Kyseessä on kirja, johon olen koonnut n. 80 kolumniani – eli osapuilleen puolet – Yle Radio 1:n Kultakuumeesta vuosilta 2006–2014. Sivuja on peräti 305. Kustantaja on Into. Tässä jälkisanat:
Psykomaantieteellinen
jälkirationalisaatio
Kun minua
keväällä 2006 pyydettiin Yle Radio 1:n Kultakuumeen vakituiseksi kolumnistiksi,
muistan olleeni hämmästynyt, mutta toki myös varsin riemuissani. Minua ei
ohjeistettu ohjelman puolesta mitenkään, vaikka kulttuuriohjelmaa he
luonnollisesti odottivat. Päätinkin innoissani ryhtyä kulttuuripoliittiseksi
kommentaattoriksi. Päätin ryhtyä seuraamaan varsinkin Suomen virallista kulttuuripolitiikkaa,
mutta myös isompia taideinstituutioita ja puuttua niissä ilmeneviin epäkohtiin.
Pelottomasti ja säälimättömän kriittisesti. Tajusin kuitenkin nopeasti, että
minusta olisi tulossa vain kärttyinen vanheneva jurputtaja, jos en löytäisi
mitään vastapainoa sille masentavuudelle, jota nykyinen kulttuuripolitiikkamme
meille aivan liian usein tarjoaa.
Kulttuuripolitiikkaamme
ja taidemaailmaamme on leimannut voimistuva kytkeytyminen globaaliin markkinavetoisuuteen
ja oikeistolaistumiseen, siis itse asiassa talousfundamentalismiin. Näin siitäkin
huolimatta, että hyvä taide on aina kuin määritelmällisesti vasemmistolaista
tuodessaan esiin ihmisen epätäydellisyyttä, haavoittuvuutta, rakkauden ja
yhdessäolon tarvetta, marginaalien ja vähemmistöjen halua ja oikeutta omaan
identiteettiin, näkyvyyteen, itse itsensä esittämiseen, toisinaan pelkkään
tunnustettuun olemassaoloon.
Vaikka taiteen
vapaus on turvattu perustuslaissa, ei lain hengen mukainen vapaus toteudu, jos sille
ei anneta mahdollisuuksia toteutua. Pohjoismaisessa hyvinvointiyhteiskunnassa
ja demokratiassa taiteen vapaus olisi mahdollistettavissa kulttuuripolitiikan
avulla. Markkinoiden varaan jätetty taide ei koskaan pääse toteuttamaan vapauttaan
täysimääräisesti.
Kehityskulut
virallisissa instituutiossa ovat kuitenkin suuntautuneet markkinaistamiseen:
julkisia taidelaitoksia on ajettu yhä riippuvaisemmiksi yksityisestä
rahoituksesta tai sitten ne on yksityistetty kokonaan. Esimerkkinä vaikkapa
Valtion taidemuseo, joka muuttui valtion virastosta julkisoikeudelliseksi
säätiöksi, Kansallisgalleriaksi. Muutoksella päästiin vähentämään
läpinäkyvyyttään ja piiloutumaan demokratialta. Samalla Kansallisgalleria siirtyi
rahoituksellisesti veikkausvoittorahojen piiriin. Jää vielä nähtäväksi, kuinka
paljon muutos syö rahaa muulta kulttuurituelta ja varsinkin
ei-institutionaaliselta vapaalta kentältä, jossa aina on tapahtunut se kaikista
riskinottokykyisin ja rohkein taiteen kehitys.
Kun vielä modernismin
sääntöjärjestelmiä vastaan demokratian tai jopa vallankumouksen lippua heiluttanut
nykytaidekin on elitististynyt kovaa vauhtia, on kulttuurin seuraaminen tuntunut
usein kaikelta paitsi hauskalta.
Itse olen
ratkaissut ongelman – ainakin osittain – vetäytymällä enemmän yksityisiin ja
halpoihin huveihin. Tarkkailen arkista ympäristöäni koko ajan aktiivisemmin ja
löydän paljon mielenkiintoisia asioita, joista minulla aikaisemmin ei ollut
hajuakaan. Viihdyn kabinettien, avajaisboolien ja taiteilijaravintoloiden
sijaan enemmän ja enemmän tavallisissa baareissa, joissa juodaan kaupungin
halvinta olutta. Niissä saan käydä sellaisia keskusteluja, jotka tuntuvat
ankkuroituvan enemmän oikeaan elämään ja arkeen. Ja täytyy sanoa, että olen
oppinut tavattoman paljon uusia asioita – sillä onhan juuri keskustelu se alue,
jossa taide ja kulttuuri tulevat todeksi.
Edellä kerrottu
on tietysti niin kutsuttu jälkirationalisaatio: perustelen
demokraattisuudellani ja kiinnostuksen kohteillani sitä, että saan viettää
paljon joutoaikaa, latkia olutta ja pelata korttia baarissa. Myönnänkin, että
olen sekä peli- että alkoholiaddikti, mutta aivan yhtä lailla tunnen voimakasta
addiktiota kirjoittamista ja sanomista kohtaan, aika paljon enemmänkin.
Vastapainoksi
viralliselle kulttuurielämälle, megatapahtumille ja vietävän hyvälle taiteelle
innokas havainnointi ja arkisesta ympäristöstä kiinnostuminen voi kuitenkin tarjota
kenelle tahansa kulttuurielämää mielin määrin. Rahaa ei kulu juuri lainkaan,
elämä rikastuu ja yhteisöllinen elämä saa uutta vahvistusta.
En ole ehkä
koskaan tuonut tätä julki, mutta koen projektini kuin situationistien lanseeraamaksi
psykomaantieteeksi, tietynlaiseksi arjen vallankumoukseksi. Psykomaantieteen keskeinen
metodologinen käsite dérive – eli
jonkinlainen ’heittäytyminen’ tai ’ajelehtiminen’ – on menetelmä, jossa Antti
Virneksen sanoin ”heittäydytään tiedostamattomien psykomaantieteellisten
reaktioiden valtaan ja kuljetaan, minne mieli tekee”. Kyse on siis
menetelmästä, jossa ”yksilön omat tuntemukset, oma sisäinen tutkiskelu ja oma
suhde arkeen” ovat olennaisia. Tätä olen ryhtynyt itse ohjelmallisesti tekemään
ja myös propagoimaan muille.
Kiitän Kultakuumeesta
tuottajiani Miikka Maunulaa, Jukka Mikkolaa, Sari Siekkistä ja Sampo Mäkelää. Heidän kanssaan on ollut ilo
työskennellä ja kehittää ammattitaitoaan. Kiitän myös niitä kaikkia kuulijoita,
joilta olen saanut hyvää ja rohkaisevaa palautetta, toisinaan Helsingin
kaduilla tai jopa Tallinnan reuna-alueen baareissa hihasta nykäistynä. On
tuntunut erityisen hyvältä huomata, että muutkin ovat liikenteessä tarkkaillen ympäristöään
– ainakin itselleen – vallankumouksellisesti.
Helsingissä
13.4.2015
Otso Kantokorpi
***
Ja pannaan tähän nyt vielä kustantajan laatima takakansitekstikin:
Onko suomalainen kulttuuripolitiikka rappiolla?
Alaston kriitikko Otso Kantokorpi kuljeskelee pitkin Helsingin ja Tallinnan katuja pohtien taidetta, kulttuuria ja niiden merkitystä. Kulttuuripolitiikkaamme leimaa markkinaistaminen, mutta taide kuuluu kansalle ja sitä löytyy kaikkialta: rööperiläisistä baareista, puistoista ja 70-luvun lähiöostareilta. Raitiovaunulipun hinnalla näkee huippuarkkitehtuuria ja kirjastokortilla saa kolahtavaa kulttuuria – kunhan vain osaa aistia, ajatella ja heittäytyä.
Tähän kirjaan on valikoitu Kantokorven jynkimmät tekstit, jotka on alun perin julkaistu Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelmassa.
OTSO KANTOKORPI on Virossa viihtyvä helsinkiläinen taidekriitikko, toimittaja, kuraattori ja tietokirjailija. Hän on kirjoittanut ja toimittanut yli 30 tietokirjaa ja toiminut mm. Taide-lehden ja Kritiikin Uutisten päätoimittajana. Kantokorpi on myös armoitettu baarikärpänen, jonka sököseurueessa on tapana siteerata Aleksis Kiveä ja muita kirjallisuuden klassikoita.
***
Ja jos tuo psykomaantieteellinen juttu kummastuttaa, tästä linkistä voitte kurkistaa vanhaan blogiini Punavuoren psykomaantieteellinen seura, jota jaksoin pitää yllä vain pari vuotta. Kaikkea ei ehdi.
Tämän blogin satunnainen lukija rientää kirjastoon – niin kauan kun se on olemassa – ja varaa tämän kirjan.
VastaaPoista