Keijo oli jo silloin legendaarinen hahmo. Ja kuvitelkaa: tämä Ortonin näyttely on hänen ensimmäinen varsinainen yksityisnäyttelynsä 28 vuoteen! Ja se edellinenkin – hänen laajin näyttelynsä – oli Odensessa Tanskassa. Tänään vihdoin sain muilta deadlineiltani väännettyä gallerian verkkosivuille taiteilijan esittelytekstin:
Keijo avajaisissa.
Kärsimättömänä kadulla
Suomalaisen 1970-luvulla alkaneen
katukuvauksen uuden aallon legenda Keijo
Kansonen (s. 1952) halusi Galleria Ortonin kutsussa tituleerata itseään ”taidekuvanveistäjäksi”.
Tämä oli osin varmaankin kansosmaista huumoria: ”On olemassa taidemaalareita ja
maalareita, on olemassa taidegraafikoita ja graafikoita, mutta
taidekuvanveistäjiä ei ole, on vain kuvanveistäjiä.” Huumorin lisäksi
ammattinimekkeellä on Kansoseen liittyen vinha perä – jopa kahtalaisesti. Mustan Taiteen suomalaisen valokuvan
katsauksessa vuosilta 1996–97 Kansosen mainitaan tehneen ”valokuvia,
hologrammeja ja veistoksia.” Kansonen on nimittäin myös keksijä – jopa niin,
että Helsingin Sanomien Anu Uimonen
nimitti häntä aikoinaan ”suomalaisen valokuvan Pelle Pelottomaksi” –, ja hän on
tuonut valokuviaankin esille erilaisissa filosofissävyisissä mekaanisissa
laitteissa ja erilaisina installaatioina. Toisaalta Kansosen koko ura vastaa
sitä käsitettä, jonka saksalainen kuvataiteilija Joseph Beuys (1921–1986)
aikoinaan lanseerasi: sosiaalinen
kuvanveisto. Kyse on maailman muokkaamisesta taiteen keinoin. Beuysille
jokainen ihminen on potentiaalinen sosiaalinen taiteilija, jolla on kyky
muuntaa maailmaa kielen, ajatuksen, toiminnan ja erilaisten objektien
välityksellä.
Yksi ehdottomista lemppareistani: käsinvärjätty Instacolor Killer, 1975–1985.
Kansonen on yhtäaikaisesti jokamies
ja taiteilija, eikä hän ole rooleilleen rajoja vetänyt – ei itse asiassa edes
vaivautunut huolehtimaan ns. taiteilijaurastaan. Tässä lienee yksi tekijä hänen
tietyllä tavalla maagisessa tavassaan tehdä taidetta kuin kokonaistaideteoksena
ja elämäntaiteilijana – lajeista ja välineistä riippumatta. Suomen
valokuvataiteen museon emeritusjohtaja Asko Mäkelä totesikin hänestä näyttelyn
alla: ”Keke on valokuvan taikuri, se nostaa hatustaan aina jotain, jota kukaan
ei osaa odottaa tai ei kaipaa, mutta kuva ja tapahtuma jäävät aina legendaksi.”
Lättähattu, 2015.
Kadulta Kansonen aloitti – Leicansa
kanssa kuin Cartier-Bresson ikään. Mutta maailma oli toinen: Kansosen maailma ei
ollut maailmapoliittisten tapahtumien keskipiste vaan se muutos, jonka myötä
henkilökohtaisesta tuli poliittista. Kansonen eli uuden urbaanin suomalaisen
nuorisokulttuurin murrosta.
Kansonen on ollut keskeinen hahmo
suomalaisen undergroundin dokumentoijana, ollut muun muassa valtaamassa
Lepakkoa vuonna 1979 ja kuvannut siellä alusta alkaen tapahtumia ja
konsertteja, toiminut suomalaisen 1970–80-lukujen kiinnostavimman vaihtoehtolehdistön
valokuvaajana: muun muassa Köynnös ry:n Kompostissa
(1979–82) ja Oraansuojelijoiden Uuden
Ajan Aurassa (1977–1982) sekä niiden yhdistyttyä Suomessa (1982–1996) sekä myös Uusi laulu -yhdistyksen Uudessa laulussa (1975–1981) ja sen
jatkajassa Alohassa. Hän on ollut
mukana myös legendaarisen kasvisravintola Kasviksen (per. 1974) toiminnassa ja
pitänyt siellä näyttelyitä.
Keijo ja Tingmöte Puumala I–III, 1999, aikoinaan esilä Kasviksessa.
Kuten Valokuvan taide -kirjassa (1992) todetaan: ”Ensimmäisiä oli
varmasti ollut jo Keijo Kansonen joka 1970-luvun puolivälissä […] vaelsi
kärsimättömänä Helsingin katuja ja julisti vastaansanomattomasti vapauden
alkavan vasta systeemin ulkopuolella.”
Tätä samaa hän jatkaa edelleenkin – valtaosin
systeemin ulkopuolella sekä trendeistä piittaamatta.
Keijo avajaisten jatkoilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti