[Toistan edellisten postausten anteeksipyynnön: Huomenta,
kaikki rakkaat lukijani. Pyydän anteeksi, että en ole päivittänyt
blogia liki viiteen kuukauteen. Olen ollut välillä kiireinen, välillä
uupunut, välillä jotenkin lamaantunut maailmanmenosta. Ja toki on
myönnettävä, että Facebookissa roikkuminen on vienyt kaiken some-aikani.
Nyt tyyli muuttuu. Tätähän minä oikeasti haluan tehdä. Ryhdyn taas
ylläpitämään blogia – pikkuhiljaa.]
Tässä viime marraskuun kolumnini Kansan Uutisista:
Koskettavaa
Olen
kuvanveistäjän poika, ja monet parhaimmista ystävistäni ovat kuvanveistäjiä.
Kuvanveisto on siis minulle varsin arkinen asia. Olen nähnyt lapsesta alkaen sen,
millä huolettomuudella veistäjät veistoksiaan käsittelevät. Eivät he pidä
käsissään valkoisia puuvillahansikkaita niin kuin museoväki.
Olenkin oppinut
kuin luonnostaan koskettelemaan veistoksia – vaikka osaan kyllä varoa
kiillotetun pronssin pintaa, johon sormenjäljet tarttuvat nopeasti, tai
marmoria, joka imee lian sisäänsä. Koskettelen veistoksia yleensä gallerioissa
ja toisinaan museoissakin, jos täti nurkassa katsoo sopivasti muualle. Eräs
kuvanveistäjäystävistäni, erityisesti pronssisista lintuveistoksistaan tunnettu
Pirkko Nukari, suorastaan
suosittelee koskettamista – käden hiki on kuulemma yksi hänen hyväksi havaitsemistaan
patinointiaineista.
Museoissa
ja gallerioissa veistosten koskettaminen on kuitenkin kiellettyä – toisinaan
erillisellä kyltillä. Turha tätä vastaan on edes kapinoida, koska vahingossakin
tapahtuneet tuhot ovat pahimmillaan hirvittäviä. Esimerkiksi selfieiden otto on
aiheuttanut useita onnettomuuksia, kuten tänä vuonna Portugalissa, missä
Lissabonin Rossion juna-asemalla vanhan hallitsijan Dom Sebastiãon patsaan päälle kiivennyt valokuvaaja onnistui
hajottamaan koko 126 vuotta vanhan veistoksen.
Saana Murtti (s. 1974), Beyond Presence, 2013, keramiikka.
Museotkin
ovat toki tietoisia kosketuksen voimasta ja venyttävät aina silloin tällöin
sääntöjään moniaistisuuden suuntaan – etenkin lapsille tai näkövammaisille.
Esimerkiksi alkuvuoden Auguste Rodin
-näyttelyssä oli näyttelyyn ripoteltu muutama nimenomaan koskettelua varten
tehty valos. Rodin onkin plastisuuden mestarina oiva taiteilija tällaiselle
kokeilulle, koska sanallisessa kuvailussa on epäilemättä vaikea välittää hänen
rajua veistoksellista otettaan, kun taas rutinoitunut kosketusaistin käyttäjä
tajuaa varmaan nopeasti sen, mikä on fotorealistisen kuvamaisen veistoksen ja
Rodinin ekspressiivisen vimman välinen ero. Minäkin yritin kosketella niitä,
mutta ei kokemus normaalisti näköaistinsa varassa taidenäyttelyitä
vastaanottavan kokijan mielessä ollut kovinkaan voimakas. On varmaankin niin
että asiantuntijuus lisääntyy toistojen kautta. Minä näen paljon taidetta, ja siksi
osaan paremmin katsoa sitä. Vaikka istunkin kuvanveistäjien työhuoneilla, en
koskettele veistoksia niin usein, että osaisin antaa syvällä rintaäänellä
esteettisiä arvoarvostelmia pelkän kosketuksen perusteella.
Tätä
päätin kuitenkin yrittää viime viikolla, kun kävin katsomassa ja koskemassa Art
Kaarisillassa Helsingissä veistosnäyttelyä Koskettavin
veistos (20.11. saakka). Kyseessä on Suomen Kuurosokeat ry:n yhteistyössä
Suomen Kuvanveistäjäliiton kanssa kokoama näyttely, jossa ideana on nimenomaan
koskettaminen. Muista taidenäyttelyistä poiketen
teoksia täytyy saada koskettaa: ”Tarkoitus on muistuttaa, että sokealle ja
kuurosokealle taidenautinto voi näköaistin puuttuessa aueta tuntoaistin avulla.
Näkevän katsojan on puolestaan mahdollisuus kokea visuaalista taidenautintoa
kokonaisvaltaisempi taide-elämys.”
Pia Männikkö (s. ?), Some People Knit, 2016, maalarinteippi.
Olin päättänyt kokea näyttelyn vähän
eri tavalla. Olin päättänyt etukäteen, että yritän olla katsomatta
mahdollisimman vähän antaakseni kosketukselle etusijan kokemuksessa ja sen
arvioinnissa. Vaan eihän se niin toimi. Näkevää pelottaa silmien laittaminen
kiinni. Pelottaa hapuilla hölmön näköisenä. Pelottaa se, että tulee
hajottaneeksi jotain. Pelottaa jopa sellainen poliittiseen korrektiuteen
liittyvä ajatus, että tekee jotain väärää yrittäessään asettua näkövammaisen
asemaan. Viime mainittu pelko meni jopa niin pitkälle, että tulin miettineeksi
sitä, että olisiko valheellinen yritys asettua sokean asemaan sitä
vastenmielistä kulttuurista appropriaatiota eli omimista, josta viime aikoina
juuri taiteen yhteydessä on paljon puhuttu. Sitä paitsi näkevänä tiesin jo
jokaista veistosta lähestyessäni sen, miltä sen taktiilinen ja haptinen
kokeminen tuntuisivat. Tajusin, että näin ollen en edes kykenisi lähellekään
samaa kokemusta kuin näkövammaiselle on mahdollista. Hänen kokemukseensa liittyy
aivan erilainen ensimmäisen tunnistamisen momentti, joka taatusti ohjaa
teokseen tarkemmin tutustumista. Sitä voin vain kuvitella mielikuvituksessani –
ja todennäköisesti varsin vajaasti.
Näyttely
on valittu osin ikään kuin taiteen ulkoisista lähtökohdista: ”Kokonaisuuden valinnassa on painotettu moniaistisuutta.
Veistokset ovat eri kokoisia, eri muotoisia, erilaisista materiaaleista tehtyjä
ja niissä on erilaista pinnan tuntua.” Lähestymistavalla ei kuitenkaan ole
pilattu näyttelyä. Se ei sisällä vain ”kivoja” esimerkkejä jostain vaan ennen
kaikkea ihan oikeaa hyvää taidetta. Kaikki veistäjät ovat ammattitaiteilijoita:
Hannu Ahosola, Timo Hannunen, Tiina-Liisa
Kaalamo, Antti Keitilä, Kaisu Koivisto, Harri Kosonen, Maija Kovari,
Tarja Malinen, Tiia Matikainen, Saana
Murtti, Pia Männikkö ja Jenni Tieaho. Näin sen pitääkin olla.
Silloin harvoin kuin näkövammaisille tarjotaan luvallinen taiteen kosketus, ei
sen ole syytä olla keskinkertaista tai amatöörimäistä tai vain pelkästään
didaktista. Sen on syytä olla hyvää taidetta.
Ja sain minäkin sen kaipaamani uuden
nautinnon. Suurin osa ystävistäni veistää kiveä, pronssia tai puuta. En ollut
koskaan aiemmin kosketellut maalarinteipistä tehtyä isoa ja muodoiltaan
monipuolista veistosta. Sellaisen oli tehnyt Kuvataideakatemiasta muutama vuosi
sitten valmistunut Pia Männikkö. Palasin hänen veistoksensa ääreen muutaman
kerran hipelöimään lisää. Kokemus oli varsin antoisa.
Mielenkiintoisaa lukea.
VastaaPoista