Ja lisää rästejä tänne. Tässä alkuvuoden YLE Radio 1:n Kultakuumeen kolumnini ennen vaalikarensissa. Eka on 21.12., toka 19.1. ja kolmas 15.2.
Huomenna menen taas studioon.
”Ne
halaa meitin!”
Yksi
ensi vuoden taidekeskusteluista on jo varma. Kiasma järjestää kansainvälisen
nykytaiteen suurkatsauksen, joka kantaa nimeä Ars. Kaikkineen Ars-näyttelyitä
on vuodesta 1961 järjestetty yhdeksän.
ARS17-näyttelyn teemana on ”globaali
digitaalinen murros, jonka vaikutukset näkyvät kulttuurissa, taloudessa sekä
ihmisten identiteetissä ja käyttäytymisessä”.
Näin Kiasma itse digiloikastaan:”Yksi näyttelyn keskeisimmistä kysymyksistä on, miten taiteilijat ovat kohdanneet tämän kaikkia koskettavan muutoksen. Taide ottaa edelläkävijän roolin myös digitaalisen kulttuurin murroksessa.
Nykytaide on riippuvainen digivallankumouksesta, mutta myös kyseenalaistaa sen vaikutuksen ja auttaa meitä jäsentämään ympäröivää maailmaa. Verkon käyttö koukuttaa ja vaikuttaa: kuinka rajusti digitalisoituminen ja sosiaalisen median muodot ovat muuttaneet todellisuuskuvaamme?”
Kiasma haluaa siis olla mukana prosessissa, jossa kehityskulkuja myös kyseenalaistetaan. Tämä onkin yksi taidemuseon tehtävistä, ja näyttelystä tulee varmaan kiinnostava. Mukana on paljon taiteilijoita, jotka eivät ole nielleet tätä ns. postinternetaikaa ihan purematta. Osa heistä voidaan määritellä haktivisteiksi eli verkoissa toimiviksi aktivisteiksi. He käyvät taistelua muun muassa kansainvälisiä ohjelmistojättejä ja niiden yhdenmukaistavia monopolipyrkimyksiä vastaan.
Kiasma itse tuntuu kuitenkin nielleen purematta näyttelylle luomansa kontekstin. Viime viikolla se nimittäin ylpeänä tiedotti, että pääyhteistyökumppani on ohjelmistojätti Microsoft, joka on tullut kuuluisaksi muun muassa lukuisista oikeudenkäynneistä. Ne ovat usein koskeneet määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä.
Sota tietoverkoista on raakaa, mutta keinot eivät ole kuin Tuntemattomassa sotilaassa, jossa tankit jyräsivät. Nyt halataan ensin. Microsoft on tullut tunnetuksi strategiastaan, jonka voisi hieman kieli poskella kääntää: ”Halaa, laajenna ja tapa sukupuuttoon”. Tiivistetysti kyse on siitä, että ohjelmistokehittelyssä tehdään ensin yleisten standardien tai kilpailevien tuotteiden kanssa yhteensopivia tuotteita, joita sitten laajennetaan niin, että kilpailevat tuotteet tai ”yksinkertaisemmat” standardit eivät enää olekaan yhteensopivia. Laajennuksista tulee näin faktisesti uusia standardeja, jotka marginalisoivat ja tappavat pienemmät kilpailijat.
Taistelu tuottaa sen, että me tavalliset kuluttajat joudumme enenevässä määrin joko ähkimään outojen yhteensovittamisongelmien kanssa tai sitten vain kädet pystyssä mukautumaan uusiin standardeihin. Saatamme valinnoissamme tietämättämme sitoutua johonkin, jonka tuottamia ennakoimattomia ongelmia vastaan on vaikea kamppailla. Rahallahan siitä sitten lopuksi selviää.
Yksi taiteen keskeisistä tehtävistä tuntuu olevan tällaiselle täysin vastakkaista. Taide on avointa ja vapaata. Taide etsii vaihtoehtoisia tapoja kokea, ymmärtää ja rakentaa yhteistä maailmaamme. Taide on yleensä heikomman puolella.
Tällaista taidetta tulemme Ars17-näyttelyssä näkemään. Siksi onkin irvokasta, että yhteistyökumppania valitessaan näyttelyn järjestäjä on asettunut selkeästi vahvemman puolelle.
Kiasman yhteistyökuvio on herättänyt somessa keskustelua, jossa ristiriita on noussut esiin. Esimerkiksi mediataiteilija ja -tutkija Minna Tarkka näkee tilanteen ”paradoksaalisena”. Hänen mukaansa ”Microsoft on netin commons-kulttuurin pitkäaikaisimpia vastustajia ja ainakin haktivisti-taiteilijoille viimeinen brändi, jonka lipun alle mennään.” Väitöstutkimusta parhaillaan tekevän Tarkan kollegan Merja Puustisen mukaan globaaleilla markkinoilla lähes monopoliasemassa olevan yksityiseen voitontavoitteluun sitoutuneen korporaation ”saaminen” Kiasman sponsoriksi on ”sarkasmin huippu”.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että kansallisen kulttuurilaitoksen rahoitus tulisi voida järjestää sponsoreista riippumattomana, ymmärrän hyvin sen, että suurprojektien mahdollistaminen vaatii nykyään yritysyhteistyötä. Kumppanin etsimisessä tulisi kuitenkin olla tarkempi. Microsoft on taitava strategi, ja se on keksinyt jo lukuisia tapoja uida sisään Kiasmaan, syleillä sitä ja yleisöä omine keinoineen. Se on tuomassa Kiasmaan työpajoja ja tapahtumia. Omien sanojensa mukaan se ”tarjoaa museokävijöille ainutlaatuisia kokemuksia ja mahdollisuuksia luoda yhdessä digitaalista taidetta”. Kiasma on hyvä alusta tälle ja nykytaiteen lippulaivana se myös legitimoi Microsoftin aseman näyttelykontekstin kautta. Kiasma tarjoaa näin Microsoftille ”edelläkävijän roolin myös digitaalisen kulttuurin murroksessa”. Henki on kuin start up -kulttuurissa.
Taitavana strategina Microsoft jää tässä diilissä aika
paljon enemmän voitolle kuin Kiasma. Ja vaikka kyseinen instituutio onkin meidän museomme, sopimuksen ehdoistahan
me emme tänä läpinäkyvyyden aikana saa tietää yhtään mitään.
Liikesalaisuudet, nääs.
Ylevien
periaatteiden hintalappu?
Taloustieteilijät
osoittavat toisinaan kiinnostusta taiteen taloutta kohtaan. Yleensä pohdinnat
ovat sellaisia, että niissä ymmärretään varsin vähän taiteen prosesseista. Onneksi
nämä pohdinnat yleensä unohdetaan saman tien.
Taloustutkimuksen
tutkimusjohtaja Pasi Holm on tuoreimpia
taiteen pohtijoita. Hän on tuonut julkisuuteen ideansa taiteen valtiollisesta
tuesta. Hän toteaa blogikirjoituksessaan (19.12.): ”Taloustieteen näkökulmasta yhteiskunnallisesti arvostettujen
kulttuurilaitosten taloudellinen toiminta tehostuisi, jos ’yleville
periaatteille’ saataisiin hintalappu. Tämä on yksinkertaisinta tehdä siten,
että aletaan tukea kulttuurilaitosten kysyntää tarjonnan tukemisen sijasta.” Sittemmin
teksti julkaistiin uudestaan Talouselämässä
(9.1.), ja Helsingin Sanomat teki
aiheesta viime viikolla vielä artikkelinkin (Mari Koppinen 11.1.).
Kaikkea
on hedelmällistä kuvitella. Kuvitteleminen on yksi ihmisen perustavimmista
tavoista olla ihminen. Epäilemättä me kaikki teemme sitä, sekä valveilla että
unissamme. Toisinaan kuvitteleminen on vaikeaa, koska on niin paljon liian
tuttua, liian perustavaa laatua olevia ennakko-oletuksia, joista ei voi edes kuvitella,
etteivät ne olisi olemassa. Premisseistä on vaikea päästä irti. Nuorena
antropologianopiskelijana haastoin tätä usein. Vieraiden kulttuurien
miettiminen tuottaa nimittäin aina raikasta ajattelua, kun suuntaa mietteensä
sitten samankaltaisten asioiden osalta omaan kulttuuriinsa. Kyse on siitä, että
oman kulttuurin usein kyseenalaistamaton rationaalisuus asettuu
kyseenalaiseksi, kun sitä tarkastelee toisen kulttuurin vastaavia ja yhtä
kyseenalaistamattomia rationaalisia ratkaisuja vasten. Toisinaan tällaiset
pohdinnat ovat aika rajuja. Muistan kun kerran luin artikkelin jostain ”löydetystä”
afrikkalaisesta kansasta, jolla ei ollut luovuutta ja sen ilmenemismuotoja
lainkaan. Juttu paljastui myöhemmin keksityksi, mutta se sai ainakin aikaan
villejä fantasioita, kun ryhdyin kuvittelemaan suomalaista kulttuuria ja omaa
elämääni ilman sen erilaisia luovuuden kanavoitumismuotoja. Ei sellaista
todellisuudessa oikein osaa kuvitellakaan.
Mutta
kaikkea pitää voida ainakin yrittää kuvitella – emmehän me muuten olisi
ihmisiä. Elämme ammatillisesti eriytyneessä yhteiskuntamuodossa, jossa osalle
ihmisistä on annettu erillinen lupa kuvitella puolestamme. Heitä nimitetään
taiteilijoiksi. Heiltä odotetaan mielikuvitusta, ja heille annetaan yhteisellä
sopimuksella yhteiskunnallista tukea tuon kuvittelun kehittämiseksi.
Taloustieteilijät
tuntuvat tekevän vähän samanlaista työtä. Olen lukenut viime vuosina monia
artikkeleita, joissa on osoitettu se, miten vähän taloustieteellä on tekemistä
eksaktien tieteiden kanssa. Ja silti näillä geelitukkaisilla nelikymppisillä
pukumiehillä, jotka esiintyvät televisiouutisissa tittelillä ’pääanalyytikko’
laukomassa itsestään selviä latteuksia ja pieleen meneviä arvioitaan taloudesta,
on moninkertainen palkka taiteilijoihin verrattuna. Eikä tätä kukaan pidä
mitenkään outona. Näin vain on. Se kuuluu meidän kulttuuriimme. Se muuntuu
hiljalleen ikään kuin luonnolliseksi – vaikka se onkin kulttuurista.
Pois
minusta se, että haluaisin estää Pasi Holmia kuvittelemasta toisenlaista
todellisuutta. Se on meidän kaikkien ihmisten oikeus ja ehkä juuri se seikka,
joka rikastuttaa meitä ihmisinä kaikista eniten. Jos toki ahdistaakin. Joitain
asioita ei nimittäin haluaisi edes kuvitella. Minä esimerkiksi en haluaisi
kuvitella maailmaa, jossa opetusministeri Sanni
Grahn-Laasonen, joka juuri parhaillaan pohdiskelee teattereiden,
orkestereiden ja museoiden julkisen rahoitusjärjestelmän (VOS) uudistamista,
saisi päähänsä kokeilla Holmin luomaa innovatiivista mallia ja perustella sitä
sillä, että se tulee arvovaltaiselta taloustieteelliseltä taholta. Holmin
mallissa tukea siis annettaisiin sinne, minne ihmiset haluavat mennä. On helppoa
ajatella tai kuvitella, että tämä olisi taiteiden julkisen tuen muodoista ehkä
se kaikista demokraattisin. Mutta samalla olisi myös petollista ajatella näin.
Se nimittäin jähmettäisi taiteen. Se kaventaisi tarjontaa näivettämällä ne
idut, joista kehittyy tulevaisuuden taide. Kaikki se, mitä emme vielä tiedä
haluavamme ja mitä emme osaa vielä kuvitellakaan. Ainakin minun mielestäni tämä
on taiteen ydintä.
Hornet.
Maksan
verorahoistani hävittäjälentäjiä, joiden en haluaisi edes kuvitella olevan
joskus ”tehokkaassa” käytössä. Haluan maksaa verorahoistani myös sellaisia
asioita, joiden tehoa en vielä osaa kuvitella. En halua mennä pelkästään sinne,
minne haluan mennä. Haluan mennä myös sinne, minne joku muu haluaa minut viedä.
Koen, että juuri se on yhdessä olemista ja elämää. Kaikki tämä tulee sitä
paitsi paljon halvemmaksi kuin tehottomat hävittäjälentäjät. Sen verran
minussakin on taloustieteilijää.
Haluan enemmän uutisia Sansibarista
Seurasin
viime vuonna kansainvälisestä lehdistöstä melko tarkkaan Haagin kansainvälisen
rikostuomioistuimen (ICC) oikeudenkäyntiä malilaista ääri-islamisti Ahmad al-Mahdia vastaan. Kyseessä oli
ensimmäinen kerta, kun Haagissa esitettiin syytteet kulttuurisen perinnön
tuhoamisesta. Al-Mahdi oli syytteessä vuonna 2012 tapahtuneesta yhdeksän
mausoleumin ja yhden moskeijan tuhoamisesta. Hän tunnusti ja sai viime vuoden
syyskuussa yhdeksän vuoden vankilatuomion.
Ahmad al-Mahdi oikeussalissa.
Syy
siihen, että olin tapauksesta niin kiinnostunut, johtuu ainakin osittain
menneisyydestäni. Joskus parikymppisenä nimittäin päätin, että maailmassa on
kolme paikkaa, joissa haluan käydä ennen kuolemaani: Timbuktun kaupunki
Malissa, Omdurmanin kaupunki Sudanissa ja Sansibarin kaupunki Tansaniaan
kuuluvassa Sansibarin saariryhmässä. Nuorena sitä tekee tällaisia outoja
päätöksiä. Niiden perusteet eivät ole aina kovin rationaalisia. Nyt kymmenien
vuosien jälkeen en enää pysty palauttamaan mieleeni silloista minääni ja
keksimään syitä moiselle unelmalle. Arvelen kuitenkin, että jotkut
satunnaisesti näkemäni valokuvat ovat vaikuttaneet voimakkaasti. En koskaan ole
unohtanut unelmaani.
Omdurmanissa
kävin ystäväni Kallen kanssa joskus 1980-luvulla, kun teimme pari kuukautta
kestäneen vähän sellaisen eksistentiaalisen ja Omdurmania lukuun ottamatta täysin
päämäärättömän seikkailun pitkin Egyptiä ja Sudania. Timbuktu ja Sansibar ovat vielä
käymättä, enkä taida enää niin kauas jaksaa lähteäkään. Ei silti harmita
yhtään. Timbuktulla ja Sansibarilla on ollut koko elämäni ajan erityinen paikka
sydämessäni. Kun näen niihin liittyviä uutisia tai dokumentteja, palaan
lempeästi nuoruudenmuistoihini, ryhdyn surffailemaan netissä ja hankin uutta
tietoa. Näin esimerkiksi kävi al-Mahdin tapauksen myötä viime vuonna.
Elämäntapakirjallisuus
on täynnä puhetta unelmista ja niiden toteuttamisesta. Saamme lukea loputtomasti
seuraavanlaisia viisauksia: ”Sinulla on oikeus
unelmaasi, sillä suurin nautinto elämään tulee siitä, kun päätät ottaa konkreettisen askeleen kohti
unelmasi toteuttamista.”
Kannan korteni nyt kekoon ja annan kokemuksen tuottamia elämäntapaohjeita: älkää piitatko unelmientoteuttamisohjeista. Suurin nautinto elämässä ei välttämättä vaadi mitään konkreettisia askeleita. Ja vielä toinen ohje: älkää koskaan hävetkö toteuttamatta jääneitä ideoitanne.
Kannan korteni nyt kekoon ja annan kokemuksen tuottamia elämäntapaohjeita: älkää piitatko unelmientoteuttamisohjeista. Suurin nautinto elämässä ei välttämättä vaadi mitään konkreettisia askeleita. Ja vielä toinen ohje: älkää koskaan hävetkö toteuttamatta jääneitä ideoitanne.
Istun usein työkseni taiteilijoiden
työhuoneilla ja näen paljon keskeneräisiä tai jopa kokonaan kesken jääneitä
töitä. Muistan elävästi, kuinka istuin kymmenisen vuotta sitten Vihdissä
taidemaalari Tapani Tammisen
työhuoneella. Hän näytti minulle vastavalmistunutta maalaustaan, jonka oli
aloittanut joskus 1980-luvun puolivälissä. Se oli siis vaatinut yli 20 vuotta
valmistuakseen. Eikä tämä ollut mikään yksittäistapaus. Hänellä on varastossa
vieläkin aihelmia, jotka vaativat kehittelyä. Osa töistä tulee epäilemättä
jäämäänkin keskeneräisiksi. Ei Tammista silti harmita yhtään. Hän tietää, että
aloitettuihin töihin liittyvät ideat kuitenkin elävät taiteilijan mielessä omaa
elämäänsä ja saattavat muuntua vaikka kokonaan uusiksi töiksi joidenkin ennustamattomien
ja irrationaalisilta tuntuvien assosiaatioiden myötä. Tamminen ei ole tässä
yksin: monet taitelijat pohtivat koko elämänsä ajan joitakin keskeneräisiä
ideoitaan.
Tapani Tamminen (s. 1937) työhuoneellaan kolmisen vuotta sitten.
Minäkin keksin jatkuvasti ideoita,
joita en mahdollisesti koskaan toteuta. Olen kirjoittanut mielessäni
lukemattomia kirjoja, joista suurin osa on jäänyt toteuttamatta. Olen muutama
vuosi sitten keksinyt mielestäni erittäin hyvän aiheen tv-sarjan
käsikirjoitukseksi, mutta sanaakaan ei ole vielä paperilla. Olen vanhemmilla
päivilläni perustamani kahden hengen bändin kanssa ollut vuoden verran
tekemässä temaattista vinyylialbumia. Kansiluonnoskin on jo valmiina, mutta en
ole kosketinsoittajani kanssa ehtinyt harjoituksiin vielä kertaakaan, vaikka
meillä on harjoituskämppä ja minulla siellä lainarummut kasassa. Puhetta on
kyllä piisannut.
Joskus oikein hävettää, kun on niin
innostunut jostain ideasta, että tulee kertoneeksi siitä lähipiirilleen ikään
kuin liian aikaisin. Vuosien kuluttua saattaa joutua vähän nolonakin selittelemään
toteuttamatta jättämisen syitä.
Vasta viime vuosina olen tajunnut,
että juuri keskeneräiset ideat kannattelevat elämää. Joku niistä saattaa
toteutua, eikä siitä varmaan haittaakaan ole, mutta ei niiden toteutumisella
oikeasti ole hyvän elämän kannalta niin väliä. Oleellista tuntuu olevan se,
että hyvät ideat pitävät mielen toimintakuntoisena – toteutuivat ne tai eivät.
Hyvällä idealla on toteutumattomanakin taipumus tuottaa uusia hyviä ideoita. Se
tapahtuu usein kontrolloimattomasti ja outojen assosiaatioiden kautta.
Suunnitelmallisuudesta on harvoin apua tässä prosessissa.
Sansibarissa kyllä haluaisin vielä käydä.
Se minua vain harmittaa, että niin
harvat uutiset Sansibarista tavoittavat Suomen. Edellisestä YLE:n
Sansibar-uutisesta on siitäkin jo viisi vuotta aikaa.
Alaston kriitikko, tervetuloa takaisin asiallisen somen pariin.
VastaaPoistaTekemättömiä kirjoja, sekä tekemättömiä tauluja
VastaaPoistalisää päähän pukkaaa...Haittaakse?
mullaki pukkaa koko ajan
VastaaPoista