Torstaina ilmestyi tämän vuoden toiseksi viimeisin Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini. Ilokseni myös kuulin, että pesti jatkuu ainakin vielä ensi kevään, jolloin minulle tulee kuluneeksi jo kymmenen vuotta radiokolumnistina. Tämä on muuten minulle yksi rakkaimmista ja myös luontevimmista kirjoittamisen lajityypeistä. Tässä siis tuorein:
Kun
viemäröinti on taidetta
Brittiläinen
taidepalkinto Turner Prize on yksi maailman seuratuimmista taidepalkinnoista. Voittajasta
on palkinnon saatuaan aina tullut maailmantähti – usein myös miljonääri, kuten kollegani
Heikki Kastemaa vähän aikaa sitten Facebookissa huomautti. Maailman
viidentoista rikkaimman taiteilijan joukossa on nykyään kolme Turner Prizen
saanutta. Itse palkintosumma on kuitenkin varsin pieni, 25 000 puntaa.
”Suomen
Turner Prizen”, Ars Fennica -palkinnon palkintosumma on suurempi, 40 000 euroa.
Tunnen henkilökohtaisesti useammankin sen voittaneen taiteilijan ja tiedän
heidän kaikkien olevan persaukisia suurimman osan ajastaan. Selitys on
yksinkertainen. Globaali taidemaailma – ja varsinkin sen markkinoihin
keskittynyt vallankäyttäjien joukko – seuraa Turner Prizea ja odottaa jännityksellä
uutta voittajaa. Seuraa sitä koko muukin taidemaailma: valinta kertoo sen,
minkälaista on taiteen terävin kärki, minkälaiset teemat ovat keskeisiä. Tämän
jälkeen taiteilijoiden teosten hinnat sekä gallerioissa että suurten
huutokauppahuoneiden nykytaiteen huutokaupoissa ponnahtavat pilviin. Museot
alkavat kilpailla heidän näyttelyistään.
Toisin
on Suomessa: ei New Yorkissa kukaan ns. merkittävä taidevaikuttaja ole
kuullutkaan Ars Fennicasta – ja jos onkin, unohtaa hän saamansa
lehdistötiedotteen seuraavalla viikolla. Ei mikään kansainvälinen museo käynyt
veristä taistelua saadakseen vuoden 2011 Ars Fennica -voittajan, Anssi Kasitonnin seuraavan
yksityisnäyttelyn tai retrospektiivin.
Minulla
ei ole varaa ostaa taidetta, mutta ostin alkuvuodesta Anssi Kasitonnin
lentikulaarisen printin hänen näyttelystään 80 eurolla. Jos se olisi ollut
vuoden 1995 Turner Prizen voittajan Damien
Hirstin tekemä, se ei olisi todennäköisesti ollut esteettisesti yhtään
parempi tai sisällöltään kiinnostavampi, mutta se olisi maksanut kymmeniä
tuhansia puntia.
Tässäpä tuo omistamanai sikahieno Anssi Kasitonnin (s. 1978) lentikulaarinen printti livenä. Sitä paitsi valehtelin kolumnissani. Sain sen Anssilta lahjaksi, mutta retorisesti se tuntui kirjoitettuna paremmalta tässä valheellisessa versiossa. Myyntihinta oli kuitenkin mainitsemani 80 euroa. Journalisti ei saa valehdella, mutta kolumnisti ehkä joskus vähän.
Syy
tähän on täysin yksinkertainen: taidemaailmaan liittyvät rahamarkkinat toimivat
jossain ihan muualla kuin Suomessa: esimerkiksi Lontoossa ja New Yorkissa sekä
nykyään myös Dubaissa, Abu Dhabissa ja Kiinassa. Ne ovat siellä jossain
muualla, koska ne seuraavat kapitalismin rautaista lakia ja ison rahan
liikkeitä. Suomi ei kuulu tähän maailmaan, eikä tule koskaan kuulumaankaan,
vaikka pääministeri Juha Sipilä sitä
kuinka haluaisi. Ehkäpä: onneksi!
Turner
Prize siis luo miljonääritaiteilijoita – halusi tai ei. Turner Prize luo
muutakin: se luo trendejä ja sitä kautta jäljittelijöitä. Pienen ja
kapitalistisen taidemaailman kannalta merkityksettömän Suomen Ars Fennica
-palkinto ei tee näin. Ehkäpä jälleen: onneksi! Juuri tällaisten seikkojen
takia suomalainen taide pysyy monipuolisena ja kiinnostavana ja säilyttää integriteettinsä.
Omaa yhtenäistä kansallista identiteettiä sillä ei kuitenkaan ole, vaikka
jotkut tahot ovat sellaista halunneet toisinaan jopa tietoisesti rakentaa.
Jälleen kerran: onneksi ei ole!
Saatuani
selville tämänvuotisen Turner Prizen voittajan en kuitenkaan ajatellut sen
paremmin rahaa kuin nationalismiakaan. Palkinnon voitti Lontoosta käsin toimiva
18 hengen arkkitehtuuria ja kansalaisaktivismia edustava ryhmittymä Assemble. He muuttivat Liverpoolin
Toxtethsissa sijaitsevan kurjistuneen, post-apokalyptisen Grandby Streetin
oikeaksi ihmisten paikaksi elää – viemäröinteineen kaikkineen. Palkinnon
ehdokaslistalla oli siis oikeastaan liverpoolilainen katu.
Grandby Street Liverpoolissa uudessa asussaan.
Jotkut
brittitaiteilijat ovat vetäneet tästä herneen nenään. Maailman arvostetuin
taidepalkinto on ensimmäistä kertaa annettu ei-taiteilijalle – siis joko
kadulle tai joukolle sitä rakentaneita aktivisteja.
Se,
mitä uutisen luettuani varsinaisesti ajattelin, liittyi siihen, mihin taide
sulautuu tai voi sulautua ollakseen osa potentiaalisesti kaikkien elämää. En
valitettavasti muista, kuka oli se muodikas ajattelija, joka takavuosina
ennusti taiteen sulautuvan filosofiaan, mutta tuolloin pidin ajatusta
kiehtovana. Sittemmin olen ajatellut, että ehkä se ei olisikaan ollut niin hyvä
juttu. Monet ihmiset pelkäävät filosofiaa. Vain harvat ottavat sänkyynsä
iltalukemiseksi Wittgensteinin.
Nyt
olen iloinen siitä, että Turner Prize luo trendejä. Ehkäpä he nyt valinnallaan
näyttävät yhden tavan siitä, miten taide voi tulla osaksi kaikkien elämää.
Lopuksi
pieni ”nationalistinen” osuus. Meidän ei tarvitse seurata trendejä tässä
suhteessa. Suomalaiset ovat olleet nyt trendikkäästi muuttuvassa taiteessa edelläkävijöitä.
Ympäristö- ja yhteisötaiteilija Ritva
Harle teki duunarikavereineen täsmälleen saman jo vuosina 1991–95
muuntaessaan Helsingin Pihlajiston keskelle jääneen ruman montun,
kaupunkisuunnittelullisen järkyttävän virheen, ihmisten paikaksi elää ja
viihtyä. Sen montun olisi pitänyt saada tuolloin Ars Fennica -palkinto. Olisimme
olleet vieläkin enemmän edelläkävijöitä.
Tässä viiden vuoden takainen kuvani Ritva Harlesta (s. 1958). Ritvalle – ja niin monelle muullekin taiteilijalle – ominaisesta huolettomuudesta uranhoitonsa suhteen kertokoon se, että en googlettamalla löytänyt yhtäkään kuvaa Pihlajiston montun uudesta asusta.
***
PS. Kysyin ihanalta toimitussihteeriltäni Anna Tulustolta, että tietääkö hän, mikä on 'lentikulaarinen printti'. Ei tiennyt. En tiennyt minäkään ennen tätä vuotta. Niinpä Anna keksi, että laitetaan loppuun vähän vitsiksikin selitys. Tässä se: "Lentikulaarinen kuva on kuva, jonka pinta on päällystetty juovitetulla kalvolla. Kuva muuttuu sitä liikuttaessa. Yhdestä suunnasta katsoessa näkee yhden kuvan, toisesta suunnasta katsoessa puolestaan toisen." Jos haluatte tarkemman selityksen, tästä linkistä löytyy.
PPS. Se, että valehtelin Anssi Kasitonnista, johtuu osittain kirjoittajan reunaehdoista, joita lukija ei aina välttämättä ymmärrä tai ei ainakaan tule miettineeksi. Jouduin lyhentämään juuri sitä kohtaa, jossa kerroin tarkemmin sen, miten sain sen Anssilta lahjaksi. Radiokolumni on määrämittainen teksti: tarjolla olevaan viiteen minuuttiin mahtuu minun lukunopeudellani noin 4 700 merkkiä. Sitä ei yksinkertaisesti saa ylittää, eikä ihminen kuitenkaan ajattele määrämittaisia ajatuksia. Olen usein niin innoissani kirjoittaessani, että toisinaan annan vain palaa – esimerkiksi 5 200 merkkiä – enkä muista edes seurata merkkimäärää. Nytkin kävi näin. Tällöin lyhentäminen saattaa olla jopa hitaampaa kuin itse kirjoittaminen: on niin vaikeaa ottaa pois keksimänsä nokkelalta tuntuva ajatus. Tällöin on syytä muista se Kill your darlings -ajattelu, josta tekstissä mainitsemani kollegani Heikki Kastemaa on tainnut useammankin kerran – muun muassa tämän linkin takana – huomauttaa. Kyse on tekstiä koristelevan turhan ornamentiikan poistosta. Tässä alkuperäinen Arthur Quiller-Couchin ajatus jo vuodelta 1916: "No, tässä ulkoisessa, ammatillisesti hankitussa ornamentissa on jotain, jota tyyli ei ole: ja jos haluat tähän käytännöllisen neuvoni, esitän sinulle tämän: Aina kun tuntuu houkuttelevalta tehdä poikkeuksellisen hieno kirjoitus, noudata sitä - täydellisesti - ja poista se ennen kuin lähetät käsikirjoituksen painoon. Murhaa ihastuksesi."
Nykysuomeksi sanottuna: jos keksit omasta mielestäsi jotain tosi nokkelaa, joka ei kuitenkaan poistettuna vähennä tekstin substanssia, poista tarvittaessa juuri se kohta, niin pahalta kuin se tuntuisikin. Minulle kävi tekstin lopussakin näin. Kirjoitin lauseen: "Sen montun olisi pitänyt saada tuolloin Ars Fennica -palkinto." Alkuperäisessä lyhentämättömässä tekstissäni luki näin: "Sen montun olisi pitänyt saada tuolloin Ars Fennica -palkinto – sen sijaan, että vuoden 1995 palkintolautakunta antoi mielikuvituksettomasti palkinnon ensimmäistä kertaa ei-taiteilijalle eli valtion ylläpitämälle näyttelyinsituutiolle tukien ARS 95 -näyttelyä." Se olisi jopa tekstin substanssin kannalta ollut oleellista, mutta jostain oli pakko lyhentää, ja niinpä se sai mennä.
Haa, minäpä olen tiennyt sen jo pari vuotta, kun Himmelblaun Pertti Ketonen selitti lentiaalisen merkityksen Jani Leinosen näyttelyssä tällaiselle tavalliselle taiteenkatsojalle.
VastaaPoistaOnko Jani tehnyt sellaisia? Haluaisin tarkennuksen.
Poista