Viime keskiviikon Kirkko ja kaupungissa (44/15) ilmestyi juttuni Henri Cartier-Bressonin (1908–2004) näyttelystä Ateneumin taidemuseossa (23.10.2015–31.1.2016). Alkuperäinen otsikkoni – "Faktat eivät ole kiinnostavia" – oli lainaus itse mestarilta, mutta kai lehti sitten halusi informatiivisemman, tosin kliseisemmän:
Ratkaisevan hetken mestari
Ranskalainen valokuvan mestari Henri
Cartier-Bresson (1908–2004) on melko outo tapaus – sekä kuvajournalistina
että valokuvataiteilijana. Valokuvan historia on toistellut lukuisia
sitaatteja, joissa mestari suorastaan kieltää lajinsa. Lopulta hän lakkasi
kuvaamasta, sanoutui irti Magnumista ja keskittyi 1970-luvulta piirtämiseen ja
maalaamiseen.
Kuvajournalistina
Cartier-Bresson on yksi maailman suurista. Hän aloitti maailmanmatkaamisen jo
1930-luvulla ja onnistui usein olemaan paikalla juuri silloin, kun
maailmanhistoriaa kirjoitettiin: Intiassa
hän valokuvasi Gandhia juuri ennen tämän salamurhaa, Kiinassa hän dokumentoi
kommunistien valtaannousua, Indonesiassa hän seurasi maan itsenäistymistä. Vuonna 1947 hän oli
perustamassa edelleenkin toimivaa kuvatoimistoa Magnum Photos – mukana oli toinen valokuvan legenda Robert Capa (1913–1954). Journalistina
Cartier-Bresson ei kuitenkaan itseään pitänyt. Hän jopa totesi: ”Faktat eivät
ole kiinnostavia.”
The Berlin wall. West Berlin, West Germany, 1962, © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos.
Taiteilijana
Cartier-Bressonin juuret ovat 1920-luvun pariisilaisessa André Lhoten (1885–1962) akatemiassa, missä hän oppi kuivakkaa akateemishenkistä,
kubistispohjaista maalausta. Myöhemmin kuvaan tuli mukaan surrealismi, jolle
hän pysyi uskollisena lopun elämänsä – tosin omaan tyyliinsä hän ei juurikaan
arvostanut surrealistista maalaustaidetta.
Vähänkin
valokuvausta harrastanut osaa yhdistää Cartier-Bressoniin ilmaisun ”ratkaiseva
hetki” – ja samaa nimeä englanniksi kantoi myös hänen ensimmäinen merkittävä
valokuvakirjansa vuonna 1952. Ratkaisevasta hetkestäkin on käyty jo lukuisia
teoreettisia keskusteluita. Maallikolle se tuntuu usein olevan vain sitä, että
ihmiset on saatu kuvassa pysäytettyä usein vähän hassulla ja kiinnostavalla
tavalla. Cartier-Bresson itse on todennut, että valokuva oli hänelle sitä, että
sekunnin murto-osassa tunnistaa sekä tapahtuman merkityksen että niiden
muotojen järjestymisen, jotka antavat tapahtumalle asianmukaisen ilmaisun.
Cartier-Bresson rakasti siis sekä ihmisiä että geometriaa, mikä varmaankin
tuottaa kuvassa tietyn ristiriidan, mutta juuri ristiriidoista ja niiden
tuottamista jännitteistä kiinnostava taide on aina syntynyt.
Leningrad, Russia, 1973, © Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos.
Ateneumin
mittava näyttely on koottu Ranskassa jo vuonna 2003 ja on kiertänyt siitä
saakka ympäri maailmaa. Cartier-Bresson itsekin ehti osallistua sen
suunnitteluun. Maantieteellisesti rakennettu näyttely korostaa hänen rooliaan
kuvajournalistina. Varsin kiinnostavaa onkin katsoa kuvia, jotka on kuvattu
samoissa maissa eri aikoina – esimerkiksi Neuvostoliitossa vuosina 1952 ja
1974. Yhdysvalloissa hän kierteli useaan otteeseen. Cartier-Bresson on itse todennut:
”Mikään ei ole paljastavampaa kuin verrata maata omaan
itseensä, vangita erot ja pyrkiä löytämään jatkuvuus yllätysten keskeltä.” Ennen kaikkea hän on kykeni
aina löytämään arkisen ihmisen maailmanhistorian tapahtumien keskipisteestä –
usein lempeän huumorin ja toisinaan lievän alakulon ryydittämänä.
Kaikkein
merkittävin jatkuvuus lienee arjen ja ihmiselon kauneuden tunnistaminen sekä
niiden ratkaisevien hetkien tallentaminen merkityksiä tihentävällä tavalla.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaOn syytä muistaa, että aikana jolloin HCB kuvasi oli valokuvaajia valtavasti vähemmän ja heidän keskuudessaan osaaminen oli suuresti erillaista.
VastaaPoistaKuten kaikki kuuluisuudet - HCB oli onnekas.
Olen ajatellut, että kuuluisuuden kuvista on aina suurin osa heikkoja, johtuen siitä -että yleisön kriittiyys loppuu nopeasti julkisuuden myötä. Tässä HCB on poikkeus, hänellä on 5-10 maailmanluokan kuvaa, joista lätäkön yllä leijuva mies kuuluisin.
Yleensä valokuvaajat ovat "one trick ponyja" joilla yksi tai kaksi rajua vetoa ja loput kriittikkojen ja laahuksen kehumisen myötä ikoineiksi muodostuneita.
Lätäkön yllä ikuisesti leijuvan miehen kuva on täysi sattuma. Sen ajan kameroilla, eikä nykyäänkään, kuvaaja voi täsmällisesti päättää, missä liikkeen huippukohta tallentuu -ellei käytä 4Kvideosta nostettuja 8 megan stillejä / 24 ruutua sekunnissa.
Ihmisen reaktiokyky on o.7 +- jotain. Mekaanisen kameran laukaisuviive on jotakin ja kohteen sivuusuuntainen liike jotakin tai esim. 25 kmh. Tuosta huomaatte -että kuvan mies voisi olla aivan missä tahansa. Niinkuin onkin, leijumassa.
Aika kiinnstava juttu. Kaksi taiteilikaystävääni, toinen valokuvataitelija ja toinen taidemaalari, kävi näyttelyssä yhdessä ja raportoivat minulle käynnin: molemmat olivat löytäneet viitisen mestariotosta ja vieläpä osapuilleen samat. Minua itseäni kiinnostu lopulta enemmän ne lehdet vitriineissä, missä kuvat olivat esillä alkuperäisessä kontekstissa.
VastaaPoista