Hitaasti
kehkeytyvästä muodosta
Taidemaalari
ja -graafikko Lauri Ahlgrén (s.
1929) on toiminut Suomen taidemaailmassa monessa. Taiteilijan roolin lisäksi
hän on toiminut lukuisissa luottamustehtävissä. Onpa hän toiminut Suomen
johtavan taidelehden Taiteen
päätoimittajanakin 1960–70-luvuilla.
Sen
lisäksi, että Ahlgrén on luonut täysipainoisen uran sekä taidegraafikkona että
-maalarina, hän on tehnyt runsaasti julkisia lasimaalauksia: peräti 12 kirkossa
voi hiljentyä hänen teoksensa äärelle.
Lauri Ahlgrénin (s. 1929) öljymaalaus 1980-luvulta, Dark Sun II, 1988.
Nuorena
Ahlgrén hankki taustaa ilmaisulleen markkinoinnin ja mainonnan palveluksessa:
hän on tehnyt työkseen näyttely- ja messurakenteita ja elokuvamainoksia. Hänen
myöhemmät poptaidevaikutteiset piirteensä kumpuavatkin varmaan enemmän tästä
taustasta kuin kansainvälisten taidevirtausten seuraamisesta.
Ahlgrén
tuli alkuun tunnetuksi yhtenä merkittävistä informalisteistamme 1950–60-lukujen
vaihteessa. Hänen alkuvuosiensa informalismi ei kuitenkaan ollut sitä
tavallisinta: sen sijaan, että hän olisi hylännyt muodon ja antautunut
spontaaneille siveltimenvedoille, hänen teoksiaan on leimannut myös
järjestyksen ja muodon maailma – tosin sekin täynnä outoutta ja
odottamattomuutta. Ahlgrén on esimerkiksi aina ollut kiinnostunut
matematiikasta. Oman lisänsä on tuonut kineettinen taide, josta epäilemättä kumpuaa
raitojen käyttö. Kyse ei kuitenkaan ole silkasta illuusion luomisesta vaan
ratkaisusta, joka tuo jännitettä orgaanisten muotojen kanssa – omaa omituista
väreilyään.
Ahlgrénin
taiteilijanlaatu ei ole hänen energisyydestään huolimatta kovinkaan vimmainen.
Hän on hitaasti kehkeytyvän muodon etsijä, joka saattaa jatkaa vanhaa
maalaustaan vielä vuosien jälkeenkin.
Perustematiikka
on pysynyt samanlaisena kirkkaine poptaiteesta tuttuine väreineen, mutta
nyanssien hakeminen on loputonta; muodot, rytmit ja valöörit hakeutuvat
toisiaan kohti tai väliin erkaantuvat toisistaan vapaasti leijuvassa
avaruudessa. Teoksen elementit ovat kuin hitaassa liikkeessä, mutta juuri niin
tarpeeksi hitaassa, että niiden meditatiivinen ulottuvuus ei koskaan sammu.
***
Proosallisen maailman runoilija
Virolainen
taidemaalari ja -graafikko Siim-Tanel
Annus (s. 1960) on taiteilijana miltei itseoppinut, mutta Tartossa
historiaa opiskellut Annus oli legendaarisen Tõnis Vintin yksityisoppilas ja
kiinnittyy sitä kautta virolaisen avantgarden perinteeseen. Sittemmin hän on
edustanut uudelleen itsenäistynyttä Viroa sen ensiesiintymisessä Venetsian
biennaalissa.
Annus nousi maineeseensa Viron
merkittävimpänä performanssitaiteilijana 1980-luvun alussa. Hän järjesti
kotipihallaan rituaalisia tapahtumia, jotka kiinnittivät myös viranomaisten
huomiota ja käyntejä KGB:n kuulusteluissa. Emotionaalisesti voimakkaissa
esityksissä keskeinen elementti oli tuli.
Siim-Tanel Annus teki 1980-luvulla myös rankkoja performansseja.
Taidegraafikkona
Annus on ollut vähäeleinen ja kallellaan abstraktiin – ja myös luonnon
abstrakteihin ulottuvuuksiin. Hän on tehnyt pitkiä sarjoja, ja jo hänen ensimmäinen
1970-luvun sarjansa Tornit taivaaseen
herätti runsaasti kiinnostusta – puhuttiin muun muassa suljetun
neuvostoyhteiskunnan tuottamasta vapauden metaforasta. Arkkitehtonisten töiden
jälkeen Annus siirtyi vähäeleisempään, enemmän sisäänpäin kääntyneeseen mielen
maisemaan.
Hiljainen ja vetäytyvä Annus on jatkanut eloaan puutarhassaan 1980-luvun performanssien jälkeen. Hän on taitelijan roolinsa lisäksi myös aina ollut osaava puutarhuri, ja neuvostoaikana hän itse asiassa ansaitsi ison osan elannostaan kasvihuoneellaan. Nyt puutarha on paikka tutkia orgaanista kasvua ja muutosta, mikä on näkynyt reliefimäisistä maalauksissa, joissa Annus on käyttänyt väripigmentin lisäksi liimaa, hiekkaa ja kiviä.
Grafiikkaankin Annus löysi aivan uuden ulottuvuuden. Annus ryhtyi suurentamaan vanhentuneiden seteleiden graafista maailmaa. Rahan symboliulottuvuudet ja ikonisuuden maailma ovat tarjonnut hänelle materiaalia, jota kautta löytyy reittejä niin historiaan, psykologiaan, politiikkaan kuin estetiikkaankin.
Hiljainen ja vetäytyvä Annus on jatkanut eloaan puutarhassaan 1980-luvun performanssien jälkeen. Hän on taitelijan roolinsa lisäksi myös aina ollut osaava puutarhuri, ja neuvostoaikana hän itse asiassa ansaitsi ison osan elannostaan kasvihuoneellaan. Nyt puutarha on paikka tutkia orgaanista kasvua ja muutosta, mikä on näkynyt reliefimäisistä maalauksissa, joissa Annus on käyttänyt väripigmentin lisäksi liimaa, hiekkaa ja kiviä.
Grafiikkaankin Annus löysi aivan uuden ulottuvuuden. Annus ryhtyi suurentamaan vanhentuneiden seteleiden graafista maailmaa. Rahan symboliulottuvuudet ja ikonisuuden maailma ovat tarjonnut hänelle materiaalia, jota kautta löytyy reittejä niin historiaan, psykologiaan, politiikkaan kuin estetiikkaankin.
Fragmentoimalla, yhdistelemällä ja
pakottamalla katsojan keskittämään katsettaan Annus on aina tehnyt näennäisen
proosallisesta maailmasta kuin käsitteellistä runoa.
***
Puhtaan
näkemisen etsijä
Taidemaalari
Carolus Enckell (s. 1945) tunnetaan älyllisenä mutta samalla runollisena värin ja symbolien
tutkijana, omien sanojensa mukaan ”kokeilijana
ja tulkitsijana”. Yksi hänen keskeisistä ongelmistaan on ”puhdas näkeminen” – näkeminen ilman
kontekstia, sanoja ja symboleita. Siksi onkin paradoksaalista, että hän on myös
yksi merkittävimmistä kirjoittavista taiteilijoistamme. Hän on myös aina ollut
intohimoinen lukija ja kirjallisia viittauksia viljelevä taiteilija.
Enckellin teosten katsominen on meditatiivista. Hän ei maalaa kuvaa siitä, minkälainen yksittäinen maalaus voisi olla, vaan pikemminkin kuvaa siitä, mitä maalaustaide ylipäänsä voisi olla: ”Maalaus on ajattomuuden ilmitulema, sen sielu oleva tila ennen sanaa: mykkyyden ja hiljaisuuden kieltä, joka muuttuu runoudeksi katseessa, illuusion ja aineen väliin jäävässä tilassa.”
Enckellin teosten katsominen on meditatiivista. Hän ei maalaa kuvaa siitä, minkälainen yksittäinen maalaus voisi olla, vaan pikemminkin kuvaa siitä, mitä maalaustaide ylipäänsä voisi olla: ”Maalaus on ajattomuuden ilmitulema, sen sielu oleva tila ennen sanaa: mykkyyden ja hiljaisuuden kieltä, joka muuttuu runoudeksi katseessa, illuusion ja aineen väliin jäävässä tilassa.”
Carolus Enckell on tehnyt myös serigrafioita, tässä Punaisen, valkoisen ja harmaan sommitelma vuodelta 1991.
Puhtainkin abstraktikko on kuitenkin tekemisissä havainnon ja kulloisenkin ympäröivän kulttuurin kanssa – näin Enckellkin: ”Marokon matkani vaikutti minuun voimakkaasti maiseman vahvojen paikallisvärien sekä beduiinien teltoissaan käyttämien raidallisten paimentolaismattojen kautta. Mattojen muotokieli koostui useimmiten saman levyisistä spektraalivärisistä pinnoista, jotka muodostivat raitakuvion. Näin raidat eräänlaisena divisionismin muotona, jossa pinta jaetaan, jotta saadaan aikaan vaikutelma valosta värien summana. Tapa hahmottaa valo optisena summana on tuttu uusimpressionistisena metodina.” Enckell on usein korostanut ajatuksia siitä, että maalaus on puhtaimmillaan, kun siitä on riisuttu symboliset ja allegoriset merkitykset. Paradoksaalisesti hänen omat teoksensa ovat täynnä niitä. Hän hakee innoitusta yhtälailla viime vuosisadan avantgardesta kuin filosofioista ja uskonnoista, mikä samalla luo vähäeleisten teosten ympärille tiettyä spiritualismia. Musta neliö kohtaa buddhalaisuuden ja sekä hindulaisuuden. Mukana on myös eri uskonnoille yhteisiä symboleita sekä piirteitä myös kristinuskon symboleista ja väreistä.
Ehkä hän yrittää hienostuneen värien käyttönsä kautta puhdistaa symbolien kieltä?
***
Kauneutta
koko kirjossaan
Kuvataiteilija
Juhani Harri (1939–2003) liitetään usein 1960-luvun uusrealismiin, joka alkoi käyttää
teoksissaan arkipäiväsiä esineitä sellaisinaan.
Harri aloitti taidemaalarina, mutta varhain
1960-luvulla hän alkoi tehdä kollaaseja ja esinekoosteita, jotka saivat
sittemmin usein lasiseinäisen laatikon muodon. Näistä boxeistaan hän tuli tunnetuksi.
Harria on usein nimitetty
romanttiseksi ja nostalgiseksi, varsinkin koska hänen kuvamaailmansa oli kaunis
ja hienostunut, mutta mukana oli enemmän: lempeää sarkasmia, yhteiskuntakritiikkiä
ja pyrkimystä pois porvarillisesta maailmanenosta. Hän oli ikuinen henkinen
matkamies, rakastamiensa mustalaisten hengenheimolainen.
Juhani Harrin litografia Cagliostro Pariisissa, 1998.
Harrin laatikoissa vanha
arkiesineistö – käyttötavarat, nuket, laivojen pienoismallit, kirjat, avaimet,
työkalun osat ja täytetyt linnut – sai uuden elämän, joka ei liittynyt niiden
varhaisempiin vaiheisiin, sillä Harri synnytti niiden avulla outoja
assosiaatioiden polkuja.
Harrin luomassa maailmassa on
aistittavissa paljon yöpuolen asioita, alitajunnan ajatuskulkuja. Niissä on
usein voimakas surrealistinen sivuvire, jota hän ei kuitenkaan halunnut
alleviivata.
Harrin kauneuskäsitys oli laaja. Teokset
ovat kauniita kuin mennyt maailma, materiaalien värimaailma on murrettu,
hillitty, haalistunut ja ajan krakeloima, mutta kauniin surumielisyyden lisäksi
teoksiin kätkeytyy enemmän. Mukana on tuska, pelko ja julmuus. Harri tavoitteli
kauneutta, ja sana vilahtikin usein hänen puheessaan, mutta hänelle kauneus ei
ollut vain sievää pintaa: ”Se on samaa mitä elämässä on. Minulle kaunis
tarkoittaa kauneutta koko kirjossaan, myös julmuuden kauneutta...”
Harrin työt ovat tarinallisia ja
usein kirjallisista lähtökohdista syntyneitä, mutta ei hän tarinoitaan koskaan
selitellyt. ”Teos jatkaa elämäänsä ja muokkaa itse itseään”, totesi Harri
minulle viitisentoista vuotta sitten.
Grafiikkaa Harri ei tehnyt paljon,
mutta Imprimo-kokoelmissa on neljä hänen litografiaansa 1990-luvulta, joissa
hän soveltaa tematiikkaansa vähän velmuillenkin kaksiulotteiselle kuvapinnalle.
***
Merkityksellä
ladattua hirttä
Kuvanveistäjä Mauno Hartman (s. 1930) tuli tunnetuksi 1960-luvulla suurista hirsirakennelmistaan, jotka on nähty kuin suomalaisen talonpoikaismiljöön muistikuvien arkkitehtuurina. Hän käytti purettujen rakennusten hirsiä, joita hän työsti moottorisahalla ja kirveellä. Prosessin myötä ensin tapahtunut veistäminen muuttui uudelleen rakentamiseksi, kun taiteilija alkoi koota kulttuurisia merkityksiä sisältävää, vuosisatojen elämää ja arkea nähnyttä äärimmäisen merkityksillä ladattua materiaalia oman tulkintansa kautta uudenlaiseksi kokonaisuudeksi. Hän on kertonut voimakkaasti havahtumisen hetkestä vuonna 1960, jolloin hän näki purkurakennuksen jäljelle jääneen luurangon: hirsirakenteet ja kattotuolit, joiden abstrakti olemus jätti lähtemättömän vaikutuksen.
Mauno Hartmanin vedos vuodelta 1983.
Hartman on usein nähty käyttämänsä materiaalin takia – onhan puu ollut suomalaisille aina tärkeä niin taloudellisessa kuin symbolisessakin mielessä – ehkä liiankin kansallisromanttisena. Itse hän kuitenkin näkee työnsä lähinnä abstraktina taiteena. Hänelle itselleen – sekä Taideteollisessa oppilaitoksessa että Italiassa opiskelleena – kyse on pikemminkin ollut taidehistorian perinteen uudistamisesta. Hän on ollut kiinnostunut pikemminkin rakenteista – rytmistä, jännitteistä ja kokonaisuuksista – mutta myös pintastruktuurista ja patinoinnista, jossa hän onkin virtuoosi. Tämä ei tietenkään poista sitä, etteikö materiaalin kantama historia eläisi lopputuloksessa monenlaisina juonteina.
Suurten hirsikonstruktioidensa lisäksi Hartman on tehnyt myöhemmin myös paljon pienimuotoista. Puu on säilynyt materiaalina, mutta lähtökohta on usein ollut rakennetun ympäristön sijaan luonto ja sen tarjoama materiaali, joka rinnastuu kulttuurihistorialliseen sisältöön. Oksarakenteet saattavat tuoda mieleen kalastajien vanhat pyydykset, merrat ja reet. Onpa hän tehnyt ruokoveistoksiakin, joiden materiaali ja aiheet ovat löytyneet Nauvosta, Turun saaristosta. Saarellaan Nauvossa Hartman tekee myös paljon maalauksia ja piirustuksia. Ja onpa hän tehnyt aimo annoksen grafiikkaakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti