Dekolonisaation pitkä marssi
Lappi, Saamenmaa, Pohjoiskalotti, Barentsin alue, saamelaiset, lappilaiset? Maantiedettä, geopolitiikkaa, villin luonnon romantiikkaa, kolonialistista riistoa ja kansalaisaktivismia.
Vaikeasti jäsentyvä pohjoinen on ollut pitkään sekä talouden että taiteen innoittaja. Kuvataiteen puolella tunnetumpi sielunmaisema ja myös varsinainen maisema ovat syntyneet ei-saamelaisten tai etelästä inspiraatiota etsimään lähteneiden toimesta. Peruskuvastoa ovat Andreas Alariesto (1900–1989) ja Reidar Särestöniemi (1925–1981) – toinen sympaattinen kuin tullimies Rousseau ja toinen hullu kuin van Gogh. Vanhempi polvi saattaa muistaa Juho Kustaa Kyyhkysen (1875–1909), yhden ensimmäisistä Lapin maisemia kuvanneista maalareista.
Käsitykseni Lapista muuttui yhden kirjan myötä. Nils-Aslak Valkeapään (1943–2001) Terveisiä Lapista (Otava 1971) iski kuin Mustat Pantterit. Luin samoihin aikoihin Bobby Sealen Sanoista tekoihin (Tammi 1971), minkä jälkeen miehet olivat kuin samaa heimoa. Teoreettinen tausta tuli algerialaisen Franz Fanonin kirjastaan Sorron yöstä (WSOY 1970).
Monilahjakkuus Valkeapää oli myös ensimmäisen saamelaisen kuvataiteilijapolven keulahahmo. Toisen polven kirkkaimman tähden, isänsä puolelta utsjokista saamelaissukua edustavan helsinkiläisen valokuvataiteilija Marja Helanderin (s. 1965) ura kertoo nykyisestä saamelaistodellisuudesta. Hän on ns. city-saamelainen, ja onkin muistettava, että noin 60 % saamelaisista asuu saamelaisten kotiseutualueen ulkopuolella. Helander on ollut kahden kulttuurin tuotos, ja hänen töissään onkin usein ollut tätä pohtivaa identiteettipoliittista sävyä. Hän on hyödyntänyt sekä henkilökohtaista että kollektiivista muistia ja arkistojen aarteita – muun muassa Samuli Paulaharjun vanhoja valokuvia omista sukulaisistaan. Samankaltaista tematiikkaa harrasti pohjoiseen liittyen myös hänen kollegansa Jorma Puranen näyttelyllään ja kirjallaan Kuvitteellinen kotiinpaluu (Pohjoinen 2000).
Tuoreessa näyttelyssään Helander on liikkunut Kuolassa ja Pohjoiskalotilla tutkimassa kaivoksia, tehtaita ja patoja. Hän näyttää sen, minkälaisia jälkiä raskas teollisuus on jättänyt saamelaisten alueelle. Helander itse toteaa: "Mistä nämä rumuuden altaarit kertovat? Hyvinvoinnista, kolonialismista, elintasosta, saastumisesta. Yhtenä erottamattomana, vaikeasti hahmotettavana kokonaisuutena."
Marja Helander, Apatity, 2014.
Helander ei saarnaa. Hän on valinnut
kielekseen romanttisen maisemamaalauksen perinteen, joka emotionaalisella
voimallaan saattaa katsojan hämmennyksen valtaan. Tässäkin Helanderilla on
edeltäjänsä, valokuvataiteilijat Esko
Männikkö ja Pekka Turunen
kuvasivat Neuvostoliiton hajoamisen aikoihin Kuolan niemimaata ja
kaivosteollisuuden ympäristötuhoja sarjassaan Remont. Helander on kuitenkin dokumentaarisuuden lisäksi työstänyt
materiaaliaan ikään kuin enemmän taiteeksi, mikä tuottaa poeettisuuden antamaa
lisävoimaa. Silkan väitelauseen ja sen ymmärtämisen sijaan kuvat alistavat
katsojan värisyttävän epätietoisuuden ja arvoituksellisuuden valtaan – palaan taas
vuosikymmenien taakse ja muistan Yrjö
Sepänmaan estetiikan luennot sekä karmaisevan esimerkin mahdollisuudesta
lähestyä estetiikan käsittein keskitysleirien ruumiskasoja.
Vangitsevuuden lisäksi Helander on
myös vapauttava, sillä hän osaa viljellä huumoriakin. Kahdessa videossaan hän
lähestyy identiteettipolitiikkaa hirtehishuumorin keinoin. Toisessa saamelaiset
menevät kauppakeskuksen saamelaisille tarkoitettuun unisex-vessaan
heiluttelemaan saamelaisten lippua ja toisessa hän itse raahaa trampoliinin
tunturin huipulle ja hyppii turhia hyppyjään. Saamelaisuutta on myös lähestytty populaarikulttuurin keinoin. Markku Laakso toi maalauksissaan Lappiin Elviksen ironisoiden postmodernistisissa maalauksissaan rock-mytologian lisäksi kultakauden taidetta. Populaarikuvastoa voi myös hyödyntää taistelevamman taiteen keinona. Suomen Taiteilijaseuran järjestämässä viimeisessä vuosinäyttelyssä esiintyy anonyyminä toimiva Suohpanterror-ryhmä (= Suopunkiterrori), joka on tuunannut tunnettua mainoskieltä ja katutaidetta kantaaottavissa julisteissaan. Ryhmä toimii aktiivisesti myös sosiaalisessa mediassa.
Suohpanterror jatkaa taistelua maasta
ja sen hallinnasta – samaa taistelua, jota jo käytiin Alattiojoen patoamista
vastaan vuonna 1981. ”Kulttuurimme on sidoksissa maahan. Jos se lähtee alta,
jäljelle ei jää mitään”, totesi yksi ryhmän jäsenistä Voiman haastattelussa.
Suohpanterror, #skrik, 2014.
Myös Suohpanterror osaa käyttää
huumoria, väliin pisteliästä kuten Tanja
Poutiaisesta ja feikkisaamelaispuvusta tehty juliste: ”Sinä käytät pukua
yhden illan, me kannamme stigmaa koko elämämme.” Väliin hauskan oivaltavaa, kun
Banksyn työstä muunneltu
katutaistelija heittää kukkapuskan sijaan suopunkia tai kun Edvard Munchin Huudon hahmo kokee eksistentiaalista angstiaan kaivosalueen
portilla.
Taustaksi on hyvä muistaa, että
Suomi ei vieläkään ole ratifioinut ILO 169 -sopimusta jonka tavoitteena on
turvata alkuperäiskansojen yhdenvertainen kohtelu muuhun väestöön nähden.
Esteenä on ollut muun muassa määrittelyvallan käyttö. Kuka on saamelainen ja
kuka saa määritellä, kuka on saamelainen? Poliittinen nykytaide pureutuukin
usein juuri määrittelyvallan kysymyksiin. Sen pitkä marssi ei ole vielä edes loppusuoralla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti