Kuvataide
matkalla marginaaliin?
Suomen Taiteilijaseuran järjestämällä Taiteilijat-näyttelyllä
on pitkät perinteet. Alkuun sen nimi oli Suomen
taiteilijain näyttely, ja ensimmäinen järjestettiin vuonna 1893. Tämänvuotinen
on jo 119. Vakiintunut nimitys taidemaailmassa on ”vuosinäyttely”.
Instituutiota
on haukuttu aina – ja yhtälailla odotettu. Kriitikot ovat olleet nuivia, mutta katsojat
ovat halunneet nähdä katsauksen aikansa nykytaiteeseen. Taiteilijoille näyttelyn
merkitys on ollut suuri: nuorille se on ollut siirtymistä aikuisten taidemaailmaan,
ja monelle maaseudun taiteilijalle se on mahdollistanut harvinaisen pääsyn
pääkaupunkiseudun taideyleisön huomion kohteeksi. Instituution
ongelmallisuudesta on kuitenkin todistanut se, että monet menestyneet taiteilijat
ovat tietyssä vaiheessa uraansa menneet ikään kuin tämän näyttelyn ohi. Nimekkäämmät
eivät ole vaivautuneet tarjoamaan töitään.
Vuosinäyttely
on perustunut vapaaseen tarjontaan, josta kulloinenkin jury on valikoinut
teokset. Nyt on toimittu toisin. Vuosinäyttelyn on omin päin valinnut
kuraattoripari. Reunaehtona on ollut taiteilijoiden lukumäärä – 12 taiteilijaa
– sekä ikärakenteen ja välineiden monipuolisuus. Kuraattoreina ovat toimineet
pitkän linjan taidetoimija Marketta
Haila ja Kuvataideakatemian kuvanveiston professori Villu Jaanisoo.
Dzamil Kamanger (s. 1948) ja Kalle Hamm (s. 1969): Työskentelyä vapaan liikkuvuuden puolesta.
Teemaa
ei ole, ja näin pienellä taiteilijamäärällä ei katsaustakaan synny. Jää siis
vain se hype, jota yritetään herättää kysymällä koko instituution
tarpeellisuutta. Ja sekin on tietyllä tavalla valheellinen ja taiteilijakunnan
pettävä ratkaisu. Tuskin mitään laajempaa keskustelua syntyy. Valheellisuus
syntyy siitä, että osapuolet eivät puhu avoimesti todennäköisen – virallista päätöstä
ei vielä ole – lopettamisen syistä: STS:llä ei enää ole varaa toimia
uskottavana näyttelynjärjestäjänä eikä Taidehalli olisi edes huolinut siltä vapaaseen
tarjontaan perustuvaa näyttelyä. Taidehallillakaan ei nimittäin mene hyvin,
eikä sillä ole varaa jatkuviin huteihin, kuten oli edellisen näyttelyn jo ennalta
täysin pystyyn kuollut ajatus esittää remontissa olevan Kiasman kokoelmatöitä.
Instituutioiden epätoivoisen pyristelyn vuoksi onkin aiheellista kysyä, onko Suomen
kulttuurielämässä juuri kuvataide matkalla kohti lopullista marginalisoitumista.
Museot haikailevat yleisömagneetteja, ne taiteilijat jotka myyvät elitististä
kodinsisustusta pärjäävät huippugallerioissa ja muutama taiteilija onnistuu
silloin tällöin nostamaan pienen kohun, joka kiinnostaa mediaa. Mitä me teemme
niille liki 3 000 lopuille? Heille oli ennen sentään tarjolla vuosinäyttely.
Markus Copper (s. 1968), Khyber Pass, 2014.
Vaikka
olenkin taiteilijoiden sijaan tuhlannut nyt kaikki palstamillini
instituutiokritiikille, uskon että paras tapa vastustaa instituutioiden vääriä
päätöksiä on osoittaa kiinnostusta itse taiteeseen. Sitä on yllin kyllin
tarjolla tässäkin, todellisuudessa varsin hyvässä näyttelyssä – Markus Copperin hirviömäisestä naisten
ympärileikkausta kommentoivasta motorisoidusta tuulimyllystä Dzamil Kamangerin yhtä aikaa
poliittisesti teräviin mutta koskettaviin helmikudonnaisiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti