Taidetta
ja kauraryynejä
Suomen
Taideyhdistys järjesti jäsenmatkan Viroon 6.–7.6.2015. Olen harrastanut koko
2000-luvun aktiivisesti Viron taidetta, ja siksi oli ilo toimia kiinnostuneen
ja motivoituneen ryhmän matkaoppaana. Kun kiinnostus on vakava, on myös helppo
suunnitella taiteentäyteinen ohjelma.
Lauantaina
kävimme läpi Tallinnan taidetarjontaa. Ensimmäinen kohteemme oli Pietari Suuren
rakennuttaman Kadriorgin barokkipuiston reunamalla sijaitseva Kumu, vuonna 2006
ovensa kävijöille avannut Baltian suurin taidemuseo.
Kumun näyttelytarjonta on ollut alusta alkaen varsin monipuolista. Taiteen eri aikakaudet sekä tyylilajit ovat esiintyneet sulassa sovussa. Niin nytkin.
Kumun näyttelytarjonta on ollut alusta alkaen varsin monipuolista. Taiteen eri aikakaudet sekä tyylilajit ovat esiintyneet sulassa sovussa. Niin nytkin.
Aloitimme peruskokoelmista ja yleisesittelystä. Oppaanamme toimi kokenut ja
huumorintajuinen Urmas Orek, joka
johdatti ryhmämme Viron taiteen toisinaan traumaattisiinkin vaiheisiin.
Urmas kertoo Stalinista.
Peruskokoelmien
lisäksi oli tarjolla ulkomaista taidetta: jo Helsingissä nähty häkellyttävä Hilma af Klintin näyttely, mittava
kokoelma tšekkiläistä surrealismipainotteista avantgardevalokuvaa
vuosilta 1922–50 – sankarinaan Jaromír
Funke, yksi suurista klassikoista.
Esillä
oli myös uutta näkökulmaa virolaisen taiteen lähihistoriaan: Taidevallankumous 1966 -näyttelyssä oli
rekonstruoitu Neuvostoliiton kulttuuripolitiikan äkillisen suojasään tuottamat
neljä merkittävää virolaisnäyttelyä. Lisäksi esillä oli pienimuotoinen näyttely
Mustan neliön metamorfoosit, jossa
esiteltiin Kazimir Malevitšin legendaarisen Mustan
neliön (1915) vaikutusta Viron taiteeseen. Näin saimme jo esimakua myös Virossa
venäläisen avantgarden perintöä ylläpitäneestä Leonhard Lapinista, joka oli odottamassa meitä sunnuntaiaamuna.
Nykytaiteen
galleriassa oli lisäksi vielä Marko
Mäetammin ja yhdysvaltalaisen, osin virolaistaustaisen Raymond Pettibonin arkista elämää rankasti kommentoiva näyttely.
Tarjontaa
siis riitti, ja ryhmämme jakautuikin lopulta eri tahoille omien mieltymysten
mukaan.
Ei ole
lainkaan liioiteltua todeta, että todellisuudessa Kumu on yleensä kokonaiseksi
päiväksi täysin riittävä matkakohde.
Emme
kuitenkaan saanet taiteesta tarpeeksemme. Tallinnan Taidehallissa (Tallinna
Kunstihoone), yhdessä kaupungin merkittävimmistä funkisrakennuksista, sekä
kahdessa sen hallinnoimassa galleriassa – Kunstihoone galerii ja Linnagalerii –
oli esillä Viron taiteilijaliiton kevätnäyttely. Liiton kevätnäyttelyiden
perinne juontaa juurensa aina 1930-luvulta saakka.
KuKu Kohvikissa oli hädin tuskin aikaa käydä virvoittavalla.
Mittava,
jos toki hieman levoton näyttely oli hyvä läpileikkaus Viron nykytaiteeseen.
Ilahduttavaa Viron taide-elämässä on ikärasismin puute: mukana oli vähän yli
parikymppisiä taiteilijoita sulassa sovussa nestoreiden kanssa – vanhin oli jo
90:n vuoden kieppeillä. Suomessahan vanhemmat mestarit eivät esimerkiksi STS:n vuosinäyttelyihin
juurikaan osallistu.
Sunnuntaina
lähdimme bussiretkelle noin 75 kilometrin päässä Tallinnasta pohjoisrannikolla
sijaitsevaan Viinistuun. Siellä sijaitsee Viron merkittävimmän
taiteenkeräilijän, liikemies Jaan
Manitskin kokoelmilleen rakentama museo, joka toimii myös teatteriesitysten
ja erilaisten tapahtumien paikkana. Manitski on kerännyt virolaista taidetta
kattavasti aina 1800-luvulta nykyaikaan saakka. Suomessa varmaankin tunnetuin
virolaistaiteilija Leonhard Lapin
liittyi seuraamme bussimatkalle, ja hän pitikin yhtämittaista innostavaa luentoa
koko matkan.
Leonhard Lapin (s. 1947) opastustöiden tiimellyksessä.
Manitski
itse esitteli kokoelmiaan ja kertoi myös elämänvaiheistaan. Pikkulapsena Suomen
kautta Ruotsiin emigroitunut Manitski teki uudessa kotimaassaan omaisuuden, muun
muassa Abban rahojen sijoittajana. Hän palasi vuonna 1989 vanhaan kotikyläänsä
ja avasi museon vuonna 2003. Virossa hän toimi ensin herkkusieniviljelijänä ja
sitten laajensi liiketoimintaansa – olipa hän jonkin aikaa 1990-luvulla Viron
ulkoministerikin.
Viinistun
retken jälkeen ravitsimme itseämme läheisessä Altjan krouvissa nauttien
perinteisestä virolaisruoasta. Lautasella oli urvapuderia: kauraryynejä ja silavaa sienikastikkeella. Keinuimme myös
kyläkeinussa, jota EU-säännökset eivät vielä olleet saaneet toimimattomaksi.
Tältä näyttää urvapuder. Vähän samalta se maistuukin.
Päästyämme
takaisin Tallinnaan kävimme vielä ryhminä Lapinin pikkuruisessa työhuoneessa
Taidehallin yläkerrassa – vuoroaan odottavat saivat aistia taiteilijaelämää
Taidehallin alakerran KuKu-kahvilassa, missä vanhemmilla virolaistaiteilijoilla
on edelleen tapana istua – on ollut jo 1930-luvulta alkaen.
Yksi päivä ei Tallinnan taide-elämässä riitä mihinkään. Kaksi päivää jättää sekin vielä janon. Pienen sivistysmaan taide-elämä on uskomattoman rikasta.
Yksi päivä ei Tallinnan taide-elämässä riitä mihinkään. Kaksi päivää jättää sekin vielä janon. Pienen sivistysmaan taide-elämä on uskomattoman rikasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti