Näyttelyn yhteydessä julkaistiin Minkkisen tuotantoa summaava samanniminen kirja (tietty Parvs Publishing, joka alkaa olla kohta viimeinen taidekirjoja tekevä kustantajamme), johon olin kirjoitanut yhden sen teksteistä:
Minkkisen
teot, aika ja tulevaisuus
Kun
lyö Internetin hakukoneeseen ilmaisun ”rypistetty kupari”, ei suomeksi saa
tulokseksi yhtäkään osumaa. Kun tekee saman ”repoussé-tekniikalle”, käy
täsmälleen samoin. Silti juuri näitä ilmaisuja on käytettävä, kun puhutaan Eila Minkkisen veistotaiteesta.
Minkkinen on taustaltaan hopeaseppä, mutta hän ottanut irtiottoja korutaiteesta
veistotaiteen suuntaan jo 1970-luvulta saakka – satunnaisesti aiemminkin.
Muutettuaan Raumalle vuonna 1980 hän ollut koko ajan enemmän ja enemmän
kuvanveistäjä, vaikka korutaide on aina silloin tällöin palannutkin hänen
elämäänsä vähän voimallisemmin. Suomen Kuvanveistäjäliiton jäsen hän on ollut
vuodesta 1986.
Karpalo, 2010.
Hopeasepän
ja kuvanveistäjän yhdistelmä ei ole ollut helppo. Suomalaisen taidemaailman
kiltamainen rakenne sisältää sisäisiä rajoja, joita ei ole helppo ylittää, ja
hierarkioita, joita ulkopuolisen voi toisinaan olla vaikea ymmärtää.
Taideteollisuuden puolella ei teoksissa ole esimerkiksi saanut olla tiettyjä
teknisiä ulottuvuuksia näkyvillä – aina ei edes piilossakaan, minkä Minkkinen
on saanut kokea esimerkiksi näyttelyn jurytystilanteessa. Ns. vapaan taiteen
puolella rasitteena on nähty mahdollinen sovellettavuus: jos esteettisin
periaatteita ilmentävällä objektilla on jokin käyttötarkoitus, vaikkapa että
siitä voi juoda tai että sen avulla voi koristautua, niin kysytään helposti,
että voikohan se olla ihan oikeaa taidetta. Hierarkia näkyy myös siinä, minkä
Minkkinen toi haastattelussa esille: kuvanveistäjän on helppo tehdä
korutaidetta ja se koetaan yleensä niin kiinnostavaksi, että kuvanveistäjiä
toisinaan pyydetään osallistumaan korutaideprojekteihin, kun taas
korutaiteilijaa harvemmin pyydetään osallistumaan kuvanveistoprojekteihin.
Minkkinen on tämän koulunsa käynyt, eikä hänen enää tarvitse välittää siitä.
”Olen ylpeä siitä, mitä osaan tehdä”, sanoo hän – ja käyttää itsestään sen
suuremmitta ongelmitta molempia ammattinimekkeitä: hopeaseppä ja kuvanveistäjä.
Meduusa, 2010.
Minkkinen
osaa myös luovasti yhdistää ammattiosaamistaan. Hän teki ensimmäisessä omassa
työpajassaan Helsingin Töölössä 1960–70-lukujen vaihteessa lähinnä hopeisia
rannekoruja, sormuksia ja riipuksia repoussé- eli punsselipakotusmenetelmällä.
Punsseli on työkalu, jolla voidaan pakottaa pehmeämpiä, pakotettavissa olevia
metalleja – esimerkiksi kultaa, hopeaa, kuparia, tinaa ja pronssia – muotoon
takaapäin siten, että muodostuu reliefimäinen etupinta. Maailmalla yleensä
repousséksi nimitetty tekniikka on ikivanha ja tunnetaan laajalti jo antiikin
Kreikasta, mutta Minkkisen tapauksessa innoitus tulee kauempaakin: muinaisesta
Meksikosta ja Egyptistä – esimerkiksi Tutankhamonin muumion naamio on tehty
repoussé-tekniikalla. Harva varmaan tietää, että New Yorkin ikoninen Vapaudenpatsas on myös
repoussé-tekniikalla pakotettua kuparipeltiä. Skaala on siis laaja sekä ajallisesti
että kulttuurisesti, mutta silti Minkkinen on suomalaisessa veistotaiteessa
melko yksin tekniikkansa kanssa.
Minkkisen
ensimmäisen selkeästi tyylillisesti yhtenäisen kauden muodostavat 1980-luvun
luontoaiheista ponnistavat repoussé-tekniikalla tehdyt reliefit. Taustalla
vaikuttavat epäilemättä Taideteollisen oppilaitoksen iltakoulun
kuvanveisto-opit, joita 1960-luvun alussa Minkkiselle jakoivat Heikki Häiväoja ja Kain Tapper. Minkkinen pitääkin varsinkin Tapperia merkittävänä
oppi-isänä, vaikka varsinainen opetustoiminta olikin tuolloin melko boheemia.
Muotokieleltään varsin vähäeleinen Tapper oli mestarillinen pinnan käsittelijä
ja sellaisena rohkea kokeilija, ja samaa voi sanoa Minkkisestäkin. Kupari
tietenkin käyttäytyy aivan eri tavalla kuin puu, joten eivät Minkkisen teokset
Tapperin teoksia erityisesti muistuta, mutta tietty sukulaisuus tulee näkyviin
herkän työstämisen ja viimeistelyn kautta. Siinä missä Tapper käytti puuhun
vaikkapa Oiva-tasoitetta, Minkkisen kuparireliefit saivat pintaansa ilmaisevia
sävyjä muun muassa erilaisten metallioksidien ja uurteissa käytettyjen kipsin,
punamullan ja grafiitin välityksellä sekä pinnan mehiläisvahakäsittelyn kautta.
Nimetön, 1980-luku.
Minkkisen
maisemalliset reliefit ovat vähäeleisyydessään myös yllättävän
monitulkintaisia. Viittauskohtia kannattaa harmonian lisäksi hakea vaikkapa
aistillisuudesta – ei silkka eroottisuuskaan ole ihan etäinen ajatus.
Minkkisen
taiteilijanlaatu on sellainen, että kun ongelma on ratkaistu, on aika siirtyä
seuraavaan. Hän ei ole kuvanveistäjänä luonut mitään kovin tavaramerkkimäistä
tyyliä, jota olisi uskollisesti vienyt eteenpäin. Utelias mieli löytää uusia
haasteita, osin materiaalin tuottaman sattumankin kautta. Hän on tehnyt
esimerkiksi messingistä ja sinkitystä teräslevystä miltei konstruktivistisia
reliefejä.
Minkkinen
ei metallitaustastaan huolimatta ole pitäytynyt tuttuihin materiaaleihin ja
työstämismenetelmiin. Hän otti esimerkiksi jo 1980-luvulla käyttöönsä paperin –
sekä koruissa että veistoksissa. Toisinaan monet tekniikat ja materiaalit
mahtuvat samaan teokseen – esimerkkinä suuri reliefi Ihmisen teot, aika ja tulevaisuus (1984), jossa hän muokkasi
tervapaperin, teräslangan, marmorin ja kuparin saumattomaksi kokonaisuudeksi.
Vaikka
Minkkisen värimaailma onkin usein hillitty ja harmoninen, uskaltaa hän
tarvittaessa rikkoa senkin. Esimerkiksi hänen 1980-luvun puolivälin maalatut
teräsreliefiensä ovat pinnaltaan estotonta väri-ilottelua, jossa myös huumori
saa kukkia. Ja sattumalla on usein taiteessa oma roolinsa: Minkkinen osti kadun
varrelta tarpeettomasti käynyttä karmiininpunaista kattopeltiä, joka anti
pohjavireen väri-ilottelulle. Aivan vastaavasti kävi, kun Minkkinen näki
tietokone- ja puhelinjätettä ja nähtyään läjät kuin koruna, ryhtyi myös
tekemään niistä koruja. Sarjassa Mitä on
tapahtunut mammuttien jälkeen? (1997) tulee mukaan jo voimakas ekologinen
kannanotto. Minkkinen törmäyttää esimerkiksi elokuvaohjaaja Markku Lehmuskalliolta saamaansa
mammutinluuta iloisenkirjavaan e-jätteeseen ja kysyy näin samalla isoja
kysymyksiä. Hän ennakoi sitä keskustelua, jota parhaillaan jo melko kiivaasti
käymme. Tuolloin ei varmaankaan aavisteltukaan sitä, että nykyään on
tehokkaampaa erottaa joitain metalleja kännykästä kuin kaivaa maasta.
Esimerkiksi yhdestä tonnista e-jätettä saadaan erotettua noin 30 kertaa enemmän
kultaa kuin yhdestä tonnista kultamalmia. Kuinkahan paljon Minkkinen tekisi
taidetta yhdestä tonnista e-jätettä?
2000-luvun
alussa Minkkinen löysi rypistettävän kuparin (0,1 mm), jonka innoittamana
syntyi jälleen luontoteemaa lähestyvä pitkä, komea ja yhtenäinen vaihe hänen
kuvanveistonsa kehityksessä. Nyt oli kyse reliefien sijaan jo selkeästi
kolmiulotteisista objekteista, joiden tiivis ja keskittynyt rakenne loi jälleen
pohjaa meditatiivisemmalle lopputulokselle. Monet veistokset muistuttavat
esimerkiksi siemeniä, marjoja ja muita luonnosta löydettäviä yksittäisiä
muotoja, mutta esittävyydestä tai imitaatiosta ei ole kyse. Muodot syntyvät
Minkkisen intuitiivisista mielikuvista ja osin materiaalien ehdoilla:
intuition, käden ja materiaalin vuorovaikutusprosessin myötä.
Kasvun elementit, 2004.
Minkkistä voi hyvällä syyllä tarkastella myös yhteiskunnallisesti kantaa ottavana taiteilijana. Hän on aina toiminut luonnon puolesta, ollut kehityskuluista huolissaan. Teemojen lisäksi tämä on konkreettisesti näkynyt jo pitkään hänen työskentelytavoissaan: hän on aina ollut kierrätystaiteilija – jopa niin, että hän kierrättää oman työnsä tuottamat jätteet uusiksi töiksi. Kaikki käytetään – onhan Minkkinen kotoisin Konginkankaalta, ”umpimaalta” ja kuusilapsisesta perheestä.
Kannanotto
jatkuu uusissa Facebook-teoksissa.
Minkkinen on luonut hauskoista ihmiskasvoista oman naamakirjansa, jossa huumori
kohtaa myös ikiaikaiset klassiset teemat (Mino
Tauruslainen Jr.) sekä viittauksia taidehistoriaan (Edvard Munchilta vauhtia ottava Nuorimies
Huutonen). Minkkinen kysyy vähän velmuillenkin sen perään, minkälaiseksi
some-maailmassa muodostuva uudenlaisten identiteettien – myös teeskentelyn ja
ihannekuvien luomisen kautta syntyvä – vuoropuhelu tulee olemaan.
Minkkinen
on tehnyt myös joitain isompia installaatioita – esimerkiksi Maaäidin maito (1996) Lönnströmin
taidemuseon viereiselle tyhjälle tontille. Niiden juuria ei ehkä kannata etsiä
nykytaiteen trendeistä. Kehä kiertyy, kun Minkkinen muistelee Taideteollista
oppilaitosta ja Kaj Franckin
peruskurssia. Franck vei oppilaansa Jätkäsaaren joutomaalle ja antoi tehtäväksi
rakentaa puliukoille majoja. Minkkisen ryhmä teki veden partaalle nuotiopiirin
tulisijoineen ja katoksineen. Eivät muotoilu ja taide – tässä tapauksessa siis
jälkikäteen nimetysti yhteisöllinen ympäristötaide – tuolloin niin kaukana
toisistaan olleet. Tätä rajaa Minkkinen on omalta osaltaan onnistuneesti
kuronut umpeen jo kuudella vuosikymmenellä. Siitä, mitä seitsemännellä vielä
odottaa, emme tiedä paljoakaan, mutta sen tuottama materiaali tulee epäilemättä
olemaan Minkkisen uteliaan katseen kohteena.
Poliittista puhetta, 1994–2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti