Viikon aluksi ilmestyi Lahden kaupungin julkaisema tiedotuslehti Kaupunkilainen (2/15). Minulta oli tilattu juttu kuvanveistäjä Olavi Lanulle (1925–2015) omistetusta Lanu-puistosta ja vielä erikseen kainalojuttu parista Lanun kaupungilla olevasta veistoksesta. Tein retken Lahteen 16.5., ja se taisi olla jo tämän vuoden kolmas käynti siellä.
Takaisin
luontoon
Lahtelainen
kuvanveistäjä, professori Olavi Lanu
(1925–2015) on yksi merkittävimmistä suomalaisen maa- ja ympäristötaiteen
pioneereista. Taiteenlajien rajat alkoivat Suomessakin horjua 1970-luvulla,
jolloin varsinkin Yhdysvalloista tulleet vaikutteet alkoivat ravistella taidekenttää,
taiteen esittämisen ja lajityyppien rajoja. Pyrittiin ulos modernistisesta
valkoisesta kuutiosta. Taiteen ja todellisuuden rajojakin alettiin hahmottaa
uudelleen. Maisema oli toiminut pitkään ikään kuin ulkokohtaisena innoittajana
taiteelle, mutta 1970-luvulla taiteilijat alkoivat mennä sisään maisemaan,
muokkaamaan sitä, muuttamaan teoksiaan osaksi maisemaa, suorastaan sulauttamaan
taidetta maisemaan. Oireellinen oli esimerkiksi Venetsian vuoden 1978 biennaali,
jonka yleisotsikko oli ’Luonnosta taiteeseen, taiteesta luontoon’. Ja juuri
tuolloin Olavi Lanu esiintyikin Venetsiassa näyttävästi taiteellaan kansainväliselle
taideyleisölle. Lanun installoidun kokonaisuuden nimi oli Elämää suomalaismetsissä.
Näitä
alun perin lasikuituisia Venetsian töitä on myös rekonstruoitu betoniversioiksi
Lahden Kariniemen mäen lehtometsän Lanu-puistoon kaksi kappaletta: Paju (1989) ja Kaksi kiveä (1991). Näiden lisäksi puistossa on kymmenen muuta
vuosina 1989–92 toteutettua Lanun veistosta.
Kariniemen
arboretumissa on yli 40 puulajia, joihin voi tutustua opastetuilla poluilla. On
oikeastaan varsin kiinnostava katsella samoilla poluilla puita, joita
muunnetaan kylteillä tiedoksi ja tunnistamisen mahdollisuudeksi eli nimeämisen
kautta vähemmän villiksi luonnoksi, ja taidetta, joka piiloutuu ja sulautuu
luontoon – yrittää ikään kuin muuttua vähemmän taiteeksi.
Kiertelin
Kariniemen kukkulaa pitkään miltei yksin, törmäsin parin tunnin aikana kai
yhteen koiranulkoiluttajaan ja yhteen eläkeläispariskuntaan. Juuri sellaisena
se oli hyvä kokea. Sain istuskella penkeillä rauhassa sekä mietiskellä taiteen
ja luonnon yllättävän monimutkaista suhdetta ja sen historiaa. Ensin ajattelin,
että Lanu-puisto on kohde, jota pitäisi markkinoida paremmin, mutta sitten
tajusin, että turistivirrat epäilemättä tuhoaisivat Lanun alkuperäisen
ajatuksen. Teokset ovat vähän kuin piilossa, ja puistonkin on syytä olla hieman
piilossa. Se ei ole spektaakkeli, suurellinen ja pintapuolinen turistikohde,
vaan intiimin kokemuksen mahdollistava kätkö.
Jos
ajattelemme asiaa tulosvastuun kautta, voimme todeta, että määrälliset mittarit
eivät ole ainoa tapa mitata luonto- tai taidekokemuksen merkityksellisyyttä.
”Liian pieni” kävijöiden määrä korvaantuu helposti kokemuksen laadulla, sillä
syvyydellä, joka puiden ja Lanun veistosten kautta avautuu. Metsän sylissä on
hyvä olla yksin. Psykoanalyytikko Pirkko
Siltalan sanoin: ”Metsään on turvallista ulkoistaa sisäisiä mielenliikkeitä
kuten tunteita, himoja, pelkoja ja eroottisia mielikuvia.” Tässä kokemuksessa
Lanun veistoksilla on vahva rooli, sillä sekä niiden sensuaalinen ulottuvuus
että suorastaan animistinen luonne on väkevä.
Niissä on muinaisen maailmankuvan voimaa tai olentoja eli väkeä.
***
Lanun
veistokset toimivat luonnossa kuin piiloutuen, mutta urbaanissa miljöössä
tilanne on toinen. Lanun veistokset eivät pyrikään sulaumaan kaupunkikuvaan,
vaan muodostavat pikemminkin aksentin, joka purkaa monotonisuutta.
Lahden
kaupunginteatterin edustalla sijaitseva Kivettymä
(1983) asettuu terävämuotoisen ja rakenteitaan paljastavan teatterirakennuksen
eteen orgaanisena muotona. Toisin kuin monet merkkirakennusten veistokset, se
ei hae voimaa herooisuudesta – ei myöskään kurkottele kohti taivaita, kuten
veistokset usein.
Kyyristyneet ihmishahmot eivät myöskään asetu nähtäväksi jostain tietystä katsomiskulmasta, ei ole ”oikeaa” tapaa vastaanottaa teosta, oikeaa paikkaa ottaa siitä esimerkiksi valokuvaa: niitä voi ottaa vaikka viisi. Ja veistoksen päälle voi vielä istahtaakin.
Ristinkirkon
edessä katujen risteykseen istutettu Paju
(1991) on vieläkin häkellyttävämpi aksentti. Ihmisfiguuri ei katso
”luontevasti” puistoon vaan kyyristyen kohti avautuvaa pitkää katunäkymää – kuin
ihmetellen olemassaoloaan. Kuin ihmisen peruskysymys: ”Mitä minä täällä teen?”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti