Jutussa mainittu Jonni Roosin kommentti tästä linkistä. Ja tässä vielä linkki YLE:n Kulttuurin huumehistoria -sarjaan.
Viina
ja luovuus
Yksi
viime aikoina keskustelua herättäneistä kulttuuriuutisista on tanskalaisen
elokuvaohjaaja Lars von Trierin
suhde alkoholiin. von Trier on edellisen aiheuttamansa kohun jälkeen
kieltäytynyt kolme vuotta haastatteluista, mutta tanskalaiselle Politiken-lehdelle antamassaan
haastattelussa kolme kuukautta raittiina pysytellyt von Trier tilittää muun
muassa suhdettaan alkoholiin. Hän on huolissaan siitä, että pystyykö raittiina
tekemään lainkaan luovaa työtä. ”Kukaan
entinen alkoholisti tai narkomaani ei ole pystynyt taiteellisesti arvokkaaseen
luovaan ilmaisuun”, toteaa von Trier.
von Trier tietenkin provosoi, eikä
hänen kommenttiinsa tarvitse suhtautua kovin vakavasti. Tutkimusta aiheesta ei
ehkä ole, mutta luulen, että iso joukko taiteilijoita on pystynyt arvokkaaseen
ilmaisuun nimenomaan raitistuttuaan. Vastaesimerkin antaa toimittaja Jonni Roos taiteilijajärjestö Forum
Artisin ylläpitämällä Terve taiteilija!
-sivustolla pohtiessaan von Trierin kommentteja. Roos muistuttaa saksofonisti John Coltranesta, joka mullisti koko
jazzmusiikin vasta irtauduttuaan heroiinin käytöstä. Roos jatkaa: ”Alkoholin ja muiden päihteiden käyttö on luovilla
aloilla varsin yleistä, mutta tutkimuksessa ei tietääkseni ole löydetty mitään
sellaista, joka viittaisi päihteiden luovuutta edistävään voimaan, päinvastoin:
tutkijat vaikuttavat olevan sitä mieltä, että luovuus typistyy.”
von Trierillä oli sanojensa mukaan
tapana juoda pullo vodkaa päivässä. Tällaisista päiväannoksista tulee aina
hyviä tarinoita. Tove Janssonin olen
kuullut juoneen ison pullon viskiä joka päivä. Pentti Saarikoskesta muistan lukeneeni, että hänellä oli tietyssä
vaiheessa tapana juoda pullo Koskenkorvaa päivässä – ja lisäksi päälle ne
lukuisat oluet, joita ei alkoholiksi laskettu. En tiedä, ovatko nämä tarinat totta,
mutta kuulemissani kapakkakeskusteluissa ne nousevat esiin vähän väliä – ja
nimenomaan sankarillisina.
von Trierin mukaan alkoholi on auttanut häntä pääsemään ”rinnakkaiseen
maailmaan”, jossa hänen luovuutensa on päässyt kukoistamaan. Minun on kuitenkin
vaikea uskoa, että esimerkiksi Saarikosken tai Janssonin sanataide olisi
kummunnut viinan synnyttämästä rinnakkaisesta maailmasta – niin rinnakkaisia
kuin heidän luomansa kaunokirjalliset maailmansa tälle porvarilliselle elämälle
olivatkin.
Itsellänikin
on omakohtaisia kokemuksia tästä aiheesta. Vaikka en olekaan taiteilija, olen
kirjoittanut säännöllisesti ja paljon koko aikuiselämäni ajan ja olen myös
käyttänyt liikaa alkoholia koko aikuiselämäni – ainakin jos uskon Terveyden ja
hyvinvoinnin laitoksen (THL) mittareita.
Luulen,
että von Trier epäonnistuu argumentoinnissaan vetäessään mutkia suoriksi.
Alkoholin tai muiden huumeiden ja luovuuden kausaalisuhde taitaa olla hieman
monimutkaisempi asia. Rinnakkainen maailma ei ole tila, johon hankkiudutaan kuin
aikuisiän diabetekseen. Kyse ei ole pelkästä kemiasta ja biologiasta vaan myös
sosiokulttuurisesta elämästä. En kuitenkaan tarkoita sitä, että sosiaalinen
elämä toteutuisi ainoastaan viinanhuuruisissa kapakoissa.
Itsensä huumaamisella on pitkä kulttuurihistoria, joka lienee tunnettua kaikissa kulttuureissa. Syyt ovat monenlaisia, mutta esimerkiksi šamanismissa on tunnetusti pyritty henkimaailman kanssa yhteyteen muuttuneiden tajunnantilojen avulla. Kantabaarini olutta lipittävä porukka pyrkii myös arkisen elämänsä tuolle puolen: kokemaan kadonnutta yhteisöllisyyttä tai turruttamaan aistinsa ahdistavalta yhteiskunnalta, joka on ehkä vienyt heidän työnsä tai jättänyt heidät riittämättömien eläkkeiden varaan.
Itsensä huumaamisella on pitkä kulttuurihistoria, joka lienee tunnettua kaikissa kulttuureissa. Syyt ovat monenlaisia, mutta esimerkiksi šamanismissa on tunnetusti pyritty henkimaailman kanssa yhteyteen muuttuneiden tajunnantilojen avulla. Kantabaarini olutta lipittävä porukka pyrkii myös arkisen elämänsä tuolle puolen: kokemaan kadonnutta yhteisöllisyyttä tai turruttamaan aistinsa ahdistavalta yhteiskunnalta, joka on ehkä vienyt heidän työnsä tai jättänyt heidät riittämättömien eläkkeiden varaan.
Viinasta on moneksi. Se rakentaa kulttuurisia luokituksia ja rajoja aivan
samalla tavalla kuin taide, muoti tai kulutushyödykkeet. Viinalla onkin samankaltaisia
ominaisuuksia kuin muodilla: se erottaa ja yhdistää. Viinaa käytetään sosiaalisten
erotteluiden tekemiseen. Esimerkiksi tuntemistani taiteilijoista kaikki, jotka
pitävät Jaloviinasta, juovat ehdottomasti vain yhden tähden Jaloviinaa. Kolmen
tähden Jaloviinan juominen taiteilijapiireissä olisi etikettivirhe.
Kuvitelkaapa vaikka Aki Kaurismäen elokuva,
jossa näin tehtäisiin! Hieman liikuttavastikin kulttuuriväki sitoutuu nimenomaan
rahvaaseen, oikeaan kansaan, juomalla halvempaa viinaa ja tekemällä siitä
vieläpä kulttuurisen arvon. Aivan vastaavia erotteluja tekevät
sikariklubeillaan porvarit: konjakkien laaduissa on eroja, ja vasta asiantuntemus
ja erottelujen tekemisen kyky tuo mukanaan symbolisen pääoman vaurautta.
Minulla
on kolme sosiokulttuurisessa mielessä hyvin erilaista kantakapakkaa, ja
luulenpa että niissä istuminen on lisännyt huomattavasti ymmärrystäni elämästä
ja yhteiskunnallisista rakenteista – ja sitä kautta luovuuttani.
Rinnakkaisuuksien ymmärtämiseksi ei kuitenkaan tarvitse olla aivan tillin
tallin, vaikka se yhteinen iltanuotio olisikin rakennettu lasista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti