Kävellen
ajelehtimisesta
Lähden
vain harvoin vaimoni kanssa iltakävelylle. Niin harvoin, että toisinaan
hävettää. Joutilas ja kohteeton käveleminen on parhaimmillaan yksinäistä
puuhaa, itsensä kanssa olemista. ”Jos kävelijä tuntee olonsa yksinäiseksi, hän
kärsii sisäisestä tyhjyydestä tai havaintokyvyttömyydestä tai molemmista”, on
kävelemistä paljon pohtinut kirjallisuudentutkija ja aforistikko Markku Envall todennut.
Käveleminen
liitetään myös usein vapauteen ja jopa tiettyyn villeyteen: esimerkiksi Henry David Thoreau ei maantietä
juurikaan arvostanut, hän käveli yli metsien ja kukkuloiden. Vapaaehtoinen
käveleminen saatetaan nykyään mieltää jopa vastarinnaksi: ”Käveleminen on vastarinnan akti, joka mittaa
ihmisen todellista vapautta ja rohkeutta”, totesi Thoreausta kirjoittanut
kirjailija Tero Tähtinen.
Minulla on
nivelrikko molemmissa polvissani, joten samoilijaksi minusta ei ole. En ole
kävellessäni villi ja vapaa, en erityisen herooinen. En juurikaan kävele luonnossa.
Kävelen lähinnä kaupungissa, joka kuitenkin toimii todellisuudessa aivan samoin
kuin Envallin luonto: ”Jokainen reitti on myös aikamatka, jonka sisällön
määräävät nähtyjen paikkojen herättämien muistikuvien kerrostumat.”
Ihminen on tunnetusti tapojensa orja: kun teen yhden tärkeimmistä peruslenkeistäni, kävelen Sinebrychoffin puiston yli Perämiehenkadulle kohti kantabaariani, vaihdan Perämiehenkadulla puolta aina samassa kohtaa. Olen oppinut kiinnittämään huomiota tähän ja rikkomaan silloin tällöin tietoisesti rutiinejani – muistaen Leo Tolstoita: ”Jos ihmisen koko monimutkainen elämä kuluu tiedostamatta, niin eihän sitä elämää tavallaan ollutkaan.” Ainakin tämän verran herooinen – villi ja vapaa – olen siis kävellessäni.
Ihminen on tunnetusti tapojensa orja: kun teen yhden tärkeimmistä peruslenkeistäni, kävelen Sinebrychoffin puiston yli Perämiehenkadulle kohti kantabaariani, vaihdan Perämiehenkadulla puolta aina samassa kohtaa. Olen oppinut kiinnittämään huomiota tähän ja rikkomaan silloin tällöin tietoisesti rutiinejani – muistaen Leo Tolstoita: ”Jos ihmisen koko monimutkainen elämä kuluu tiedostamatta, niin eihän sitä elämää tavallaan ollutkaan.” Ainakin tämän verran herooinen – villi ja vapaa – olen siis kävellessäni.
On toinenkin kävelemisen ulottuvuus, jolla vapauttani
mittaan. Olen oppinut psykomaantieteestä käsitteen dérive (’ajelehtiminen’), jonka myötä kuljeksimiseen saa enemmän
syvyyttä ja autenttista kokemusta. Sattumaa voi käyttää myös metodisesti ja
siis tavallaan sitä itseään kieltäen hyväkseen. Rakastan Helsingin Punavuorta ja
olen yrittänyt keksiä erilaisia automatisaatiota purkavia tapoja kokea sitä
kävellen. Eräänä joutopäivänäni – vapaa kriitikko kun olen – päätin käydä
katsomassa jokaisen punavuorelaisen kadun taloa numero 20. Niitä oli kaikkineen
seitsemän.
Pursimiehenkadulla.
Ranskalaisen kirjailijan ja
filosofin Guy Debordin mukaan psykomaantiede
tutkii muun muassa ”niitä lainalaisuuksia ja
erityisiä vaikutuksia, joita tietyillä alueilla, olivat ne organisoituja tai
ei, on ihmisen tunteisiin ja käyttäytymiseen”. Metodeja on monia: kävellä
Lontoossa Pariisin karttaa lukien, tehdä erilaisia sattumanvaraisia reittejä:
ensin käännyn kolmannesta kulmasta oikealle, sitten kävelen kaksi korttelia ja
käännyn vasemmalle jne.
Käyn
usein Tallinnassa ja kerran kiinnitin jostain syystä huomiota Helsingin kanssa samannimisiin
katuihin. Pian minulla oli jo tietokoneellani luettelo, ja ensimmäinen
kävelyretkikin toteutui. Kävelin Punavuoressa Kankurinkadun päästä päähän molempiin suuntiin ja
valokuvasin kaikki talot. Seuraavana päivänä matkustin Tallinnaan ja toistin
operaation minulle rakkaaksi käyneen Pohjois-Tallinnan Kangru-kadulla. Illalla
googletin jokaisen yksittäisen talon erikseen, jolloin kaikkien pienten
tiedonmurusten myötä ”paikkojen herättämien muistikuvien kerrostumat” saivat jälleen uuden tason.
Minua odottaa siis uusi retki Kangrulle – varsinkin koska sen yleinen sauna oli
kiinni siellä ensimmäistä kertaa käydessäni. Ajelehtiminen on kuin arjen ja
tilan fenomenologiaa, ja saunan voi parhaiten ymmärtää vain eletyn ja koetun
kautta.
Jos kävelen
metsässä, yritän aina löytää polun. En kuulu tässäkään vapauden
tavoittelijoihin, kuten Aaro Hellaakoski: ”Tietä käyden tien on vanki, / vapaa on vain
umpihanki.” Kaupungistakin olen etsinyt polkuja. Psykomaantieteellinen
harrastukseni sai minut aloittamaan kantakaupungin viheralueille syntyneiden
spontaanien polkujen kartoittamisen. Eiran olen kartoittanut jo kokonaan – olen
kävellyt jokaisen polun ja myös valokuvannut ne kaikki. Ryhdyin jopa
luokittelemaan polkuja. Yksi luokista oli ’kusipolku’, ja yhden sellaisenkin
ehdin jo kokea fenomenologisella asenteella.
Nyt olen tullut tietoiseksi uudesta tavasta kävellä ja kokea ympäristöä: mytomaantiede. En ole vielä saanut selvitetyksi psykomaantieteen ja mytomaantieteen teoreettisia ja metodologisia eroja, mutta ainakin yksi metodinen retki minua odottaa. Ostan Albertinkadulta Eeva Kanervan antikvariaatista satunnaisen kirjan, avaan sen sivulta 20 ja poimin kolmannelta riviltä viidennen sanan. Sitten kävelen ympäri Punavuorta, kunnes löydän tuon sanan jostain näyteikkunasta tai kyltistä. Siihen saattaa kulua paljonkin aikaa.
Aina kun harrastus iskee päälle, olen kyltymätön. Palattuani voipuneena sanan etsimisestä luen illalla Frédéric Gros’n sanoja Kävelyn filosofiasta (Basam Books 2015) ja mietin sitä, miten oikeassa Gros onkaan, kun hän toteaa ”kävelemisen olevan läsnäolon mysteerin tutkimista”, sitä miten ”käveleminen vapauttaa ajasta, paikasta ja nopeudesta”.
***
PS. Tässä psykomaantieteestä. Tässä mytomaantieteestä. Oli minulla hetken aikaa blogikin, Punavuoren psykomaantieteellinen seura, mutta en jaksanut pitää sitä yllä.
Voi miten hauskoja kävelyideoita toteutettavaksi. Olet varmaan myös lukenut George Perecin kirjan Tiloja/Avaruuksia ?
VastaaPoista