Pojat
huppareissaan
Yhteiskunnallisella dokumenttivalokuvauksella on pitkät perinteet. Erilaisia
marginaaleja ja niitä, joilla ei mene kovin hyvin, on kuvattu paljon. Ennen
kuvattavat ihmiset olivat usein subjektin sijaan tyyppejä, osa ilmiötä.
Nykyään
on toisin, ja vaikka kyseessä olisikin ilmiö, Kaisa Rautaheimon Pojat,
joka kuvaa 20–30-vuotiaita nuoria miehiä, niitä joiden elämä on ”enemmän tai
vähemmän vaiheessaan”, on tyyli muuttunut muotokuvamaisemmaksi. Katsojan on helpompi
samastua. Pojat ovat kanssaihmisiämme eivätkä vain joitain toisia jossain siellä
muualla.
Ville, lauantaiaamu, Karjaa, joulukuu 2014.
Helsingissä
elää nykyään noin 10 000 nuorta, joita on tapana kutsua ”pudokkaiksi”. Mainittakoon
myös se, että Helsingissä on yksi koulupsykologi tuhatta oppilasta kohden, ja
vielä se että nykyinen hallitus kurjistaa määrätietoisesti juuri koulutusta. Rautaheimon
näyttelyssä ei siis ole kyse ulkopuolisista vaan meidän kaikkien sukulaisistamme
tai ainakin tuttaviemme sukulaisista. Kyse on meistä kaikista ja yhteiskuntamme
tulevaisuudesta.
Outi Alanko-Kahiluoto kirjoitti jo kuusi vuotta sitten: ”On ennustettu, että tulevaisuudessa vain noin kolme prosenttia työpaikoista on sellaisia, ettei niissä tarvitse mitään koulutusta. Köyhyyden vähentäminen ja ylisukupolvisen syrjäytymiskierteen pysäyttäminen edellyttävät, että pystymme nostamaan mahdollisimman monen pudokkaan takaisin koulunpenkille tai saattamaan hänet vaihtoehtoiseen oppimisympäristöön, nuorten työpajalle tai oppisopimuskoulutukseen.”
Outi Alanko-Kahiluoto kirjoitti jo kuusi vuotta sitten: ”On ennustettu, että tulevaisuudessa vain noin kolme prosenttia työpaikoista on sellaisia, ettei niissä tarvitse mitään koulutusta. Köyhyyden vähentäminen ja ylisukupolvisen syrjäytymiskierteen pysäyttäminen edellyttävät, että pystymme nostamaan mahdollisimman monen pudokkaan takaisin koulunpenkille tai saattamaan hänet vaihtoehtoiseen oppimisympäristöön, nuorten työpajalle tai oppisopimuskoulutukseen.”
Ville, perjantai-iltapäivä, Kamppi, marraskuu 2014.
Etsivässä
nuorisotyössä suuri ongelma on kuitenkin se, että etsiminen ei välttämättä ole
helppoa. Etsittäviä ei aina löydy eikä aina tunnistetakaan. Osa apua
tarvitsevista ei miellä mitään apua tarvitsevansa – osa ei välitä, ei halua
edes tulla löydetyksi. Oireellista sekin.
Rautaheimo
ei kuvaa tilastoja. Hän kuvaa yksilöitä, jotka elävät uudenlaisessa
välimaastossa. Heillä kaikilla on oma tarinansa, vaikka yhteisiä nimittäjiäkin
on. Näitä tarinoita on näyttelyn yhteyteen kerännyt toimittaja Ann-Mari Huhtanen. Myöhemmin keväällä
projektista on tulossa kirja.
Vaikka
näyttelyssä onkin 16 yksilöä, kuvaa eräs pojista hyvin epäilemättä yhtä yleistä
tunnelmaa: ”Olis kiva
herätä aamulla niin, että tietäisi mitä tekisi ja olis innostunut siitä.
Haluisin että asiat muuttuis, mutten osaa tehdä mitään sen eteen, kun en oo
varma mistään. On mulla visioita, mutta tuntuu, että ne pysyy pään sisällä.
Sitä on vaan niin vitun aikaansaamaton.”
Myös Rautaheimo
kuvaa tunnelmaa: hänen kuvansa eivät ole yhdenmukaisia muotokuvia. Vaikka
kuvista on riisuttu aikakauden ulkoiset merkit ja muut ihmiset, mukana on
kontekstia, erilaisia tunnelmia, yötä ja päivää.
Ongelma on
tietenkin se, että nykyään kuvajournalismi – mitä tämäkin näyttely
ihanteellisimmillaan olisi – tapahtuu usein lähinnä taiteen kontekstissa, koska
lehdistössämme kuvajournalismi on miltei tapettu. Näin sanoman tavoittavuus on tuomittu
jäämään heikommaksi. Veikkaan esimerkiksi, ettei esimerkiksi kovinkaan moni
Helsingin kaupunginvaltuuston jäsen tule näkemään tätä näyttelyä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti