Olen itse toiminut sairaalagallerian, Galleria Ortonin kuraattorina vuodesta 2010 ja ollut muutenkin mukana Ortonin toiminnassa jo kohta 15 vuotta. Olen vääntänyt tästä aiheesta kättä gallerian perustajan ja johtajan, professori Seppo Seitsalon kanssa, mutta aina kuitenkin hyvässä hengessä ja toisiamme ymmärtäen. Olen Sepon kautta oppinut paljon taiteen hyvinvointivaikutuksista ja niihin liittyvistä tieteellisistä tutkimustuloksista. Tästä vaikutuksesta ei ole minkäänlaista epäilystä. Ja siksikin olen ollut ylpeä siitä, että Orton on muuttunut steriilistä sairaalympäristöstä viihtyisäksi taiteen täyttämäksi sairaalaksi – jopa omine veistospuistoineen.
Olemme kuitenkin Ortonilla toimineet aina taide edellä, ja täysin tietoisena valintana luottaneet siihen, että vaikutukset seuraavat perässä – kunhan pidämme taiteen laadusta, monipuolisuudesta ja vapaudesta kiinni. Galleristi Sirpa Vijasen saaman palautteen myötä tiedämme myös onnistuneemme. Enkä minä esimerkiksi mene kuraattorina taiteilijan luokse etsimään hänen tuotannostaan mitään erityistä hyvinvointiulottuvuutta. Me luotamme taiteilijaan. Taiteilijat ovat aina saaneet rakentaa omansanäköisen näyttelyn. Väliin se on ollut jopa sisällöllisesti aika rankkaa, kuten vaikka melko tuore Jyrki Riekin (s. 1976) näyttely. Tai sitten käsitteellisenä aika haastavaa, kuten vähän aikaa sitten Jyrki Siukosen (s. 1959) näyttely. Vaikeammatkaan aiheet eivät ole saaneet aikaiseksi mitään pahoinvointia – päinvastoin. Yleisöönkin voi luottaa ja yleisöäkin voi kouluttaa, kunhan pitää laadusta kiinni.
Olemme saaneet gallerialle myös julkista tukea, mutta emme siksi, että teemme hyvinvointityötä vaan siksi että tarjoamme taiteilijoille toisenlaisia yleisöitä, maksuttoman näyttelytilan ja esittelytilaa vuosittain ilmestyvässä vuosijulkaisussamme Galleria Orton esittää. Suuresta osasta taiteilijoita on tullut meidän kavereitamme, ja yhteydepito on jatkunut. Niin itse asiassa Annankin tapauksessa – hänelläkin oli galleriassa näyttely vuonna 2007.
Olen Annan kanssa samaa mieltä kaikesta siitä, mistä hän kirjoittaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että valtiovallan on syytä kunnioittaa perustuslain 16:n pykälän lupausta "taiteen vapauden turvaamisesta". OKM:n ei ole syytä ryhtyä harjoittamaan suhdanneherkkää taidepolitiikan ohjailua. Sama koskee Taideyliopistoa – ei sen tarvitse nöyristellä OKM:n edessä – eikä sitä avointa kirjettä Sanni Grahn-Laasoselta ole edes vielä tullut.
Antakaamme STM:n tukea hyvinvointiprojekteja ja vaatikaamme OKM:n pysymään mieluummin taidepolitiikan sijaan taiteilijapolitiikassa – ollen siis lähinnä se elin, joka antaa taiteilijoille mahdollisuuksia toteuttaa heidän perustuslain mukaista taiteen vapauttaan. Kyllä taiteilijat osaavat vastuunsa kantaa. Minä tiedän sen ihan oikeasti, koska olen viettänyt heidän kanssaan aikaa ammatillisissa merkeissä parikymmentä vuotta.
Tässä Annan ajatuksia aiheesta:
Taidetta
Kertuille
Sain
viime syksynä yhteydenoton Taideyliopistosta. Nimeäni ja kuvaani toivottiin
käyttöön pääomituskampanjaan, koska olen Kuvataideakatemiasta valmistunut
taiteilija. Totesin, että jos siitä on Kuvataideakatemialle jotain hyötyä, niin
toki.
Alkuvuodesta
saan usean pyynnön jälkeen Taideyliopistolta kampanjan materiaalin, jota en ole
aiemmin nähnyt: ”Taidetta muistisairaille”, ”Taiteella syrjäytymistä
vastaan” ja ”Taide edistää hyvinvointia”. Kiva. Otsikoihin ovat päässeet
tutustumaan ainakin Helsingin Sanomien
tilaajat lehden välissä tulleessa liitteessä.
Sinällään
viattoman oloinen hyvinvointipuhe syrjäytymistä vastaan muuttuu
ongelmalliseksi, kun se nivoutetaan taiteen rahoitus- tai tukiperusteluihin. On
myös ongelmallista luoda kuva, jossa taidekoulutus tähtää hoivatyöhön.
Valitettavasti se on kohta lähellä todellisuutta. On tietenkin hyvä asia, jos
muistisairaat saavat musiikista iloa, mutta on eri asia rahoittaa taidetta ja
mahdollistaa se, että sairaskin saa sitä kokea kuin rahoittaa sairaalle
tehtävää taidetta.
Hyväksyttäessä
taiteen olemassaolon perusteeksi syrjäytymistä ehkäisevä vaikutus, luovutaan
taiteen itseisarvosta rahoitusperusteena. Rahoitusretoriikassa hyvinvointia
tuottava taide voittaa taiteen, joka on vain taidetta. Taiteen
itseisarvo kun tarkoittaa sitä, että taiteella on arvo itsessään. Taiteen
vapauden turvaaminen on kirjattu perustuslakiin. Tästä asiasta on puhuttu ja
kirjoitettu paljon ja hyvin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.
Kirjoitan
kampanjan yhteyspäällikölle ja kerron kampanjan sisällön olevan liian suurelta
osin sitä, mitä vastaan olen kykyjeni mukaan yrittänyt eri paikoissa puhua.
Kampanjamateriaalissa videoklippiin minulle kirjoitettu mainosrepliikki ”Taide
tekee tulevaisuudesta paremman” on muuttunut sitaatikseni. Kerron, että väite
on mainoskieltä, ei ajatteluani. Tiedustelen, olisiko minut mahdollista
jättää kampanjasta pois, koska pidän taiteen välineellistämistä uhkana sen
autonomialle. Poisjäänti ei enää onnistunut.
Hyvinvointihankkeet
kukoistavat hallitusohjelmassa, OKM:n ja Taiteen edistämiskeskuksen (Taike)
sivuilla.
Taikella
on terveyden edistämisohjelma, jossa taide on osana sosiaali- ja
terveydenhuoltoa. Rahoitus hyvinvointiprojekteille tulisi kokonaisuudessaan
tulla Sosiaali- ja terveysministeriöstä (STM), mutta valitettavasti se on
suurelta osin OKM:n heiniä. Myös Suomen Akatemia rahoittaa
miljoonahanketta, jossa selvitetään, miten taide ja taidekasvatus voivat lisätä
tasa-arvoa ja hyvinvointia 2020-luvun Suomessa. Taideyliopisto on hankkeessa
mukana ja kenties valinnut linjansa jo ennen tutkimuksen tuottamia
lopputuloksia.
Opastaessani
opiskeluaikanani taidemuseossa, oli opastettavissa ryhmissä muiden muassa
mielenterveyskuntoutujia, syrjäytyneitä, kehitysvammaisia, eläkeläisiä ja
maahanmuuttajia. Heidän joukossaan oli tyhmiä, fiksuja, kiinnostuneita,
liikuttuneita, tylsistyneitä, hiljaisia ja puheliaita. Yksilöllisyys on jännä
piirre, joka säilyy, vaikka ryhmällä olisi yhteinen nimittäjä. Erilaiset
ihmiset ovat katsoneet, kuunnelleet ja kokeneet taidetta jo kauan ennen
hyvinvointiprojekteja, siitäkin huolimatta, ettei taidetta ole tuotettu
nimetylle ryhmälle, koska tuolloin on ehkä tajuttu sen olevan sama kuin
tuottaisi taidetta Kerttu-nimisille naisille.
Se,
että kynnystä madalletaan tai miten ikinä asia halutaan ilmaista, on hyvä asia.
Se, että taidetta madalletaan, on huono asia. Tarkoitus ei ole vähätellä
kaikkia hoitolaitoksissa tapahtuvia projekteja tai terapia-ammattilaisten
työtä, vaan puolustaa taiteilijan työtä taiteilijana. Nykyisissä rahoituspaineissa
ei eroteta taidepedagogiikkaa, -terapiaa, terveydenhoitoa eikä taiteen
tekemistä toisistaan.
Taiken
kohdeapurahahakemuksiin on tämän vuoden haussa lisätty kohta, jossa kysytään
projektin yhteiskunnallista vaikuttavuutta sekä sitä kenelle hanke on
suunnattu. Tätä kysytään taiteilijalta. Aika törkeää ja hävytöntä on tuolla
tavoin nöyryyttää niitä, jotka kamppailevat vähistä rahoista ja tekevät
työtään, johon eivät tällaiset kriteerit kuulu. Tuen kohteena on taide, ja se
tarkoitti ennen vapaata taidetta. Yksityisillä säätiöillä on oikeus kysyä
missä tahansa muodossa mitä haluavat, julkisen rahoituksen perusteiden tulisi
olla toiset. Näin autonomia murenee, pikkuhiljaa, ja käytetty kieli on siinä
isossa roolissa.
Taiteella
on oikeus olla turhaa, taiteella on merkitystä, vaikka sen
näkisi vain harva. Sen merkitys aukeaa joskus hitaasti, tai se näkyy
vaikutuksena muuhun taiteeseen. Taiteen tekemisessä voi myös epäonnistua ja
parhaimmillaan epäonnistumisen voi myöhemmin kääntää oppimiseksi ja onnistumiseksi
siinä tavoitteessa, jonka kukin taiteilija on itselleen asettanut.
Marraskuussa
Frame lähetti kuvataiteilijoille meilin avoimesta hausta Venetsian biennaaliin.
Ohjeet kuuluivat näin: ”Frame
etsii projektiehdotuksia, jotka pureutuvat siihen, miten itsenäisyys muotoutuu
eri riippuvuussuhteissa – luonnonvaroista, työvoimasta, kielestä ja uskonnosta
kansainväliseen kaupankäyntiin ja juridiikkaan. Keskeistä on tunnistaa
poissulkemisen logiikka, unohtaminen ja hiljentäminen, joka on ollut osa
kansallisidentiteetin rakennusta.”
Sinällään
varmaan avointa avata valtaa, joka kuraattoreilla tällä hetkellä on. Silti
mietityttää, mikseivät he tee teosta itse. Sisältö on saneltu valmiiksi,
taiteilijan tehtäväksi jää suunnitella teos, johon sisällytetään tilatut
viittaukset. Hakemuksia lukiessa voi sitten miettiä poissulkemisen logiikkaa.
Taiteilijoilla ei välttämättä ole paljon vaihtoehtoja. Joko hyväksytään nämä
markkinaehdot, jotka toimivat kysynnän ja tarjonnan lailla ja jossa vapaus on
romanttinen jäänne. Tai jäädään ulkopuolelle.
Anna
Tuori
Taidemaalari,
Helsinki
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista//// !
VastaaPoistaKirkasta ajattelua!
VastaaPoistaHyvin kirjoitettu. Samalla tulee muutamia asioita mainitakseen mieleen:
VastaaPoista- mitä on tämä jatkuva kansainvälisyysvaatimus, joka tuntuu arvolta itsessään verrattuna taiteeseen ja olisi muka jonkin laadun tae.
- mitä on nämä vaatimukset rohkeista avauksista ja kulttuurin tulevaisuudentoivoista, jotka lähinnä huvittaisivat, jos eivät olisi niin yleisesti ottaen vakavalla tasolla esillä.
- mikä se saa taiteilijan kuin taiteilijan ilman mitään kyseenalaistusta esittelemään kuvaa omasta olemuksestaan isommin ja mieluummin mediassa kuin teoksistaan.
- mikä se on kun on kovin niin usein viihteellistä pinnalla oleva.
Listaa voisi toki jatkaa.
Kovasti kiertyy asiat rahoituspäätösten ympärille. Rahan ei nyt pitäisi taidetta paljoa motivivoida jolla on arvo itsessään.
Hyvä teksti! On tärkeää puolustaa sellaista taidetta, jonka legitimiteetti ei perustu etuliitteeseen.
VastaaPoistaKoko aihepiiri kaipaisi nykyistä analyyttisempää lähestymistä niin taiteilijoiden kuin rahoittajien taholta. On epäjohdonmukaista väittää, että vaatimuksella tietynlaisesta ja tiettyyn paikkaan sopivasta taiteesta ei olisi vaikutusta taiteen vapauteen.
Toisaalta taiteen vapaus on käsite, jota käytetään hyvin huolimattomasti. Ei minkään asian vapaus ole rajaton.
Perustuslain jättäisin näistä yhteyksistä pois. Juridisessa tarkastelussa ei ole mitään perustuslaillista estettä sille, että taiteen julkista rahoitusta leikataan tai että sitä kohdennetaan eri tavoin. Perustelut on etsittävä toisaalla.
Poliittinen strategia on tässä se, että sote-työ mahdollistaa kulttuurin julkisen rahoituksen uuden sektorin. Kirkasotsainen halu on päästä pois nollasummapelistä ja laajentaa taiteen julkisen rahoituksen mahdollisuuksia. Kyse on tavallaan siitä, että julkistaloudessa taide halutaan kiinteämmin osaksi julkisia palveluja.
VastaaPoistaHuono juttu on se, että tämä vaikuttaa estetiikkaan. Juuri tällä tavalla. Mä en oikein tiedä kunnolla mitä tästä pitäisi ajatella. Taiteen instrumentaaliset arvot ovat hemmetin hankala juttu estetiikan kannalta.
Vapaus ei tietenkään tarkoita rajatonta vapautta. Ei perustuslaki rahoituksen leikkauksiin liity vaan
VastaaPoistasiihen, että sillä on tarkoitus turvata taiteessa ja tieteessä ilmaisun, tutkimusaiheen
ja -menetelmien vapaus. Se tarkoittaa, ettei julkisella vallalla ole oikeutta puuttua taiteellisen toiminnan sisältöön.
Ja toiseen kommenttiin: Taidetta on olemassa ja sitä tehdään ja voidaan viedä, tuoda ja sitoa vaikka kuinka julkisten palveluiden osaksi, mutta sitä ei voida alkaa tuotatuttaa tiettyihin tarpeisiin. Ja ”tuotatuttaa” ei ehkä ole sana.
Tässä on käytännön vaikeutena se, että byrokratia ei tunnista vapautta, koska se pyrkii rakentumaan hyötyjen ympärille. Vika on poliittisessa kulttuurissa, ja jossain määrin se on myös taiteilijoiden syytä, kun he eivät ole onnistuneet riittävän painokkaasti perustelemaan autonomiansa ensiarvoista tärkeyttä.
PoistaMutta mun kommentin pointtina oli avata vähän sitä näkökulmaa, joka etenkin keskustapuolueella on tässä hommassa. Tällä "tarvelähtöisellä" taiteen tuottamisella on taka-ajatuksena saada uusi ministeriö osaksi kulttuurin karttaa. Siksi mukana on paljon tuollaista hevonpeeltä haiskahtavaa kieltä.
Juu, varsin osuvasti kirjoitat.
VastaaPoistaOn kaksi eri vapautta: negatiivinen ja positiivinen.
VastaaPoistaNegatiivinen vapaus tarkoittaa vapautta tehdä jotain jonkun estämättä. Taiteen negatiivinen vapaus on Suomessa suuri. Ennakkosensuuria ei sallita kuin kuvaohjelmien kohdalla. Jos taiteilija ylittää laillisuuden rajan esim. loukkaamalla toisen yksityisyyttä, puututaan siihen vasta jälkikäteen. Perustuslaissa taattu taiteen vapaus tarkoittaa ennen kaikkea negatiivista vapautta.
Positiivinen vapaus tarkoittaa tosiasiallisia edellytyksiä käyttää negatiivisia vapausoikeuksia. Esimerkiksi ilmainen koulutus ja apurahat ovat instrumentteja, joilla pyritään turvaamaan taiten positiivinen vapaus.
Positiiviset velvoitteet eivät kuitenkaan ole samalla tavoin absoluuttisia kuin negatiiviset. Ei voida väittää, että taiteen resurssien vähentäminen olisi perustuslain vastaista, jos tällä pyritään valtiontalouden tasapainottamiseen. Valtiolla on nimittäin kasapäin velvoitteita, joiden toteuttamatta jättäminen vaarantaisi muiden perusoikeuksien toteutumisen.
Esimerkiksi poliisi voi resurssipulassa vedota perustuslakiin siinä missä tateilijakin. Kuuluhan yksi keskeisimmistä perusoikeuksista: ”jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.” (PL 7 §)
Korostettakoon, että itse asiasta olen kanssasi pitkälti samaa mieltä. Pidän ainoastaan perustuslaillista argumenttia tässä yhteydessä tarpeetomana.
VastaaPoistaPienenä kaskunpalasena tuohon Annan Frame-kommentiin. Eräs taidemaailman tuttavani totesi tänään: "Siis jos ne haluu sinne Adel Abidinin, niin miksei ne valinnut sitä suoraan."
VastaaPoistaKiitos! Tätä keskustelua lisää ja lujalla äänellä! Ihailuni ja arvostukseni Anna Tuoria kohtaan taiteen tekijänä ja kansalaisena kohosi entisestään!
VastaaPoista