Eilen oli Galleria Ortonissa Jyrki Siukosen (s. 1959) näyttelyn (23.11.–18.12.) avajaiset. En päässyt paikalle, koska olen paraikaa ilmeisesti viimeistä kertaa elämässäni ensi vuonna lopetettavassa Lahden taideinstituutissa, jonka viimeistä vuosikurssia olen tutoroimassa – mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan, mutta nastaa on. Palaan asiaan myöhemmin.
Siukosen laser, teippi, mitta ja naulat olivat niin tehokkaita, ettei ahkeran luottoripustajamme Olavi Pajulahden (s. 1944) tarvinnut liikoja rehkiä.
Olin kuitenkin sunnuntaina ripustamassa – siis lähinnä katsomassa ripustusta – ja laadin eilen aamulla avajaispuheen, jonka Sirpa Viljanen ilmeisen ansiokkaasti luki avajaisyleisölle, ja gallerian verkkosivujen taiteilijaesittelyn:
Kuvan
paikka
Kuvataiteilija
Jyrki Siukosta (s. 1959) ei juurikaan
tarvitsisi esitellä, mutta jokunen poiminta ansioluettelosta lienee paikallaan.
Siukonen on Suomen ensimmäinen kuvataiteessa tohtoroitunut tutkija: hän
valmistui Kuvataideakatemian ensimmäisenä tohtorina vuonna 2001. Hän on
toiminut muun muassa Taide-lehden
päätoimittajana ja vuosina 2004–08 Kuvataideakatemian kuvanveiston
professorina. Nykyään hän toimii sekä tutkijana että taiteilijana ja on kirjoittanut
myös useita kirjoja – myös monista aihepiireistä: aina venäläisen
avantgardetaiteilija Vladimir Tatlinin
ihmisvoimin lentämisen unelmasta työkalujen historiaan.
Siukonen
on varsin käsitteellinen taiteilija, joka viihtyy analyyttisesti ja tarkasti
aiheensa parissa, mutta tämä ei poista sitä, että tunnistan hänen työssään aina
myös romantikon, jolla on häkellyttävä kyky löytää ulkonaisesti mitä
kuivimmasta aiheesta kaikkeen aina väistämättä liittyvän poeettisen elementin.
Ja nyt en tarkoita siis ’runollista elementtiä’ vaan ’runousopillista
elementtiä’. Hän siis näkee aiheessaan – tai vaikkapa satunnaisissa
havainnoissaan – idun niille tavoille, säännöille ja rakenteille, joista runous
parhaimmillaan voi rakentua. Sitten hän kykenee vielä tekemään niistä ikään
kuin näyterunon. Melko usein hän antaa kuin nurkan takaa tulevan yllättävän neuvon:
näinkin maailmaa voi ja ehkä juuri kannattaisikin tarkastella ja havainnoida
saadakseen siihen mieltä voidakseen miettiä sitä, mitä mieli on.
Hänen
menetelmänsä – varsinkin nyt nähtävässä mittavassa sarjassa Фoto muistuttaa – psykomaantieteellistä metodia.
Vaikka Siukosella ei olekaan akateemisia arvosanoja psykomaantieteessä, on hän
löytänyt tiensä sen ytimeen.
Lempiduunini sarjasta Фoto, 2015.
Edellisestä hieman epäskarppi yksityiskohta, mutta siellä se Фoto luuraa. Siis kuvan paikka.
Ranskalaisen
kirjailijan, elokuvaohjaajan ja filosofin Guy
Debordin kehittelemä psykomaantiede tutki niitä lainalaisuuksia ja erityisistä
vaikutuksia, joita tietyillä alueilla, olivat ne organisoituja tai ei, on
ihmisen tunteisiin ja käyttäytymiseen. Psykomaantieteen keskeinen metodologinen
käsite ’dérive’ eli jonkinlainen ”heittäytyminen” tai ”ajelehtiminen” on
menetelmä, jossa heittäydytään tiedostamattomien psykomaantieteellisten reaktioiden
valtaan ja kuljetaan, minne mieli tekee. Kyse on siis menetelmästä, jossa
”yksilön omat tuntemukset, oma sisäinen tutkiskelu ja oma suhde arkeen” ovat
olennaisia.
Debord
kuului ns. situationisteihin. Situationisteja tutkinut Marko Pyhtilä on todennut, ’dérive’ on ”leikkiä, toiminnan muoto ja
keino hankkia tietoa”. Juuri tätä Siukonen tekee. Yhdistellessään leikkiä ja tutkimusta
hän on aina äärimmäisen vakava mutta samalla suuri humoristi ja herkkä
runoilija – yhdistelmä, joka harvalta onnistuu. Tällä yhdistelmällä hän myös
kykenee lisäämään tietoamme maailmasta.
Asenteella
on myös poliittinen ulottuvuutensa. Kartoittamalla ympäristöämme tavoilla,
jotka rikkovat virallisia rakenteita, sekä esimerkiksi turistioppaiden
konventiota, jotka ylläpitävät hierarkioita, lisäämme – kuten Pittsburghin
Psykomaantieteellinen Yhdistys on manifestissaan todennut – ”spatiaalista
tietoisuuttamme ja luovaa eksistenssiämme”. Tällä metodilla syntyy parasta ”sosiaalista
veistotaidetta” – lainataksemme vielä yhtä auktoriteettia, kuvataiteilija Joseph Beuysia.
Jokaista
Siukosen kirjaakin voi siis tarkastella veistoksena.
PS. Voin minä ennen nukahtamista vielä sen kertoa, että olen tänään Lahdessa oppinut taas kaksi uutta sanaa. Ensimmäinen sana oli jo vuosia sitten oppimani hirvittävä 'lihamuki'. Tänään kun puhelimeni sammui maksamattomien laskujen takia ja tilillänikään ei ollut kuin 5,17 euroa, eräs opiskelijani sanoi, että kai autossani palaa myös 'opiskelijavalo'. Toinen opiskelijani puhui eräästä maalauksesta vähän sellaisena 'herutuskuvana'. Oppia ikä kaikki.
***
PS. Voin minä ennen nukahtamista vielä sen kertoa, että olen tänään Lahdessa oppinut taas kaksi uutta sanaa. Ensimmäinen sana oli jo vuosia sitten oppimani hirvittävä 'lihamuki'. Tänään kun puhelimeni sammui maksamattomien laskujen takia ja tilillänikään ei ollut kuin 5,17 euroa, eräs opiskelijani sanoi, että kai autossani palaa myös 'opiskelijavalo'. Toinen opiskelijani puhui eräästä maalauksesta vähän sellaisena 'herutuskuvana'. Oppia ikä kaikki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti