Eilen oli taas Yle Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini vuoro. Aamulla ei vielä ollut mitään ideaa, mutta yleensä toimin niin, että herään varhain, surffailen siellä sun täällä ja yhdistelen mahdollisia aiheita itseäni viikolla vaivanneisiin tai kiinnostaneisiin asioihin. Toisinaan en tiedä edeltävänä iltana mitään. Näin eilenkin; aamulla törmäsin sattumalta Hyperallergicissa Sarah Rose Sharpin (s. ?) kiinnostavaan artikkeliin detroitilaistaiteilija Scott Hockingista (s. 1975), ja miltei välittömästi heräsi kaipuu Saarenmaan raunioille.
Jutun loppu toistaa saman idean kuin Hannele Rantalan (s. 1952) näyttelystä kertovassa parin viikon takaisessa jutussani. Tämä ei johdu siitä, että olen väsynyt enkä keksi uusia ideoita vaan siitä – vaikka olenkin väsynyt – että pidän asiaa varsin tärkeänä. Miksi ihmiset eivät innostu olemaan harrastelijanykytaiteilijoita? Illalla ryhdyin jopa fantisoimaan asiasta: kuvittelin miltä tuntuisi järjestävää Saarenmaan raunioituneisiin neukkutukikohtiin harrastelijoille kahden viikon kesäkurssi, jonka opettajiksi palkkaisin Jussi Kiven (s. 1959), Kaisu Koiviston (s. 1962) ja Antti Majavan (s. 1977). Not bad?
Raunioarvoa
mittaamassa
Vietin
viime vuoden syksystä ison osan Saarenmaalla. Tein samaa kuin muutkin
suomalaisturistit: nautin luonnosta ja rauhasta, kuuntelin kurkien huutoa
vuokraamani vanhan maatalon viereisillä pelloilla, istuskelin pitkiä aikoja merenrannalla
ja söin lähinnä savustettua kampelaa. Sesonki oli ohi, ja sain tehdä kaikkea
lähes yksin: edes Kuressaaren torilla ei näkynyt muita turisteja.
Kuudessa
viikossa kolusin Saarenmaan jokaisen julkisen tien ja kävin sen jokaisessa
kylässä. Saari vastasi melko tarkkaan siitä välitettyä mielikuvaa luonnon ja
rauhan tyyssijana. Yhden poikkeuksen kuitenkin löysin. Kolutessani hiekkateitä
löysin tien päästä toisinaan hylätyn neuvostoaikaisen sotilastukikohdan. Kaikki
oli tietenkin enemmän tai vähemmän raunioina. Osa rakennuksista oli sortunut,
osa yllättävän hyvässä kunnossa, mutta eihän niille ollut enää mitään järkevää käyttöä.
Mikään löytämistäni tukikohdista ei ollut vartioitu, ovet repsottivat auki ja rakennuksiin
pääsi sisään. Varovaisuutta piti tietysti noudattaa, mutta etsiydyin
esimerkiksi entisiin ruokaloihin, luokkahuoneisiin ja voimistelusaleihin siinä
toivossa, että löytäisin aikansa visuaalista symboliikkaa – olenhan
taidekriitikko ammatiltani. Riemuni olikin suuri, kun löysin retkilläni kaksi melko
hyväkuntoista seinämaalausta, jotka sain dokumentoitua.
Tammunan rajavartiolinnakkeen seinämaalaus.
Raunioissa
seikkailemisen tunne on aika hämmentävä. Osin tunsin itseni kuin jännittyneeksi
pikkupojaksi. Olen kasvanut maaseudulla, ja autiotalo
oli yksi tärkeistä lapsuuden ja nuoruuden kokemusten paikoista. Sellaisesta
saattoi löytää jonkin oudon matkamuistonkin. Minulla on vieläkin jäljellä
jokunen vanha ja käsin puhallettu pulituuripullo.
Lapselliseen
seikkailuun sekoittui kuitenkin vakavampi esteettinen ulottuvuus. Estetiikan
opintojen myötä opin raunioiden merkityksen romantiikan aikakauden
maalaustaiteelle ja kirjallisuudelle. Oudoimmillaan raunioiden estetiikka
tuotti varsin hassun ilmiön: ihmiset alkoivat rakentaa esteettisistä syistä keinotekoisia
raunioita, aikansa elämyspuistoja. Osa niistäkin on nykyään jo raunioina.
Adolf Hitlerin luottoarkkitehti Albert Speer kehitti asiaa vieläkin pidemmälle: hän kehitti teorian raunioarvosta (saks. Ruinenwert). Idea oli se, että jo rakennuksia suunnitellessa otettaisiin huomioon niiden tuleva raunioituminen. Mahtirakennukset tuli suunnitella siten, että niistä jäisi jäljelle mahdollisimman näyttävä ja ilman huoltoa säilyvä raunio. Näin pystyttäisiin varmistamaan jälkipolville kansallissosialistisen Saksan loistokkuuden muisto.
Adolf Hitlerin luottoarkkitehti Albert Speer kehitti asiaa vieläkin pidemmälle: hän kehitti teorian raunioarvosta (saks. Ruinenwert). Idea oli se, että jo rakennuksia suunnitellessa otettaisiin huomioon niiden tuleva raunioituminen. Mahtirakennukset tuli suunnitella siten, että niistä jäisi jäljelle mahdollisimman näyttävä ja ilman huoltoa säilyvä raunio. Näin pystyttäisiin varmistamaan jälkipolville kansallissosialistisen Saksan loistokkuuden muisto.
Raunioarvoteoria
ei toteutunut Saarenmaalla. En hetkeäkään ajatellut, että edessäni oli
ikuisuutta uhmaavia todistuskappaleita ”suuren ja mahtavan Neuvostoliiton”
voimasta. Pikemminkin kallistuin saksalaisen filosofi Walter Benjaminin kannalle – hänen mukaansa ”allegoriat ovat ajatusten
alueella samaa kuin rauniot asioiden alueella”. Raunioilla seikkaileminen
tuottaa melankolian tunteen, jossa yksityinen ja yleinen yhdistyvät
kiinnostavasti. Tunnen kuolevaisuuteni, mutta kaiken aineellisenkin murtumisen,
hajoamisen ja väliaikaisuuden näkeminen sitoo minut historiaan, jonka suuret
tarinat, sosiaaliset ja kulttuuriset intohimot ovat samankaltaisten lakien
alaisina kuin minä itsekin. Nekin kuolevat. Tiedän, että kaikki nämä löytämäni
rauniot häviävät tulevaisuudessa. Historiallisten todistuskappaleiden sijaan ne
ovatkin lähinnä ongelmajätettä, jota sen paremmin valtiolla kuin kunnillakaan
ei ole ollut varaa hävittää.
Michigan Central Station hylättynä vuonna 2010.
Mahtipontiset
rauniot eivät ole pelkästään totalitaaristen yhteiskuntien ongelma. Ns. vapaan
maailman kapitalismikin tuottaa raunioitaan. Henry Ford perusti tehtaansa Detroitiin vuonna 1903, ja sata vuotta
myöhemmin iso osa kaupungista on pelkkää rauniota: mukana on tehdasrakennuksia,
kirkkoja, kauppakeskuksia, asuintaloja ja jopa aikanaan maailman suurin
asemarakennus, Michigan Central Station. Se aiottiin jo purkaakin, mutta
suojelijat saivat teon estettyä.
Hockingin sarjasta Jumalten puutarhat.
Detroit
on siis myös täynnä sekä raunioarvoa että ongelmajätettä. Yksi tapa yhdistää
nämä kaksi aluetta on taide. Detroitilainen taiteilija Scott Hocking on jo vuosia tehnyt raunioista taidetta: hän kasaa
vähän humoristisestikin rakennusmateriaalista ja muusta jätteestä – muun muassa
saastuneista kumihanskoista – muinaisten intiaanien kumpuja muistuttavia
rakennelmia.
Moni
harrastelijataiteilija on käynyt Saarenmaan ihanilla rannoilla maalaamassa
akvarelleja. Siellä järjestetään oikein kurssejakin. Olen päättänyt tänä kesänä
lähteä Saarenmaalle olemaan aivan itsekseni harrastelijanykytaiteilija. Aion
ottaa kohteekseni jonkun sotilastukikohdan ja tehdä romusta installaation.
Lupia en kysele, mutta tuskin minua kukaan pidättää ja mistään syyttää. Sitten
voin taas miettiä raunioromantiikkaa uusin eväin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti