Ilman
väitelauseita
Yhteiskunnallisesti
kantaa ottava taide mielletään usein kuin väitelauseiksi. Odotamme tällaiselta
taiteelta dokumentaarisuutta, jotka näyttää asioiden tilan – useimmiten tuo
tila on kielteinen, ja sen kauheuden, epäoikeudenmukaisuuden, huonojen
seurausten jne. todistaminen koetaan kriittisenä, jopa taistelevana tekona.
Tällainen taide on nykyään useimmiten vasemmistolaista, mikä paradoksaalisesti
tulee olemaan yksi taiteen ongelmista oikeistolaistuvassa tulevaisuudessamme.
Miksi porvareiden pitäisi rahoittaa ja mahdollistaa vasemmistolaista taidetta?
Viime
aikoina on keskusteltu – tai ehkä pikemminkin huudeltu poteroista –
vihervasemmistolaisen älymystön arroganssista, koska sen katsotaan tai
tulkitaan luulevan tietävänsä paremmin. Keskuuteemme on juuri nyt alettu
rakentaa kahtiajakoa, jonka toisella puolella on ”vihervasemmistolaisessa kuplassaan”
elävä kaupunkilaisporukka ja toisella puolella se ”oikea kansa”.
Sisäistetty
herruus on aistittavissa jo monin tavoin. Olin taannoin mukana eräässä ryhmässä
laatimassa ohjelmallista tekstiä. Kaikilla jäsenillä oli vasemmistolaisia
mielipiteitä, mutta kun lauseita alettiin rustata, lopputuloksen sävyä jo
ehdittiin pelätä. Koska kyse oli poliittisesti neutraalisti asetetusta
ryhmästä, oli tekstin annettava ulospäin vaikutelma, joka ei johtaisi suoraan
sylttytehtaalle. Kyse oli taiteilijoista tai muusta taideväestä. Ei heitä
poliittisin perustein oltu tehtäväänsä valittu, mutta he olivat
vasemmistolaisia kuin väistämättömänä sattumana – siksi että he olivat
taiteilijoita.
Teemu Mäki pohti samaa asiaa
taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisussa (Ruukku
2/14) – tekisi mieleni sanoa: vastaansanomattoman nerokkaasti – summaten näin:
”Äärimmäisen karkeasti yleistäen voi todeta, että valtaosa nykytaiteesta
on vasemmistolaista, sillä yleensä se esittää ihmiset hauraampina, vähemmän
autonomisina, vähemmän rationaalisina, vähemmän oman itsemme herroina ja
rouvina ja väittää meidän olevan enemmän toistemme ja kuolevaisuutemme armoilla
kuin kulutuskapitalismi olettaa, vaatii, toivoo tai uskottelee meidän olevan.”
47 lähtöä, Montreal 1999.
Ajauduin
taas miettimään tätä, kun katselin Hannele
Rantalan (s. 1952) retrospektiivista näyttelyä Suomen valokuvataiteen
museossa. Minulla ei ole aavistustakaan Rantalan poliittisesta suuntautumisesta,
eikä hän tietääkseni ole tuonut sellaista esiinkään, mutta hän tekee tarkalleen
juuri sitä, mitä Mäki ajatuksessaan esittää. Hän näyttää meille meidän
haurautemme ja haavoittuvaisuutemme, toistemme ja kuolevaisuutemme armoilla
olemisen äärimmäisellä herkkyydellä ja surumielisellä kauneudella mutta myös
tietyllä armottomuudella – väitelauseiden sijaan kuin runona.
Rantala
ei ehkä ole suoraan taisteleva, hän ei kerro miten maan pitäisi maata, mutta
hän antaa kuvallista muotoa niille tunteille, joita aikamme ei anna tulla esiin
ja joita on väliin vaikeakin analysoida, koska niille ei aina ole vakiintuneita
sanoja. Sanoja on toki joitain: Rantalan
taiteen teemoja ovat olleet muun muassa kodittomuus,
pakolaisuus ja siirtolaisuus. Meillä on todennäköisesti näille teemoille jokin
mielikuva, joka on syntynyt median tuottamasta kliseisestä kuvavirrasta. Totta
puhuessaankin kliseet tuottavat samalla kuitenkin vieraannuttamisefektin: kuvat
toistavat toisiaan yksittäisten motiivien ja jo pelkästään sommittelun tasolla ja
muuttuvat kuin pinnaksi ja merkeiksi, tunnistamisen apuvälineiksi, joiden
emotionaalinen voima samalla pienenee, kun kyllääntymispiste tulee vääjäämättä
vastaan.
Kodittomuudelle voi antaa helposti
kuvan näyttämällä sen, kuinka ihminen yöpyy väliaikaisessa leirissään
kadunvierustalla, mutta miten antaa kuva sille, miltä kodittomasta oikeasti
tuntuu. Miten kuvata turvattomuuden tunnetta, kaipuuta, vieraantumista? Miten
päästään pelkän tunnistamisen hetken tuolle puolen? Venäläisen
kirjallisuusteoreetikko Viktor Šklovskin mukaan ”taide pyrkii antamaan
kokemuksen asiasta nähtynä, ei vain todettuna; taiteen keino on asioiden vieraannuttamisen
ja vaikeutetun muodon keino, joka kasvattaa havaitsemisen vaikeutta ja
kestoa, sillä taiteessa vastaanottoprosessi on itsetarkoituksellinen, ja sitä
on jatkettava. Taidetta on kokemus asian tekemisestä – se mitä on tehty ei
ole taiteessa oleellista.
Näyttelyissä on tapana kertoa
teosten tekniikka: hopeagelatiinivedos, öljy kankaalle jne. Rantalalla on usein
mukana elementti, joka ei manifestoidu materiaalisuutensa kautta: teko. Hän ei ole
performanssitaiteilija, mutta mukana on useimmiten performatiivinen elementti.
Tukholmassa hän lakaisi kolmen viikon ajan parkkipaikkaa, New Yorkissa siltaa.
Monien siirtolaisten ja pakolaisten päätyö uudessa maassa on usein siivous
huolimatta heidän koulutuksestaan.
Harrastelijataiteilijat
jäljittelevät – vaikkapa akvarelleja maalatessaan – usein sitä, mitä
taiteilijat tekevät. Näin ei kuitenkaan jostain syystä ole nykytaiteen laita.
Mutta miksi ihmeessä? Mikä estäisi ottamasta harjaa ja lakaisemasta parkkipaikkaa
edes parina päivänä? Veikkaan, että työn tuottama tunnekirjo olisi paljon
kiinnostavampi, monimuotoisempi ja pitkäkestoisempi kuin sitä kökköä akvarellia
tuijotellessa.
The Bridge, New York, 2014.
Ällistyttävää, toistan ÄLLISTYTTÄVÄÄ... Miten voidaan kirjoittaa valokuvakoosteesta jotain niin täysin toisenlaista kuin oikea ammattivalokuvaaja ja ihan oikea valokuvakriitikko siinä näkee. Johtuuko se suomitaudista eli alkukappaleen oireenkuvauksesta: "tuli sekaan toinenkin ihminen – ja sehän oli taiteilija itse. Emme olleet tavanneet aikoihin, joten oli hauska käydä pieni keskustelukin. "
VastaaPoistaHarvoin mykistyn niin täysin kuin Kantokorven Rantalakritiikistä. Sillä mielestäni siellä on valokuvia, joista voi kirjoittaa kuin valokuvakritiikissä sivistysmaissa tehdään...yllätys yllätys...kirjoittaen valokuvasta - ei sen tekijästä. Mutta koutaniemisuomessa sellainen lienee mahdotonta, ja kun sen joku tekee, hänet vaietaan hautaan saakka, tässä sananvapauden tyyssijassa, jossa mitään ei saa sanoa.
Voi Jore, sinä olet vähän ahdas ja aina räyhäkkään mustavalkoisesti oikeassa. On niin monenlaisia tapoja kirjoittaa asioista. Ei tekstini ollut valokuvakritiikki. KU:n juttujeni muoto on jotain ihan muuta. Yritän yhdistää kolumnin ja yhdestä näyttelystä kirjoittamisen tavalla, joka sisältää näyttelyn herättämiä henkilökohtaisia pohdintoja ja taiteen yhteskunnallisen ulottuvuuden. Se, että mainitsen tavanneeni taiteilijan tuossa johdannossani ennen juttua johtuu siitä, että blogini on myös vähän taidepäiväkirjamainen. Käyn näyttelyssä ja tapaan taiteilijan, olen iloinen siitä. Mikähän sinua siinäkin niin vituttaa?
VastaaPoistaOtso K