Sitovasta
silloittavaan
Sosiaalisia
verkostoja on usein tapana pitää vain resursseina, joilla on lähinnä
välineellinen arvo jonkun asian saavuttamisessa – oli se sitten rahaa tai
vaikutusvaltaa. Mieleeni tulee väistämättä analogia taiteen kohtalosta nykyisen
välineellistämisen kourissa: matka lyhyessä ajassa vientituotteesta hyvinvointipalveluksi
on ollut karikkoinen.
Uskon
kuitenkin taiteen perustavanlaatuiseen itseisarvoon. Voisiko sosiaalisia
suhteita lähestyä samoin? On tietenkin lattea totuus, että ihminen on
sosiaalinen eläin ja että sosiaalisilla suhteilla on aina ollut funktionaalinen
ulottuvuutensa jo pelkästään lajin säilymisessä. Olen kuitenkin pitkään
uskonut, että kulttuurinen evoluutio on pitkälti korvannut biologisen
evoluution ihmisen kehityshistoriassa ja siten mahdollistanut myös turhien
asioiden – kuten taiteen – kehittymisen. Voisiko siis olla, että ihmisellä
olisi kulttuurisen evoluution kautta mahdollisuus ja myös varaa
ei-välineellisiin, turhiin sosiaalisiin suhteisiin? Voisivatko turhat
sosiaaliset suhteet olla yksi mahdollinen reitti hyvän elämän etsimisessä?
Sosiaaliset
suhteet ovat väistämättä sosiaalista pääomaa. Pierre Bourdieun mukaan sosiaalinen pääoma on niiden resurssien
summa, jotka syntyvät tuttavuusverkostoissa ja ryhmäjäsenyyksissä. Sosiaalisen
pääoman avulla ihminen pääsee verkostoitumaan lisää ja käyttämään verkostoja
resurssinaan. Tutkija Riitta Hanifin
mukaan ”sitova sosiaalinen pääoma on
luonteeltaan kasautuvaa; aikaisemmat sosiaaliset suhteet luovat uusia sosiaalisia
suhteita”. Sitovalla hän viittaa Robert
V. Putnamin erotteluun: silloittava ja sitova. Silloittava on yli
ryhmärajojen ulottuva. Sitova esimerkiksi keskenään samankaltaisten,
sukulaisten ja ystävien rajoissa pysyttelevä.
’Pääoma’
on siinä mielessä huono metafora, että sosiaaliset suhteet ovat rajaton ja
ehtymätön luonnonvara ja että niiden liikkeet eivät ole niin ennustamattomia
kuin esimerkiksi rahan ja markkinoiden liikkeet. Niiden liikkeitä voi myös
yrittää itse säädellä, toisinaan jopa uskaliaasti kokeillen ja seikkaillen.
Jos
Suomi on sosiaalisten suhteiden kehitysmaa, oletan sen johtuvan liiallisesta
pitäytymisestä nimenomaan sitovan alueella. Tämä lienee agraariyhteiskunnan
peruja. Siirtymämme nykyiseen EU-elämänmenoon on ollut liian nopeaa, jotta
olisimme kunnolla pystyneet mukautumaan ihmisten erilaisuuteen ja
moninaisuuteen. Nyt olemme saapuneet tilanteeseen, jossa kaikkea pitää yrittää
välineellistää, joten pessimisti voisi ajatella kaiken olevan jo liian
myöhäistä. Välineellistämisen murtamiseen tarvittaisiin globaalin kapitalismin
romahdus tai ainakin sen seikan virallinen tunnustaminen, että kaikkea ei
tarvitse mitata taloudellisen hyödyn kautta – esimerkiksi taiteita ja
sosiaalisia suhteita.
Silloittava
voi ajan myötä muuttua sitovaksi ja se voi myös purkaa liian jämähtäneitä
käsityksiämme sitovan pääoman luonteesta. Se opettaa meille asioita, joista
emme olleet tietoisia. Mutta kuka opettaisi meille sen, että silloittavien
sosiaalisten suhteiden ei tarvitse olla silkan hyötynäkökohdan kautta ennalta
annettuja. Kuinka oppisimme arvostamaan turhia sosiaalisia suhteita? Kuin
taidetta: vaikkapa niiden kauneutta – tai sitten sitä, miten ne laittavat
ajattelemaan. Kuinka oppisimme kokemaan sosiaaliset suhteet jännittävinä
seikkailuina?
Polanyin Suuri murros on kiinnostava. En pysty selittään lyhyesti.
VastaaPoistaon jäänyt väliin. paan listalle.
VastaaPoista