[Jutussa mainitut kritiikin ja muiden juttujen suhteet voisin vielä ajantasaistaa: olen tänä vuonna julkaissut 38 juttua, joista kritiiksi luokiteltavia on 12. Ja kun taiteensosiologiassa aito empiria on tärkeää ja koska joku kriitikoksi haikaileva saattaa jopa lukea tätä, mainittakoon vielä ammattikriitikoksi itsensä mieltävän kirjoittajan ansiotulot varsinaisista kritiikeistä kuluneelta neljältä kuukaudelta: 3180,00. Se tekee kuukautta kohti 795 euroa – siis brutto. Ja olen todennäköisesti, kuten alla jutussakin mainitsen, sekä ahkera että joltisenkin menestynyt. Kirjoitan kriitikkejä säännöllisesti kolmeen lehteen.]
Hyvä
kritiikki on
Taiteilijoiden
pettymys kohdistuu kritiikkiin, jota ei ole: ”Tein paljon työtä,
ja kukaan [toisinaan lue = Helsingin Sanomat] ei edes kirjoittanut.”
Kritiikki on osa huomiotaloutta. Kritiikin arvo taiteilijalle tuntuu olevan
taiteilijan olemassaolon noteeraaminen.
Kuolevassa
kriitikkokunnassakin pettymys kohdistuu kritiikkiin, jota ei ole. Suurin osa
kollegoistani on alityöllistettyjä, isolta osalta
julkaisukanavat ovat hiipuneet. Olen ahkera ja kaiketikin menestynyt, mutta en
elä kritiikillä. Olen kuluneena vuonna
julkaissut eri medioissa 27 juttua, joista 10 luokittelen kritiikeiksi. Miellän
itseni ammattikriitikoksi, mutta vuoden mittaan julkaisemistani jutuista
korkeintaan kolmannes on kritiikkejä. Muut tekstit ovat
parempituottoisia.
Hyvän kritiikin tulee olla sekä
asiantuntevaa että journalistisen etiikan mukaista. Journalisti on vastuussa
ennen kaikkea lukijoilleen, tiedonvälityksen sisältöä koskevat ratkaisut on
tehtävä journalistisin perustein ja journalistilla on oikeus ja velvollisuus
torjua painostus tai houkuttelu, jolla yritetään ohjata, estää tai rajoittaa
tiedonvälitystä.
Tavoitteita
voi kuitenkin olla useita, ja tyylilajien rekisteriäkin
voi venyttää aika paljon vaikkapa impressioista aina
moraaliin saakka – kunhan kritiikki on mielekkäästi
kontekstualisoivaa. Parhaimmillaan kritiikki kykenee liittämään
kohteensa erilaisiin keskusteluihin, toisinaan heuristisestikin yllättäviin
yhteyksiin.
Vaikka
kritiikin informatiivinen ulottuvuus on tärkeä,
ei kritiikki saa olla pelkkä tuoteseloste tai
uutinen. Kritiikki ei ole kritiikki, jos se ei sisällä
arvottamista.
Ammattikriitikko
kohtaa väistämättä
jossain vaiheessa leipääntymisen, toisinaan jopa kyynistymisen. Näin
minäkin. Silloin yritän muistaa, että
vaikka vain kolmannes teksteistäni olisi kritiikkejä,
asenteeltani ja identiteetiltäni voin olla
sataprosenttisesti kriitikko. Silloin muistan myös sen, että
ollessani journalistisesti ensisijaisessa vastuussa lukijalleni teen sen
parhaiten, kun mukana on intohimo ja moraalinen pelottomuus. Silloin lukijakin
voi olla mukana, samastuen tai vihastuen. Silloin kritiikillä
on merkitystä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti