Toissa viikon torstaina ilmestyi Taide (2/15). Minulla oli siinä peräti kolme juttua – tosin sen varsinaisen lisäksi vain yksi pikku-uutinen ja yksi pieni keskustelupuheenvuoro:
Haluatko
nukkua Martti Jämsän huoneessa?
Valokuvataiteilija
Sari Poijärvi on jo pitkään ollut
erään projektin parissa. Kasari-projekti
ei kuitenkaan ole saamassa jatkoa, vaan Poijärvi on jo vuodesta 2011 puuhannut
Helsingin Jätkäsaareen taidehotellia. Art Hotel Helsingin toimitusjohtaja Poijärvi
on toiminut myös kuraattorina, ja on valinnut nimikkohuoneiden taiteilijat
sellaisesta joukosta, jonka työt ovat häntä itseään sykähdyttäneet aivan
erityisellä tavalla. Mukana joukossa ovat tällä hetkellä Jan-Erik Andersson, Lauri
Astala, Liisa Hietanen, Pekka Jylhä, Martti Jämsä, Mika
Kaurismäki, Jouko Korkeasaari, Tuula Lehtinen, Rosa Liksom, Stefan Lindfors,
Heikki Marila, Sofi Oksanen, Silja Puranen,
Kim Simonsson, Jani Tolin ja Anu Tuominen.
Taiteilijoiden ansaintalogiikka tullaan järjestämään niin, että
taiteilijapalkkion sijaan he saavat tietyn provision huoneissaan vietetyistä
öistä.
Talon
suunnitelmatkin ovat jo pitkällä. Kahdeksankerroksisen
uudisrakennuksen arkkitehti- ja sisustussuunnittelusta vastaa arkkitehtitoimisto
Futudesign sekä Erling Sommerfeldt.
Rakennuksen ulkopinta on saanut innoituksensa Pariisin 1800-luvun salongeista
ja niiden ripustuksesta. Nimikkohuoneiden lisäksi luvassa on muuta taidetta ja
vaihtuvien näyttelyiden galleria.
Hyvä näin, eikä enää puutu muuta
kuin kuin raha. Tarvetta olisi noin 20 miljoonalle eurolle, mutta osakeanti on
parhaillaan käynnistynyt.
***
Kuka
on värimaalari?
Kaikki taidemaalarit
käyttävät väriä tavalla tai toisella, mutta vain joitain maalareita kutsutaan
’värimaalareiksi’. Kriitikko Otso Kantokorpi ja värimaalariksi usein kutsuttu
taidemaalari Olavi Pajulahti lähtivät etsimään Helsingin gallerioista
värimaalareita.
Lienee
parasta ensin kysyä värimaalarilta, miksi joitain taiteilijoita kutsutaan
värimaalareiksi. Olavi Pajulahden
mielestä se tarkoittaa lähinnä sitä, että tällaisilla maalareilla ”väri saa itsenäisen merkityksen. Aluksihan kaikki
on vain maalia tuubissa, mutta kun sitä aletaan levittää kankaalle, se muuttuu
väriksi.” Pajulahti muistuttaa, että ”väreillä on esitetty historiallisesti
katsoen vaikka mitä, väri ovat symboloineet asioita, mutta sitten kun värille
annetaan johtava rooli, kuten
vaikkapa Tor Arnen tapauksessa,
voidaan puhua värimaalauksesta.”
Painting #9, 2009–13.
Käsitteenä
värimaalauksessa on outo myönteinen lataus. Jos jotakin maalaria luonnehditaan
’abstraktiksi maalariksi’, kyse on yleensä neutraalista ja kuvailevasta
määrittelystä, mutta jos maalaria nimitetään ’värimaalariksi’, sisältyy siihen
usein myönteinen arvottava sävy. Värimaalari on tietyllä tavalla enemmän kuin
muut maalarit, jotka hekin käyttävät väriä. Tätä Pajulahti ei osaa selventää:
”Taidehistorioitsijathan niitä luokituksia tekevät.” Uskallan kuitenkin
veikata, että kyse on ainakin osittain siitä taiteilijatyypistä, jonka
taiteilijatypologioita tutkinut Vappu
Lepistö (Kuvataiteilija
taidemaailmassa, 1991) toi esiin: Herooisen sankarimyytin lisäksi syntyi
aivan toisenlainen taiteilijatyyppi, jota luonnehtii ’asiantuntijuus’.
Sellainen asiantuntijuus, joka tuntee väriteoriat, muun muassa Josef Albersin värien vuorovaikutuksen
sekä Johannes Ittenin komplementti-
ja kontrastivaikutukset – sellainen asiantuntijuus, josta Suomessa tuli
aikanaan kuuluisaksi Vapaa Taidekoulu, jonka rehtorina juuri Tor Arne toimi
vuosina 1966–1988.
Onko
Arne värimaalari? ”On, ihan an sich”,
vastaa Pajulahti. Mutta minkälainen värimaalari hän on? ”Vanha mestari.” Toisinaan
taiteilijoista puhutaan siten, että heillä on jonkunlainen erottuva
yksilöllinen ’värimaailma’, mutta kun katselee Arnen maalauksia, ei niistä
löydy mitään selkeää omansalaista maailmaa: ei ole mitään lempivärejä, kaikki
värit tuntuvat kelpaavan. ”On hänen väriskaalansa aika murrettu”, toteaa
Pajulahti. Hän kiinnittää myös huomiota siihen, miten Arne ”skrabaa” pintaa,
”kaivaa tavallaan valoa esiin alemmista kerroksista. Italiassa freskomaalarit
tekivät jo aikoinaan ihan sitä samaa – sgraffitoksi
tekniikkaa nimitetään.” Tämä on selvästikin yksi Arnen leima. ”Samoin tietty
rento ote – ja onhan näissä vaakatöissä kuitenkin aina tietty maisemallinen
ulottuvuuskin.”
Painting #14, 2004–07.
Arnen
töissä on selvästikin voimakas emotionaalinen lataus. Hänen maalauksiaan on
useammassakin yhteydessä luonnehdittu sanoilla ’kirkas’, ’ehdoton’ ja
’syvällinen’. Mistä tällainen voima syntyy, voiko tietyillä väriyhdistelmillä
tuottaa haluttuja affekteja, kuten vaikka barokkimusiikissa näyttää olevan? ”Kyllä
tässä tapauksessa on kyse pikemminkin herkistä nyansseista, ei tunneta millään
kaavalla saada aikaiseksi, eikä tässä mitkään väriteoriat ole selvästikään
päällimmäisinä.” Kiinnitämme myös huomiota siihen, miten Arne on loppujen aika
monipuolinen näennäisen yksinkertaisessa ja itselleen uskollisessa
tematiikassa: osassa teoksissa on kevyttä laseerausta,
läpikuultaviksi ohennettuja värejä, osassa paksua impastoa, paksua väriä reliefimäisesti. Pajulahti muistuttaa, että
tämäkin on vanha ilmiö: jo Tizian (1477–1576)
yhdisti paksusti maalattujen valokohtien kontrastiksi läpikuultavien lasuurien
sävyjä.
Joistain
Arnen väreistä maallikko voisi todeta, että ne ovat vähän tuhnuisen tuntuisia,
jopa likaisia. ”Likakin on katsojan silmässä, ei minulle näistä tule sellaista
oloa. Tunnistan minä senkin elementin, mutta murettujen värien, vihreän,
violetin ja sinisen yhdistäminen valkoisiin aksentteihin luo sellaista
värillistä kontrastia keskinäisessä elossaan, että se poistaa likaisuuden
tunteen.” Yhtä työtä yritän sanoa vähän hempeäksi,
mutta Pajulahti oikaisee: ”Pikemminkin heleä.
Sitä paitsi siinä näkyy hyvin se, miten värillä tehdään valoa.”
***
Lauri Laine ei taida olla ihan
varsinainen värimaalari. ”Hänellä on kyse enemmän valööreistä, siis
tummuusasteella pelaamisesta. Niiden kontrastit tässä enemmän vaikuttavat.
Toisaalta tässä näyttelyssä on tullut mukaan uudenlaista väriä, kylläisempää ja
puhtaampia värisävyjä. Aiemminhan hän on toiminut enemmän vain tumman ja
vaalean kontrasteilla.”
Laine on myös selvännyt figuratiivisempia elementtejä ja vienyt ilmaisuaan jopa kubismin suuntaan. Joissain töissä olin aistivinani jopa venäläisen avantgarden henkeä.
Laine on myös selvännyt figuratiivisempia elementtejä ja vienyt ilmaisuaan jopa kubismin suuntaan. Joissain töissä olin aistivinani jopa venäläisen avantgarden henkeä.
Pajulahti
näkee myös maalaustekniikassa muutoksia. ”Näissä on paljon enemmän impastoa, aikaisemmin väripinnat olivat
paljon tasaisempia. Siveltimenjäljet eivät erottuneet niin selkeästi.”
Soittaja VII, 2014.
Laine onkin selvästi monipuolistanut
maalatun pinnan materiaalista luonnetta. Pinnat ovat luonteiltaan hyvinkin erilaisia,
toistensa läpi kuultavia tai yhtä väriä selvästi korostavia. Laineelle
ominainen tietty veistoksellisuus on kuitenkin säilynyt.
Barokin
taiteelle ominainen ruskea on myös säilyttänyt paikkansa Laineen paletissa,
vaikka uudet kylläisemmät väri ovatkin tulleet mukaan. Innoittajana uusiin
sarjoihin on toiminut espanjalainen barokkimaalari Francisco de Zurbarán (1598–1664), erityisesti hänen
naispyhimysteoksensa, joissa naisten vaatteet ovat toisinaan jopa
hätkähdyttävänkin värikylläisiä punaisine, keltaisine ja vihreine sävyineen.
”Heleä
kylläinen väri tuo harmaan ja tumman kanssa uudenlaista jännitettä. Kirkkaat
värit luovat tietyllä tavalla aivan uudenlaisen aksentin. Pajulahti näkee ”selvästikin
Laineen tuotannossa ja väriajattelussa jonkin vaiheen olevan parhaillaan
menossa”.
Jäämme
siis odottamaan uutta suuntaa.
***
Pekka Hepoluhta on säilyttänyt
uskollisesti vähäeleisen havaintomaalarin tyylinsä. Kun kerroin eräälle
ystävälleni lähteväni katsomaan Hepoluhdan värejä, hän totesi humoristisesti:
”Eihän niissä mitään värejä ole, harmaita ne ovat kaikki.”
Pajulahti
näkee Hepoluhdan töissä ennen kaikkea sen, miten värin avulla luodaan valoa.
”Hepoluhdalla on pyrkimys tuoda värin kautta valo esiin – ja tässä tapauksessa
aika mieto valo, mikä tuottaa tietenkin samalla herkkyyden tunteen. Muoto on ikään
kuin vain se pakollinen elementti, joka tuo valon esiin. Italiassa on hieno
sanakin tälle, chiaroscuro,
valohämy.”
20.5., 2014.
Palaamme
siis taas taidehistoriaan ja esimerkiksi Caravaggioon
(1571–1610), joka oli yksi maalauksellisen valohämyn keskeisistä kehittäjistä. Ja
löytyypä toinenkin taidehistoriallinen termi, sfumato, joka puolestaan yhdistetään usein Leonardo da Vinciin (1452–1519) – savunkaltaisuus, jolla luodaan
utuinen ja sulauttava vaikutelma. Tiedän kuitenkin, että Hepoluhta itse voisi
hämmentyä puheistamme, koska vannoutuneena havaintomaalarina hän ei ponnista
kovinkaan paljoa kuvataiteen perinnetietoisuudesta. Yksi selitys voisi
tietenkin olla Hepoluhdan varsin dominoiva harmaa eri sävyineen, mikä vie
väistämättä katsojan savuiseen tai sumuiseen maailmaan. Sfumato on kuitenkin useiden kerrosten hidasta tekniikkaa, kun taas
Hepoluhdan työt syntyvät nopeasti havainnosta.
Hepoluhta
pelaa myös ovelasti jälkikuvilla. Joissain teoksissa hän on maalannut
jälkikuvamaisen häviävän pienen heijastuman, ja Pajulahti huomauttaa, että
”katsojahan pystyy katsomistilanteessa myös synnyttämään oman silmänsä avulla
jälkikuvan ja kiinnittämään siihen huomiota, ikään kuin siirtämään senkin
osaksi teosta – onhan näyttelyn nimikin Katsomisesta.”
Väri
tulee aksentteina Hepoluhdan maalauksiin satunnaisilta tuntuvien esineiden
kautta, jopa triviaalin tuntuisesti. Aiheella ei tunnu olevan hänelle juurikaan merkitystä
– kunhan se on silmän edessä, katseen ja valon tuottamien muutosten kohteena.
Pajulahti muistuttaa, että ”taiteilijan on aina ponnisteltava triviaalin ja
ylitaiteellisen välillä, siihen sen pitäisi aina osua. Näissähän on osuttu.”
***
Johanna Aallon maalaukset tuovat
Pajulahden mieleen Vapaan Taidekoulun vaikutteet, vaikka tämä onkin opiskellut
Pariisissa École Nationale Supérieure des Beaux-Artsissa ja
Kuvataideakatemiassa. ”Näissä tehot tulevat vähän samalla tavalla kuin
Arnellakin, heleämpien tai kirkkaampien sävyjen rinnastamisella murrettuihin
sävyihin – ja tumma on enemmän aksenttina. Mukana on myös kylmien ja lämpöisten
välistä leikkiä, niillä pelaamista.” Aalto luo syvyyttä ja hengitystä maalaukseen
juuri kylmien ja lämpimien värien avulla. ”Kylmät sävyt etääntyvät, lämpimät
nousevat eteen ylös, mutta tumma voikin toimia molemmilla tavoilla – vähän riippuen
sommittelusta ja sen tuottamasta rytmistä. Näillä elementeillä luodaan illusorista
tilaa.”
Nimeämätön, 2015.
Jotkut Aallon maalaukset lähenevät jopa impressionismia ja ovat miltei maisemallisia, jolloin väreillä voidaan myös saada aikaan väreilyä. Jotkut muistuttavat etäisesti ristikkoa tai sakkilautaa, mutta mistään pattern paintingista ei ole kyse – säännönmukaisuudesta poikkeaminen tuo oman rytminsä värien rytmin lisäksi, jotkut poikkeavat linjat myös korostavat värin roolia.
Kun
tutkimme läheltä joidenkin maalausten laseeraustekniikkaa, saapuu galleristi
yllättäen paikalle ja kysyy, että haluaisimmeko valot sammutettavaksi. Näin
tehdään, ja värimaailma on aivan toinen. Muistan vielä sen ajan, kun Vapaassa
Taidekoulussa ei saanut maalata kuin luonnonvalossa ja muistan myös sen
hilpeyden, mitä tämä toisinaan Suomen olosuhteiden takia joissain aiheutti. Nyt
tuli tunne, että jokainen työ on katsottava uudestaan, esimerkiksi
syvyyssuuntainen vaikutelma muuttui useimmissa aivan toisenlaiseksi. Joissain
maalauksissa koko tunnelataus muuttui.
Maailma
on joskus erittäin pieni, ja seuraava tarina on tosi. Kaksi päivää
näyttelykierroksemme jälkeen kuvanveistäjäystäväni Heimo Suntio soitti ja halusi kertoa käynnistään Arnen näyttelyssä.
Paikalla ei ollut muuta yleisöä, ja Suntio oli pyytänyt galleristia
sammuttamaan valot. Täysin sama kokemus kuin meillä. Suntio vielä lisäsi, että
varsinkin kolme maalausta, joihin hän oli ensin suhtautunut melko
välinpitämättömästi muuttuivat kuin toisiksi: ”Keinovalon luoma kalvo hävisi,
ja maalauksen oma valo alkoi tulla esiin todella hienolla tavalla.”
Tätäkin
on ehkä syytä vielä miettiä, kun puhutaan väreistä.
–
Lauri Laine, Maalauksia, Galleria
Heino 14.3.–12.4.
–
Pekka Hepoluhta, Katsomisesta –
maalauksia, tm-galleria, 11.–29.3.
–
Johanna Aalto, Galleria Ama, 7.–29.3.
***
Elävät
ja museoidut taiteilijat
Pessi Rautio totesi edellisessä Taiteessa (1/15, ’Uusi taidemuseo tuli
jo’), että ”elossa olevalle taiteilijalle ei taida Suomessa olla aikaisemmin
tehty nimikkomuseota”. Tämä ei ihan pidä paikkaansa.
Unkarilaispohjalaisen
akvarellisti Nandor Mikolan (1911–2006)
nimeä kantava museo toimi Vaasan tullipakkahuoneella vuosina 1995–2004.
Sittemmin se sai lievän kohun myötä antaa tilaa Kuntsin modernin taiteen
museolle, mutta on jatkanut vaatimattomammin toimintaansa Mikolan
akvarellisalina (Raastuvankatu 21).
Nandor Mikola (1911–2006), Kevätmaisema, 1985.
Lisäksi ähtäriläisen
kuvanveistäjä Eero Hiirosen (s.
1938) vuonna 1975 toimintansa aloittaneeseen Pirkanpohjan taidekeskukseen
rakennettiin vuonna 1934 rakennetun Sinisen talon lisäksi vuonna 1995 arkkitehti
Kimmo Levannon suunnittelema
Punainen talo, johon sijoitettiin Hiirosen ja Ähtärin kaupungin perustaman
yhteisen säätiön myötä pysyvästi Hiirosen vanhempia veistoksia ja maalauksia –
Hiirosen nimeä kantavassa, säätiölle lahjoitetussa kokoelmassa on 202 Hiirosen
teosta eri vuosikymmeniltä. Lisäksi kokoelmiin kuuluu Hiirosen keräämää ja säätiölle
lahjoittamaa ulkomaista nimigrafiikkaa. Pirkanpohjan taidekeskus on kuitenkin
viime vuodet elänyt puolikuolleena, koska köyhtynyt Ähtärin kunta ei ole
osoittanut sille rahaa.
Eero Hiironen (s. 1938), Vesilähetys, 1995.
***
PS. Lukekaa muuten tästä linkistä Taiteen verkkosivuilta Pessi Raution blogikirjoitus 'Museoalan kytkykauppoja, bemari ja kinkku'. Olen täsmälleen samaa mieltä Raution kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti