Alkuperäinen otsikkoni oli 'Kasvit
ympärillemme asetettuna', mutta taitto vaati näköjään lyhyemmän otsikon:
Puutarhat ympärillämme
Olen puhunut sen puolesta, että arkkitehtuurikritiikki on jokamiehenoikeus.
Toisin kuin esitykset tai näyttelyt, joita voimme harrastaa vapaavalintaisesti,
arkkitehtuuri ympäröi meitä koko arjessamme – halusimme tai emme. Rakennusten
lisäksi sekä rakennettua että meitä ympäröivää on se sauma, jolla rakennukset sidotaan
osaksi luontoa: puutarhat ja maisemat. On syytä ymmärtää sitä, miten ja miksi
luontoa on muokattu eri aikoina ihmiselle sopivaksi tai miellyttäväksi. Aivan
samoin kuin joitain rakennuksia tulee suojella, on maisemaa ja puutarhojakin
osattava vaalia.
Puutarhat
ovat sekä yleistä että yksityistä. Kaupunkien puistoja nimitetään usein
”kaupunkien keuhkoksi”. Ne ovat sitä biologisessa mielessä mutta myös ihmisen
henkireikänä. Puistoissa istuskellaan rauhaisasti
penkeillä, otetaan aurinkoa, heitetään frisbeetä tai nautitaan piknikistä.
Kullakin niistä on oma luonne, joka heijastelee historiaansa ja uudistusten
kautta nykyaikaa. Kullakin on yleensä voimakas paikan henki.
Mustion kartanon puutarha. Kuva: Taneli Eskola (s. 1958)
Arkkitehti Alvar Aalto
koki kotien puutarhan kuin yhdeksi huoneista: ”Askel ryytimaasta huoneisiin olkoon paljon pienempi vastakohta kuin
kadulta tai maantieltä puutarhaan.” Kotien puutarhoissa on kukkinut sekä hyöty
että kauneus – usein rinnakkain.
Puutarhojen
suunnittelu on historiansa myötä kasvanut omaksi taiteenlajikseen. Silläkin on
omat isminsä kuin kuten kuvataiteella. On maisema- ja muotopuutarhaa ja niillä
erilaisia alalajeja. On japanilaista puutarhaa ja myyttisiä esikuvia kuten
Babylonin riippuvat puutarhat, yksi maailman seitsemästä ihmeestä.
Arkkitehtuurimuseo esittelee näyttelyssään
seitsemäntoista suomalaista puutarhakohdetta 1700-luvulta aina 2000-luvulle
asti – yksittäisistä puutarha- ja
maisemakohteista kokonaisten kaupunginosien viherympäristöjen suunnitteluun. Näyttely
on teemoitettu viiteen osaan: aika, koti ja piha, liikkuminen, mittakaava ja
ympäristö.
Ylösnousemuskappeli, Turun hautausmaa, 1941. Arkkitehti: Erik Bryggman. Puutarhasuunnittelu: Carin Bryggman ja Erik Bryggman Kuva: Aukusti Heinonen.
Aihe on laaja ja monisyinen, ja
olisinkin odottanut juuri tästä aiheesta varsinaista suurnäyttelyä, jossa
puutarhataidetta ja maisema-arkkitehtuuria olisi valotettu vielä paljon
enemmän. Liian pieneen tilaan ahdettu salitekstien ja valokuvien huohottava
intensiivisyys ei myöskään tuota sitä elämyksellistä ulottuvuutta, jota
puutarhat itsessään tarjoavat.
Kotona näyttelyjulkaisun myötä
illalla käyty pohdinta jäi sekin vajaaksi. Liekö syynä
kulttuuri-instituutioittemme resurssien vajavavaisuus: ainakin julkaisun
vaatimaton painojälki ja asu – se muistuttaa pikemminkin jotain toimikunnan
selvitystä – antaisivat ymmärtää näin. Kohteiden ja teemojen esittelyn lisäksi
olisin kaivannut kunnon monitieteistä johdantoesseetä lähdeluetteloineen – ja
paljon lisää valokuvia.
Moitteeni johtuu siitä, että
näyttely oli todellisuudessa varsin innostava ja silmiä avaava. Halusin
ilmeisesti vain malttamattomana lisää ja syvempää tietoa. Sillä, että ei
näyttely ei ollut kovin elämyksellinen, ei ole suurtakaan merkitystä. Sen
taustoittamana on helppo lähteä hankkimaan itse niitä elämyksiä: pääsemme
helposti ja nopeasti erilaisiin puutarhoihin. Kirjastoissakin on yhtä helppoa
syventää kokemusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti