keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Näyttelykuvia 19: 2000-luvun loputtomat omakuvat

Katsojan tunnetila on myös kuvankatsomisen konteksti. Ehkä olin torstaina 15.4. vielä pahalla päällä käynnistäni Amos Andersonin taidemuseossa siirtyessäni miltei nurkan taakse Galleria Katariinaan, jossa esiintyi (7.4.–25.4. Sirkku Ala-Harja (s. 1964) valokuvineen, sillä heti ovelta tuntui siltä, että "ai, tää on taas tätä". Voidaanhan asia tietenkin tulkita "myyttiseksi omakuvaksi", mutta voidaan sitä tulkita myös 2000-luvun suomalaisen nykytaiteen narsistiseksi trendiksi. [No, onhan se tietenkin myönnettävä, että tällainen bloggaaminenkin tuntuu väliin silkalta narsismilta.] 
Olen joskus vitsaillut suomalaisen valokuvataiteen uudesta koulukunnasta: "Suomalaisten takaapäin itseään kuvaavien naisten koulukunta". Tämä tuli taas väistämättä mieleeni:

Meren rannassa "sisäinen olotila on teoksen sisältö", sanoo taiteilija itse.

Tämän kirjoittaminen harmittaa nyt jotenkin erityisesti. Alaharja on tehnyt Myyttinen omakuva -sarjaansa jo kymmenisen vuotta, ja olen joskus ollut vaikuttunutkin hänen hiljaisesta otteestaan. Ehkä minä en nyt vain ollut vastaanottavainen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti