Pari viikkoa sitten ilmestyi Galleria Ortonin tuorein vuosijulkaisu – jo neljästoista Galleria Orton esittää. Olin taas kirjoittanut taiteilijaesittelyt kollegani Pessi Raution kanssa. Alla minun osuuteni. Tekstit perustuvat vuoden aikana ilmestyneisiin gallerian verkkoteksteihin, joita on vähän laajennettu.
Autotalliliudentaja
Sahalahtelainen
kuvanveistäjä Anssi Kasitonni (s.
1978) näytti lopullisesti suomalaiselle taidemaailmalle korkeakulttuurin ja
populaarikulttuurin liudentuman ja toisiinsa sulautumisen: vuonna 2011
Kasitonnille myönnettiin Ars Fennica -taidepalkinto, ja vuonna 2014 Aku Ankassa esiintyi Antti Ysitonni
-niminen taiteilija.
Anssi Kasitonni (s. 1978) ripustamassa autoaan.
Rockmusiikissa
puhutaan autotallirockista (garage rock).
Kasitonni on vähän kuin autotalliveistäjä – vaikkakin koulutettu sellainen.
Mutta on hän paljon muutakin kuin kuvanveistäjä. Hän on aktiivinen muusikko:
Kasitonnin ja hänen puolisonsa Maria Stereon garagebändi Stereo 8000 on viime
vuonna julkaissut uuden levynsä. Kasitonni on tehnyt 2000-luvulla myös lukuisia
lyhytelokuvia, jossa seikkailee ihmisten lisäksi muun muassa animoituna kaksi
täytettyä oravaa. Näennäisesti humorististen filmien sanoma liikkuu
pohjimmiltaan vakavien moraliteettien maailmassa. Kasitonni uskaltaa kysyä
juuri niitä oikeita ”tyhmiä” kysymyksiä maailman suurimmista teemoista:
elämästä, kuolemasta, rakkaudesta, seksuaalisuudesta.
Taide
on perinteisesti ammentanut omasta menneisyydestään, ja näin tekee
Kasitonnikin: esimerkiksi valmistaessaan pahvista toisinnon Damien Hirstin
kuuluisasta platinaan valetusta ihmisen pääkallosta, johon oli upotettu yli 8
000 timanttia. Kasitonni osaa ammentaa myös populaarikulttuurin historiasta.
Galleria Ortonin näyttelyä varten hän valmistutti kaappaamastaan kuvamateriaalistaan
100 lentikulaarivedosta. Muistattehan: ne vanhat muovipäällysteiset kuvat,
joissa katsomispistettä muuttamalla kuva vaikkapa iskee silmää. Tai näyttää
tissinsä. Nykyään lentikulaaritekniikalle on jo kehitelty uutta tekniikkaa ja
niille onkin ihan uutta tilausta, mutta Kasitonni hyödyntää tekniikkaa
sellaisena, johon siihen totuttiin 1950–60-luvuilla. Sisältö on kuitenkin
uudempaa: mukana voi olla vaikkapa Mikko Alatalo, jonka lasit vaihtelevat
sinisestä läpinäkyvään.
Juuri
tällainen liudentaminen on yksi Kasitonnin perustekniikoista. Mikään ei ole
pyhää. Miehekkäät bootsit voi valmistaa pahvista. Takavuosien tv-tähdelle voi
tehdä pystin, joka seisoo doorilaisen pylvään päällä. Vanhan testamentin teemat lomittuvat Ritari Ässän tarinoiden kanssa. Satujen tutkija Suvi Kauranen kirjoitti
satujen liudentumisesta: ”Liudentuminen voi
synnyttää kokonaan uudentyylisiä tarinoita, joissa yhdistyvät moderni maailma,
arkipäiväinen realismi ja sadun ikiaikaiset perinteet.” Juuri näin tapahtuu,
kun Kasitonni yhdistää omaa elämäänsä ja tuntojaan populaarikulttuurin ja
taiteen keinoin. Matka nuoruuden Solifer-mopon virittelystä kuvanveistoon ei
ole lopultakaan kovin pitkä, niin kuin hän itse on jo kymmenen vuotta sitten
todennut.
Ideoiden
veistäjä
Kuvanveistäjä
Antti Keitilä (s. 1966) on
kummallinen veistäjä, joka ei niinkään veistä materiaa. En ole nähnyt häneltä
montakaan varsinaista veistosta. Hän veistää – joko poistaen materiaa, muovaten
tai kasaten sitä – pikemminkin ideaa, joka on usein yhtäaikaisesti visuaalinen
ja käsitteellinen. Ei häntä silti perinteisenä käsitetaiteilijanakaan voi
oikein pitää.
Antti Keitilä (s. 1966) ripustamassa näyttelyään.
Keitilän
taiteilijanlaatua miettiessäni tuijotan olohuoneeni seinällä Rodtsenko-seuran
serigrafiaa Taiteen keskusteluopas
(1986), jossa tienviitta osoittaa neljään suuntaan: ’tajunta’, ’sana’, ’kuva’
ja ’materia’. Teos kehottaa itseopiskelijaa ”osoittamaan kuviin tai
fraaseihin”. Suuntia on siis neljä, ja yhtäkkiä tajuan, että Keitilän
työskentelyssä tienhaaraa ei tarvitse valita: hänen työssään nämä tiet
kiertyvät yhteen, kietoutuvat ja siten nivoutuvat saumattomasti toisiinsa.
Keitilän
työkalupakki on laaja: hänen kädessään pysyy yhtälailla puukko kuin kamerakin.
Materiaaleistakaan ei ole puutetta: löytömateriaalin, neitseellisen puun,
betonin ja melkein minkä tahansa muunkin lisäksi tarvitaan vain aktiivinen
havainnointi ja loputon erilaisten assosiaatioiden tuottamien ideoiden
ryöppyäminen.
Keitilällä
ideoita riittää varastoon asti, ja niinpä Galleria Ortonin näyttely koostuukin Tekemättömistä töistä – niistä ideoista,
jotka syystä tai toisesta ovat jääneet toteuttamatta vuosien saatossa. Osa
teoksista on kypsynyt jo 1980-luvulta saakka, jolloin Kuvataideakatemiasta
vuonna 1993 valmistunut Keitilä vasta aloitteli kuvataideopintojaan Oriveden
opistossa. Onpa hän nyt palannut ihan klassiseen suorakaiteen muotoiseen
litteään maalaukseenkin, jota hän nuorena miehenä harrasti. Häntä on aina
kiehtonut preussinsinisen ja napolinkeltaisen vaikea liitto, ja niinpä hän
maalaa niistä ristikon Ensimmäinen idea
(2014). Mutta eihän tämä riitä Keitilälle. Taidehistorioitsija Rosalind
Kraussin mukaan ristikko on yksi viime vuosisadan modernistisen ilmaisun
kulmakivistä: se tuo mukaan kuvataiteen autonomian viimeisen voiman,
täydellisen mykkyyden, kerronnallisuuden ja diskursiivisuuden kieltämisen.
Lattea, järjestetty, geometrisoitu ristikko on antinaturalistinen,
antimimeettinen, antitodellinen. Ja Keitilänhän on koeteltava tätä
taidehistoriallisesti rakennettua tarinaa: maalauksen viereen hän laittaa
työstämistään ja yhteen liittämistään karahkoista toisen ristikon, jonka nimi
on Luonto (2014). Miten
luonnonantimet taipuvat antinaturalistiseen konstruktioon?
Ristikko
on periaatteessa ääretön, vaikka se olisikin väliaikaisesti rajattu.
Islamilaisessa taiteessa tätä on hyödynnetty jumaluuden metaforana. Ehdotin,
että Keitilä olisi kiinnostunut länsimaisesta taidehistoriasta mutta ei
niinkään islamilaisesta ornamentiikasta. Hän sanoi minun olevan väärässä.
Niinpä tietenkin.
”Maalaus
ei ole vain kuva seinällä”
Vuoden
2014 perinteinen virolaisvieras Galleria Ortonissa on tallinnalainen Kristi Kongi (s. 1985). Hän kuuluu
siihen joukkoon taiteilijoita, jotka tiesivät jo nuorena, mitä elämältä
haluavat: ”Keskikoulun jälkeen minulla oli tunne, että maalaaminen on ainoa
asia, jota haluan oppia.”
Kristi Kongi (s. 1985) ja valmis ripustus.
Kongi
on opiskellut Tarton Taidekoulussa (Tartu Kõrgem Kunstikool), yhden vuoden
vaihto-oppilaana Lahden Taideinstituutissa ja valmistunut Viron Taideakatemiasta
(Eesti Kunstiakadeemia) Tallinnassa vuonna 2011.
Kongin
monipuolinen koulutus näkyy hänen työssään: Tartossa hän sai perinteisempää
maalarinkoulutusta, ja sekä Lahdessa että Tallinnassa hän pääsi kiinni
nykytaiteen keskeisiin teemoihin. Näin syntyi taiteilija, joka on yhtä aikaa
varsinainen maalarimaalari ja toisaalta maalauksen perinteen uudistaja ja
rikkoja.
Kongille
”maalaus ei ole vain kuva seinällä”; hän maalaa prosessuaalisesti ja yleensä
tietystä tilasta lähtien. Hänen tutkimuskohteekseen muodostuikin maalauksen ja
tilan välinen suhde: ”Paikkasidonnaisuus tuli olennaiseksi, mutta sitä kautta
maalaaminen nimenomaan avartui.”
Prosessit
ovat pitkiä, ja näyttelyssä esillä olevat maalaukset ovat vain kuin yksi
pysäytyskuva pidemmästä prosessista. Eräänkin kerran Kongi vuokrasi itselleen
tyhjän kaksion Tallinnasta ja alkoi maalata huoneita – ja maalasi niitä
uudestaan ja uudestaan. Tämä kaikki kesti puoli vuotta, ja maalaamisprosessista
tuli hänen ”jokapäiväinen rytminsä”. Mikä siis on taideteos? Tuo puolen vuoden
prosessi vaiko siitä syntynyt näyttely Turbulents
kui metood (2011)? Vai onko niin, että koko prosessi oli osa sitä
kokonaistaideteosta ja omaelämäkerrallista tarinaa, jota Kongi työssään
rakentaa? Ainakin nautinto on henkilökohtainen: ”Nautin siitä tunteesta minkä
saan ja tajuan paremmin asiat, kun olen maalannut pitkään ja asioita toistaen.”
Kongille
tärkeintä on väri. Mutta kyse ei ole ainoastaan maalauspinnan väreistä ja
niiden keskinäisistä suhteista. Kongi on kiinnostunut väreistä kaikkialla,
arkisessa ympäristössään ja eri materiaaleissa. Hän havainnoi koko ajan,
yhtälailla urbaania ympäristöään kuin luontoakin. Kongin tapa käyttää väriä
myötäilee Harald Arnkilin ajatusta, jonka mukaan ”visuaalisiin kokemuksiimme on
aina sekoittuneena kulttuurisia, sosiaalisia ja emotionaalisia ulottuvuuksia”.
Kongille värit ovat emotionaalisia ja runollisia. Abstraktilta näyttävässä
värimaalauksessakin on yleensä tarinallinen tausta, mutta Kongi ei halua avata
noita tarinoita. Ne muuttuvat prosessissa vain säikeiksi, joiden kautta teos
saa oman emotionaalisen voimansa ja toisaalta antavat sen toden tunnun, jota
taiteilija itse kaipaa: ”Taiteilijana haluan olla rehellinen maalauksilleni.
Haluan, että jokainen maalaukseni on tositarina.”
Värien
ja historian kerroksissa
Taidemaalari
Olavi Pajulahti (s. 1944) juhlisti
70-vuotispäiväänsä Galleria Ortonin näyttelyllä. Ja mikä onkaan sopivampaa,
sillä onhan hän ollut mukana gallerian toiminnassa alusta asti.
Olavi Pajulahti (s. 1944) viimeistelee ripustustaan.
Pajulahti
tuli tunnetuksi 1970-luvulla mestarillisena arkisen Helsingin kuvaajana. Hän ei
niinkään maalannut ajalle tyypillisiä työläiskuvauksia vaan keskittyi
pikemminkin ihmisiin ja heidän arkiseen ympäristöönsä – myös silkkana
visuaalisena maailmana. Hänelle aiheet olivat aina myös taiteellinen haaste.
Pajulahti kuvasi esimerkiksi itselleen tuttujen työläiskaupunginosien sateen
jälkeistä katua ja vesilätäköiden heijastuksia tai pakkasaamun kirpeää valoa
tuomalla mukaan voimakkaan runollisen latauksen.
Myöhemmin
Pajulahden ilmaisu alkoi liikkua abstraktimpaan suuntaan, mutta ihminen jäi
kuvaan mukaan – usein tosin vain vähäeleiseksi figuuriksi muuntuneena tai
vaikkapa pelkkinä silminä. Pajulahden ihmisestä tuli arkisen miljöönsä
asuttajan sijaan ikiaikaisten kulttuurien ilmentymä. Hänen maisemansa – johon
ihminen tai ihmisen kasvonpiirteet usein myös sulautuvat – sekä värin että
värin ominaisuuksien muodostamaksi maisemaksi, jonka tunnemaailma johdattaa
katsojan helposti myös mytologian maisemaan, siihen mistä ihminen ja ihmisyhteisö
ponnistaa ja minne aina myös palaa.
Väri
saikin hänen tuotannossaan yhä merkittävämmän osan. Hänestä kehittyi muun
muassa suomalaisen temperamaalauksen tunnustettu mestari. Olen ammattini
puolesta saanut olla etuoikeutettu taiteenharrastaja, koska olen päässyt niin
monta kertaa päässyt tutustumaan taiteilijoiden työhön heidän työhuoneellaan.
Yksi näistä unohtumattomista huippuhetkistä oli jo yli kymmenen vuotta sitten,
kun sain nähdä Pajulahden pigmenttivaraston ja samalla myös nähdä esimerkkejä
siitä, miten nuo huikaisevan intensiiviset väripulverit muuttuvat osaavissa
käsissä maaliksi. Muistan myös sen, miten Pajulahti kerran ravintolassa
suorastaan riisti minulta lainaksi antikvariaatista juuri löytämäni Mauno
Kosken kirjan Värien nimitykset suomessa
ja lähisukukielissä (SKS 1983). Syy, miksi kerron tämän, on sen
paljastavuus Pajulahden metodeihin liittyen. Hänen kerroksellisessa työssään,
joka on siis ihan konkreettisesti usein maalauksellisestikin hyvin
kerroksellista, on aina mukana myös lataus kulttuurihistorian ja taidehistorian
kerrostumia. Väri on myös tapamme puhua väreistä ja sitä, miten tuo puhe maailman
hahmottamiseen vaikuttaa.
Muistan
myös sen kun olimme eräiden sukukielten puhujiemme, Viron setukaisten, luona matkalla,
sen miten eräänä aamuna metsässä koettu ensilumen tulo kaikkine tunnelmallisine
latauksineen muuntui matkan jälkeen maalaukseksi. Siinä oli mukana kaikki
Pajulahdelle ominainen: havainto, hetken tunnelma, kulttuurihistoria ja rakkaus
siihen ihmeeseen, miten tämän kaiken voi muuntaa vahan, hartsin ja värin kautta
tuon hetken ikuiseksi muistoksi.
Sisäkultaista
runoa
Turun
piirustuskoulusta valmistunut kuvataiteilija Ann Sundholm (s. 1961) on monipuolinen tekijä, jolle käy melkein
mikä tahansa materiaali, löytöpuusta ja laudanpaloista aina lasiin ja metalliin.
Sundholm hallitsee myös mittakaavat. Pienten ja intiimien esinekoosteiden
lisäksi hän on tehnyt useita mittavia julkisia teoksia, muun muassa betonista
ja klinkkeristä Riemukaaren (1996)
Hallilan kouluun Tampereelle sekä betonista kolme leijonaa – Oasen (2006) – Helsingin Arabianrantaan.
Ann Sundholm (s. 1961) säätää heijastuksia.
Sundholm
kuuluu myös siihen joukkoon taiteilijoita, joka ei aina halua toimia yksin. Hän
on kuulunut kahteenkin merkittävään taiteilijaryhmään, Salong 3+ sekä Vaahtopäät,
ja ollut perustajajäsen yhdessä Turun merkittävimmistä gallerioista,
Titanikissa.
Sundholmin
työt ovat usein kuin mutaatioita: kaksi tai useampaa elementtiä kohtaa toisensa
yllättävissä yhteyksissä, ja muuntuneena tuloksena on uusi olomuoto, joka on
toisinaan kyllästetty lempeällä huumorilla, toisinaan kuin minimalistisella
runolla.
Liettuasta
mukaan poimittu laudanpätkä on kuin kala, ja varmuudeksi Sundholm lisää sille
kullasta suomut. Syntyy kuva, joka on kuin Ludwig Wittgensteinin tunnettu
ankka-jänis, kaksitulkintainen kuva, joka voi tulkita joko ankaksi tai
jänikseksi – mutta ei tietenkään molemmiksi yhtä aikaa. Sundholmin tuotanto on kun
todistusta siitä, että samaa asiaa voidaan tulkita monin erilaisin
ajattelutavoin. Kyse ei ole pelkästään kuvien yhdistelmien tuottamista
tulkinnoista – myös kuvat ja sanat käyvät leikkiään, kuvat ja assosiaatiot sekoittuvat
toisiinsa, kuva, sana ja ajatukset muodostavat monimutkaisen vyyhden, joka ei
enää ole palautettavissa alkutekijöihinsä.
Sundholmin
valitsema tie on ihmiselämän rikkautta rajoittavan tiedostamattoman automaation
murtaminen. Elämä muuttuu näkemisen sijaan usein pelkäksi tunnistamiseksi,
josta meidät pelastaa nimenomaan taide – näyttäessään meille jotain, mitä emme
voikaan välittömästi tunnistaa. Jokin jää vaivaamaan, ja tuon vaivan eteen on
tehtävä nautintoa tuottavaa työtä.
Sundholm päällystää teoksensa – tai
löytämänsä objektit usein, joko lyöntimetallilla tai lehtikullalla. Näin
arkisillekin asioille voi antaa aivan toisenlaisen arvon, saada sen näyttämään
joltain – vaikka tietäisimmekin, että ”kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa” tai
muistaisimme Matteuksen evankeliumin sanat: ”Mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta.” Sundholmin teokset ovat ulkoa
täynnä ulkokultaisuutta, mutta niiden sisällä oleva taiteellinen substanssi –
kuvan, havainnon, sanan ja ajatuksen yhteen kietoutuma – on täyttä kultaa,
vaikka se ei siltä näyttäisikään.
Salvelan kesä VI
Taiteilijuuteen yhdistetään usein
boheemi kapakkaelämä, mutta todellisuus on proosallisempaa: taiteilijat ovat
ahkeraa väkeä. He viihtyvät pikemminkin työhuoneillaan kuin kapakoiden humussa.
Mutta on Helsingissä vähän dinosaurusmaisesti vielä ainakin yksi ravintola,
jonka voi kokea aidoksi taiteilijaravintolaksi: Ravintola Salve Helsingin
Hietalahdessa. Kuvataiteilija Juhani Harrin (1939–2003) – Galleria
Ortonin taiteilijoita hänkin – ja intohimoisen taiteenharrastaja Vexi Salmen
kantapöydästä kehittyi 1990-luvun myötä joidenkin taiteilijoiden kantapöytä,
jossa he piipahtelevat työpäivänsä päätteeksi ja joskus illanistujaisissakin.
Tähän pöytään on sittemmin liittynyt myös Galleria Ortonin väki ja joukko
muitakin taiteenharrastajia.
Kantapöydän taidekeskusteluissa
syntyi myös ajatus omasta kesänäyttelystä, jonka ei tarvitsisi olla liian
ryppyotsainen. Ravintola Salvekin lähti mukaan yhteistyökumppaniksi, ja niin
sai alkunsa Salvelan kesä. Kantapöydän ahkerimmat istujat – Jorma Hautala,
Pekka Kauhanen, Matti Kujasalo, Ukri Merikanto, Tapani
Mikkonen, Matti Nurminen, Matti Peltokangas, Olavi
Pajulahti, Timo Setälä
ja Roi Vaara – toivat näytteille tuoreita töitään, osa jopa varten
vasten näyttelyyn tehtyjä.
Kesän 2011 myötä perinne alkoi siis
jo vakiintua. Joukosta poistuneiden Ukri
Merikannon (1950–2010) ja Tapani Mikkosen (1952–2014) jälkeen joukkoon
on liittynyt Tarja Teräsvuori.
Vuosittaisia vierailijoitakin on ollut:
Teemu Saukkonen, Marika Mäkelä, Leena Luostarinen (1949–2013) ja Laura Könönen.
Salvelan kesä VI:n
yhteydessä sairaalan pääaulan vitriiniin koottiin pienimuotoinen näyttely Matkaikoneita. Pajulahti, Setälä ja
Teräsvuori näyttivät sen, miten pieneen sikarilaatikkoonkin voi tiivistää sen,
mikä taiteessa on olennaista.
Ortonin veistospuisto
Invalidisäätiön päärakennuksen
takana olevaan puistoon on Galleria Ortonin toimesta muodostunut hiljalleen ja
hieman häkellyttävästikin Helsingin merkittävin paikka, jossa on mahdollista
tarkastella suomalaista ulkoveistoa edustavimmillaan. Kuvanveistäjä Hannu Sirenin aloitteesta syntyneestä
puistosta, jonne veistäjät ovat deponoineet töitään, on mahdollista tarkastella
veistotaiteen teemojen ja materiaalin moninaisuutta. Mukana teoksillaan ovat
Sirenin lisäksi tällä hetkellä Radoslaw
Gryta, Kari Huhtamo, Tapio Junno, Jari Juvonen, Voitto
Kantokorpi, Kaisu Koivisto, Ukri Merikanto, Pirkko Nukari, Matti
Nurminen, Veikko Nuutinen, Kimmo Pyykkö, Ossi Somma, Barbara Tieaho
ja Antero Toikka.
Näin sellaisetkin isot veistokset,
joilla ei vielä ole pysyvää paikkaa, saavat varastoinnin sijaan kokea aitoa
taideteoksen elämää ja tuottaa iloa ja mietittävää monenlaisille ihmisille sen
kaikista rutinoituneimman taideyleisön lisäksi.
Vuonna 2014 veistospuiston kylkeen
nousi vielä yllättävä lisä, kun Make Your Mark Galleryn ryhmänäyttelyn
yhteydessä puiston kupeen betoniset ilmastointipömpelit saivat katutaiteen
ulkoasun. Graffitit tekivät kansainvälisestikin maineikas EGS ja
seniorikansalaisten graffitiryhmä SixFive Cru.
Tallennuskokoelmat
Kuvanveistäjä, akateemikko Kain
Tapperin (1930–2004) mukaan ”taiteen tehtävä toteutuu vasta katsojien
myötä”. Hänen leskensä, Riika Vepsä-Tapper alkoikin etsiä taiteilijan
omissa kokoelmissa olleille teoksille varaston sijaan paikkaa, jossa ne
voisivat tehtäväänsä toteuttaa. Apuun tuli Sairaala Orton, ja yhteistyö
tuottikin jotain ainutlaatuista. Sairaalan tiloihin sijoitettiin vuonna 2009
deponointina kaikkineen viitisenkymmentä Tapperin teosta – sekä veistoksia että
piirustuksia. Osa teoksista oli aiemmin Suomessa näkemätöntä Tapperin
tuotantoa.
Laajempaa nykytaidetarjontaa lisäsi
myöhemmin samana vuonna museoillekin kokoelmiaan lahjoittaneen intohimoisen
taiteenkeräilijä ja Saskia-aktiivin Pirkko Pasasen 50 teoksen tallennus.
Tapperin tavoin Pasanenkaan ei halua varastoida vaan pitää kokoelmiaan esillä.
Hänellä on myös omakohtaisia sairauskokemuksia, joiden myötä hän on kokenut
taiteen elvyttävän vaikutuksen: ”Voipuneena teosten muodot ja värit antavat
lohtua ja toipilaana runsas ripustus tarjoaa uutta pureksittavaa ajatuksille.”
Kolmas mittava deponointi tapahtui
alkuvuodesta 2014, kun
taidemaalari Tapani Tamminen (s. 1937) deponoi Ortonin
remontoituihin odotustiloihin sekä toimenpidehuoneisiin 16 akryylimaalaustaan
vuosilta 1999–2012 (Ulla Åströmin ja Tapani Tammisen kokoelma). Orton Oy:n
toimitusjohtaja Juha Aarvala totesikin avajaisjuhlissa Ortonin
vahvaan taideperinteeseen viitaten sangen osuvasti, että ”vasta taiteen myötä
remontti tuli valmiiksi”.
Varsin mittava (122 x
244 cm) oli myös vuonna 2014 deponoitu yksittäinen teos: Markku Pääkkösen hieno öljyväristä, mehiläisvahasta ja kivestä
tehty maalaus Korkealle sarjasta Taivaitten
sinet (1996).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti