Toisinaan tulee kirjoitettua sellaisia juttuja, jotka taiteilijoiden puolesta jäävät itseäkin vähän harmittamaan. Tässä yksi sellaisista. Syy harmitukseen on se, että sitä kirjoittaa muka näyttelystä, mutta ei sano siitä juuri mitään. Varmaan taiteilijoitakin harmittaa vähän. Toisinaan näyttely kuitenkin tarjoaa niin hyvän syyn siirtyä yleisimpiin asioihin ja muihin pohdintoihin, että kiusausta on vaikea välttää. Näin kävi näissä näyttelyissä. Toisaalta taiteilijat voivat lohduttautua sillä, että näin heidän töistään tulee osa laajempaa keskustelua. Kai senkin voisi ehdottaa yhdeksi taiteen monista mahdollisista tehtävistä?
Tämä ilmestyi kaiketikin Taiteen ensimmäisessä numerossa tänä vuonna.
Miksi
viitata edeltävään?
Jukka Rusanen: Setting,
Helsinki Contemporary 13.1.–5.2.
Kirsi Jokelainen &
Johannes Kangas, Pientä ja pahvista, Galleria Huuto, Uudenmaankatu, Helsinki
25.1.–12.2.
Edeltävään
taiteeseen viittaaminen on taiteissa ollut merkittävä arvo, jota ei ole yleensä
tapana kyseenalaistaa. Tämä koskee kaikkia lajeja. Brian De Palmaa on arvostettu siitä, miten taitavasti hän viittaa
edeltäjänsä Alfred Hitchcockin
(1899–1980) elokuviin. Kuinkahan monessa elokuvassa on viitattu Sergei Eisensteinin (1898–1948) Panssarilaiva Potemkinin (1925) yhteen
kohtaukseen, jolla on vakiintunut nimikin: ”Odessan portaat”.
Modernismissa
tällaisella viittaamisella tuntuu aina olevan joku syvempi tarkoitus, mutta
postmoderni toi mukanaan asenteen, jossa täysin motivoimatontakin viittaamista
arvostettiin, ja edelleen hyvin usein kyseenalaistamattomasti – ikään kuin
postmodernin tunnusmerkkinä. Toisinaan toki oli kyse siitä, että ironia
kohdistui itse viittaamistraditioon. Viittaukset olivat osin menettäneet
merkityksensä, mutta ei se, että ylipäänsä viitataan ja että se tunnistetaan
yhdeksi taiteen keinoksi.
Aina
silloin tällöin olen pysähtynyt miettimään sitä, miksi viittaaminen edeltävään
on arvokasta. Kriitikolla pitäisi kai olla perustelut uskottavasti hallussaan,
mutta on tunnustettava, että pohdintani eivät ole koskaan johtaneet kunnolla
mihinkään. Arvailuja olen itselleni esittänyt. Se voi olla tapa, jolla
taiteilijat kirjoittavat ja maalaavat itsensä osaksi pitkää ja arvokasta
perinnettä. Postmodernissa voisi olla jopa päinvastoin: se on tapa, jolla
taiteilijat osoittavat kriittistä tietoisuuttaan ja kirjoittavat ja maalaavat
itsensä irti perinteestä. Tai sitten voisi ajatella ylevästi: taide on
käsittelyt aina ihmiskunnan ikiaikaisia teemoja. Nykytaiteilijat päivittävät
näitä teemoja ja tuovat esiin myös väliaikana kertyneen tietoisuuden. Voi kyse
olla henkilökohtaisesta ja satunnaisesta suhtautumisestakin: se mikä on joskus
jossain museon hämärissä jättänyt syvän vaikutuksen, saattaa vaikuttaa
voimakkaasti omaan tekemiseen.
Kuvataiteissa
viittaaminen edeltäjiin on varmaan suosituinta – ja pisimmälle menevää. Kukaan
ei Suomessa tunne Caravaggiota
(1571–1610) niin hyvin Antero Kahila,
kukaan ei Francisco de Zurbaránia
(1598–1664) niin kuin Lauri Laine. Kuutti Lavosen töihin ovat vaikuttaneet
voimakkaasti sellaiset vähemmän tunnetut barokkimaalarit, joiden nimet
kriitikko on ensin opetellut ja sitten jo unohtanut.
Taidenäyttelyyn
menee harvoin ilman ennakkoasenteita. ”Puhdas katse” on käytännön toteutuksena mahdoton
ajatus. Kaikkea edellä olevaa olin ajatellut mennessäni Jukka Rusasen näyttelyyn. Olin tietoinen siitä, että näyttelyn yksi
lähtökohdista oli Rubensin
(1577–1640) maalaus Leukippokisen
tyttärien ryöstö (1618). Näin Rusanen itse: ”Niissä [maalaustaiteen
lihallisissa kompositioissa] on jotenkin räikeästi esillä niin monta ihmisyyden
muotoa. On toisaalta nähtävissä kamppailua maailmassa olemisessa, ja toisaalta
katseille ja normeille alistumista.” Ja miltei samaan hengenvetoon: ”Toisaalta
lähtökuvalla ei ole kovin suurta merkitystä.”
Jukka Rusanen (s. 1980).
Rubens
taitaa siis olla sittenkin Rusaselle vain tekosyy. Näinhän moni taiteilija
tuppaa sanomaan. He maalaavat mitä tahansa, katuroskan herättämiä
assosiaatioita, satunnaisten kulkureittien valoja ja varjoja sekä myös
toistensa herättämiä ajatuksia.
Kun
katsoja menettää viattomuutensa, se on kuitenkin peruuttamatonta. Kun tiedän
Rubensin Rusasen lähtökohdaksi, en pääse sitä karkuun. Se on kuitenkin
hedelmällinen lähtökohta. Rusanen on kuin maalari, joka peilaa omia
tuntemuksiaan ja kokeilunhaluaan suuren mestarin perintöä vasten. Ottaa
aihelman sieltä, toisen täältä, ja kokeilee erilaisia tekniikoita tutkiessaan
esimerkiksi lihallisuutta ja tapoja ilmaista sitä. Kiinnostava jännite syntyy
myös siitä, että kankaita ja virkkauksia yhdistävät kollaasimaiset teokset ovat
konventionaalisessa mielessä jotenkin äklöttäviä, kun taas ”puhtaammissa”
maalauksissaan Rusanen näyttää, että kyllä hän tarvittaessa osaa käyttää
siveltimellä vedettyä piirrosviivaa kuin Marjatta
Tapiola konsanaan. Ristiriita on jännittävä.
Johannes Kangas (s. 1967), Annunciazione.
Katsojan
viritys jää myös helposti päälle. Eikä toisaalta syyttä. Johannes Kangas hakee aiheitaan yhtä lailla korkea- kuin
populaarikuvaston maailmasta, mutta lähtee sitten viemään sitä omaan
suuntaansa. Siellä vilahtelevat klassiset Marian ilmestykset ja madonnat
lapsineen sulassa sovussa teollisuusalueitten tuottamien fiilisten kanssa. Hänen
pahvimaalauksensa, rullansa ja tulitikkulaatikkonsa ovat myös kuin kannanotto
50-vuotiaan arte poveranmahdollisuuksiin nykymaailmassa. Niissä ei ole mitään anakronistista, vaikka
vertaukset historiaan eivät ole haettuja.
Kirsi Jokelainen (s. 1970), Polttarainen.
Toisen vaihtoehdon maalaustaiteen
historiaan tarjoaa samassa tilassa Kirsi
Jokelainen. Hän on maalannut sata pientä maalausta, jotka eivät kokonaisuutena
noudata mitään tyyliä – kirjo on täysabstraktista naivistiseen esittävään
kuvaan. Joku voisi kokea tyylittömyyden haittana, mutta tarjolla on kuin koko
maalaustaide ja sen historia pienoiskoossa. Näin maalari voi maalata, mutta näinkin
maalari voi maalata. Ylevä ja arkinen esiintyvät tasarivisessä ripustuksessa täysin
tasavertaisina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti