Tässä kuitenkin tuorein:
Kuvataidevuosi
2014–2015
Perussuomalaisten vaalivoiton ja
vallankahvaan siirtymisen myötä taidekeskustelumme on saanut uusia suuntia – on
esimerkiksi vaadittu tuen suuntaamista ainoastaan kansallisia arvoja
vahvistavalle taiteelle. Toisaalta monikulttuurisuus on yksi nykytaiteen
keskeisimmistä teemoista.
Taidemaailmamme on
aina ollut varsin monikulttuurinen ja monikulttuurisia arvoja puolustava – aina
kultakauden mestareita myöten. Maahanmuuttajataustaiset taiteilijatkin ovat
yleensä vaivatta sulautuneet esimerkiksi järjestöelämäämme. Ongelmia tietenkin
on, mutta instituutiomme eivät niiden esittelyä kaihda. Kesän 2015 epäilemättä
merkittävin nykytaidenäyttely, Mäntän kuvataideviikot toi taiteilijapari Kalle Hammin ja Dzamil Kamangerin kuratoimalla teemalla Uusi nykyisyys (14.6.–31.8.2015) komeasti esille ulkomaalaistaustaisen
nykytaiteemme kirjon: mukana oli yli 40 taiteilijaa tai taiteilijaryhmää.
Dzamil Kamanger (s. 1948) tutkailee Suohpanterrorin julistetta. Kuva: Tiina Nyrhinen.
Monikulttuurisuuden
teemat eivät ole yksioikoisia, ja suomalaiset ovat monin tavin suomalaisia,
minkä osoitti esimerkiksi valokuvataiteilija Raakel Kuukan mittava näyttely Taidemuseo Poikilossa Kouvolassa
25.9.2014–18.1.2015: aiheina olivat sekä Kuukan itsensä siirtokarjalaistausta
että hänen tyttärensä afrikkalainen tausta.
Myös kauden
merkittävistä kansainvälisistä näyttelyistä moni pureutui identiteettien ja
kulttuurisen problematiikan teemoihin. Jaettu
todellisuus (Tampereen taidemuseo 6.9.2014–4.1.2015) esitteli viiden
Lähi-idästä olevan taiteilijan voimin hieman toisenlaista totuutta kuin mitä
valtamedia alueelta yleensä esittää – näyttelyssä vaihtoehtoisia näkökulmia alueen ihmisten arkeen
ja elämään. Näyttely oli osa suurta kansainvälistä Backlight-valokuvataidetapahtumaa, joka esittäytyi monessa paikassa
Tampereella ja lähiseuduilla syys–lokakuussa 2014. Tematiikka oli pääosin hyvin
yhteiskunnallisesti kantaa ottavaa. Poliittista oli valokuvataide
Helsingissäkin: ensimmäinen Poliittisen valokuvan festivaali (Suomen valokuvataiteen museo, Helsinki
30.1.–12.4.2015) käsitteli muun muassa naisten, lasten ja seksuaalivähemmistöjen
asemaa eri kulttuureissa. Osin varsin poliittisia teemoja sivusi myös
valokuvataiteilija Hannele Rantalan
retrospektiivi (Suomen valokuvataiteen museo 24.4.–2.8.2015), joka oli samalla
syvän henkilökohtainen kommentti maailmassa olemiseen. Yhteiskunnallinen
vaiheensa oli myös valokuvataiteilija Leena
Sarasteella, jonka retrospektiivi nähtiin Suomen valokuvataiteen museossa
Helsingissä 11.2.–12.4.2015. Hän kuvasi jo varhain muun muassa
palestiinalaisalueilla, Syyriassa ja Libanonissa ja kokosi elämänmakuisista ja
humanistisista kuvistaan kuvakirjan Rakkaani Palestiina (1983). Lehtikuvaajana
hän kuvasi toki kaikkea muutakin, julkkiksia ja muotiakin.
Hannele Rantala (s. 1952), sarjasta Passikuvia, 2002.
Maalauksen juhlaa
Vaikka maalaustaide
julistetaankin säännöllisesti kuolleeksi, oli kulunut kausi taas yhtä
maalauksen juhlaa. Leena Luostarisen
ja Marjatta Tapiolan parin vuoden
takaisten näyttelyiden jälkeen oli vuodossa kolmas 1980-luvulla läpimurtonsa
tehnyt ekspressionisti, kun Marika
Mäkelä esiintyi mittavalla retrospektiivillä Sara Hildénin taidemuseossa Tampereella
20.9.2014–25.1.2015 – tarjolla oli häkellyttävä kattaus värikylläistä
symboliikkaa. Luostarisellekin järjestettiin koskettava muistonäyttely Salon
taidemuseo Veturitallissa 30.5.–4.10.2015. Jokaisen sukupolven on syytä tutustua
ikiklassikoihin, minkä vahvisti Ellen
Thesleffin näyttely (Turun taidemuseo 23.1.–17.5.2015). Nuoremmista
maalariklassikoista oli Anita Snellmanin
vuoro ottaa paikkansa retrospektiivisellä näyttelyllä (Amos Andersonin
taidemuseo, Helsinki 10.10.2014–7.1.2015).
Anita Snellman (1924–2006), Omakuva, 1961.
Ulkomaisiakin maalariklassikoita oli tarjolla aina 1700-luvun
ruotsalaisesta tulenkajon kuvauksen mestarista Pehr Hilleströmistä (Sinebrychoffin taidemuseo, Helsinki
4.9.2014–11.1.2015) tanskalaiseen hiljaisen ja rauhallisen valon kuvaajaan Vilhelm Hammershøihin asti (Amos
Andersonin taidemuseo, Helsinki 6.2.–18.5.2015). Monelle taiteenharrastajalle
kohokohta oli varmaankin norjalaisen ekspressionistin Edvard Munchin näyttely Didrichsenin taidemuseossa Helsingissä
6.9.2014–1.2.2015. Tuoreempaa postmodernia ilmaisua edusti islantilainen
kuvista kuvia tekevä Erró (Turun
taidemuseo 10.10.2014–4.1.2015). Miesmaalareiden vuosi oli siis varsin pohjoismainen.
Tätä täydensi kolme nuorempaa suomalaista ja varsin väkevää taidemaalaria: aina
kiistoja herättävä Teemu Mäki
(Lapuan taidemuseo 30.9.2014–24.1.2015), klassista venäläistä maalarikoulutusta
Suomessa edustava Jan Neva (Joensuun
taidemuseo 2.10.2014–11.1.2015) sekä rajun ekspressiivinen ja suurieleinen Heikki Marila (Oulun taidemuseo
28.3.–24.5.2015), joka on antanut kukkamaalauksellekin aivan uutta sisältöä.
Maalauksen ja veistoksen välimaastossa tasapainoilee puolestaan Pauno Pohjolainen (Didrichsenin
taidemuseo, Helsinki 28.2.–9.8.2015), joka tekee komeaa ja paatoksellista,
tosin väliin varsin henkistä jälkeä.
High tech / low tech
Taide pyrkii usein
liikkeeseen, joko illusorisin keinoin kuten unkarilais-ranskalainen Victor Vasarely (EMMA – Espoon modernin
taiteen museo 8.10.2014–11.1.2015), joka loi mestarillisia kineettisiä ja
optisten harhojen maailmoita, tai sitten liikuttamalla teoksia oikeasti.
Liikkuvia veistoksia nähtiin Hyvinkään taidemuseon (21.11.2014–25.1.2015)
monipuolisessa On/Off – liikkuvia
veistoksia -näyttelyssä, jossa oli käytetty sekä tekniikan viimeisiä
saavutuksia että hellyttävää low tech- ja kierrätysmateriaalia, joiden
suomalainen mestari on Jaakko Tornberg.
Jaakko Tornberg (s. 1961), Moottorilasi, 2014.
Valo ja sen
taiteelliset sovellutukset ovat yksi nykytaiteen keskeinen alue.
Taiteilijapariskunta Helena Hietanen
ja Jaakko Niemelä (Helsingin
Taidehalli 24.1.–8.3.2015) ovat toimineet pitkään ja johdonmukaisesti valon ja
varjon kanssa ja ovat tehneet myös paljon julkista taidetta.
Taiteen lähihistoriaa
Pyörä keksitään aika
usein uudestaan, ja siksi onkin tarpeen muistuttaa niistä keksijöistä, jotka
ovat ikään kuin liian lähellä. Kaksi taiteemme lähihistorian mestaria tuotiin
esiin hienoilla koosteilla – molemmat jopa kahdella näyttelyllä Jyhtä aikaa. J.O. Mallander oli aikoinaan tuomassa
Suomeen kansainvälistä käsitetaidetta ja monenlaista avantgardea. Hän esitteli
sekä omia Fluxus-ryhmän kokoelmiaan (Galleria Katariina, Helsinki
7.1–25.1.2015) että omaa, usein zen-henkistä tuotantoaan (Galerie Anhava,
Helsinki 8.1.–1.2.2015). Ismo Kajander on
tullut sekä valokuvataiteilijana (Suomen valokuvataiteen museo17.4.–2.8.2015)
että varsin anarkististen esinekoosteiden ja installaatioiden tekijänä
(Nykytaiteen museo Kiasma 17.4.–9.8.2015).
Ismo Kajander (s. 1939), näkymä Kiasman näyttelystä. Kuva: Petri Virtanen.
Pop-taide tekee aina
silloin tällöin paluuta taiteen ilmaisukieliin, ja senkin lähihistoriaan on
syytä tutustua. Pop-taiteen
keskeisiin ilmiöihin kuuluu myös designin ja kuvataiteen välinen yhteys.
Taiteilijoiden ja muotoilijoiden pyrkimyksenä oli teollisten tuotantoprosessien
hyödyntäminen, mikä näkyi havainnollisesti näyttelyssä Pop
Art Design (EMMA – Espoon
modernin taiteen museo 18.2.–10.5.2015). Sama koskee usein myös tietyissä
piireissä kirosanaksi nousutta postmodernia, jota luodattiin yhtä aikaa
leikkisässä ja vakavassa näyttelyssä Postmodernismi
1980–1995 (Designmuseo, Helsinki 30.1.–17.5.2015).
Heikkenevät näkymät
Vaikka taidekausi
olikin vireä ja monipuolinen, ei se poista sitä tosiseikkaa, että museoilla ei
mene kovin hyvin. Määrärahat joko pysyvät samoina tai pienenevät.
Kokoelmanäyttelyiden määrä lisääntyy, jopa niin että kokoelmia kierrätetään
muissakin paikoissa. Sinebrychoffin taidemuseo Helsingissä törmäytti
(6.2.–3.5.) mänttäläisen Gösta Serlachiuksen kokoelmat helsinkiläisen Paul
Sinebrychoffin kokoelmien kanssa. Taidemaailmaa taisi vähän huvittaakin, kun
remontissa ollut Kiasma vuokrasi tilaa Helsingin Taidehallilta (Kiasma Goes Taidehalli, Helsingin
Taidehalli 10.10.–16.11.2014). Jatkuvien teemojen ja aasisiltojen keksiminen
kokoelmanäyttelyille on varmaankin rasittavaa, mikä näkyi Hämeenlinnan
taidemuseon kokoelmanäyttelyn mielikuvituksettomassa nimessä Näkökulmia eri vuosikymmenille (11.4.2014–27.9.2015).
Tunnelin päässä ei
juurikaan näy valoa. Museoiden valtionosuudet ovat laskeneet vuodesta 2011
alkaen, ja valtionvarainministeriön elokuussa 2015 julkaisema budjettiluonnos
lupasi museoille lisäleikkauksia liki kahdeksan prosentin verran.
Kaarina Kaikkonen, Wäinö Aaltosen museo, Turku 5.9.–16.11.2014
Antti Tanttu,
Gallen-Kallelan museo, Espoo 6.9.2014–1.2.2015
Kalle Hamm, Keravan
taidemuseo 13.9.–2.11.2014
Meidän katu, Vantaan
taidemuseo 26.9.2014–7.2.2015
Synti, Serlachius-museo
Gösta, Mänttä 11.10.2014–24.5.2015
Sibelius ja taiteen
maailma, Ateneumin taidemuseo, Helsinki 17.10.2014–22.3.2015
Markus Henttonen ja
Kim Simonsson, Lahden taidemuseo 17.10.2014–18.1.2015
Tuomas A. Laitinen,
EMMA – Espoon modernin taiteen museo 22.10.2014–11.1.2015
Viimeinen
Taiteilijat-näyttely, Helsingin Taidehalli 29.11.2014–4.1.2015
Janne Laine,
Tampereen taidemuseo 17.1.–26.4.2015
Anneli Sipiläinen,
Hyvinkään taidemuseo 6.2.–29.3.2015
Robert Mapplethorpe, Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki 13.3.–13.9.2015
Kirsi Neuvonen, Vantaan taidemuseo 27.3.–6.6.2015
Kiinan muuttuvat maisemat, Amos Andersonin taidemuseo, Helsinki
27.2.–11.5.2015
Otos – turkulaista nykymaalausta, Wäinö Aaltosen museo, Turku
20.3.–24.5.
Mia Hamari, EMMA –
Espoon modernin taiteen museo 7.3–10.5.2015
Erwin Wurm, Sara
Hildénin taidemuseo, Tampere 30.4.–20.9.2015
Julian Opie,
Helsingin Taidehalli 23.5.–2.8.2015
Veikko Hirvimäki,
Jyväskylän taidemuseo 5.6.–13.9.
Ville Andersson,
Tampereen taidemuseo 16.5.–23.8.2015
Eila Minkkinen,
Rauman taidemuseo 13.6.–13.9.
Lars-Gunnar
Nordström, EMMA – Espoon modernin taiteen museo 17.6.–13.9.2015
Tino Sehgal,
Nykytaiteen museo Kiasma, Helsinki 15.8.–27.9.2015
Suomen Taideyhdistyksen tunnustuspalkinto 2014 Marjatta Hanhijoki
Suomen Taideyhdistyksen dukaattipalkinto 2014
Alma Heikkilä
Suomen Taideyhdistyksen William Thoring
-palkinto 2014 Pauliina
Turakka Purhonen
Ars Fennica 2015 Mika Taanila
AVEK-palkinto 2014 Annette Arlander
Vuoden nuori taiteilija 2015 Ville Andersson
Suomi-palkinto 2014 Kalle Hamm ja Dzamil Kamanger, Taide- ja
kulttuurikeskus Kaarisilta
Taiteen valtionpalkinto 2014 Kulttuuriyhdistys Mustekala
Kuvataiteen valtionpalkinto 2014 Annu Vertanen
Valokuvataiteen valtionpalkinto 2014 Tero Puha
Mediataiteen valtionpalkinto 2014 Maija Blåfield
Vuoden ympäristötaideteos 2014 Sirpa Hynninen ja Vesa-Ville Saarinen
Pro Finlandia -mitali 2014 Kari Cavén
Suomen Leijonan I luokan ritarimerkki 2015 Maria Rehbinder, Erkki Kannosto
Kettuki ry:n vuoden taiteilija 2015 Harri Blomberg
Kaakkois-Suomen taidepalkinto 2014 Taidekeskus Antares ja Olavi Heino
Hyvinkään taidepalkinto 2015 Maija Helasvuo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti