopuminen aktiivisesta soittamisesta tuotti Slätikselle tietyn
tyhjiön, jolle vastauksena mukaan tuli kuvataide. Ammatti vei Slätiksen usein
työmatkoille ulkomaille, ja maailman suuret taidelaitokset tulivat tutuiksi –
varsinkin Pariisi, Berliini ja Yhdysvaltain suuret taidekaupungit tarjosivat
jatkuvasti virikkeitä. Slätis tosin huomautti haastattelussa, että
Yhdysvalloissakin kyse oli usein eurooppalaisesta taiteesta.
Omassa
taiteessaan Slätis onkin ankkuroitunut eurooppalaiseen perinteeseen, mutta ei
ole hakeutunut kovin pitkälle aikamatkalle taidehistoriaan – tyypillisten
renessanssin tai barokin ihailemisen ja niiden tuomien vaikutteiden sijaan
hänen puheessaan kuuluu ja töissään näkyy taidehistoriallisesti tuoreempi
ilmaisu: postimpressionismi. Slätis on toki ollut kiinnostunut niistäkin
taidesuuntauksista, jotka eivät ole olleet ihan hänen ominta aluettaan ja
muistelee muun muassa innostuneena kongressimatkalla näkemäänsä, alun perin
vuonna 1937 järjestetyn saksalaisen ”rappiotaiteen” näyttelyn (Entartete Kunst) rekonstruktiota Berliinissä
vuonna 1991.
Slätis
itse kertoo, että kun eläkkeelle siirtyminen alkoi lähestyä, hän ilmoitti paria
vuotta aiemmin Marjatta-vaimolleen, että alkaa maalaamaan. ”Mikäs siinä”,
vastasi ”ymmärtäväinen vaimo”, joka on aina jakanut Slätiksen kanssa taideharrastuksen
– mikä muuten näkyy myös varsin hienolla ja harmonisella tavalla heidän kotinsa
seinillä Nikkilässä.
Taiteilija ja hänen taittajansa, toinen taiteilija Timo Setälä (1958).
Slätis
onkin sitten jo parinkymmenen vuoden ajan maalannut Helsingin Kaapelitehtaalla
Helsingin Taiteilijaseuran järjestämillä kursseilla.
Slätis
ei ole ammattitaiteilija, mutta ei häntä aivan tyypillisenä
harrastajataiteilijanakaan voi oikein pitää. Hänelle maalaaminen ei
selvästikään ole pelkkää itsensä toteuttamista tai identiteetin rakentamista –
tutkija Maaria Lingon sanoin (Elämysten
jäljillä, SKS 1998): ”Taiteen tekemisen pakkoa on siis mahdollista tulkita
modernin yksilöllistymisen näkökulmasta. Taide voidaan nähdä inhimillisen
toiminnan muotona, jonka välityksellä on mahdollista etsiä paikkaansa
muuttuvassa maailmassa, rakentaa ja ylläpitää oman yksilöllisyyden
ainutkertaista kokemista.”
Slätiksen
tapauksessa kyseessä on yleensä toisen
yksilöllisyyden ainutkertainen kokeminen. Hänen kohteensa on yleensä aina
ihminen. Slätiksen tapauksessa taide voidaan nähdä samanlaisena humanistisen
toiminnan muotona kuin lääkärinammatin harjoittaminen. Slätis ei ole mikään
vaihtoehtolääkäri, mutta taiteen kautta hän on voinut syventää sitä tiettyä
holistista näkemystä kanssaihmisestä, mikä on leimannut hänen humanistista
perusajatteluaan.
Ihminen on holistisesti tarkastellen aina enemmän kuin osiensa summa – yhtälailla lääketieteessä kuin kuvataiteissakin – ja sitä kautta syntyy kiinnostava jännite, koska molemmat alueet ovat joissain vaiheissa tavallaan väistämättä myös holismille vastaisia, reduktionistisia: sekä lääkäri että maalari etsivät usein syy- ja seuraussuhteita, oleellista, keskeistä, ilmiökenttien takana olevia selittäviä ilmiökenttiä.
Ihminen on holistisesti tarkastellen aina enemmän kuin osiensa summa – yhtälailla lääketieteessä kuin kuvataiteissakin – ja sitä kautta syntyy kiinnostava jännite, koska molemmat alueet ovat joissain vaiheissa tavallaan väistämättä myös holismille vastaisia, reduktionistisia: sekä lääkäri että maalari etsivät usein syy- ja seuraussuhteita, oleellista, keskeistä, ilmiökenttien takana olevia selittäviä ilmiökenttiä.
Tämän
jännitteen Slätis tunnistaa molemmilla alueilla: ”Koen jälkikäteen katsottuna,
että maalaaminen ja sen tekninen suoritustapa on suora jatke lääkärin työlle.
Yritän selvittää itselleni, minkälainen on minua vastapäätä seisova tai istuva
ihminen. Yritän myös selvittää sen, minkälainen rooli hänellä on, miten hän on
sen sisäistänyt.”
Slätis
on rutinoitunut ja hyvä piirtäjä, ja hän muistelee, että jo lukion
kuvaamataidonopettaja kehotti jatkamaan piirtämistä. Piirtämisestä ei
kuitenkaan tullut hänelle taiteellista harrastusta. Hän on kokenut piirtämisen
aina helpoksi ja luontevaksi, ja se on nimenomaan näkynyt hänen leipätyössään:
”Olen kouluttanut kirurgeja, ja olen usein huomannut, että yksinkertainen
selkeä piirustus vaikka mustalle taululle on aivan erinomainen asia. Jos vaikka
luennolla on levotonta, vangitset kuulijat täysin kun piirrät, kun ne seuraavat
viivaa.”
Slätis
on ammatissaan piirtänyt pakottomasti, eikä hänen ”ole tarvinnut ahdistua
siitä, että onko hän hyvä piirtäjä”. Ei sovi kuitenkaan aliarvioida sitä, miten
loputtomat, lihasmuistiin iskostuneet toistot ovat tuottaneet myöhemmälle – ja
nyt siis toisin piirtäjälle – sen näennäisen helppouden ja kepeyden, joka hyvää
piirustusta aina leimaa.
Slätis
ei juurikaan piirrä havainnosta, vaan palaa kohtaamiinsa ihmisiin muistikuvien
kautta. Epäilenkin, että Slätiksellä on vahva eideettinen muisti eli kuvamuisti.
Kriitikko Hannu Castrén on kirjoittanut (Kuutti
Lavonen. Piirretyt vuodet, Jyväskylän taidemuseo 2014) taidegraafikko
Kuutti Lavosesta – joka muuten on yksi Slätiksen opettajista: ”Luovan paineen
myötä eideettinen muisti saa mahdollisuuden tulla esille ja määritellä teoksen
erityispiirteitä kuin muusien pikalähetti. Voisi jopa ymmärtää niin, että
eideettinen muisti osallistuu tekemiseen aika lailla samaan tapaan kuin
tajunnanvirta.”
Slätiksen
tapauksessa kyse ei kuitenkaan ole varmaankaan tajunnanvirrasta, eikä hän
myöskään tavoittele tarkkaa naturalistista näköisyyttä vaan jotain taustalla
olevaa syvempää: ”Yritän tavoitella sitä, mikä on kulloisenkin kuvattavan
henkilön mielentila.”
Tämä
mielentila vaikuttaa Slätiksen mukaan myös värien valintaan ja kompositioon.
”Koen kuvantamisen psykologisena ratkaisuna”, hän toteaa – ja vastaa
myöntävästi, kun kysyn, että onko kompositio siis psykologinen valinta. Slätis
ei siis rakenna kuvapintaa taidehistoriasta tutuilla konventionaalisilla
sommitteluperiaatteilla eikä mieti kuvaa rakentaessaan esimerkiksi sellaisia
asioita kuin kultainen leikkaus. Kuvattavan harmoninen mielentila tuottaa
harmoniaa, jännitys jännitteitä, ristiriita ristiriitoja. Slätis ei myöskään
kaihda vaikeampiakaan alueita: ”Tosinaan näen ja kuvaan röyhkeyttä,
itsevarmuutta, estyneisyyttä.” Tai miten esimerkiksi kuvata vastuullisuutta ja
sen tuntemista, kuten maalauksessa Uskonnon
johtajat (2013)?
Samankaltainen
välinpitämättömyys taidemaailman sääntöjä kohtaan koskee myös Slätiksen
väripalettia, josta hänen kanssamaalarinsa ovatkin joskus todenneet, että ”se
ei ole ihan tavanomainen”. Tässäkin saattaa olla kyse siitä, että Slätikselle
maalaaminen ei ole pelkkää itseilmaisua, ei pelkästään oman tyylin tai paletin
soveltamista eri tilanteissa, ei lempivärejä, ei esimerkiksi ”sinistä kautta”.
Hän on matkustellut paljon maailmalla, myös Euroopan ulkopuolella muun muassa
Keniassa, Zimbabwessa, Kongossa ja Vietnamissa, joissa on vieraillut maailmalla
YK-tehtävissä työskennelleiden lastensa luona, ja sekä piirtänyt että maalannut
sikäläisiä ihmisiä. Slätis on värien suhteen tietyllä tavalla realisti: ”Pyrin
siihen, että katsoja tunnistaisi värimaailman oikeaksi, assosioidessaan sen
aikaisemmin nähtyyn. Nykyihminen on nähnyt niin paljon, että pystyy kyllä
selvittämään sen itselleen.” Väriteoriat saavat siis kyytiä eletyn ja koetun,
toden elämän tieltä. Eurooppalaiselle modernismille ja varsinkin
pohjoismaiselle viileälle ja hillitylle minimalismille tämä saattaa olla
vierasta, mutta Slätis ei tunne modernismille ominaista kromofobiaa, värien
pelkoa. Jos maailma näyttää tältä, se näyttää tältä.
Slätikselle
se on kuitenkin aina ennen kaikkea ihmisten maailma – oli sitten kyse Vladimir
Suslovin konsertista, josta hän halusi tallentaa flyygelin ja ihmisen yhteyden
flyygelin kannen heijastuksen kautta, tai ylpeästä afrikkalaisäidistä, joka sai
Slätiksen kiinnostumaan siitä, miten äiti olemuksellaan ohjaa pikkupoikaansa
markkinapaikalla esiintymiseen ja toimimiseen. Aito humanisti ei tunnusta
kulttuurisia hierarkioita – ei sen paremmin lääketieteen kuin taiteenkaan
maailmassa – eikä niihin liittyviä kahlitsevia konventioita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti