Eilen tuli ulos kevätkauden ensimmäinen Yle Radio1:n Kultakuumeen kolumnini:
Korkean profiilin kuolema?
Korkean profiilin kuolema?
Rockmaailma on menettänyt lähiaikoina useita tähtiä. Ensin lähti joulukuun lopulla MotörheadinLemmy Kilmister (1945–2015), sitten 10.1. David Bowie (1947–2016), sitten 17.1. Mott the Hoople -yhtyeen Dale Griffin (1948–2016) ja seuraavana päivänä vielä The Eaglesin Glenn Frey (1948–2016).
Rakastan
sanoja ja ilmaisuja, ja aina kun opin uuden riemuitsen siitä myös lähiympäristöäni
sillä hauskuuttaen tai visailumielessä rasittaenkin. Viimeaikaisia lemmikkejäni
ovat olleet ’herutuskuva’, ’nyhtökaura’ ja ’kevytperuna’. Eilen opin taas uuden
ilmaisun, kun lueskelin The Guardiania:
luettelemani kuolemantapaukset ovat kuulemma ’korkean profiilin kuolemia’.
Tosin jutun kirjoittaja, musiikkikriitikko ja itsekin muusikko Everett True ei ollut aivan varma
siitä, että kuluuko Dale Griffin joukkoon. Hajosihan Mott the Hoople jo vuonna
1974.
Mott the Hooplen hitti All the Young Dudes on muuten Bowien sävellys.
Vuoden
takainen Chralie Hebdo -terrori-isku
opetti sekin minulle uuden ilmaisun. Kun monet ihmiset vaihtoivat Facebook-profiilikuvaansa trikolorin,
osa kanssaihmisistä veti herneen nenään. Tuolloin opin ilmaisun ’väärin surtu’.
Yksi syistä oli se, että Beirutissa tapahtui samaan aikaan verinen
terrori-isku, mutta vain harva ryhtyi käyttämään Libanonin lippua surunsa
ilmaisuna. Trikolorinkäyttöä pidettiin tekopyhänä tai sitten jälkikolonialistisen
eurosentrisyyden ilmentymänä.
Sosiaalinen
media on tuonut mukanaan outoa riehaantumista. True kiinnitti huomiota siihen,
että Bowien kuolema herätti jättimäisen Facebook-huomion
– jopa niin, että jotkut alkoivat pitää sitä falskina ja ylimitoitettuna.
Liiallinen Bowien videoiden jakaminen ja niiden sentimentaalinen kommentoiminen
oli siis ”väärää suremista”. Samalla True kuitenkin huomasi, että monet
kommentoijat olivat vahingoniloisia siitä, että Glenn Frey otti ja kuoli. Hänen
mukaansa kyse oli useissa tapauksissa samoista ihmisistä: ne ihmiset, jotka
loukkaantuivat Bowien kuoleman johdosta kirjoittamiensa kommenttien saamista
tekopyhyysmoitteista, saattoivat osallistua monin tavoin Freyn pilkkaamiseen.
True
itse ei ollut The Eagles -fani, mutta hän huomautti juttunsa lopuksi, että
”Frey oli muusikko ja lauluntekijä, jonka laulut toivat mielihyvää, toivoa,
unelmia ja lohdutusta miljoonille. Aivan samoin kuin Lemmyn ja Bowien ja monen
muun muusikon laulut ovat tehneet. Et ehkä pitänyt niistä lauluista mutta
voisit ainakin osoittaa hänen surevia fanejaan kohtaan samaa kunnioitusta, jota
itse olet vaatinut osaksesi.”
Tunnereaktiot
ovat usein nopeita ja irrationaalisia. Some-maailmassa tämä korostuu
erityisesti. Varsinkin jos olet lievässä jurrissa ja kirjoitat yöllä.
Monet
ovat huolissaan siitä, että somessa on niin paljon vihapuhetta – ja syystä.
Usein vihapuhe liittyy poliittisiin asioihin, viime aikoina erityisesti
maahaanmuuttoon ja turvapaikanhakijoihin tai sitten hallituksemme harjoittamaan
kurjistuspolitiikkaan. Olen täysin vakuuttunut siitä, että jos suomalaisen
politiikan eliitin keskuudessa tapahtuisi edellä mainitsemani ”korkean
profiilin kuolema” – jos vaikka Timo
Soini kuolisi, some täyttyisi mitä oudoimmista ja varmaan osin hyvin
vastenmielisistäkin kommenteista. Samalla kuitenkin tajuan välittömästi, että
syyllistyin itsekin juuri etikettivirheeseen: ei Soinin mahdollisella
kuolemalla ole varmaankaan edes korrektia spekuloida kolumnissa.
Yhteisöllinen
suru on ymmärrettävä asia ja varmaan osin terapeuttinenkin. Nuoruuden rockidolin
kuolema on hyvin henkilökohtainen asia, jonka voi jakaa samanhenkisten kanssa. Viimeisen
kuukauden aikana kuolleet rocktähdet eivät merkinneet minulle musiikillisesti
kovinkaan paljoa, enkä ole kokenut erityisiä surun tunteita, mutta mutta muistan
vieläkin sen voimakkaan surun, kun yksi ensimmäisistä nuoruuteni rockidoleista,
Lou Reed (1942–2013) kuoli kolmisen
vuotta sitten. Silloin ajauduin myös miettimään tuon surun syitä – sekä sen
mahdollisia yhteisöllisiä ulottuvuuksia. Rakastuin Lou Reediin noin
13-vuotiaana, ja myöhemmin olen ajatellut, että juuri noihin aikoihin minusta
alkoi tulla nykyään tuntemani minä. Mitä yhteisöllisyyteen tulee, on jaettu
suru varmaan myös jaettua tietoisuutta ajan väistämättömästä kulusta ja omasta
tulevasta kuolemasta sekä niihin liittyvistä samanhenkisistä merkityksistä.
Filosofi Martin Heideggerin mukaan
”ihmisen oleminen on olemista kuolemaa kohti”. Rajallisuus antaa elämälle sen
merkityksen. Ja eikö taiteilija – vaikkapa rockmuusikko – ole juuri se
henkilö, jonka ainakin yksi tehtävistä on juuri antaa näitä merkityksiä?
Lou Reed: It's a Perfect Day.
Olin
ensin vihainen Truen käyttämästä ilmaisusta ”korkean profiiliin kuolema”.
Ajattelin sen viittaavan vain pinnallisesti ja epädemokraattisesti
kuuluisuuteen. Mutta jos ajattelemmekin kuolemaa elämän merkityksellistäjänä,
saa se aivan toisen kaiun. Ainakin tässä suhteessa esimerkiksi Reedin kuolema
oli minulle korkean profiilin kuolema.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti