sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Virossa 2: Maailmanperinnön varjoisa puoli

Viikonlopun 16.4.–18.4. vietin Tallinnassa kiinnostavan työtehtävän takia. Olin luennoitsijana ja matkaoppaana Unescon verkkokoulujen koulutustilaisudessa Tallinnassa. Mukana oli parikymmentä opettajaa ympäri Suomea. Perjantai-ltana pidin luennon "Neuvostoliiton tähteet Virossa" ja näytin ison kuvakavalkadin Tallinnan neuvostoarkkitehtuurista. Näytin sekä rumaa että kaunista. Tästä voitte päätellä itse kategorian:


Vastaanotto oli hyvä, ja kun opettajista oli kyse, voitte kuvitella, että keskustelu oli vilkasta. Lauantaiaamuna vein heidät kolme tuntia kestäneelle retkelle joukkoliikennevälineillä ympäri Tallinnaa, jossa katselime erilaista neuvostoarkkitehtuuria ja päädyimme lopulta Lasnamäen huonomaineiseen jättilähiöön:


Idiomi näille asioille on kuulemma "Maailmanperinnön pimeä puoli", mutta koska näen asioissa ihan oikeasti mielelläni sekä kaunista että rumaa, keksin asialle uuden monitulkintaisemman ilmaisun, josta olen jo vähän ylpeäkin: "Maailmanperinnön varjoisa puoli". Kokemus oli kaikkineen vallan hieno, ja luulenpa että opettajat tarvitsevat myös tällaista koulutusta, jossa elävää nykyviroa opetellaan muutenkin kuin hansakaupungin historiallisen pittoreskiuden kautta.

***

En ollut entuudestaan kuullutkaan Unesco-kouluista. Sille varalle, ettei lukijanikaan ole niistä kuullut, tässä faktaa opetushallituksen sivuilta:
"Nykyään projekti on käynnissä 172 maassa, ja siihen kuuluu yli 7 500 koulutusalan instituutiota, joiden toimialat vaihtelevat esiopetuksesta opettajankoulutukseen. Yhteistyökoulut osallistuvat Unescon tavoitteiden edistämiseen johtamalla kokeiluhankkeita, joiden tarkoituksena on valmistaa lapset ja nuoret kohtaamaan menestyksekkäästi monimutkaistuvan maailman haasteet. Unesco-koulut kokeilevat uusia lähestymistapoja, testaavat Unescon aineistoja ja levittävät hyviä käytänteitä, jotka liittyvät globaaleihin kysymyksiin ja Yhdistyneiden Kansakuntien järjestelmään, ihmisoikeuksiin ja demokratiaan, kulttuuriperintöön ja kulttuurienväliseen oppimiseen ja ympäristönsuojeluun. Suomessa on 60 Unesco-koulua."

***

Tunsin siis olevani hyvällä ja tärkeällä asialla. Hauskalla reissulla kävin myös parissa näytelyssä, joihin palaan, kun saan kurottua umpeen viime viikon suomalaiset näyttelykokemukseni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti