Taidemaalarit ripustavat veistoksia. Pekka Barman (s. 1962) ja Olavi Pajulahti (s. 1944) työssään.
Muodonmuutoksia
ja rajatiloja
Kuvanveistäjä
Anne Meskanen-Barmanin (s. 1966) luovan
työn juuret ovat osittain teatterissa. Jo lapsuudesta alkanut harrastus vei
hänet nuorisoteatteriin ja Valkeakosken kaupunginteatteriin, ja hakipa hän
Tampereelle ja Lahteen opiskelemaan teatteria ennen kuin päätyi kuvataiteilijan
uralle. Hän itsekin totesi, kun haastattelin häntä noin vuosi sitten: ”Teatteri
on ollut tässä tärkeä, työni ovat usein lavastuksenomaisia, näyttämöllisiä…
kyllä se tulee sieltä.”
Teatterista poikkeavaa on tietenkin
tapa, jolla Meskanen-Barman installoi veistoksiaan. Ei ole näyttämön, rampin ja
katsomon rajalinjoja, ei varsinaista optimaalista tarkastelusuuntaa. Useinhan
taiteilijoita kehutaan siitä, että he ”ottavat tilan hyvin haltuun” – Meskanen-Barman
tekee epäilemättä senkin mutta myös vähän enemmän. Hänen veistoksensa tulevat
tilaan tai lähtevät sieltä: katsojan mielikuvitus ei pysähdy rakenteellisiin
esteisiin, seiniin, nurkkiin tai kattoon. Meskanen-Barman on muutenkin rajoja
kaihtava tai niillä leikittelevä taiteilija. Yksi hänen metodeistaan on elollisen
ja elottoman risteyttäminen – ja nyttemmin myös erilajisten elollisten
risteyttäminen, siksi hänen toisinaan varsin absurdi ja surreaalinen
kuvamaailmansa saattaa joissain katsojissa herättää jopa torjuntaa: eihän näin
ole oikeasti, ei näin saa olla.
Olemme siis jo alitajunnan alueella tai siinä
logiikassa, jota unen tai unen ja valveen rajatila tuottaa. Juuri tällaisia
jakolinjoja Meskanen-Barman tuottaa töidensä herättämillä kaksoismerkityksillä,
jotka haarukoivat elämän suuria kysymyksiä dialektisten vastaparien kautta:
huumori–kauhu, syntymä–kuolema, ruma–kaunis, tosi–epätosi…
Toisaalta Meskanen-Barman on myös
selkeästi humoristi. Koska hänen työnsä koostuvat useimmiten hybrideistä, muodonmuutoksista
ja rajatiloista, ne lähestyvät samalla myös huumorin ydintä. Huumori syntyy
havaitessamme toisiinsa sopimattomia elementtejä, kun taiteilijan törmäyttämien
erilaisten ideoiden välille syntyy yllättävä ja odottamaton yhteys. Yllättävä
käänne tai asioiden nurinkurinen suhde toisiinsa voi huvittaa tai laukaista
nauruksi ratkeavan ilon, mutta outo tilanne voi johtaa myös hämmennykseen,
ja torjuntaan. Tässä lienee
Meskanen-Barmanin suuri dialektinen vastapari, jonka liikkeessä me kaikki
oikeastaan elämme, jos uskallamme tunnistaa ja tunnustaa sen.
Meskanen-Barmanin veistokset
houkuttelevat katsojat mielikuvaharjoitukseen, jossa voimme olla vähemmän
tietoisesti läsnä ja siten ehkä vähän paradoksaalisesti enemmän oikeita
ihmisiä.
Anne Meskanen-Barman ja yksi hybrideistä. Kuva: Sirpa Viljanen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti