Tästä linkistä pääsee sivuille.
Vaalit tuli ja meni, mutta opas – valmiina 20.2. – ilmestyi vasta viime viikolla. Olisko tuo nyt sitten niille valituille kansanedustajille?
[PS. tuntia myöhemmin: Olin kiukussani hivenen hätäinen – sain juuri tietää, että kyllä se julkistetaankin kohta jollain tavoin.]
[PS. tuntia myöhemmin: Olin kiukussani hivenen hätäinen – sain juuri tietää, että kyllä se julkistetaankin kohta jollain tavoin.]
Jyrki Vainion kuvitusta oppaaseen.
Teksti on molempien nimissä, enkä enää edes tunnista kaikkia omia kohtiani, mutta esimerkiksi talousosuus on Antin käsialaa, ja se on mielestäni vallan mainio. Opin Antilta aika paljon – ja toivottavasti joku muukin oppii.
Antilta lähti myös se idea, että kerromme lopussa sen, keitä olemme ja mitä oikeasti teemme työksemme ja miltä pohjalta – sen lisäksi, että minulta vain pulpahtaa tekstejä ja Antilta taideteoksia –, jotta maallikkolukijakin ymmärtäisi motiivejamme ja koko jutun kontekstia paremmin. Kirjoitin esittelyille yhteisen ingressin:
Miksi me kirjoitimme näin?
Vaikka tekstimme sisältää
useita selkeitä väitelauseita, joiden mukana on kiistattomasti oikeaksi
osoitettavia totuuksiakin, emme kuvittele tietävämme elämästä ja sen arvoista
läheskään kaikkea. Mielipiteemme rakentuvat suurelta osin siitä taiteen kanssa
– tai pikemminkin taiteen ja muiden elämänalueiden yhteen kietoutumisen kanssa
– vietetystä elämästä, jota olemme saaneet kokea. Siksi on oikeudenmukaista ja
kohtuullista ihan konkreettisesti kertoa, mitä me teemme työksemme ja mihin
olemme työllämme pyrkineet.
Silkasta narsismista ei siis ollut kyse. Tässä minun esittelyni:
Silkasta narsismista ei siis ollut kyse. Tässä minun esittelyni:
Mitä teen, kun kirjoitan ja puhun taiteesta?
Ennen taidekriitikon ja kuraattorin uraani olen opettanut taiteen sosiologiaa useissa oppilaitoksissa, muun muassa Taideteollisessa korkeakoulussa, Teatterikorkeakoulussa, Humanistisessa korkeakoulussa, Lahden taideinstituutissa ja Vantaan muotoiluinstituutissa. Viimeiset kymmenen vuotta olen tehnyt freelancerina monenlaisia taiteeseen liittyviä töitä: kirjoittanut useisiin lehtiin, kuratoinut taidenäyttelyitä, toiminut radiokolumnistina, kirjoittanut ja toimittanut lukuisia kirjoja kuvataiteilijoista sekä esiintynyt erilaisissa taiteeseen liittyvissä esitelmä- ja keskustelutilaisuuksissa. Yleensä en koskaan sano ”ei”, kun minua pyydetään johonkin taiteeseen liittyvään työtehtävään – tylsimmätkin niistä ovat opettaneet minulle aina jotain, usein ihan uutta, ja huonoiten palkatut, toisinaan palkattomatkin, ovat tuottaneet elämääni korvaamattoman arvokasta sisältöä ja ymmärrystä siitä, miten merkittävää esimerkiksi yhteisöllisyys on taiteessa.
Olen kahden
kuvataiteilijan lapsi, joten hieman hymyillen voin nyt 58-vuotiaana jälkirationalisoida
tekemääni työtäni sillä, että olen koko elämäni ajan yrittänyt ymmärtää sitä,
miksi minun lapsuuteni oli sellainen kuin oli – miksi minulle ei esimerkiksi
koskaan ollut varaa ostaa mopoa, vaikka maalla asuimmekin. Mitä tapahtuu
ihmiselle, joka voi jo neljävuotiaana keskustella isänsä kanssa maalauksen
kompositiosta tai rytmistä?
Nuorena halusin
arkkitehdiksi, sitten runoilijaksi ja pyrin jopa Suomen Taideakatemian
kouluunkin tullakseni taidemaalariksi – sekä sittemmin Taideteolliseen
korkeakouluun graafisen suunnittelun linjalle. Ajauduin kuitenkin yliopistoon,
josta en koskaan varsinaisesti valmistunut, mutta en kadu mitään niistä
”turhista” arvosanasuorituksista – kulttuuriantropologia, arabia, estetiikka,
teoreettinen filosofia, sosiologia ja poliittinen historia – ja kaikista
niidenkin ulkopuolisista ”ylimääräisistä” luennoista, joiden muisteleminen tuo
haikean olon: sain olla osa sivistysyliopistoa, jota ei enää taida olla.
Kaikista opinnoistani on ollut minulle tavatonta hyötyä. Niiden avulla olen
oppinut keskustelemaan kanssaihmisten kanssa taiteesta niin, ettei ole
tarvinnut pysytellä vain millään taiteelle varatulla alueella.
Yleensä nimitän itseäni
kriitikoksi. Kriitikon työ koostuu pelkistetysti siitä, että käyn
taidenäyttelyssä ja sitten kirjoitan kokemuksestani lehteen. Arkiajattelussa
tämä mielletään usein sellaiseksi, että kriitikko käy näyttelyssä ja sitten
joko kehuu tai haukkuu sen – kliseisemmässä ajattelussa yleensä haukkuu.
Kritiikissä on usein ajateltu olevan kolme osiota: kuvailu, tulkinta ja
arvottaminen. Informaation välityksen suhteen kuvailu on tärkeää, koska moni
lukija ei ole nähnyt näyttelyä, josta kirjoitan. Tulkinnasta en ole niin varma,
koska moni taideteos on varsin monitulkintainen. Oman tulkintani toki teen,
mutta koen tärkeimmäksi tehtäväkseni sijoitaa teoksen ja tulkintani siitä
osaksi laajempaa yhteiskunnallista kontekstia, osaksi muuta mielekkääksi
kokemaani keskustelua. Kriitikko on eräänlainen välittäjähenkilö, jolla on
paikkansa taiteellisessa kommunikaatiossa. Kriitikko on palvelee taidetta
asettamalla sitä osaksi mielekästä keskustelua ja yleisöä houkuttelemalla sitä
mukaan tuohon keskusteluun, jota taide virittelee. Journalistina yritän
kuitenkin aina muistaa journalistisen etiikan, muun muassa sen, että ensisijaisesti
olen aina vastuussa lukijoille. En saa ottaa käskyjä yksittäisiltä
taiteilijoilta, en markkinoilta enkä poliittisilta ideologioilta. Tästä syystä
olenkin jopa vähän ylpeä siitä, että toimin yhtäaikaisesti sekä Kirkko ja kaupunki -lehden että Kansan Uutisten vakioavustajana ja että
olen ollut mukana yleisradiotoiminnassa Yle Radio 1:n Kultakuumeen vakiokolumnistina. Koen olevani kaikkien yleisöiden
palveluksessa oleva kriitikko.
Olen kirjoittanut ja
toimittanut kolmisenkymmentä kirjaa kuvataiteilijoista. Lisäksi olen
kirjoittanut aiheesta satoja artikkeleita. Olen haastatellut satoja suomalaisia
nykytaiteilijoita ja istunut sanelukoneen kanssa lukemattomia tunteja heidän
työhuoneillaan. Olen nähnyt paljon itse prosessia – keskeneräisiä teoksia, epäonnistuneita
teoksia ja toki mestariteoksiakin aina välillä. Eräs kollegani sanoi kerran,
että hän ei halua tuntea henkilökohtaisesti yhtäkään taiteilijaa – epäilemättä
säilyttääkseen ammatillisen integriteettinsä ja puolueettomuutensa. Minä
vastasin, että minä puolestani haluan tuntea kaikki mahdolliset taiteilijat.
Syyni tähän oli osittain yhteneväinen kollegani kanssa. Uskon olevani
puolueettomampi tuntiessani kentän niin laajasti kuin mahdollista. Kriitikko ei
saa kuitenkaan asettua yksittäisen taiteilijan puolelle, mutta itse taiteen
puolelle hän voi hyvällä omallatunnolla asettua. Se lienee hänen
velvollisuutensa.
Kuraattoriksi olen
luisunut vahingossa, aina silloin kun on pyydetty. Kuraattorin tehtävät ovat
moninaisia: hän valitsee taiteilijoita näyttelyihin, toisinaan yksittäisiä
teoksia – ja tekee kaikkea mahdollista muutakin, keittelee vaikka kahvia.
Kuraattori muodostaa
kokoamallaan näyttelyllä usein temaattisen kokonaisuuden. Mäntän
kuvataideviikoille vuonna 2011 valitsin teemaksi raamatullisen käskyn: Kunnioita isääsi ja äitiäsi. Kokoamalla
näyttelyn taiteilijoiden isä- ja/tai äitisuhteita käsittelevistä teoksista
halusin rakentaa kokonaisuuden, josta kukaan katsoja ei yksinkertaisesti voi
olla ulkopuolinen. Toisinaan teemat ovat suppeampia: esimerkiksi Mikkelin
taidemuseoon kokosin vuonna 2009 pyynnöstä nykytaidenäyttelyn, jonka teema oli
nykytaiteilijoiden suhde Suomen sotaan (1808–09). Ensin minua vain nauratti,
koska en uskonut tuollaisen suhteen mielekkyyteen, mutta sitten näin onneksi
taiteen voiman: taiteilijat ottivat haasteen innolla vastaan ja toivat teemaan
aivan uusia ja yllättäviäkin näkökulmia. He tekivät omalta osaltaan historiaa
eläväksi ja ymmärrettäväksi.
Olen saanut työskennellä
ammatissa, johon en ole koskaan kyllästynyt – toisinaan kylläkin väsynyt.
Kriitikkona ja kuraattorina toimiminen on mahdollistanut minulle sellaisen
määrän yhteisöllisyyttä, mitä en koskaan olisi edes osannut unelmoida.
Taitelijoiden ja yleisön välissä toimiminen tuotaa myös jatkuvia yllätyksiä ja
myös omien ennakkoluulojen ravistamista. Parhaimmat taidekeskustelut saattavat
tapahtua mitä omituisimmissa paikoissa ja yhteyksissä. Muistoja on
loputtomasti: kerrankin pidettyäni erään alustuksen nykytaiteen probleemoista
ajauduin yleisön joukossa olleen lestadiolaisen kanssa pitkään ja
hedelmälliseen keskusteluun, mitä en omien ennakkoluulojeni takia olisi koskaan
uskonut tapahtuvaksi. Muistan myös sen kerran, kun kävin pitkän keskustelun
erään Suomessa pitkään asuneen muslimin kanssa Havis Amandan alastomuudesta ja sen mahdollisesta loukkaavuudesta.
Yleisellä tasolla ja ideologiselta pohjalta olisimme ehkä ajautuneet vain
poteroihimme, mutta yksittäinen konkreettinen taideteos tarjosi meille yhteisen
pelikentän. Taide tuntuu oleva usein se väline, jonka kautta ihmiset pääsevät
kommunikoimaan itselleen tärkeistä ja usein myös aroista asioista. Taide on
verraton ihmisyyden käyttöliittymä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti