Maanantaina juhlimme avajaisia ja pidin puheen, josta ainakin osan muistin tehdessäni nyt gallerian verkkosivuille taiteilijaesittelyä:
Ideoiden
veistäjä
Kuvanveistäjä
Antti Keitilä (s. 1966) on
kummallinen veistäjä, joka ei niinkään veistä materiaa. En ole nähnyt häneltä
montakaan varsinaista veistosta. Hän veistää – joko poistaen materiaa, muovaten
tai kasaten sitä – pikemminkin ideaa, joka on usein yhtäaikaisesti visuaalinen
ja käsitteellinen. Ei häntä silti perinteisenä käsitetaiteilijanakaan voi
oikein pitää.
Keitilän
taiteilijanlaatua miettiessäni tuijotan olohuoneeni seinällä Rodtsenko-seuran
serigrafiaa Taiteen keskusteluopas
(1986), jossa tienviitta osoittaa neljään suuntaan: ’tajunta’, ’sana’, ’kuva’
ja ’materia’. Teos kehottaa itseopiskelijaa ”osoittamaan kuviin tai
fraaseihin”. Suuntia on siis neljä, ja yhtäkkiä tajuan, että Keitilän
työskentelyssä tienhaaraa ei tarvitse valita: hänen työssään nämä tiet
kiertyvät yhteen, kietoutuvat ja siten nivoutuvat saumattomasti toisiinsa.
Keitilän
työkalupakki on laaja: hänen kädessään pysyy yhtälailla puukko kuin kamerakin.
Materiaaleistakaan ei ole puutetta: löytömateriaalin, neitseellisen puun,
betonin ja melkein minkä tahansa muunkin lisäksi tarvitaan vain aktiivinen
havainnointi ja loputon erilaisten assosiaatioiden tuottamien ideoiden
ryöppyäminen.
Keitilällä
ideoita riittää varastoon asti, ja niinpä Galleria Ortonin näyttely koostuukin Tekemättömistä töistä – niistä ideoista,
jotka syystä tai toisesta ovat jääneet toteuttamatta vuosien saatossa. Osa
teoksista on kypsynyt jo 1980-luvulta saakka, jolloin Kuvataideakatemiasta
vuonna 1993 valmistunut Keitilä vasta aloitteli kuvataideopintojaan Oriveden
opistossa. Onpa hän nyt palannut ihan klassiseen suorakaiteen muotoiseen
litteään maalaukseenkin, jota hän nuorena miehenä harrasti. Häntä on aina
kiehtonut preussinsinisen ja napolinkeltaisen vaikea liitto, ja niinpä hän
maalaa niistä ristikon Ensimmäinen idea
(2014). Mutta eihän tämä riitä Keitilälle. Taidehistorioitsija Rosalind
Kraussin mukaan ristikko on yksi viime vuosisadan modernistisen ilmaisun
kulmakivistä: se tuo mukaan kuvataiteen autonomian viimeisen voiman,
täydellisen mykkyyden, kerronnallisuuden ja diskursiivisuuden kieltämisen.
Lattea, järjestetty, geometrisoitu ristikko on antinaturalistinen,
antimimeettinen, antitodellinen. Ja Keitilänhän on koeteltava tätä
taidehistoriallisesti rakennettua tarinaa: maalauksen viereen hän laittaa
työstämistään ja yhteen liittämistään karahkoista toisen ristikon, jonka nimi
on Luonto (2014). Miten
luonnonantimet taipuvat antinaturalistiseen konstruktioon?
Ensimmäinen idea (2014) ja Luonto (2014).
Ristikko
on periaatteessa ääretön, vaikka se olisikin väliaikaisesti rajattu. Islamilaisessa
taiteessa tätä on hyödynnetty jumaluuden metaforana. Ehdotin, että Keitilä
olisi kiinnostunut länsimaisesta taidehistoriasta mutta ei niinkään
islamilaisesta ornamentiikasta. Hän sanoi minun olevan väärässä. Niinpä tietenkin.
Siispä jätinkin sitten kysymättä vastausta siihen, miksi hän käyttää teostensa
– varsinkin julkisten teosten – nimissä mieluusti takavokaaleja.
Jäänkin odottamaan teosta, jossa Keitilä käsittelee laveutta ja väljyyttä.
Jäänkin odottamaan teosta, jossa Keitilä käsittelee laveutta ja väljyyttä.
Antin kollega Martti Jämsä (s. 1959) piti avajaisissa pikkuhuoneen ripustusta runollisena. Martilla itsellään on parhaillaan Galleria Heinossa hieno näyttely (22.11.–21.12.) – varsin runollinen sekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti