Kaikki
valinnat ovat poliittisia
Helsingin
taidemuseo aloittaa remontin jälkeen uusitussa Tennispalatsissa uudella brändinimellään
HAM. Avausnäyttely on varman päälle laskettu bonanza, joka tulee herättämään
myös kansainvälistä kiinnostusta: megatähdeksi noussut kiinalainen kuvataiteilija
ja kansalaisaktivisti Ai Weiwei. Ai
on myös vaikutusvaltainen toimija taidekentällä: Art News -lehden Power 100 -listalla, joka listaa taidemaailman
vaikutusvaltaisimmat henkilöt rankijärjestyksessä, Ai oli viime vuonna sijalla
15.
Ai Weiwei (s. 1957).
Ai tekee poliittista taidetta kommentoiden muun muassa voimakkaasti Kiinan ihmisoikeuksia. Hieman ristiriitaisesti hän on maastapoistumiskiellossa ja valvonnan alla mutta pystyy samalla pyörittämään menestyvää näyttelytoimintaa ja tehdasmaista taiteen tuotantoa kuin Andy Warhol konsanaan.
Ain
kaikki teokset ovat poliittisia. Mutta Helsinkiin tullessa tapahtuu outo
transformaatio. Näyttely ei ole intendentti Erja Pusan mukaan poliittinen kannanotto (Helsingin Sanomat 20.5.). ”Emme tietenkään voi toimia poliittisesti
Helsingin kaupungin virastona”, Pusa sanoo. ”Esittelemme kansainvälisesti
merkittävän taiteilijan, jota ei ole Suomessa aikaisemmin nähty.”
Pusan
kommentti on kieli keskellä suuta lausuttu, mutta siihen on syytä tarttua.
Somessa on tartuttukin: esimerkiksi kuvataiteilija Pekka Niskanen kysyi eräässä Facebook-keskustelussa:
”Olisiko niin, että
museo ulkoistaa poliittisen tason keskustelusta meille?”
Museon
verkkosivuilla toimintaa ohjaavia taustoja kuvaillaan muun muassa ilmaisuilla ”itsekriittisyys ja kuvataiteen yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden sekä luovan työn edistäminen”. Miten taiteen ”yhteiskunnallisen
vaikuttavuuden lisääminen” voisi olla epäpoliittista?
Nimittämällä Aita ”poliittisen
taiteilijan” sijaan ”kansainvälisesti merkittäväksi taiteilijaksi” Pusa lankeaa
orwellilaiseen uuskielen käyttöön, mihin kuuluu muun muassa harhaanjohtavien eufemismien käyttö –
eräs nykyisen poliittisen puheemme vastenmielisimmistä ilmenemismuodoista. Pusan
tapauksessa virkamies puhuukin paradoksaalisesti kuin poliitikko yrittäessään
väistää poliittisuutta.
Se, että ylipäänsä on olemassa
julkisin varoin ylläpidettyjä taidemuseoita, on jo poliittinen valinta. Perustuslakimme
16. pykälän mukaan ”taiteen vapaus on turvattu”. Kiinassa näin ei ole. Taidemuseon
olisi syytä toimia omilla keinoillaan kuin taiteen vapaustaistelija ja olla
ylpeä siitä. Koko sen olemassaolo perustuu tähän poliittisen taisteluun.
Hyvän
journalistisen tavan mukaan lienee lisättävä, että istun itse Helsingin
taidemuseon johtokunnassa poliittisen valinnan (vas.) tuloksena.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti