Taidekeskus Salmelan tulevan kesänäyttelyn ohjelmajulkaisu on juuri ilmestynyt. En ole vielä sitä nähnyt, mutta tällaisen esittelyn kirjoitin joskus viime vuonna siihen Pirkko Nukarista (s. 1943):
Veistäjän
luonto
Kuvanveistäjä
Pirkko Nukari on vienyt klassista pronssiveistoa uusiin ulottuvuuksiin
sekä muotokielen että myös patinoinnin suhteen. Hänen käsissään raskas
metalliseos kokee vakuuttavasti sen kaikista ihmeellisimmän muodonmuutoksen,
joka kuvanveistoa parhaimmillaan leimaa: aine muuttuu aineettomaksi, raskas ja
staattinen saavat kuvanveistäjän maagisen kosketuksen kautta aineettomia
ulottuvuuksia. Mukaan tulee sellaisia abstrakteja asioita kuin liike ja aika
– toisinaan jopa luonnon pitkien syklien tuhatvuotinen aika
Pirkon käsi ja juuri Herttoniemen taidevalimolla valmistunut lintu vuonna 2012, jolloin vierailimme siellä yhdessä.
Nukarin
käsissä kyse on tavallaan vielä monimutkaisemmasta muodonmuutoksesta kuin
abstraktin veistäjän käsissä. Hän tekee tuon maagisen kosketuksen
figuratiivisen taiteen ja varsin konkreettisen luonnonkuvauksen kautta. Hänen teoksissaan
saattaa liikkeen ja tasapainon tai sen järkkymisen lisäksi olla sellaisiakin
ulottuvuuksia kuin kulloinkin luonnossa vallitseva lämpötila. Nukari osaa
kuvata esimerkiksi kylmissään kyyhöttävän linnun niin, että katsojakin tuntee
väristyksiä. Mutta hänen muovaamansa lintu oksalla ei ole koskaan pelkkä kuva
linnusta, vaikka se onkin näköinen. Se on näköinen osittain sen takia, että
Nukarilla on myös biologinen tausta – hän kävi aikoinaan kävi henkien taistelua
biologian ja kuvanveiston välillä – ja sen takia, että Nukari tekee koko ajan
luonnoksia havainnosta. Mutta teoksissa ei ole koskaan kyse sen paremmin
luonnontieteellisestä havaintotaulusta kuin pelkästä näköiskuvastakaan.
Pirkon työkaluja.
Nukarin
teoksissa on aina jotain enemmän: niissä on taiteilijan kädenjälki, taiteilijan
tulkinta, joka useimmiten sijoittaa sen näennäisen pienen ja yksinkertaisen
aiheen paljon laajempiin yhteyksiin. Kollega Inari Krohn on osuvasti todennut
hänen työstään: ”Materiaali on tietyllä tavalla ylittynyt. Kysymyksessä on
ilmaisu, joka vie perimmäisiin kysymyksiin, omaan osaamme luonnossa,
ekologiseen tietoisuuteen.”
***
PS. Olen juuri tekemässä kattavaa kirjaa Pirkon tuotannosta. Palaan asiaan keväällä. Minun työkaluni ovat muuten osin arkistossa – siis Kuvataiteen keskusarkistossa. Ammatitautimme taitavat kuitenkin olla osin samanlaisia: veistäjän ja kirjoittajan ranteet joutuvat joskus koville.
Minun työkalujani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti