Joukkovoimaa voi nyt osoittaa Riihimäen taidemuseon puolesta taistelevalla nettiadressilla, joka on kerännyt viikossa jo 956 nimeä. Tässä linkki. Allekirjoittamaan!
Ja vielä toinenkin pyyntö. Kotkan kaupunki – missä ei ole edes taidemuseota – osoittaa samanlaista kulttuurivihamielisyyttä kuin Riihimäki ja aikoo lopettaa Galleria Uusikuvan. Raportoin asiasta maanantaina ja ehdotin adressin laatimista nettiin. Nyt se on tehty. Neljässä päivässä on kerätty 305 nimeä. Tässä linkki. Allekirjoittamaan tämäkin!
Ja, pliis, jakakaa adresseja Facebookissa. Perustakaamme Suomeen taiteenturvajoukot, kun muutkin niitä joukkoja perustavat.
Ja mainittakoon vielä, että vaikka jutun lopussa mainitaan vuonna 2005 lopetettu Savonlinnan taidemuseo, on jälleen olemassa Savonlinnan taidemuseo – katsokaa, mitä se tarkoittaa.
Ja vielä toinenkin pyyntö. Kotkan kaupunki – missä ei ole edes taidemuseota – osoittaa samanlaista kulttuurivihamielisyyttä kuin Riihimäki ja aikoo lopettaa Galleria Uusikuvan. Raportoin asiasta maanantaina ja ehdotin adressin laatimista nettiin. Nyt se on tehty. Neljässä päivässä on kerätty 305 nimeä. Tässä linkki. Allekirjoittamaan tämäkin!
Ja, pliis, jakakaa adresseja Facebookissa. Perustakaamme Suomeen taiteenturvajoukot, kun muutkin niitä joukkoja perustavat.
Ja mainittakoon vielä, että vaikka jutun lopussa mainitaan vuonna 2005 lopetettu Savonlinnan taidemuseo, on jälleen olemassa Savonlinnan taidemuseo – katsokaa, mitä se tarkoittaa.
Kun
sivistyslautakunta taistelee sivistystä vastaan
Toisinaan uutiset ovat absurdeja. Olisitteko voineet kuvitella, että kaupungin sivistyslautakunta ehdottaa kaupungin taidemuseon lakkauttamista? Näin on käynyt Riihimäellä. Esityksen teki sivistyslautakunnan varapuheenjohtaja Jari Heikkinen (PS). Pöytäkirjassa lukee: ”Jari Heikkinen esitti, että Riihimäen taidemuseo lopetetaan ja Wähäjärven kokoelma luovutetaan muualle.” Mainittakoon, että antiikkikauppias Pentti Wähäjärvi (1912–1999) lahjoitti antiikki- ja taidekokoelmansa Riihimäen kaupungille vuonna 1993. 2000:n teoksen joukossa on noin 1000 maalausta: monia keskeisiä kotimaisia klassikkoja, esimerkiksi merkittäviä töitä Helene Schjerfbeckiltä.
Helene Scherfbeck (1862–1946), Pariisitar (1943 tai 1944). Teos kuuluu Riihimäen taidemuseon Tatjana ja Pentti Wähäjärven kokoelmiin.
Maallikkojärjellä sivistyslautakunnan luulisi olevan se elin, jonka tehtävä on sivistyksen turvaaminen kunnallisessa päätöksenteossa. Taata se, että kaikilla kuntalaisilla on yhtäläinen pääsy sivistyksen äärelle. Nyt juuri sivistyslautakunta haluaa kuntalaisten olevan jatkossa vähemmän sivistyneitä.
Sivistyksestä on tietenkin taitettu
peistä jo 1820-luvulta, jolloin sana luotiin suomenkieleen. On ilmestynyt jopa
lukuisia kirjoja, joiden nimi on Sivistyssanakirja.
Eräässä niistä sivistys määritellään näin: ”Kasvatuksen tietä omaksuttu tieto
ja henkinen kehittyneisyys.”
Sivistystä on toki aina käytetty
vähemmän sivistyneiden ihmisten alistamiseen, mutta on sitä käytetty myös
taistelussa sortoa vastaan: sivistyksen lisääminen ja vaatimus sen
demokraattisemmasta jakamisesta on ollut tehokas ase sosiaalisesti rajoitetun tiedon
taakse piiloutuneita vallanpitäjiä vastaan. Juuri pohjoismaisissa
demokratioissa tällä on ollut suuri merkitys.
Taidemuseoita pidetään kuitenkin toisinaan
elitistisinä. Epäilemättä yksi syy on se, että ne ovat täynnä teknistaloudellisen
rationaliteetin kannalta turhaa tavaraa. Todellisuudessa kunnallinen taidemuseo
on nimenomaan varsin voimakkaasti antielitistinen instituutio, jota jostain
kumman sivistyksellisistä syistä ovat tukeneet myös teknistaloudelliseen
rationaliteettiin uskovat liikemiehetkin.
Wähäjärven kokoelman arvo on
epäilemättä useita miljoonia euroja. Pahimmassa tapauksessa teokset
riippuisivat piilossa eliitin yksityiskotien seinillä, mutta nyt niitä on
kaikkien ihmisten mahdollista käydä katsomassa ja myös oppimassa joitain niistä
asioista, joiden yleisesti katsotaan kuuluvan sivistykseen.
Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään kokoelmista. Kunnallinen taidemuseo on tapahtumakeskus, jonka avulla pääsemme näkemään koko ajan sitä, mitä taiteilijat tekevät tässä ajassa. Hyvä museo esittää myös valtakunnallista ja resurssiensa mukaan jopa kansainvälistä taidetta, mutta tärkeää on myös sitoa paikalliset taiteilijat ja yleisöt yhteen. Näin museo pitää omalta osaltaan yllä yhteisöllisyyttä, ja sitä vastaan ei kai millään kunnallispoliittisella taholla pitäisi olla mitään syytä taistella.
Pentti Wähäjärvi (1912–1999). Tämän miehen kulttuuritahdon Riihimäen kaupunki haluaa nyt pettää.
Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään kokoelmista. Kunnallinen taidemuseo on tapahtumakeskus, jonka avulla pääsemme näkemään koko ajan sitä, mitä taiteilijat tekevät tässä ajassa. Hyvä museo esittää myös valtakunnallista ja resurssiensa mukaan jopa kansainvälistä taidetta, mutta tärkeää on myös sitoa paikalliset taiteilijat ja yleisöt yhteen. Näin museo pitää omalta osaltaan yllä yhteisöllisyyttä, ja sitä vastaan ei kai millään kunnallispoliittisella taholla pitäisi olla mitään syytä taistella.
Ajan henki on kuitenkin sivistyksen
vastainen. Kunnallista sivistyspolitiikkaa ei suojella enää edes
valtakunnallisella tasolla. On olemassa laki, jonka nimi on ’Laki kuntien
kulttuuritoiminnasta’. Sen ensimmäisessä pykälässä todetaan: ”Kunnan tehtävänä
on edistää, tukea ja järjestää kulttuuritoimintaa kunnassa.” Laissa on jopa poikkeuksellisesti
määritelty se, mitä kulttuuritoiminta tarkoittaa: ”Kulttuuritoiminnalla
tarkoitetaan tässä laissa taiteen harjoittamista ja harrastamista, taidepalvelusten
tarjontaa ja käyttöä, kotiseututyötä sekä paikallisen kulttuuriperinteen
vaalimista ja edistämistä.”
Tätä kaikki kunnalliset taidemuseot
ovat tehneet ansiokkaasti. Mutta ei niitä tunnu suojelevan tehtävässään kukaan.
Ei näköjään edes oman kunnan sivistyslautakunta. Eikä edes maan hallitus, sillä
Sipilän hallituksen miltei ensimmäinen tehtävä oli ehdottaa uutta lakia, jonka
mukaan ”kunnat eivät ole velvollisia noudattamaan mainituissa laeissa tai
niiden nojalla annetuissa asetuksissa säädettyjä velvoitteita tai suosituksissa
mainittuja menettelytapoja palveluiden toteuttamiseksi”. Näiden lakien joukkoon
kuuluu myös laki kuntien kulttuuritoiminnasta. Tämäkin oli viime toukokuussa
varsin absurdi uutinen: ehdotetaan siis lakia, joka mahdollistaa lakien
noudattamatta jättämisen.
Jyväskylän yliopiston tutkija Laura-Kristiina Moilanen totesi profeetallisesti
12 vuotta vanhassa kirja-arvostelussaan: ”Suomi kai kuuluu ikuisesti
kategoriaan, johon kuuluvat kaikki toisen asteen sivistysvaltiot. Tämän
puolustelun ja toisaalta häpeilyn keskellä on pohdittava korostaako omaa
erityisyyttä vai sulautuako johonkin epämääräiseen amerikkalaiselta näyttävään
menoon, jossa varallisuuden näyttäminen on tärkeintä.”
Muistutettakoon myös siitä, että
profeetallinen oli Savonlinnan kaupunkikin, joka edelläkävijämäisesti lopetti
taidemuseonsa jo vuonna 2005. Eipä ole sielläkään tarvinnut kymmeneen vuoteen
taideretkillä käydä. Säästöä sekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti